وظایف و مسئولیت های نمایندگی قم موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی

معاون پژوهشی موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(س) نمایندگی قم، از تدوین کتب و برگزاری همایش های پژوهشی بامحوریت امام خمینی(س) و اندیشه های ایشان از سوی این نمایندگی از زمان تاسیس این مجموعه خبر داد و گفت: این نمایندگی به منظور آماده سازی و پژوهش در آثار حوزوی امام خمینی(س) تاسیس شده و عمده فعالیت های این دفتر متمرکز بر کارهای پژوهشی است.

کد : 50381 | تاریخ : 04/03/1393

به گزارش پرتال امام خمینی(س) حجت الاسلام و المسلمین حسن پویا در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری بزرگداشت امام خمینی(س) درباره برنامه‌هایی که در موسسه تنظیم و  نشر آثار امام خمینی(س) نمایندگی قم انجام می‌شود، گفت: پس از تاسیس این دفتر، آثار حضرت امام خمینی(س) به آن منتقل شده و در آن با حضور و نظر علما، فضلای حوزوی و دیگر آگاهان نسبت به آثار امام خمینی(س) در رابطه با حفظ و انتشار افکار امام خمینی(س) اقدام می‌شود.
وی در مورد فعالیت های این دفتر در عرصه کارهای پژوهشی، افزود: تدوین "تقویم نصر"، "منابع یابی" و "مقابله دست خط های حضرت امام خمینی(س)" از جمله کارهای پژوهشی انجام شده در مورد آثار ایشان هستند که طی سالیان متمادی توسط این نمایندگی به چاپ رسیده و عرضه شده‌اند.
معاون پژوهشی موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(س)نمایندگی قم افزود: در این دفتر  علاوه بر شرح هایی که بر آثار امام خمینی(س) نوشته شده، تقریرات درس های امام خمینی(س) که توسط شاگردان ایشان به نگارش درآمده، چاپ و در دسترس همگان قرار گرفته است.
پویا با بیان اینکه این دوره اول کار جهت تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) بود و بعد از پایان دوره اول، چند طرح پژوهشی عمده در نمایندگی قم موسسه در دستور کار قرار گرفت که بحمدالله در طول ده سال گذشته، نگارش برخی از آنها انجام و چاپ شده و یا در حال انجام است و برخی از آنها عبارتند از :
1ـ جمع آوری و انتشار مجموعه آثار امام خمینی(س) 
2- تدوین دانشنامه امام خمینی(س)
3ـ گردآوری مجموعه شروح کتاب های ایشان 
4ـ تهیه مجموعه تقریرات درس های امام خمینی،
5ـ گردآوری مجموعه "امام خمینی و مفاهیم اخلاقی" که بیشتر با هدف مخاطب جوان چاپ شده است
6ـ جمع آوری حواشی مراجع تقلید معاصر بر اثر "تحریرالوسیله" امام خمینی(س).
معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) نمایندگی قم، درباره مجموعه آثار حضرت امام خمینی(س)، بیان کرد: این مجموعه در 50 جلد و تحت عنوان «الموسوعة الامام الخمینی» با موضوعات اصول فقه، استفتائات و در نهایت علوم عقلی تدوین شده و در یک دوره و با ظاهری یکسان مطابق با اصلاحات، تحقیق ها و منابع جدید در روزهای آتی عرضه می شود.
پویا درباره "دانشنامه امام خمینی(س)" نیز توضیح داد: این مجموعه دارای هزار مدخل است که استخراج نیمی ار آن ها به پایان رسیده و در این مدخل ها آثار، کلیات، اعلام، فلسفه، کلام، فقه، اصول و تاریخ حوادث سامان پیدا می کنند و در سال های آتی به چاپ خواهد رسید.
وی با بیان اینکه برخی از تقریرات دروس امام خمینی(س) که به وسیله شاگردان ایشان به رشته تحریر در آمده مانند تقریرات حجت الاسلام و المسلمین قدیری و طاهری خرم آبادی در سال های گذشته به چاپ رسیده، اظهار کرد: برخی دیگر از این مجموعه نیز در دست تدوین و یا چاپ هستند و پیش بینی می شود این مجموعه به 60 جلد برسد.
معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) نمایندگی قم درباره نگارش و چاپ آثاری که مختص مخاطبان جوان به چاپ رسیده، گفت: مجموعه "امام خمینی و مفاهیم اخلاقی" برای جوانان تدوین شده که تاکنون با 27عنوان به چاپ رسیده و پیش بینی می شود این تعداد به 40 مورد برسد.
وی اظهار کرد: در کنار این موارد در ده سال گذشته حدود 150 جلد کتاب مرتبط با آثار امام با موضوعات مختلف به زبان عربی و فارسی منتشر شده است.
پویا گفت: در کنار تدوین کتب، تا کنون حدود 15 نشست و همایش علمی در زمینه های مختلف اجرا شده که بر اساس آنها 15 جلد کتاب تدوین شده که می‌توان به نمونه هایی از آن چون "اندیشه  حکومت دینی" و "اخلاق و عرفان در اندیشه های امام خمینی‌(س)" اشاره کرد.
معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) نمایندگی قم گفت: علاوه بر این موارد نیز می‌توان از پایان نامه‌های فراوانی که درباره اندیشه و افکار امام خمینی(س) در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نوشته شده نام برد که بعضی ار آنها که از نظر محتوایی در سطح بالاتری قرار داشتند به چاپ رسیده اند.

منبع: جماران

انتهای پیام /*