سینما و تلویزیون نتوانسته چهره کاریزماتیکی از امام نمایش دهد

سعید چاری، کارگردان سینما گفت: اینکه سینما و تلویزیون تا چه حد توانسته چهره کاریزماتیکی از حضرت امام خمینی(س) نشان دهد شاید یک بحث مهمی باشد که جای حرف بسیاری دارد. من خودم اعتقاد دارم که ما هم توانستیم و هم نتوانستیم . اما بیشتر به نظرم در این راه موفق نبودیم.

کد : 50159 | تاریخ : 02/01/1393

به گزارش پرتال امام خمینی(س) سعید چاری در گفت وگو با سینماپرس در مورد اینکه سریال های تلویریونی چقدر توانسته اند چهره کاریزماتیکی از رهبر برای نسل های بعدی را به تصویر بکشند، اظهار داشت: اینکه سینما و تلویزیون تا چه حد توانسته چهره کاریزماتیکی از حضرت امام خمینی(س) نشان دهد شاید یک بحث مهمی باشد که جای حرف بسیاری دارد. من خودم اعتقاد دارم که ما هم توانستیم و هم نتوانستیم . اما بیشتر به نظرم در این راه موفق نبودیم. چون واقعا ما در این ۳۵ سال بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اگر کارهای مستند را جدا کنیم مگر چند فیلم خوب با موضوع انقلاب و حضرت امام(س) ساخته ایم. واقعا چه تعداد فیلم طی همین سال های اخیر با موضوع انقلاب ساخته شده است. باز در ژانر دفاع مقدس هر سال یک تعدادی انگشت شمار فیلم ساخته می شود اما واقعا با موضوع انقلاب هم فیلمی ساخته شده است؟

وی در ادامه افزود:  وقتی فیلمساز سراغ سوژه هایی با موضوع انقلاب نمی رود خوب نمی تواند برای نسل های بعدی از چهره واقعی حضرت امام خمینی(س) بگوید. ما وقتی داخل کشور برای واقعه ۱۳ آبان و تسخیر سفارت آمریکا فیلم نمی سازیم، هالیوود می آید با آن افکار عجیب و غریبش فیلم سینمایی «آرگو» را می سازد، آن فیلم به راحتی در دسترس همه قرار می گیرد و به نحوی که آن ها دوست دارند و به نفع خودشان آن واقعه مهم انقلاب ما را تحریف می کنند. جالب تر اینکه که بعد از نمایش فیلم ما عصبانی هم می شویم و یک موج خشم و عصبانیت در کشور راه می افتد و همه می خواهیم جوابیه بدهیم و به نوعی جواب «آرگو» را بدهیم اما باز هم فیلمی در این زمینه نمی سازیم و تنها فیلم ۱۳ آبانی دنیا می شود همان فیلم «آرگو» ! واقعاً انقلاب ما بی شمار سوژه برای فیلم سازی  دارد.

چاری در ادامه تصریح کرد: ما وقتی برای فیلم نامه «سال های حادثه» تحقیق می کردیم مجبور شدیم تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی  را کاملاً مطالعه کنیم. واقعا می توانم بگویم آن موقع متوجه شدیم که ما انگار به یک معدن سوژه فیلمسازی دسترسی پیدا کردیم . سوژه هایی که شاید اگر سینمای آمریکا نصف این ها را در اختیار داشت صد هزار تا فیلم جور واجور می ساخت . اما ما نمی سازیم به خاطر همین الان وقتی از یک بچه ۱۰ ساله بپرسیم که «هری پاتر» را می شناسی از پلان به پلان فیلم های «هری پاتر» برایمان می گوید و حتی برای ما نقش «هری پاتر»  را هم بازی می کند. یا مرد عنکبوتی، زرو یا خیلی هایی دیگر که عکسهای شان روی تی شرت و کیف مدرسه  بچه ها قرار دارد . اما حالا مثلاً از همان بچه ها می پرسیم میدانی «طیب حاج رضایی» یا شهید همت کیست؟ کدام یکی از چهره های تاثیر گذار انقلاب را می شناسی؟ جز نامشان هیچ چیزی از آن ها نمی داند. نمی داند چون اصلا چیزی ندیده است که بشناسد. حضرت امام خمینی(س) را فقط توسط عکس و فیلم های مستندی می شناسد که می بیند اما واقعا یک فیلم از چهره واقعی حضرت امام خمینی(س) ندیده است.

کارگردان «صداست که می ماند» در ادامه در مورد اینکه چرا بیشتر در فیلم ها و سریال های ما جنبه های تاریخی زندگی شخصیت رهبر انقلاب به نمایش گذاشته شده است، نیز توضیح داد: خب همین طور است که عرض کردم، فیلم های زیادی برای حضرت امام(س) ساخته نشده است و کلاً فکر می کنم ۶ فیلم مستقیماً به زندگی این شخصیت بزرگ پرداخته است. فیلم «صنوبر» به کارگردانی مجتبی راعی،  سریال «آفتاب و زمین» ساخته  جواد شمقدری، فیلم سینمایی «فرزند صبح» و تله فیلم «یازده دقیقه و سی ثانیه» به کارگردانی بهروز افخمی و دو فیلم سینمایی «سال های حادثه» و «از گهواره تا ماه» هم که کارهای خود من بود که هر کدام یک نگاه خاص به زندگی حضرت امام خمینی(س) داشتند.

چاری ادامه داد: مثلا من در هر دو تا فیلم خودم سعی کردم یک نگاه متفاوت تری به حضرت امام خمینی(س) داشته باشم. به طور مثال ما در «سال های حادثه» اصلاً به زندگی سیاسی حضرت امام خمینی(س) نپرداختیم و آنجا بیشتر نگاه مان به بعد عرفانی حضرت امام خمینی(س) و رابطه لطیف ایشان با کودکان بود. ما آنجا نشان دادیم که حضرت امام خمینی(س) چقدر به کودکان و بچه ها علاقه مند بودند و وقتی احمدعلی کودک ۹ ساله  به حضرت امام خمینی(س) نامه می نویسد و در نامه اش می گوید که دوست دارد ایشان را از نزدیک ملاقات کند با اینکه همه آن کودک را مسخره می کنند و می گویند که حضرت امام خمینی(س) هرگز جواب نامه او را نمی دهد اما می بینیم که امام خمینی(س) جواب نامه احمدعلی را می دهد و حتی از او دعوت می کند تا به ملاقاتش نیز بیاید. این یک نگاه متفاوتی بود که وقتی فیلم در جشنواره کودک سال گذشته به نمایش در آمد واقعا من خودم در سالن سینما می دیدم که بچه ها ارتباط خوبی با داستان برقرار می کردند. یا به طور مثال ما در فیلم سینمایی «از گهواره تا ماه» هم از یک جمله تاریخی حضرت امام خمینی(س) استفاده کرده ایم که در واقع خط اصلی داستان کل فیلم ما همان جمله معروف ایشان است که فرمودند: سربازان من اکنون در گهواره ها خوابیده اند و ما آنجا بیشتر به تاثیرات حضرت امام خمینی(س) در جنگ تحمیلی پرداختیم.

سعید چاری در پایان این گفت وگو در مورد اینکه اصولا محدودیتی برای نمایش چهره رهبر انقلاب وجود دارد، گفت: جواب دادن به این سوال کمی سخت است. فکر می کنم تا امروز سه نفر نقش حضرت امام خمینی(س) را بازی کرده باشند. عبدالرضا اکبری برای فیلم سینمایی «فرزند صبح» ، شکر خدا گودرزی در سریال «معمای شاه» و محمد آزادی هم در فیلم های «سال های حادثه» و «از گهواره تا ماه» . مثلا خود ما اول بنا به پیشنهاد مشاورین پروژه  بر روی صورت «ولی الله مومنی» تست گریم انجام داده ایم اما وقتی عکس منتشر شد بازخوردهای متفاوتی را از طرف مردم مشاهده کردیم . بعضی ها به شدت واکنش نشان دادند و این خوب طبیعی می تواند باشد چون حضرت امام خمینی(س) به هر حال از چهره هایی هستند که معاصرند و خیلی ها در کنار ایشان زندگی کرده اند و هنوز دوستان و همراهانش در قید حیات هستند. به خاطر همین باور پذیری گریم بسیار سخت می شود. مثلاً ما تمام نظرات مردمی زیر عکس را در فضای خبری می خواندیم و مردم گاهی بسیار کارشناسانه نظر می دادند که همین باعث شد تا ما بازیگر کار را عوض کنیم و این بار «محمد آزادی» نقش حضرت امام خمینی(س) را بازی کرده اند که خوشبختانه مردم گریم دومی را بیشتر قبول کرده اند. به نظر من محدویتی که برای نمایش چهره حضرت امام خمینی(س) وجود داشت بیشتر از طرف مردم و دوستداران حضرت امام بود و همین مسئولیت ما را واقعا بیشتر کرد. 

انتهای پیام /*