هشدارهایی که امام(س) بعد از فتح خرمشهر دادند

سوم خرداد سال 1361 یاد آور حماسه تاریخی آزاد سازی شهرخرمشهر است. این رخداد ماندگار در ادامه مرحله چهارم عملیات بیت المقدس انجام گرفت که با رمز «یا علی بن ابی طالب» آغاز شده بود.

کد : 50386 | تاریخ : 02/03/1393

* عبدالرحیم اباذری

چند روز مانده به شروع عملیات، مدرسه علمیه ولی عصر(عج) تبریز تعطیل شد. مدیریت محترم، اساتید و طلاب حضور در سنگر خاکی را به سنگر فرهنگی ترجیح دادند تا در این حادثه تاریخی در کنار رزمندگان اسلام باشند و آنها را یاری دهند که برای نگارنده نیز توفیق همراهی با این کاروان حاصل شد.
آزادی "خونین شهر" (نامی که در جریان جنگ به خرمشهر اطلاق می شد) یک حادثه شگفت انگیز بود، خیلی راحت امدادهای غیبی را می شد در آن شب و روزهای بعد مشاهده و لمس کرد.
رعب و وحشت و سردرگمی سراپای وجود سربازان و فرماندهان عراقی را تسخیر کرده بود. لحظات اولیه شکست وفرار دشمن  و آغاز ورود رزمندگان به خرمشهر بعد از 575 روز اشغال، بسیار دیدنی بود و سرانجام اسارت دسته جمعی، گروهانی وگردانی نیروهای صدامی، به غنیمت گرفته شدن صدها توپ و تانک، نفربر، انواع خودرو ها وسایر تجهیزات نظامی هرکدام صحنه های ماندگاری بودند که شیرینی وشادی این پیروزی را در کام رزمندگان وملت ایران مضاعف می کرد.
امام خمینی طی پیام مهمی این پیروزی بزرگ را به ملت ایران ورزمندگان تبریک گفتند و در آن به یک نکته حیاتی واساسی اشاره وتاکید کرده وچنین نوشتند :
« و هان ای فرزندان قرآن کریم و نیروهای ارتش وسپاهی و بسیج و ژاندارمری و شهربانی و کمیته ها وعشایر و نیروهای مردمی داوطلب وملت عزیز!
هوشیار باشید که پیروزی ها هر چند عظیم وحیرت انگیز است ،شما را از یاد خداوند که نصر و فتح در دست اوست غافل نکند وغرور و فتح شما را به خود جلب نکند که این آفتی بزرگ و دامی خطرناک است که با وسوسه شیطان به سراغ آدم می آید وبرای اولاد آدم تباهی می آورد.» (صحیفه امام ،ج16 ،ص 258)
امام با این هشدار حکیمانه در واقع می خواست به همه ملت و بخصوص نیروهای نظامی گوشزد نماید که حضور در «جهاد اصغر» وغلبه بر دشمن در سنگرهای خاکی اگرچه مهم است اما مهم تر از آن ،«جهاد اکبر » ومبارزه با نفس شیطانی است که انسان اگر حواسش نباشد او را به افراط و تفریط وسایر رذائل اخلاقی سوق می دهد. چنانکه در صدر اسلام وقتی جماعتی از میدان جنگ بر می گشتند، پیامبر اسلام خطاب به آنان فرمود: «مرحبا بقوم قضوا الجهاد الاصغر وبقی الجهادالاکبر» مرحبا به قومی که جهاد اصغر را انجام دادند و هنوز جهاد اکبر برای آنها باقی مانده است.عرض کردند :یا رسول الله جهاد اکبر چیست؟ فرمود: جهاد با نفس. دربرابر هوا وهوس های نفسانی ایستادن. (کافی ،ج 5 ،ص12، باب وجوه الجهاد) 
امام به خوبی می دانست که هدف اصلی از بعثت پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم ، رشد مکارم اخلاقی و دست یافتن به مراتب عالی انسانی بود و همه این جنگ وگریز ها وجهاد ها وسیله رسیدن به جهاد اکبر وتهذیب نفس است ،از سوی دیگر چون در یکی دوسالقبل از آن،‌ شاهد افراط و تفریط و تندروی برخی نظامیان در عرصه های مختلف بود، لذا مرتب در فرصت های مقتضی این تذکرات را تکرار وت اکید می کرد.
سه روز بعد از فتح خرمشهر، ششم خرداد، مصادف با سوم شعبان 1403 و روز پاسدار، امام به همین مناسبت پیام دیگری دادند و درآن ضمن توصیه به دلجویی ورفتار اسلامی وانسانی با اسرای عراقی دوباره نوشتند:
«برادران دلاور و نور چشمان عزیز! مبادا آفت های پیروزی که در راس آن غرور است، خدای ناخواسته شما را به دام کشد واز صاحب اصلی نصر که خداوند قادر است اغفالتان نماید، که این حیله ای است شیطانی که دنبال آن علاوه بر ازدست رفتن معنویت که اساس پیروزی شما عزیزان است موجب غفلت از حیله های دشمنان نیز می باشد که شکست را همراه دارد.. .یکی دیگر از اموری که باید تمام قوای مسلح و خصوصا آنان که در شهرها سروکارشان با مردم بیشتر است مثل سپاه پاسداران و بسیج و کمیته ها و شهربانی توجه کنند، رفتار نیکو و انسانی است با مردم، به ویژه مستضعفان. مردمی که از جمهوری اسلامی و رزمندگان جبهه را با تمام توان پشتیبانی می کنند. سپاه و سایرین باید قلوب آنان را جلب و رضای خداوند را به دست آورند.» (همان،ج 16 ،ص267 و 268)
در مکتب اخلاقی وعرفانی امام خمینی پیروزی بر رژیم دو هزار و پانصد ساله شاهنشامی، آمریکا واسرائیل و غلبه بر نیروهای متجاوز صدامی وشکست حزب کومله ودمکرات وآزادی خرمشهر در صورتی جای جشن و سرور و شادمانی و تبریک دارد که در کنار آن اخلاق اسلامی نیز رعایت شود و از هر گونه افراط وتفریط و غرور و تندروی اجتناب گردد.
امام خمینی از شدت عشق و علاقه ای که به سپاه و بسیج داشتند، بسیار نگران بودند که این دونهال نو پا، هنوز نشکفته به آفت هایی گرفتار شود و آن را پژمرده سازد، از این رو وقتی احساس می کردند افرادی به نام این دونهاد ارزشی، مرتکب خلاف هایی شده اند فوری بر می آشفتند و خیلی صریح و پوست کنده موضع می گرفتند. چنانکه در موردی خطاب به فرماندهان امر کردند تا جهت کنترل این افراط جلسه تشکیل دهند وبرنامه ریزی وضوابطی تعیین کنند. بعد فرمودند:
«اگر یک پاسداری غلطی کرد بیرونش کنید. تحویل دادگاهش بدهید،نگذارید هرج و مرج شود .یکی ، دوتا می شود، دوتا، ده تا می شود، بعدازدست شما خارج می شود. ان شاالله خداوند اصلاح کند امور را و ما را از دست خودمان نجات بدهد. «سعدی از دست خویشتن فریاد» از دست خودمان فریاد هست.» (همان ،ج11، ص318)
همین هشدارها و گاهی تشرهای پدرانه امام، نیروهای نظامی. بخصوص بسیج وسپاه را از آفت ها مصون نگه داشت. موجب رشد وشکوفایی وبالندگی آنها شد.چنانکه بعد از اتمام جنگ و در دوران سازندگی وسایر مراحل بخصوص در عرصه های نوآوری، فن آوری وساخت انواع و اقسام تجهیزات نظامی، موشک های دور برد، زیر دریایی وحتی صنعت هوا وفضا خوش درخشیدند و بحق افتخار آفریدند. امروز توده مردم ایران از هر قوم وقبیله وازهر خط وجناح ودارای هر گرایشی به وجود بسیج و سپاه افتخار می کند و آنها را بازوان پرتوان انقلاب، نظام در برابر هرگونه تجاوزگری می داند.
اخیرا بعضی حرکت های نسنجیده و دور از شان و منزلت از برخی افراد و رسانه های منتسب به بعضی ارگان های نظامی دیده و شنیده شد که موجب نگرانی شخصیت های دلسوزانقلاب گردید. رسانه هایی که متاسفانه به جای خبرگزاری، «خبرگذاری» و «خبر سازی» می کردند ومی کنند.گاهی تهمت و دروغ و نسبت های ناروا در مطالبشان به چشم می خورد. نمونه بارز آن دورغ هایی بود که در باره جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در ریاست جمهوری گزارش کرده بودند که به هر کدام از میهمانان پنج سکه هدیه داده شده ودر آن مرتکب مسائل غیر شرعی هم شدند. در حالی که هیچ کدام اینها صحت نداشت تا جایی که اخیرا واکنش صریح رئیس محترم ستاد کل نیروهای مسلح سردار فیروز آبادی رابه دنبال داشت.ایشان تاکید کرد که « اینها برابر مشی ومنویات رهبری حرکت نمی کنند وباید روششان را اصلاح کنند والا برخورد می کنیم.»
آنچه مسلم است، بدنه اصلی نیروهای مسلح، بسیار سالم، اخلاقی، پویا وپرنشاط و در خدمت نظام، رهبری ومردم است، اما افراط کاری های برخی اندک می تواند در دراز مدت خطر آفرین باشد.به فرمایش رهبر کبیر، یکی، دوتا ودوتا، ده تا بشود و آنگاه قابل کنترل نباشد. امام در بیان دیگری، اینها را به «کرم های فاسد» تشبیه کردند که در داخل، میوه را به فساد کشیده و خراب می کنند. و اگر به حال خود رها شوند نهضت را از باطن خراب خواهند کرد. (صحیفه امام، ج11 ،ص 313)
بنا براین جا دارد به صرف انتقاد واظهار تاسف بسنده نشود وبرخوردهای جدی وچاره اندیشی اساسی در این باره صورت گیرد.
ملت بزرگ ایران،هنگامی به سعادت وپیروزی واقعی دست خواهند یافت که فرزندانشان در کنار «جهاد اصغر» به «جهاد اکبر» نیز توفیق بابند. این ملت انقلابی ومکتبی، وقتی می تواند روز فتح خرمشهر را جشن بگیرد که مسئولانشان در همه رده های بالا وپایین در فضائل ومناقب اخلاقی به اوج برسند.
چنانکه انتظار شهدای این فتح عظیم همچون: شهید «محمد جهان آرا» نیز همین است. آنان دوست دارند ،وقتی شب های جمعه به سراغمان می آیند، ببینند ، نه تنها شهر خرمشهر آزاد گشته ،بلکه سیره وسنت اهل بیت علیهم السلام ومعارف ناب تشیع دردل وجان مردم تنیده شده است،اینجاست که خون «ممد و یارانش» پرثمرخواهد شد. چرا که فتح خرمشهر، تنها فتح آب وخاک، چند پل، پاسگاه، پایگاه، فرودگاه، بندر واسکله نبود، فتح اخلاق بر بی اخلاقی ها، پیروزی عقل و علم بر جهل و سفاهت، غلبه صداقت و یک روئی بر دروغ و ریاکاری، چیرگی متانت و ادب بر هتاکی و درنده خوئی و در یک کلام، فتح خرمشهر، فتح «قلوب رحمانی» بر «نفوس شیطانی» بود.

منبع: عصر ایران

انتهای پیام /*