نشست رسانه ای دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س)/ اعلام برنامه های روز 14 خرداد

هیچ فرهنگی با فرهنگ زور، تهدید، تطمیع و چنین ابزارهای متداولی در دنیا پیش نرفته است؛: اسلام ناب هیچ گاه با زبان زور در پیشبرد اهداف فرهنگی عمل نکرده است

کد : 50387 | تاریخ : 04/03/1393

حجت الاسلام والمسلمین محمد علی انصاری در نشست رسانه ای دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) که صبح امروز یکشنبه در محل این ستاد و با حضور انبوه خبرنگاران و نمایندگان رسانه های مختلف برگزار شد، با تسلیت سالروز شهادت هفتمین اختر تابناک آسمان ولایت حضرت امام موسی بن جعفر(ع) ، به در پیش رو بودن بیست و پنجمین سالگرد ارتحال جانسوز امام راحل (س) و پنجاهمین سالگرد نهضت مقدس ایشان در 15 خرداد 1342 اشاره کرد و افزود: امروز بشریت بیش از گذشته تشنه دریافت اهداف، برنامه ها و حقائق فرهنگی ناب بشری است و این یک فرصت استثنائی است که در اختیار ملتی قرار گرفته که پشتوانه و عقبه فرهنگی او اسلام، تشیع و عقبه تاریخی نیم قرن او پیام 15 خرداد است.

وی با تذکر این که هیچ فرهنگی با فرهنگ زور، تهدید، تطمیع و چنین ابزارهای متداولی در دنیا پیش نرفته است؛ یادآور شد: اسلام ناب هیچ گاه با زبان زور در پیشبرد اهداف فرهنگی عمل نکرده است.

 انصاری با اشاره به تحولات عرصه بین الملل در نیم قرن گذشته گفت: در طول این مدت حوادث بزرگی در دنیا و کشور ما اتفاق افتاده است، اما ظهور و پیدایش مکتب تحول آفرین سیاسی حضرت امام(س) و افول و غروب یکی از بزرگترین مکتب های مادی یعنی نظام فکری و سیاستی مارکسیسم در شوروی دو رخداد و حادثه شاخص دوران معاصر هستند.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) ادامه داد: پیام 15 خرداد، پیام احیاگری مکتب های آسمانی و ارزش های توحیدی و الهی است و پیام فروپاشی شوروی، پیام زوال، شکست و غروب همه فلسفه های مادی است که بر بشریت حکومت کرده و خواهند کرد.

انصاری درباره تأثیر تعارض میان شرق و غرب بر تحلیل های فکری در حوزه های مختلف اظهار داشت:  تا زمانی که این فروپاشی رخ نداده بود، همه تحلیلگران بحث اساسی و مهم جامعه بشری را تعارض میان شرق و غرب می دانستند و همه تحلیل ها در حوزه فرهنگ، سیاست، اقتصاد و مسائل اجتماعی حول محور تعارض دو قدرت شرق و غرب می چرخید و سایر فکرها و اندیشه ها در سایه و حاشیه این تفکر حرکت می کردند.

هجوم فرهنگی منحصر به جامعه ما نیست

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی (س) افزود: دنیا با وجود درک اهمیت، جایگاه و نقش مهم پیام 15 خرداد و امام (س)، تلاش کرد این پیام را کهنه و غیرقابل اتکا و استناد در جامعه بین المللی جلوه دهد. زمانی که فروپاشی نظام مارکسیستی اتفاق افتاد، تحلیل جدیدی به افکار بشریت القا شد و بسیاری از جهانخواران گفتند دنیا به سمت تک قطبی شدن پیش می رود و بشریت ملزم هستند حاکمیت یک ابرقدرت تعیین کننده در صحنه جهانی را بپذیرند.

انصاری در تحلیل خود از رویکرد گروهی دیگر از اندیشمندان جهان معاصر با عنوان «جهانی شدن» تصریح کرد: گروه دیگری ضمن تحلیل پیامد حادثه شوروی به عنوان پیامد قدرت و حاکمیت، به بیان این مسئله پرداختند که دنیا به سمت دهکده جهانی و جهانی شدن پیش می رود و بشریت نیز باید به نظم نوین جهانی تن دهد. بنابراین بسیاری از حوادث دو دهه اخیر در صحنه بین المللی یا در راستای تک قطبی شدن جهان یا جهانی شدن و دهکده جهانی ارزیابی می شود.

وی گفت: با وجود تلاش برای ارائه تحلیل های این چنینی از حوادث بین المللی می بینیم که خبری از تک قطبی شدن جهان نیست و دنیا به سمت چند قطبی شدن در حال حرکت است. از نظم نوین جهانی که در آن همه قدرت ها بر روی منافع مشترک بشریت اتحاد داشته باشند، نیز خبری نیست و بسیاری از حوادثی که پیش روی ما و بشریت قرار گرفته است، مانند حوادث اوکراین و جنگ های منطقه ما ناشی از برنامه ریزی ابرقدرت ها برای حفظ منافع خودشان با استفاده از ایده ها و نظریات جدید است.

محمد علی انصاری حرکت دنیا را به سمت اهمیت دادن به مسائل فرهنگی دانست و اظهار داشت: جامعه بشری بیش از گذشته به مسائل فرهنگی اهتمام دارد. همه قدرت های شرق و غرب و دولت های مستکبر بیشترین سرمایه خود را معطوف به مبارزه فرهنگی در پهنه جهانی کرده اند.

وی ضمن اشاره به یکی از سخنرانی های پیشین خود گفت: مسئله هجمه فرهنگی منحصر به جامعه ما نیست و نباید تصور کنیم که دنیا صرفا برای ملت ایران درصدد هجمه فرهنگی است. هجوم فرهنگی دارای پهنه ای به وسعت همه اندیشه ها، فرهنگ ها و سراسر پهنه های جغرافیایی است و در دنیای امروز مبتذل ترین، سخیف ترین شیوه ها و زشت ترین آدابی را که بشریت در فرهنگ های توحش آمیز قرون وسطایی هم به آنها عکس العمل داشت، فرهنگی محسوب می شود.

انفجار فرهنگی همه ملت ها را باخود خواهد برد

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) با طرح این پرسش که آیا هجمه فرهنگی یک تهدید است یا فرصت افزود: تهاجم فرهنگی از یک نگاه تهدید است چرا که اگر جامعه بشریت و تمام انسان هایی که برای انسانیت زندگی می کنند، خطر هجمه فرهنگی با شیوه های مبتذل کنونی را درک نکنند، سونامی فرهنگی، زلزله فرهنگی و انفجار فرهنگی همه ملت ها را با خود خواهد برد و می دانید که این سونامی در حال شکل گیری است.

انصاری اظهار داشت: هجمه فرهنگی از یک نظر یک فرصت استثنائی است چرا که امروز ملت های جهان، آزادی خواهان و اقشار مختلف جامعه بیش از گذشته گوش شنوا برای شنیدن مسائل فرهنگی در دنیا دارند. این گونه نیست که چون هجمه فرهنگی آغاز شده است، گوش مردم برای درک مسائل فرهنگی بسته شده باشد.

وی متذکر شد: عکس این مسئله در حال اتفاق افتادن است. امروز بشریت بیش از گذشته تشنه دریافت اهداف، برنامه ها و حقائق فرهنگی ناب بشری است و این یک فرصت استثنائی است که در اختیار ملتی قرار گرفته که پشتوانه و عقبه فرهنگی او اسلام، تشیع و عقبه تاریخی نیم قرن او پیام 15 خرداد است. این سرمایه عظیم دستاوردی است که هر ملت و جامعه ای می تواند با استفاده از امکانات آن با فرهنگ های مهاجم مقابله کند.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) مقابله با تهاجم فرهنگی با استفاده از داشته های اسلامی، تاریخی و انقلابی کشورمان را مشروط به رعایت چند شرط دانست و گفت: شرط اول مقابله با تهاجم فرهنگی این است که جامعه خودمان و جامعه جهانی را بشناسیم، دومین شرط این است که ابزار و امکانات فرهنگ خودمان را شناسایی کنیم و ببینیم چه ابزارهای فرهنگی برای مقابله داریم.

محمد علی انصاری ادامه داد: سومین شرط مقابله با تهاجم فرهنگی این است که تلاش کنیم امکانات فرهنگی را هدفمند و یکپارچه به کار بگیریم و از خنثی کردن ابزار فرهنگی، امکانات فرهنگی خودمان پرهیز کنیم. یکی از مشکلاتی که همواره با آن رو به رو بوده ایم این است که بسیاری از ما با هدف مقدسِ دفاع فرهنگی، ابزار خودمان را کند می کنیم و سعی می کنیم در مسیر بهره برداری های سیاسی حربه های کارآمد خودمان را ناکارآمد جلوه دهیم.

وی افزود: شرط دیگر این است که تصور نکنیم مبارزه فرهنگی با حربه های کهنه و فراموش شده مانند تکفیر، تفسیق، استفاده از زور و به تعبیر عامیانه چوب و چماق به پیروزی می رسد. هیچ فرهنگی با فرهنگ زور، تهدید، تطمیع و چنین ابزارهای متداولی در دنیا پیش نرفته است.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) گفت: آنها که خواستند اسلام را خراب کنند، گفتند اسلام با زور شمشیر پیش رفته است و کسانی که خواستند مکتب اسلام را در اذهان بشریت مشوش جلوه دهند، گفتند اسلام همواره با تعصبات خشک، تسفیق ملت ها و تکفیر جوامع رو به روی خود پیش رفته است؛ در حالی که این یک ظلم فاحش و آشکار تاریخی است، چرا که اسلام ناب هیچ گاه با زبان زور در پیشبرد اهداف فرهنگی عمل نکرده است.

انصاری در پاسخ به این پرسش که مبارزه با تهاجم فرهنگی را از کجا بایستی آغاز کرد، اظهار داشت: یکی از راه هایی که در گذشته جواب مثبت داده و امروز نیز جواب خواهد داد، تکیه به الگوهای خودمان در زمینه مسائل فرهنگی و مدد جستن از آن هاست. امروز در جامعه ای زندگی می کنیم که طیف وسیعی از جوانان طرفدار فوتبالیست ها، قهرمان های ورزشی و هنرمندان هستند و بخشی نیز طرفدار اندیشمندان، محققان، نوآوران، سیاستمداران و انقلابیون هستند.

وی افزود: امروز بشریت قبل از آنکه از دانش و نظریاتی که در زمینه ورزش، قهرمانی و هنر پیروی کند، از الگوها پیروی می کند. یکی از دلایل توفیق انقلاب و نهضت ما این بود که همراه با عقبه تئوری مکتبی خودمان، الگویی همچون امام خمینی(س) داشتیم. جامعه ما پیش از انقلاب در زمینه اسلام، تشیع، مبانی دینی و احکام اسلامی کم و کسری نداشت. آنچه که جامعه ما و بشریت نیازمند آن بود و در جریان قیام 15 خرداد 1342، انقلاب اسلامی به آن دست یافت و هم اکنون نیز انقلاب را تضمین می کند الگوها بود که در صدر آنها امام قرار داشت.

دبیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی تصریح کرد: اگر بخواهیم با بشریت با زبان فرهنگ سخن بگوییم، می توانیم از الگوی مدیریتی کاملی بهره برداری کنیم که هم به مردم درس انسان، اخلاق، احترام به خانواده، مردانگی و اعتماد به نفس می دهد.

انصاری ادامه داد: نکته تاسف باراین است که بعد گذشت نیم قرن از قیام پانزده خرداد و 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز نمی دانیم در معرفی امام و این الگوی تاریخی و انسان بی نظیر اثر گذار از چه روشی استفاده کنیم. معرفی امام در عین اینکه کار آسانی است کار سختی نیز هست. آسان است برای این که امروزه در هر قشری و در هر سطح علمی، فکری، فرهنگی و سیاسی در جامعه وقتی به سراغ افراد می رویم می بینیم امام برای آنها یک شخصیت بزرگ، عالی قدر و دوست داشتنی است.

هیچ گاه از جامعه نپرسیدیم انتظارش از امام چیست

دبیر ستاد بزرگداشت امام افزود: شیوه های ما برای معرفی امام شیوه های غیر مطلوب است. به این دلیل که ما در معرفی امام و معرفی دین یک طرفه حرکت کرده ایم. در بحث مسائل دینی و معرفی اسلام و معرفی انقلاب و امام یک مخاطب داریم و یک گوینده که متاسفانه بدون در نظر گرفتن مخاطب یک سویه حرکت کرده ایم. همیشه به مخاطبانمان می گوییم امام از شما چه می خواهد، دین از شما چه می خواهد، اسلام از شما چه می خواهد؛ اما هیچ گاه این سوال اساسی را در جامعه مطرح نکردیم که شما از امام چه انتظاری دارید. شما ازدین چه انتظاری دارید. اگر بحث طرفینی بین مخاطب و گوینده وجود داشت و ما اول سوال می کردیم شما از امام چه انتظاری دارید، حتما وضعیت تعاملی و طرفینی شده بود. 

وی با اشاره به تفاوت های مخاطبین برنامه هایی که به معرفی امام خمینی می پردازند، افزود: مخاطبین ما در یک طیف بندی با یکدیگر تفاوت هایی اساسی دارند. برای یک مخاطب، امام فقط و فقط هشداردهنده است. اگر از بعضی ملت ها بپرسیم امام را در چه حد می شناسید می گویند امام هشدار دهنده است. امام همچون تابلوی راهنمایی است که می گوید اینجا خطر است و اینجا ممنوعیت دارد و این جا آزاد است. مخاطبی دیگر می گوید: امام احیا گر است. یعنی این مخاطب امام را بالاتر از یک هشدار دهنده می شناسد و معرفی می کند و می گوید: امام، ملت دیروز را که خواب بوده است را بیدار کرده است. مخاطب دیگری امام را طبیب می داند و معتقد است امام دردهای درمان نشده بشریت را درمان می کند. مخاطب دیگر می گوید: امام تحول آفرین و انقلابی است و انقلاب به معنای صحیح یعنی اینکه اگر دیروز بر اساس یک ماهیت و صفتی زندگی شکل گرفته است انقلاب آن را تبدیل به چیز دیگری کرده است.

 انصاری ادامه داد: در نقطه اوج بسیاری از مخاطبین هستند که امام را از نظر فکری و اعتقادی، ولی مطلق فقیه می دانند. برخی هم از نظر فکری معتقدند، اگر امام و رهبر انقلاب و پیشوای جامعه اسلامی به کسی گفت در آتش برو، می رود؛ اما همه افراد جامعه اینچنین نیستند. مخاطبان ما همه از این دسته نیستند. اگر چه قانون ولایت فقیه را در جایگاه خود تعریف کرده است و همه از نظر قانونی باید در راستای پذیرش  اصل رکن رکین ولایت تابع باشیم. اما در جایگاه فکری و باور ها باید چه کنیم؟

 هیچ کس حق ندارد امام را انحصارا به خودش پیوند بزند، مگر شاغول و ترازوی الهی دست شماست؟

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی افزود: ما می خواهیم با مردم با آخرین برداشت و آخرین روش حرف بزنیم و اگر کسی با زبان عامیانه بگوید من هنوز امام را نشناخته ام و اندیشه امام را درک نکرده ام و یا نسبت به این حکم امام اشکال دارم، ممکن است بنده متعبد به ولایت فقیه بگویم تو کافر هستی و دین نداری. درحالی که اینچنین نیست. این طیف بندی شرط موفقیت و توفیق ما است.

وی با برشمردن بعضی از آفت های برنامه های ترویج امام و انقلاب خاطرنشان کرد: معرفی تک بعدی امام یکی از آفتهایی است که تاکنون توجه کافی به برطرف شدن آن نکرده ایم. نگاه تک بعدی به امام یعنی اینکه امام را فقط فیلسوف یا فقط شاعر، فقط عارف یا فقط انقلابی و سیاستمدار یا فقط فقیه معرفی کنیم. این شیوه شناساندن امام خطرناک است. امام وقتی الگو است که تصویر جامعی از این شخصیت متوازن، اندیشمند، عاقل، و هنرمند ارائه دهیم که در وجود آن، انقلاب، هنر و اخلاق تجلی پیدا کرده است.

دبیر ستاد بزرگداشت امام ادامه داد: آفت و خطر بزرگ دیگر انحصاری کردن امام است. نمی گوییم که نسبت جریانات سیاسی، گروه ها،اقشار مختلف مردم به امام یکسان باشد. ولی هیچ کس حق ندارد امام را انحصاراً به خودش و به افکار و ایده های خودش پیوند بزند و بگوید دیگران با امام نیستند. مگر شاقول و ترازوی الهی دست تو است که بگویی این با امام است و دیگری با امام نیست.

انصاری در ادامه با انتقاد از نگاه ابزاری به امام گفت: متاسفانه نگاه ابزاری به دین و انقلاب و امام متداول شده است. استفاده ابزاری یعنی این که کسانی که در ته ذهن و باطنشان اعتقادی به امام و دین ندارند برای استفاده های شخصی پرچمدار دین و انقلاب و امام می شوند و همه را به ارتداد محکوم می کنند. باید جلوی استفاده ابزاری از امام گرفته شود. برای اینکه استفاده ابزاری از دین ، امام ، انقلاب ، ولایت و حکومت باعث گسترش این نگاه در جامعه خواهد شد.

طوری از امام حرف نزنیم که کسی جرئت اجتهاد در اندیشه ایشان را پیدا نکند 

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) درباره ترساندن افراد از اجتهاد در اندیشه امام خمینی(س) افزود: آفت دیگر سد باب اجتهاد است. سد باب اجتهاد به این معنی است که طوری از امام تعریف کنیم و طوری فضاسازی کنیم که  کسی جرات نکند در راه اندیشه و راه امام به طرف اجتهاد برود. امام به خاطر اینکه مجتهد بود امام شد. چون مجتهد پرورش داده بود و همه شاگردان امام مجتهد هستند. بعضی از شاگردان امام که به درجه اجتهاد رسیده اند مواضعی خلاف احکام و فتاوای امام دارند. چرا باید بگوییم اجتهاد در باب اندیشه امام حرف جدیدی است. جامعه و حوزه ها با اجتهاد امام را پیدا کردند. مردم تا اندازه زیادی در مسائل عمومی و منافع خودشان اجتهاد دارند. شاید در جامعه این مساله هم مانعی نداشته باشد که همه بخواهند نظرات امام را نقد کنند، اما من معتقد هستم که هنوز آمادگی نقد امام بدون اجتهاد فراهم  نشده است. البته به نقدهای ناآگاهانه روشنفکران داخل و خارج در نقد ولایت و امام نقد داریم. اجتهاد راهگشاست و باید در آینده راه را برای حوزه ها و دانشگاه ها و محققان در شناخت عمیق فرهنگ و مبانی امام و پیام 15 خرداد باز کنیم.

 انصاری ادامه داد: یکی از برنامه های اثرگذار در ایجاد انگیزه و بستر مناسب برای شناخت امام مراسم بزرگداشت امام است. امام هیچ احتیاجی به ستایش امثال بنده ندارد و نخواهد داشت. امام به هیچ وجه نیازمند نوشته شدن در کتاب ها و زندگی نامه ها نیست. بشریت امروز در پرتو بزرگداشت او، احتیاج به شناخت و معرفت مکتب سیاسی امام دارد و 14 خرداد این بستر را برای مردم فراهم می کند.

وی اظهار کرد: خدا را شاکریم که در 25 سال اخیر با دولت های مختلف توانستیم این مراسم را برگزار کنیم و امسال نیز با همکاری دولت تدبیر و امید که اکثریت آنها از سابقون در انقلاب و مبارزان انقلاب و از شاگردان امام بودند مقدمات لازم را برای برگزاری مراسم بزرگداشت امام در 14 خرداد،روز میثاق با امام و بیعت با ولایت و رهبری فراهم می کنیم.

سخنرانی رئیس جمهور در شب چهاردهم خرداد 

دبیر ستاد بزرگداشت امام(س) افزود: همانند سال های گذشته مراسم روز14 خرداد از ساعت 9 صبح در جوار حرم مطهر حضرت امام با حضور همه اقشار و شخصیت ها و مردم سراسر کشور و با سخنرانی رهبر فرزانه و بزگوار انقلاب اسلامی آغاز خواهد شد و همه ازبیانات سرنوشت ساز رهبر معظم انقلاب اسلامی در این روز تاریخی وملی استفاده خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: به رسم سال های گذشته، قبل از سخنرانی رهبر انقلاب یادگار ارزشمند حضرت امام، حضرت آیت الله سید حسن خمینی به ایراد سخن خواهد پرداخت.وی بیان کرد: دیگر برنامه مهم بزرگداشت امام، سخنرانی دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور در شب 14 خرداد در حرم مطهر و در حضور مردم عزیز خواهد بود.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) درباره برنامه های کمیته ها اعلام کرد: ما در ستاد بزرگداشت سه کمیته اصلی شامل کمیته فرهنگی و تبلیغات، کمیته امنیت و ترافیک و کمیته اجرایی و پشتیبانی را داریم.

انصاری درباره برنامه های کمیته فرهنگی گفت: در کمیته فرهنگی علاوه بر اقدامات وسیع برای آثار مکتوب و منشورات علمی و فرهنگی، چاپ پوستر، بنر، خبرنامه و تیزرهای خبری، ما در حوزه تولیدات تلویزیونی هم فعالیت قابل توجه ای داشتیم. همچنین کلیپ های ویژه مسافران هواپیمایی در داخل و خارج کشور و مسافران قطار و اتوبوسی را در ایام سالگرد داریم.

وی درباره مستند های ساخته شده در این کمیته اظهار کرد: از تولیدات کمیته فرهنگی می توان به تولید مستند پروانه ها در پنج قسمت مخصوص میهمانان خارجی، مستند امام دل ها در هشت قسمت سی دقیقه ای از حضور اقوام  و ملت ها در برنامه های مختلف بزرگداشت امام، مستند امام و جوانان، مستند پانزده خرداد و یک مستند روایی با همکاری سیما فیلم با موضوع سیر مبارزاتی امام در آینه اسناد ساواک که یک برنامه گسترده است، و یا تولید مستندات عملکرد ستاد در بیست و پنج سال گذشته اشاره کرد.

انصاری همچنینی از انتشار 10 ویژه نامه، 12 عنوان کتاب خبر داد و افزود: از مجموعه  گران سنگ الموسوعه الامام الخمینی کلیه تالیفات فقهی، اصولی، عرفانی، اخلاقی و تفسیری حضرت امام در 50 جلد که در خرداد رونمایی خواهد شد، همچنین رونمایی از مجموعه 17 جلدی اسناد ساواک که یاران امام در آن معرفی شده اند؛ انجام خواهد گرفت.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی ادامه داد: علاوه بر چاپ و انتشار این آثار در این کمیته تولید و تکثیر ده عنوان نرم افزار از آثار ارزشمند امام  را داریم.

محمد علی انصاری در ادامه از برگزاری نشست ها، همایش ها و گرد همایی های ویژه مراسم بزرگداشت امام خمینی خبر داد و افزود: همایش ملی بزرگداشت شهید مصطفی خمینی پدر بزرگوار حضرت امام در تاریخ 6 و 7 خرداد در خمین برگزار می شود، همایش عرفان اسلامی، نظر و عمل در روز یازدهم خرداد با همکاری انجمن عرفان، نشست ویژه بانوان با حضور بانوان بیت امام در حسینیه جماران، نشست ویژه ورزشکاران، قهرمانان و مدال آوران ورزشی با حضور یادگار امام ، نشست ویژه هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر، همایش نیم روزه کمیته بانوان با حضور زنان خارجی شرکت کننده در مراسم و همچنین همایش بزرگ جوانان در هفته جوانان را با حضور یادگار امام از جمله نشست ها و همایش هایی است که به همت کمیته فرهنگی برگزار خواهد شد.

منبع: جماران

انتهای پیام /*