صدا و سیما تنها به یک بعد از وجود امام خمینی پرداخته است

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از غرفه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: در برنامه توسعه ششم برنامه هایی برای زنده نگه داشتن یاد امام در نظر گرفته می شود. وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که کم کاری مسئولین دلیل عدم معرفی کامل امام به مردم است.

کد : 50285 | تاریخ : 21/02/1393

به گزارش پرتال امام خمینی(س) حجت الاسلام حشمتی درباره اینکه  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تدوین برنامه ششم توسعه از چه اصول و برنامه هایی در  اندیشه و بیانات امام خمینی استفاده می کند گفت:  همیشه ستاد برنامه در همه وزارت خانه ها تشکیل می شود و برنامه توسعه را مطابق وظایف آن وزارت خانه تدوین می کند.  در حال حاضر گروهی به عنوان ستاد برنامه در وزارت ارشاد تشکیل شده است و کارهای مقدماتی را برای نوشتن برنامه ششم انجام می دهند و بعد از آماده شدن سیاست های کلی آن ها را ابلاغ می کنند.

وی با اشاره به این که وزارت ارشاد مسئولیت تولیدات فرهنگی را بر عهده دارد؛ گفت: در برنامه ششم توسعه و تولید فرهنگ به عهده وزارت ارشاد است. یکی از بند هایی که به عنوان سیاست های کلی نظام در چشم انداز آمده است و ما ملزم به رعایت آن هستیم، زنده نگاه داشتن یاد و نام امام خمینی است. زنده نگه داشتن یاد امام خمینی در قالب های مختلف حوزه های فرهنگ باید در برنامه های توسعه به شکل یک اصل  تعریف شده و با اجرای به کار برنامه، آن اصول اجرا شوند .

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: زنده نگه داشتن نام و یاد حضرت امام بند اساسی و کلی است که در برنامه پنجم هم وجود دارد  و در ذیل آن راهکار هایی که ما را به رسیدن به این اصل راهنمایی می کرد نیز ،گنجانده شده است. در این برنامه از جمله وظایفی که برای وزارت ارشاد مشخص شده است تا از آن طریق نام و یاد امام زنده نگه داشته شود  می توان به حوزه های مختلف مثل چاپ و نشر، نمایشگاه ها، جایزه امام خمینی و یا در حوزه تولید فیلم به اشکال گوناگون مثل مستندسازی ها اشاره کرد. این وظایف و برنامه ها باید در برنامه ششم توسعه با قدرت بیشتر و به شکل مدون تری وجود داشته باشد تا با شروع برنامه ششم ما بتوانیم با همکاری موسسه  تنظیم و نشر آثار امام خمینی در این راستا، به درستی و بهتر از قبل عمل کنیم.

حجت الاسلام حشمتی در خصوص اینکه چقدر اندیشه های قرآنی امام در جامعه به مردم شناسانده شده است اظهار کرد: به نظر من اندیشه های قرآنی امام حتی برای افراد خاص جامعه هم شناخته شده نیست، امام بیشتر به عنوان فردی فقیه و سیاست مدار در میان مردم شناخته شده اند؛ و بسیاری از مردم  از اینکه امام یک مفسر به نام قرآن هم بوده است، خبری ندارند.

 وی دلیل این اتفاق را کم کاری مسئولین در معرفی کامل امام دانست و افزود: متاسفانه ما امام را تک بعدی به مردم معرفی کرده ایم، در حالی که امام خمینی فرد جامعی هستند. ایشان فیلسوف، مفسر قرآن، مبارز و یک معلم اخلاق هستند. امام تقریبا جامع خیلی از صفات است، در حالی که صدا و سیما یک چهره امام را بیشتر معرفی و برجسته کرده است. همین امر هم موجب غفلت مردم  از آثار امام در حوزه های مختلف شده است.

معاون فرهنگی و هنری سابق موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ادامه داد: البته این نکته قابل ذکر است که آقای جواد علی کسار  در قم زحمتی کشیده و آرای امام خمینی در حوزه قرآن را، در پنج جلد ارائه کرده که خیلی هم از آن استقبال شده است و ما این پیشنهاد را می دهیم که همایشی داشته باشیم  و در آن همایش وجود امام را از این منظر ، با وجود محقیقن مورد بررسی قرار دهیم و صاحب نظران با نوشتن مقالات و نوشتن مباحثی این چهره امام را به جامعه  معرفی کنند.

حشمتی درباره  اینکه چرا به بعد قرآنی اندیشه امام در کتب درسی آموزش و پرورش  مثل دین و زندگی برای دانش آموزان، تشریح نشده است؛ گفت: این مسئله نکته مهمی است و جای بحث هم دارد.  سیره امام خمینی سیره قرآنی و برگرفته از فرهنگ اهل بیت است که ارزش  طرح در حوزه های کتب درسی مدارس و دانشگاه ها را دارد و ان شاءالله این نقیصه در دولت آقای روحانی برطرف خواهد شد. مولفان کتب دین و زندگی باید اندیشه های قرآنی امام را منتشر کنند. معاونت قرآنی وزارت ارشاد هم باید کمک کند که حوزه های تدوین کتب درسی روی این مسائل کار کنند .

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دلایل توقف انتشار تفسیر امام خمینی از سوره حمد گفت: تفسیر سوره حمد از منظر امام خمینی از تلویزیون پخش می شد بعضی از افراد در آن مقطع این آرا را نمی پذیرفتند و به آن نقد داشتند.

حشمتی در پایان افزود در دولت جدید و با روی کار آمدن روحانی اشتیاق زیادی در به کار بردن اندیشه های حضرت امام به چشم می خورد و حتی این تشنگی و اشتیاق در قشر جوان و دانشگاهیی هم زیاد شده است؛ گفت: ما باید بتوانیم این عطش و نیاز جامعه را پاسخگو باشیم.  حال که جامعه طلب می کند ما باید با برپایی همایش ها و مقالات باب شناسایی و فهم اندیشه امام را باز کنیم. آنچه مهم است این است که به این نیازی که پدید آمده است؛ پاسخ دهیم. 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران

انتهای پیام /*