لغو نهایی حق کاپیتولاسیون در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی

قانون ننگین کاپیتولاسیون یعنی مصونیت ها و معافیت های داده شده به مستشاران آمریکایی بر اساس قانون مصوب 21 مهر 1343، لغو شد.

کد : 50292 | تاریخ : 22/02/1393

پرتال امام خمینی(س): در چارچوب اهداف انقلاب و در راستای تحقق منویات رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(س)، در روز 23 اردیبهشت 1358 به منظور رسیدن به یکی از شعارهای محوری انقلاب اسلامی یعنی شعار استقلال طلبی، قدمی اساسی برداشته شده و به پیشنهاد هیئت وزیران و تصویب شورای انقلاب، قانون ننگین کاپیتولاسیون یعنی مصونیت ها و معافیت های داده شده به مستشاران آمریکایی  بر اساس قانون مصوب 21 مهر 1343، لغو شد.

به دنبال افشاگری بر علیه همین قانون بود که در سحرگاه 13 آبان 1343 کماندوهای مسلح اعزامی از تهران حضرت امام خمینی(س) را بازداشت کردند و تحت‌الحفظ به فرودگاه مهرآباد تهران و از آنجا با یک فروند هواپیمای باری نظامی به ترکیه تبعید کردند. ایشان در آن سخنرانی فرموده بودند: «آیا ملت ایران می‌داند در این روزها در مجلس چه گذشت؟ می‌داند بدون اطلاع ملت و به طور قاچاق چه جنایتی واقع شد؟ می‌داند مجلس به پیشنهاد دولت، سند بردگی ملت ایران را امضاء کرد؟ اقرار به مستعمره بودن ایران نمود؟ سند وحشی بودن ملت مسلمان را به آمریکا داد؟ قلم سیاه کشید بر جمیع مفاخر اسلامی و ملی ما؟» (صحیفه امام، ج1، ص 409)

(روزنگار زندگی و تاریخ سیاسی اجتماعی امام خمینی، ص 63)

انتهای پیام /*