محمدعلی انصاری در دومین نشست ستاد بزرگداشت بیست و دومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (س )

انصاری : اگر امام امروز زنده بود، از وضعیت اقتصادی کشور رضایت نداشت

کد : 30137 | تاریخ : 28/01/1391

دومین نشست ستاد بزرگداشت بیست و دومین سالگرد ارتحال حضرت  امام خمینی (س)با حضور رییس ستاد مرکزی ، نماینده ویژه وزیر کشور ، جانشین قرار گاه شهید فهمیده و روسای کمیته ها و نمایندگان نهادها و وزارت ‌خانه های مختلف در حرم مطهر امام راحل برگزار شد.

 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) در این جلسه با بیان اینکه بزرگداشت امام وظیفه خطیر و سنگینی است، گفت: این یک انتظار معنوی، الهی، دینی و اخلاقی از همه ما است که طوری کار بکنیم که شیفتگان به امام در این فرصت مناسب، به یاد امام، مراسمی را شاهد باشند که مسائل جدیدی در آن مطرح می شود. مهمترین نقطه مراسم 14خرداد، این است که جهانیان، یک بار دیگر، شاهد باشند که مردم با امام، پیوند ناگسستنی دارند.
دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی به پیام رهبر معظم  انقلاب اسلامی در لحظه تحویل سال نو اشاره کرد و اظهار داشت: این پیام خطوط اصلی سال پیش رو را در همه عرصه ها تعیین می کند. شعار محوری ما در سالگرد ارتحال هم، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی خواهد بود. بدون تردید یکی از مسائل کلیدی و اساسی نه تنها در گذشته که در آینده هم، مساله تولید ملی است.
وی اظهار داشت: باید بدانیم سه عنصر تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی می تواند هر ملتی را به اهداف اساسی خود برساند. اگر هر ملتی بنابه دلایلی به این مسائل اهمیتی ندهد و برنامه ای نداشته باشد، هر مقدار هم ظرفیت و انگیزه داشته باشد، بی فایده است.
انصاری یادآور شد: ما کشورهای ضعیف و کوچکی را در گذشته و حال سراغ داریم که بر سیاست تولید ملی اصرار می کنند و خود را ار بحران ها بیرون می کشند و امروز در دنیا نقش آفرین هستند. برخی کشورها مثل چین، با مدیریت کارآمد و جدی، جمعیت زیاد خود را تدبیل به سرمایه ملی می کنند.
وی افزود: ایران با سابقه تمدنی کهن و اعتقاد قوی اسلامی و سرمایه فراوان است. جای تاسف است که در این کشور، از این همه سرمایه هنوز نتوانسته‌ایم بطور شایسته استفاده کنیم. الیته کارهای محکمی صورت گرفته است و برنامه های توسعه پنج ساله وسندهای جدی مثل سند چشم انداز تدارک  دیده شده است. اما باید به این مساله توجه کرد که چرا دشمنان ما در هر مساله ای به سراغ تحریم می روند. تحریم یک کشور به این معنی است که جامعه، آسیب پذیر است. البته جامعه ما تحریم ها را پشت سر گذاشته اما هزینه های زیادی را متحمل شده است.
رییس ستاد بزرگداشت امام خمینی با بیان اینکه کشور باید با سیاست های عقلانی اداره شود، گفت: وضع  اقتصادی امروز از دیدگاه امام، رضایت بخش نیست. اگر امام امروز حضور داشتند، از این وضع راضی نبود. امام سی سال تمام از استقلال، تولید و سرمایه ملی سخن گفته است و ما   امروز نباید نگران کار ، تولیدات کارخانه ها و... باشیم .
وی خاطرنشان ساخت: سیاستگزاری در همه بخش‌ها، بخصوص در بخش اقتصادی باید مبتنی بر عقلانیت باشد. نمی توان بدون در نظر گرفتن اصول علمی اقتصاد، برای کشور برنامه ریزی کرد. نگاه به سیره و اندیشه امام در حوزه اقتصاد، می تواند راهگشا باشد. تاکید های مکرر ایشان بر مصرف کالاهای ایرانی و حمایت از تولید ملی و حفظ استقلال در همه عرصه ها نشان‌گر این است که امام دغدغه های فراوانی در این حوزه داشته اند.
وی از مصرف گرایی گسترده انتقاد کرد و گفت: متاسفانه ارزهایی که به زحمت به دست می آید، به راحتی در قبال دریافت کالاهای خارجی به بیرون می رود.  سهم عظمی از وسائل مصرفی، خارجی هستند. نمی گوییم مرزها را ببندید اما باید بخش بزرگی از این اقلام، تولید داخل باشند.
وی گفت: ما مشکل اساسی و جدی در زمینه تولید ملی داریم باید دولت و ملت، با عزم ملی به حل این مشکل بپردازند. در این زمنیه توجه به نقش و اندیشه امام، یک راهکار جدی است.
در این مراسم همچنین، روسا و نمایندگان نهادهای مختلف در سخنان جداگانه ای، به ارائه نقطه نظرات و گزارش های خود پرداختند: "اصغریان "معاون فرهنگی ستاد بزرگداشت امام با بیان اینکه برنامه های مختلفی با مشارکت سازمان‌ها و نهادهای مختلف تدارک دیده شده است، گفت: دومین جشنوراه هنرهای تجسمی دل و دیده، جشنواره فرهنگی و هنری در آستان آفتاب، وبلاگ نویسی آیین مهر، جشنواره فیلم امام دل، نمایشگاه روایت دلدادگی در موزه امام، رونمایی از اسناد مبارزاتی امام، مسابقه کتابخوانی حدیث بیداری، مسابقه نشریه دیواری دوست برای نوجوانان، مسابقه پدر مهر، راه اندازی خانه دوست در منطقه 18، ویژه نامه روحانیت، 12ویژه نامه برای سنین مختلف، انتشار چندین کتاب و لوح فشرده در 30هزار تیراژ، مستند میهمانان بیست و دومین سالگرد، مستندهای مختلفی از زائران امام و ده ها برنامه دیگر، از جمله برنامه های کمیته فرهنگی ستاد بزرگداشت امام است.
همچنین، دکتر محمد مقدم، رییس کمیته خارجی ستاد با اعلام آمادگی ستاد خارجی از شروع برنامه های این ستاد در دو بخش متفاوت خبرداد و اظهار داشت: نامه نگاری با نخبگان و اساتید در سراسر جهان انجام گرفته و به زودی مقدمات اجرایی کار آغاز می شود. همایشی نیز برای میهمانان خارجی در نظر داریم که جزئیات آن متعاقبا به اطلاع خواهد رسید.
حجت الاسلام و المسلمین موسوی، رییس نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام در قم نیز، در سخنانی از برگزاری نمایشگاه آثار امام در چندین نقطه قم، اعزام طلاب به خمین و جماران، نشست علمی در دانشگاه قم و محل موسسه در قم، ملاقات با شاگردان امام و انتشار کتاب تفصیل الشیعه مرحوم فاضل را از جمله برنامه های این نمایندگی در سالگرد ارتحال امام خواند.
در ادامه، دکتر حسینی رییس کمیته دانشگاهیان در گزارشی گفت: هفته بزرگداشت امام در محیط های دانشگاهی، روز میثاق جوانان و دانشگاهیان، چندین همایش در دانشگاه های محوری، نمایشگاه های متعدد در سراسر کشور و حضور نخبگان دانشگاهی در برنامه 14 خرداد از جمله رئوس برنامه های کمیته دانشگاهیان است.
همچنین رییس کمیته نیروهای مسلح و اقلیت های دینی نیز در این نشست، از برنامه های ویژه نیروهای مسلح در ایام بزرگداشت امام خبر داد و اظهار داشت: اهداء کتاب به کتابخانه های نیروهای مسلح، توزیع کالاهای فرهنگی، راه اندازی ایستگاه های صلواتی، برنامه های ویژه در حرم مطهر و اجرای مسابقات فرهنگی مختلف از جمله این برنامه‌ها است. در کمیته اقلبت ها نیژ، علاوه بر دیدار اقلیت های دینی از جماران و حرم و حضور آنها در مراسم 14 خرداد، علمای ادیان نیز، دیداری با یادگار امام خواهند داشت.
در ادامه این نشست، حجت الاسلام و المسلمین خسروی، معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، کمک به تولید محتوا در ستاد بزرگداشت امام را از محوری ترین فعالیت های این معاونت خواند و اظهار داشت: امسال بنابه تقاون مناسبت 14خردادد با 13رجب، بهتر است برنامه ها را حول محور عدالت علوی قرار دهیم.  علی (,) نماد عدالت است. اگر به سمت عدالت برویم بسیاری از مشکلات اقتصادی حل می شود. اعتدال اقتصادی و اعتدال اخلاقی، دو وجه عدالت علوی است.
مهندس صباغ از شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی  نیز، اظهار داشت: ستادهای مختلفی در مرکز استان ها و شهرهای بزرگ تشکیل شده و گزارش فعالیت آنها هم خوب ارزیابی شده است. همه دستگاه ها در همه ارگان ها ، آماده اند همانند سال های گذشته برنامه های بزرگداشت را به نحو احسن انجام دهند.
در ادامه نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از آمادگی این وزارتخانه برای همکاری در بخش های مختلف فرهنگی با ستاد بزرگداشت و کمیته های مختلف آن و دستگاههای اجرایی  خبرداد و اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد با علاقمندی و با همه توان در خدمت ستاد بزرگداشت امام است  و برای هرگونه فعالیت و کمکی اعلام آمادگی می کند.
مهندس ارشادمنش معاون وزیر کشور و نماینده این وزارتخانه در ستاد بزرگداشت امام سخنران بعدی این نشست بود که به ارائه گزارش فعالیت های وزارت کشور پرداخت و اظهار داشت: وزارت کشور به عنوان نمانده رییس جمهور در ستاد بزرگداشت امام خینی، در قالب همه معاونت ها، به همکاری و ارائه خدمات خواهد پرداخت. با حکم وزیر کشور همه استانداران موظف شده اند در قالب برنامه های ستاد، در تجهیز، و تامین وسائل و شرایط لازم، از جمله اتوبوس، آب، سوخت و امنیت اقدام کنند.
سردار کاظمینی، جانشین قرارگاه شهید فهمیده،نیز در این نشست  به ارائه گزارش و برنامه های خود پرداخت و اظهار داشت: قرار بر این است که امسال از توانمندی های بهتری برای بزرگداشت امام استفاده شود. تمامی نمانیدگی ها و اعضای قرارگاه شهید فهمیده، حکم خود را دریافت کرده اند و کار خود مشغول شده اند.
مهندس باقرصاد نماینده شهرداری تهران نیز، در سخنانی به ارائه گزارش فعالیت ها پرداخت و گفت: شهرداری تهران با تمام توان در خدمت زائران امام است. تلاش می کنیم به نحو احسن برنامه ریزی در حوزه خدمت رسانی، فرهنگی، اجرایی و ... برنامه ریزی کنیم. یکی از برنامه های زیربنایی شهرداری، احداث 2000چشمه سرویس بهداشتی در  محدوده  اطراف حرم مطهر است که علاوه بر سال جاری، برای سال های آتی نیز، قابل استفاده خواهد بود.

 در پایان این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری ضمن جمع بندی مطالب مطرح شده در نشست، با تایید تاکیدات برخی از اعضای جلسه مبنی بر نگاه ویژه و محوری به سیره امام علی در بیست و سومین سالگرد بزرگداشت امام به ارائه توصیه هایی برای بخش های فرهنگی، اجرایی و امنیتی مراسم پرداخت.

انصاری با بیان اینکه ستاد بزرگداشت امادگی برگزاری مراسم در صحن داخلی حرم مطهر را امسال دارد گفت : با این حال براساس آخرین هماهنگی ها مراسم در همان صحن آقا مصطفی همچون سالهای گذشته برگزار خواهد شد .

وی خطاب به مسوولان امینتی مراسم گفت: باید بگونه ای برنامه ریزی و رفتار شود که مردم کمترین حضور امنیتی و نظامی را در برنامه شاهد باشند. تمام تلاش بایداین باشد که زائران امام در کمال آرامش قرار بگیرند و احساس نکنند در فضای امنیتی قرار دارند.

انصاری برنامه 14خرداد را اصلی ترین و محوری ترین برنامه بزرگداشت امام عنوان کرد و گفت: اصلی ترین برنامه بزرگداشت امام، مراسم 14خرداد و سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی است. در این برنامه، پیش از رهبر انقلاب، یادگار امام سخنرانی خواهد کرد. البته برنامه ویژه ای نیز، برای سخنرانی رییس محترم جمهوری در یکی از شب های ایام سالگرد رحلت امام، تعیین خواهد شد.

انتهای پیام /*