ابعادى از فرماندهى امام راحل

شاید از مهمترین ویژگی هایى که یک فرماندهى نظامى باید داشته باشد، شناخت طرف مقابل یا به اصطلاح دشمن شناسى است. این بعد قضیه بطور اعجاب ‏آورى در حضرت امام قوى بود

کد : 50192 | تاریخ : 06/02/1393

پرتال امام خمینی(س)- سردار احمد غلامپور: بررسى عملکرد امام راحل در قبال مسائل مختلف جنگ تحمیلى، جهت‏گیری ها، ارشادات، پیامها و راهنمائی هاى آن بزرگوار، دستورات به موقع و نیز حالت نظارت آن بزرگوار بر مسائل مختلف، ما را به این نتیجه مى‏ رساند که آن حضرت از ابعاد کامل یک فرمانده نظامى برخوردار بودنددر این مورد به دو سه نکته‏ اى اشاره مى‏ شود.

شاید از مهمترین ویژگی هایى که یک فرماندهى نظامى باید داشته باشد، شناخت طرف مقابل یا به اصطلاح دشمن شناسى است. این بعد قضیه بطور اعجاب ‏آورى در حضرت امام قوى بود. نشانه روی هاى دقیق، همه جانبه و مداوم آن بزرگوار به طرف آمریکا نمونه ‏اى از این آگاهى بود. شاید در طول تاریخ کسى را نتوان سراغ گرفت که این همه به افشاى استکبار و ماهیت ضد بشرى وى پرداخته باشد و اگر دنیا واقعاً کر و کور نبود و به این افشارگری ها توجه مى‏ کرد، به حقایق زیادى مى ‏رسید. در قضیه جنگ تحمیلى هم کسى را نمى‏ توان پیدا کرد که به اندازۀ حضرت امام روى ویژگی هاى شخصیت صدام شناخت داشته باشد. در جلسات متعددى روى این ویژگی ها و نحوۀ برخورد با آن سفارشات بسیار ارزنده و پربارى را مطرح مى‏ فرمودند.

صلابت و استقامت و هوشیارى در هدایت مجموعه تشکیلات درگیر در جنگ و دفاع مقدس از ویژگی هاى بارز دیگر امام خمینى(س) است که این خود نشأت گرفته از اطلاع وسیع آن بزرگوار از ریزترین مسائل مربوط به جبهه‏ ها بود که بوسیله مجارى و کانال هاى گزارش‏ دهى بسیار و همه جانبه تأمین مى‏ شد. از فرماندهان رده بالاى درگیر در جنگ گرفته تا یک بسیجى ساده یا یک روحانى یا عالمى که بعد از حضور در جبهه ‏ها به محضر آن بزرگوار مى ‏رسید و ... به طور همه جانبه اخبار و اطلاعات لازم را به آن بزرگوار مى‏ رساندند. بعلاوه حالت آماده ‏باش دفتر امام و ارتباط دائم با جبهه ‏ها نیز در تأمین اطلاعات و اخبار ضرورى نقش اساسى داشت. بر اساس این اطلاعات، جهت‏ گیرى‏ ها، دستورات، هدایت‏ ها و راهنمائی هاى آن بزرگوار که با صلابت و استحکام خاص خود مطرح مى‏ شد، فصل الخطاب و حرف آخر و عملاً بسیار تعیین کننده بود. جمله معروف «حصر آبادان باید شکسته شود.» و اثرات مترتب بر آن و یا دستورات قاطع و سرنوشت ‏ساز آن حضرت در رابطه با مسائل کردستان و موارد متعدد دیگر نشأت گرفته از این ویژگى امام (س) است.

ارتباط قوى معنوى و نفوذ فوق العاده امام در موضع فرماندهى، در پیشبرد امور تأثیر فوق العاده‏اى داشت. وقتى آن بزرگوار مطلبى را فرموده و یا دستورى صادر مى ‏نمودند، از بالاترین رده ‏هاى فرماندهى تا آن فرد ساده بسیجى عزیز فاقد هر گونه ادعا و ... از دل و جان و از روى اعتقاد دنبال انجام این دستور رفته و در این راه سر و جان مى‏ باختند. بسیار اتفاق مى ‏افتاد که ذکر امام، یاد امام، پیام ایشان و یا وعده دیدار آن بزرگوار باعث نجات از تنگناها شده و با ایجاد تحول در روحیه‏ ها، سرنوشت عملیات را به نفع نیروهاى ایران اسلامى تغییر مى ‏داد.  همچنین رهنمودهاى بسیار آگاهانه و دقیق آن بزرگوار که حاصل درایت و هوشیارى ایشان در شناخت دشمنان و درک توطئه‏ ها و ترفندهاى آنان بود، در برگرداندن امور به مجراى واقعى خویش اساسى ‏ترین نقش را ایفا مى ‏کرد.

امام علاوه بر داشتن دید کلان در مسائل جنگ و عدم ورود به جزئیات، بعضاً دستورات جزئى هم صادر مى ‏کردند که نشان از تیزبینى در مسائل داشت. از جمله در جلسه ‏اى دستور انجام عملیات ایذایى و راحت نگذاشتن دشمن را مطرح فرمودند که واقعاً تردیدها در این باره را از بین برد و اثرات فوق العاده‏ اى داشت. از این قبیل باز مى ‏توان از جمله معروف «راه قدس از کربلا مى‏ گذرد» نام برد که توطئه دشمن در ایجاد انحرافى را که مى‏ رفت مجراى جنگ را از بستر واقعى خود خارج کند، خنثى کرده و امور را به مجراى واقعى خود برگرداند.

منبع: امام و دفاع مقدس، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، صص 105-108

انتهای پیام /*