دیدار اعضای ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) با یادگار امام

محمد علی انصاری در این دیدار گفت: ما موظف به حفظ عهد و میثاق با امام خمینی و آرمان های ایشان هسیتم و باید متعهدانه از یادگار امام و جمهوری اسلامی به عنوان حریم امام حفاظت کنیم.

کد : 50392 | تاریخ : 05/03/1393

به گزارش پرتال امام خمینی(س)، در نشست اعضای این ستاد با حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با تسلیت سالروز شهادت امام موسی ابن جعفر(ع) گفت: در آیات و روایات با سه واژه مواجه ایم که از سوی خداوند، اولیا و انبیا مامور به رعایت آن سه شده ایم؛ ذکر گفتن به ویژه ذکر الله ، پایبندی به عهد و پیمان و سومین  و مهمترین آن ها میثاق های الهی و معنوی و ثابت و استوار ماندن بر سر این میثاق ها است.

انصاری توضیح داد: تاکید بر ذکر الله خطاب به همه انسان ها، انبیا و موحدان است چرا که انسان موجودی مادی است و موجود مادی چه با اختیار و چه بی اختیار همواره ذکر غیر خدا دارد و نمی توان انسانی را فرض کرد که در زندگی اش مواجه با ذکر غیر خدا نباشد. همه تعلقات و نیاز های انسان و همه آنجه که انسان در ذهن خود برای رفتار و عملش می پروراند در حقیقت ذکر غیر خدا است و اگر کسی بخواهد بر این ذکر های خواسته یا ناخواسته و بر ذکر هایی که طبیعت بر ما تحمیل کرده است چیره شود و برتری یابد باید ذکر خدا را زیاد بگوید.

انصاری با اشاره به این که اولین مخاطبان خداوند برای گفتن ذکر الله انبیای الهی هستند؛ تأکید کرد: ذکر خدا به معنای تسبیح ظاهری خداوند نیست؛ بلکه ذکر خدا این است که از آن مبدا وجود و آفرینش فاصله نگیریم. 

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) درباره دومین مأموریت و وظیفه انسان بر طبق آیات و روایت گفت: انسان در زندگی مادی خود عهدهایی در قبال جامعه و تعهد هایی به ملت، تاریخ و خانواده خود دارد؛ در واقع انسان بی تعهد در کره خاکی یافت نمی شود.

انصاری در ادامه سخنانش به سومین و مهمترین وظیفه هر انسان یعنی میثاق اشاره کرد و گفت: انسان در زندگی خود میثاق هایی بر عهده دارد که باعث جدایی و برتری زندگی انسان ها از سایر موجودات است. اولین کسانی که به میثاق بر عهده آنها نهاده شده بود با استناد به آیه شریفه قرآن « و ان اخذنا من النبیین میثاقهم..... و اخذنا منهم میثاقا غلیظا» انبیای الهی مانند نوح، ابراهیم، موسی و عیسی بودند که نه میثاقی معمولی و عادی بلکه میثاقی محکم از آنها گرفته شده است.

وی گفت: تعهد و پای بندی به انقلاب اسلامی و آرمان ها و راه امام راحل یکی از مصادیق واقعی این میثاق ها است؛ راه بزرگ و ارزشمندی که امام بزرگ نیم قرن پیش؛ از پانزده خرداد 42 منادی و پایه گزار آن بودند. از این رو در درجه اول همه ما وظیفه یادآوری این نکته را داریم که قبل از انقلاب که بودیم؛ پس از آن که شدیم و اکنون چه باید بکنیم؟ این تذکرات تذکراتی الهی است که به حیات و ممات امام؛ و قبل و بعد از پیروزی انقلاب محدود نمی شود؛ مسوولیت ما در این زمینه همواره و هنوز هم پابرجاست.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) تأکید کرد: تعهد داشتن به این آرمان ها محدود به حاضرین در آن زمان نیست و کسانی که بعداز حیات امام به انقلاب پیوستند نیز مسوولیت میثاق با این آرمان ها را بر عهده دارند و همواره باید به خود و دیگران بگویند که چه تعهداتی به انقلاب دارند.

انصاری ادامه داد: ما میثاق هایی با امام خمینی، مراجع، شهدا و زندانیان داشته ایم و تاکنون پای آن میثاق ها بر اساس مکتب سیاسی امام خمینی ایستاده ایم. سالگرد امام یک فرصت استثنایی الهی، ملی و تاریخی است که هر یک از علاقه مندان به امام، باید آن را بر اساس این سه وظیفه تاریخی پاس بدارد و محترم شمارد.

وی تأکید کرد: سالگرد امام به معنای سالگرد ذکر حماسه 15 خرداد و انقلاب تا امروز است. سالگرد امام یعنی بازگویی و بازشناسی و گفتمان تعهدات ما نسبت به امام تاریخ و انبیا و سالگرد بازگشت به میثاق بزرگی که ما با خدا پیامبر، امیر المومنین، بزرگانمان و آیندگانمان بسته ایم.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) گفت میثاق ما از عمق ایمان ما برخواسته است و اگر به این تعهدات عمل نکنیم گرفتار عقوبتی می شویم که گذشتگانمان به آن دچار شدند. همان گونه که خداوند در قرآن این گذشتگان را به خاطر نقض عهد و میثاق لعنت می کند.

انصاری ادامه داد: ما در این روز بزرگ، در این مکان مقدس و در محضر شریف یادگار امام از خدا می خواهیم که به ما توفیق پایبندی به عهد و میثاقمان با امام را بدهند. علاوه براین، توفیق دیدار و حفظ یادگارانی که دل در گرو عشق امام داشتند و امام نیز آنها را دوست داشند و به آنها مهر می ورزیدند.

وی گفت: چند سال است که بعد از درگذشت مرحوم حجت الاسلام سید احمد خمینی ما افتخار حضور یادگار امام، حضرت آیت الله سید حسن خمینی را در  مراسم بزرگداشت امام داریم؛ که به حق باید بگوییم ایشان تجسمی از روح، اراده، اندیشه، خلاقیت و عشق حضرت امام به ملت است و ما از خدا می خواهیم که ما پاسدار حریم میراث امام باشیم یکی از این حریم ها جمهوری اسلامی ایران است که باید پاسدار آن باشیم.

انصاری افزود: مسئولین رده های اول سازمان ها، ارگان ها، دستگاه های نظامی و همچنین مسئولین محترم رسانه ها و نمایندگان اقلیت های دینی امروز در اینجا حضور دارند و با همت این عزیزان و تاکید دولت تدبیر و امید بر برگزاری مراسم بزرگداشت امام خمینی، انشاالله مراسم به خوبی و بدون هیچ مشکلی برگزار خواهند شد.

وی در پایان گفت این نکته نیز حائز اهمیت است که دو سوم جمعیتی که در مراسم بزرگداشت امام حاضر می شوند جوانان سال اولی هستند که برای اولین بار در این مراسم حضور دارند. همچنین این نکته نیز بسیار پر اهمیت است که صد ها میهمان از کشور های خارجی در این مراسم شرکت می کنند.

در ادامه این مراسم یادگار امام در سخنانی گفت: مراسم بزرگداشت امام خمینی تجلی یک حرکت ملی است و ما از طریق آن پیوند خودمان را با گذشته پرافتخارمان اعلام می کنیم.

سید حسن خمینی در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) ضمن تسلیت شهادت امام کاظم(ع) این مراسم را بهانه ای برای دیدار با اعضای ستاد و محمد علی انصاری و تشکر از آن ها عنوان کرد و افزود: زیارت حضرت امام خمینی(س) برای یادآوری و گم نکردن راه انقلاب است.

به گزارش خبرنگار جماران وی افزود: بحمدالله در طول این 25 سال برای برگزاری مراسم بزرگداشت امام خمینی(س) تلاش ها و زحمات بسیاری صورت گرفته است. ستاد بزرگداشت امام با تجربیاتی شکل گرفته است که باید این تجربیات را برای دوران بعد از خودش نیز ذخیره کند. برگزاری این مراسم باید هر سال بهتر و قوی تر از هر دوره ای انجام شود، چرا که تجلی یک حرکت ملی است و ما از طریق آن پیوند خودمان را با گذشته پرافتخارمان اعلام می کنیم.

یادگار امام ادامه داد: روایتی از امام صادق در بحار الانوار نقل شده است که می گوید « من زارنا فی مماتنا، فکأنما زارنا فی حیاتنا» هرکس ما را در دوران مرگمان زیارت کند، همانند کسی است که در دوران زندگی مان ما را زیارت کرده است. روایت دیگری از امام رضا(ع) نیز این نکته بسیار مهم را در خود پنهان دارد که تأکید بر زیارت قبور در مقابل تفکری بوده است که پیامبر و اولیاء خداوند را پس از مرگ منشأ اثر نمی دانند.

سید حسن خمینی گفت: شما روضه باب الحوائج را زیاد شنیده اید و می دانید که با او چه کردند. شب هنگام جنازه را برداشتند و قصد داشتند جنازه در دیواره بغداد بگذارند. امام رضا(ع) در این باره روایتی دارند به این شرح که«ان الله نجا بغداد بمکان قبر ابی الحسن» خداوند بغداد را به احترام قبر امام کاظم نجات داد. جالب این است که ایشان نمی گویند «ابی» و پدرم و مسئله را شخصی نمی کنند.

وی افزود: امام کاظم چندین کنیه دارند از جمله اباالحسن، ابا صالح، عبد الصالح. اما در روایات ما بیشتر از «ابی الحسن» استفاده می شود. در این روایت نیز می بینیم که احترام قبر امام کاظم، نجات بغداد را در پی داشت. همان بغدادی که یک شاعر معروف عرب به نام شیخ مهدی جواهری. شعری را امام رضا(ع) خواند به این شرح که «و قبر ببغداد لنفس زکیه تضمنه الرحمان فی الغرفات» قبری در بغداد است که خداوند در آن غرفه های بهشت را قرار داده است.  همچنین می فرمایند «وقبر بطوس یالها من مصیبه/ الحّت علی الاحشاء بالزفرات» قبری در طوس وجود دارد که آتش به جان ها می زند.

وی تأثیر قبر حضرت امام کاظم(ع) را بسیار دانست و اظهار کرد: خود امام کاظم(ع) نیز روایتی دارند که در آن می فرمایند «من زار اولنا فقد زار آخرنا و من زار آخرنا فقد زار اولنا و من تولى أولنا فقد تولى آخرنا و من تولى آخرنا فقد تولى أولنا» به این معنی که، هر کس؛ اولین ما را زیارت کند، آخرین نفر ما را زیارت کرده است، چنان که هر کس آخرین ما را زیارت کند، اولین نفر ما را زیارت کرده است. کسی که نخستین ما را دوست دارد مثل کسی است که آخرین ما را دوست دار. شاید این تعبیر «من تولی» در مقام انشا هم باشد، یعنی کسی که آخری ها را دوست دارد باید اولی ها را نیز دوست بدارد، وگرنه محبت او کامل نیست.

سید حسن خمینی با طرح این پرسش که آیا ارزش قبر و جایگاه مخصوص به ائمه و معصومین است اظهار داشت: روایت دیگری از امام کاظم وجود دارد که بسیار تکان دهنده است. ایشان می فرمایند «من لم یستطع ان یزور قبورنا فلیزر قبور صلحاء اخواننا» به این معنی که کسی که نمی تواند قبرهای خود ما را زیارت کند، قبر برادران صالح ما را زیارت کند. همین مضمون از امام صادق(ع) هم نقل شده است. ایشان می فرمایند « من لم یقدر علی زیارتنا فلیزر صالحی موالینا، یکتب لهو ثواب زیارتنا» به این معنی که کسی که قبر محبین صالح ما را زیارت کند، خداوند ثواب زیارت ما را به او عطا می کند.

وی ادامه داد: طبق حدیثی که از امام صادق خواندم زیارت قبور صلحا مثل زیارت خود ائمه است. ما در زیارت ائمه خطاب به آنها می گوییم شما کسی هستید که کلام مرا می شنوید و به سلام من پاسخ می دهید.

سید حسن خمینی علل این روایات را محوری بودن محبت در دین دانست و گفت: محبت و سرسپردگی تمام هویت دین را تشکیل می دهد. روایتی از ائمه وجود دارد که آیا دین چیزی جز محبت است؟ داستان معروفی را مرحوم صدوق در علل الشرایع نقل می کنند که طبق آن یک اعرابی به دیدار پیامبر(ص) به مسجد می آید. همان طور که می دانید تعبیر اعرابی که در روایات ما زیاد به کار برده می شود یا به معنی شخصی غریبه است که اهل شهر نیست و از بادیه و بیابان آمده است یا به معنی فردی است که آداب لازم را رعایت نمی کند و احترام لازم را نمی گذارد. این اعرابی از پیامبر سؤال کرد قیامت چیست؟ از روایت بر می آید که این پرسش یا بی مقدمه و بی ادبانه بوده است، یا بی موقع! زمان نماز فرا رسید و پیامبر به نماز ایستادند. پس از نماز فرمودند اعرابی ای که سؤال از قیامت می کرد کجاست؟ اعرابی آمد. پیامبر از او پرسیدند به قیامت چه کار داری؟ اعرابی شخص خوش نفسی است چرا که پاسخ می دهد من نه نماز زیادی دارم و نه روزه زیادی! اما خدا و پیامبر را دوست دارم.

وی در ادامه نقل خود از این روایت گفت: پیامبر در پاسخ به اعرابی فرمودند: «آدمها با کسی که دوست دارند محشور می شوند.» انس ابن مالک می گوید مردم بعد از اسلام از چیزی به اندازه این جواب پیامبر خوشحال نشدند. در واقع فتح مکه، جنگ احد، بدر  و فراز و فرودهای اسلام هیچ کس را در جهان اسلام به اندازه ای که این جواب پیامبر دلها را خوشحال کرد، خوشحال نکرده بود.

سید حسن خمینی اضافه کرد: تعبیر قرآن است که خداوند خطاب به پیامبر می فرماید « اگر بد اخلاق بودی مردم دور تو نمی ایستادند» یعنی پیامبر اگر بداخلاق باشد مردم دور او نمی ایستند، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. همه این چهارچوبه نیز پیدایش و بقای خود را از همین خوش اخلاق بودن دارد. علت اش هم این است که همه اینها آمده اند که مردم بهتر زندگی کنند و زندگی ها شیرین تر شود. اگر قرار باشد از دیدار قیافه بنده مصیبتی بر مصائب بقیه اضافه شود، به میان آنها نروم که بهتر است.

وی افزود: در طول تاریخ بعد از اسلام یکی از سنت ها این بوده که مردم به زیارت قبور به خصوص ائمه و اولیاء خداوند می رفتند. گاهی این زیارت به جز بیان محبت و اعلان آن، چیزی مازاد بر او نیز برای مردم داشته است. برای مثال تأکید بسیار بر زیارت سید الشهداء به دلیل کارکرد آن برای مبارزه با ظلم بوده است. نفس این زیارت برای زنده نگه داشتن هدف ایشان بوده است. «آن فروریخته گل های پریشان در باد/ کز می جام شهادت همه مدهوشان اند/ یادشان زمزمه نیمه شب مستان باد/ تا نگویند که از یاد فراموشانند»

سید حسن خمینی اظهار داشت: پیامبر در روایتی ذیل آیه «فذکرهم بایام الله» ایام خداوند را نعمت های خداوند می دانند و می گویند خداوند خواستار یادآوری نعمت هاست. این تأکید بر ذکر که یکی از جلوه های آن زیارت قبور اولیاء خداست و همانند زیارت ائمه در حیاتشان است، به دلیل ایجاد محبت، اعلان آن و یادآوری برای گم نشدن راه است.

منبع: جماران

انتهای پیام /*