مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(س) در بیش از ۱۵ نقطه جهان برگزار شد

مراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران،گرامیداشت پانزده خرداد از سوی رایزنی های فرهنگی کشورمان در خارج از کشور با حضور شخصیتهای دینی و فرهنگی، جمعی از مسلمانان و ایرانیان مقیم برگزار شد.

کد : 50522 | تاریخ : 17/03/1393

به گزارش پرتال امام خمینی(س) مراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(س) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، همزمان با داخل کشور از سوی رایزنی‌های فرهنگی کشورمان در خارج از کشور نیز با حضور شخصیت‌های دینی و فرهنگی، جمعی از مسلمانان و  ایرانیان مقیم برگزار شد. در ادامه گزارشی از این مراسم را در نقاط مختلف دنیا می‌خوانید:

مالزی

مراسم بیست و پنمین سالگرد ارتحال امام راحل و گرامی داشت قیام 15 خرداد با حضور ایرانیان مقیم مالزی در عصر روز سه شنبه 13 خرداد در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی برگزار شد.
در این مراسم که با حضور محمد جلال فیروزنیا  سفیر ایران در مالزی، دکتر علی اکبر ضیائی رایزن فرهنگی کشورمان در مالزی، سید ابریشمی معاون وزیر صنعت و بازرگانی کشورمان و کارگزاران نظام، اساتید، دانشجویان و ایرانیان مقیم مالزی برگزار شد. در ابتدای این برنامه پس از قرائت قران کریم علی اکبر ضیائی رایزن فرهنگی کشورمان در مالزی ضمن تشکر از حضور ایرانیان و مهمانان در این برنامه  با یادآوری  نقش و تأثیر امام خمینی(س) در کشورهای مختلف بیان نمود.

در ادامه این برنامه  حجت الاسلام رفیعی از اساتید حوزه و دانشگاه اعزامی از ایران  به ایراد سخن پرداخت. وی ضمن آرزوی استفاده هرچه بهتر از ایام مبارک شعبانیه برای مؤمنین و تسلیت ایام ارتحال حضرت امام(س) گفت: تبیین اندیشه‌های امام راحل در جامعه اسلامی جلو زیاده خواهی‌های استکبار جهانی را در ایران گرفت. این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود به ذکر ویژگیهای امام خمینی(س) در رهبری و زعامت مردم ایران در تاریخ انقلاب اسلامی پرداخت. ایشان با توضیح ویژگی‌های شجاعت، فراست، تواضع، اطمینان نفس و طمأنینه حضرت امام این ویژگی ها را قسمتی از عوامل بزرگی و زعامت ایشان دانست و تصریح کرد: این انقلاب مرهون و محصول عالمی وارسته و نستوه از شهر قم بود که برای هدایت همه مردم جهان به سوی توحید شکل گرفته بود و اندیشه‌های او تمام اندیشه‌های جامعه شناسان غرب و شرق را متحول کرد.

این مراسم با پخش کلیپ ویژه ارتحال امام به پایان رسید.

** غنا
مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(س) با همکاری رایزنی فرهنگی  ایران و بیت امام کل غنا دکتر نوح عثمان شربتو با شکوه فراوان در تالار معلم (تیچرز حال) آکرا برگزار شد.

شخصیتهایی که در این مراسم شرکت داشتند: امام کل غنا دکتر عثمان نوح شربتو، سفیر محترم ج. ا. ایران، رایزن فرهنگی، رهبر شیعیان غنا بهمراه جمعی از ائمه جمعه مساجد شیعه، چیف صدیق جماله رئیس قبیله وانگارا و مشاور امام کل که ریاست جلسه را نیز بر عهده داشتند، سموئل آدی مدیر موسسه خیریه جاوسلین، مسؤلین نهادهای  ایران در غنا و اکثر ایرانیان مقیم غنا؛ همچنین گروههای حاضر در مراسم: امام جماعت و جمعی از طلاب مسجد رسول اکرم، بانوان حوزه علمیه خواهران فاطمة الزهرا، گروه بنات الإسلام بانوان اهل سنت تیجانیه، گروه روضة التیجانیة فی دین الإبراهیمیه، جوانان گروه عثمانیه (تیجانیه)، مسلمانان منطقه نونگوا، جوانان گروه موسیقی سنتی غنا .
شیخ محمد خذیما مسؤل دفتر امام کل به جایگاه رفت و پیام خیر مقدم را خطاب به حضار قرائت نمود. وی در پیام خود به گوشه هایی از شخصیت دینی و جهانی امام خمینی به عنوان یکی از بزرگترین رهبران عالم اسلام و نقش انقلاب ایران در غنا از جمله فعالیتهای رایزنی فرهنگی و همکاری با دفتر امام کل، آثار ارزشمند دانشگاه اسلامی، ایران کلینیک، دفتر جهاد سازندگی اشاره کردند.

سپس رایزن فرهنگی کشورمان در سخنانی گفت: در سرتاسر دنیا نهضتها و انقلابهای زیادی رخ داد، مثل انقلاب چین، انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب روسیه، و مانند آن، اما انقلاب امام خمینی با همه آنها فرق دارد.  خوب است بدانید حرکت امام از تصویب کاپیتولاسیون در ایران شروع شد که از نگاه ایشان بزرگترین اهانت به ملت ایران تلقی میشد. عزت و شرف یک ملت باارزش ترین گوهر آن ملت است که باید همیشه حفظ شود.
بخشایش تصریح کرد:  امام خمینی حتی در مقایسه با رهبران دینی از  ویژگیهای خاصی برخوردار است. مهمترین آنها این بود که ایشان در تمام علوم اسلامی صاحب نظر بود؛ در فقه و اصول فقیهی بلند مرتبه که مورد تایید تمام مراجع زمان خود بود، در فلسفه شاگردان زیادی تربیت کرد که یکی از آنها شهید مطهری بود و حواشی ایشان بر کتابهای فلسفی موجود است، در ادبیات و شعر نیز ایشان دارای دیوان شعر فارسی است، ایشان زاهدی عارف و اهل سیر و سلوک بودند و لذا همیشه در طول انقلاب مورد تایید الهی قرار میگرفتند. بارها دشمنان سعی میکردند ایشان و انقلاب ایشان را نابود کنند ولی خوشبختانه امدادهای غیبی شر دشمنان را به خودشان برگرداند.

آنگاه نماینده موسسه جاوسلین (این موسسه خیریه از مراکز آموزشی و پرورشی حمایت می کند) با اشاره به شخصیت علمی و معنوی امام خمینی و نقش انقلاب امام خمینی در غنا و در باره اهمیت آموزش و پروش فرزندان مسلمان چند جمله ای سخن گفت. امروز ما بیست و پنجمین سالگرد ارتحال مرد بزرگی که با انقلاب خود جهان را تغییر داد گرامی میداریم. آیة الله خمینی مردم خود را به ارزشهای واقعی آگاه ساخت. امام کل غنا و امام خمینی از این جنبه شبیه هم هستند که در جهت مصالح اسلام و مسلمین حرکت کردند. در ریاضی میخوانیم دو خط موازی به هم نمیرسند، اما شخصیت مردان بزرگ خدا در بی نهایت به هم میرسند هر چند در فاصله مکانی از هم دور باشند.  

سپس ارمیا شعیب استاد دانشگاه لگون در باره مقایسه امام خمینی با امام کل غنا در محورهای ذیل سخن گفت: امام خمینی یک روحانی سیاستمداری بود که میراث فکری و معنوی او نه تنها در ایران بلکه در کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی همچنان زنده است. البته مردم ایران به دلیل عشقی که به او دارند در حفظ این میراث می کوشند. وی افزود: امام خمینی در سال 1963 رسما از قم حرکت خود را شروع کرد و حکومت شاه را مستقیما مورد حملات شدید قرار داد؛  معمولا کمتر کسی چنین شجاعت و دلیری را دارد و از هیچ چیزی نمیترسد. 

سپس کویسی پرات، از سخنرانان زبردست و مسؤل و سردبیر روزنامه اینسایت، برای سخنرانی به جایگاه دعوت شد. ایشان حول 5 محور سخنرانی کردند: 1- مقایسه امام خمینی و قوام نکرومه. 2- رشد و توسعه ایران بعد از انقلاب. 3- مسایل بین المللی. 4- فلسطین یکی از دل نگرانیهای امام خمینی بود. 5- تشکر از امام کل برای حضور در این مراسم.

سپس محمد سلیمانی سفیر  ایران طی سخنانی سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی را به حضار تسلیت گفتند و به گوشه هایی از زندگی آن رهبر فرزانه اشاره نمودند. ایشان همچنین از حضار بخصوص امام کل و بیت ایشان و سخنرانان برای شرکت در این مراسم تشکر کردند.

** قطر

به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد ارتحال جانسوز معمار بزرگ انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی رحمه‌الله علیه، مجلس تکریم و بزرگداشتی از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و با همکاری سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران در دوحه، با حضور آسایش سفیر جمهوری اسلامی ایران، خالقی راد رایزن فرهنگی و مسوولین نهادهای جمهوری اسلامی ایران 14 خرداد 93 در محل سالن ورزشی در شهر دوحه قطر برگزار شد.

این مراسم در ابتدا با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و سپس سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران در جمع حاضرین پخش گردید. در ادامه این مراسم، خالقی راد رایزن فرهنگی ضمن خیرمقدم به میهمانان حاضر در مراسم، طی سخنانی بیست و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(س)، را به جمع حاضر تسلیت گفت و در خصوص شخصیت عرفانی حضرت امام خمینی(س) به ادای سخن پرداخت. رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه افزود: سخن گفتن در مورد شخصیت و اندیشه های تابناک حضرت امام کاری بس دشوار است. در معرفی شخصیت حضرت امام خمینی(س) مقالات و کتابهای بسیاری نوشته شده است. در یک جمله امام را فقیهی ژرف نگر - حکیمی خردمند، سیاستمداری دور اندیش و عارفی الهی می شناسیم. 

خالقی راد در پایان سخنان خود به مسابقه شعر، عکس، نثر، دلنوشته وخاطره نویسی با موضوع رحلت رهبر فقید انقلاب اسلامی اشاره نموده و گفتند این مسابقات از تاریخ 11/3/93 لغایت 30/3/93 برگزار خواهد شد و نتایج مسابقه نیز پس از داوری تا تاریخ 31/4/93 در سایت ایرانیاد ww.iranyad.ir اعلام خواهد شد و به نفرات برتر نیز هدایای تعلق خواهد گرفت.

در ادامه این مراسم، فیلم مستند 10 دقیقه ای از مراسم تشیع پیکر پاک حضرت امام(س) و وداع باشکوه امت اسلامی ایران با محبوبشان برای حاضرین به نمایش درآمد.

آسایش سفیر کشورمان در قطر بود که طی سخنانی به تشریح ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی(س)پرداخت. وی در ادامه سخنان خود به هوش سیاسی سرشار حضرت امام(س) و نامه آن حضرت به گورباچف پرداخت و خاطر نشان کرد: این نامه زوایای مختلفی دارد و علیرغم گذشت بیست و چند سال، برخی ابعاد آن هنوز شناخته نشده اند.

آسایش در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ارائه تحلیلی از شرایط موجود آن دوران گفت: در آن شرایط که حضرت امام(س) نامه به گورباچف را نوشتند، بعضی ها تصور می کردند که حضرت امام(س)نامه های دیگری را نیز به سران دیگر کشورها خواهند فرستاد و لذا به نظرم تحلیل آنها اشتباه بود، شاید بتوان گفت یکی از دلایل مهم حضرت امام(س) در نوشتن نامه به گورباچف به جز پیش بینی سقوط کمونیسم، شناخت دقیقی بوده است که به نظر می آید امام(س) از مسلمان شوروی و جایگاه آنان داشته اند. البته این نامه هنوز هم زوایای ناشناخته دیگری هم دارد که با گذشت زمان فهم آن مسیر خواهد شد. به نظرم زمینه های مساعد وسیعی برای گسترش اسلام در آن منطقه وجود دارد که لازم است مسوولین مربوطه به آن توجه مضاعف نمایند.

بعد از مراسم نماز ظهر و عصر به جماعت برگزار گردید و آسایش و دیگر میهمانان از نمایشگاه عکس ونمایشگاه مجموعه آثار وکتابهای حضرت امام خمینی(س) بازدید نمودند.
** تاجیکستان

به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در محل سالن همایش‌های اتحادیه نویسندگان تاجیکستان مراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(س) برگزار شد، در این مراسم شخصیت‌های سیاسی، علمی، فرهنگی و مذهبی این کشور شرکت داشتند.

در این مراسم با قرائت آیات نورانی کلام‌الله مجید  توسط قاری ممتاز و بین المللی دانشگاه اسلامی تاجیکستان عزت الله آغاز شد سپس سرود ملی کشورمان به صورت کلیپ پخش گردید.
در ادامه «آرتیق قادر» هنرمند و کارشناس فرهنگی تاجیک که به عنوان مجری برنامه  اجرای بسیار ویژه ای از خود به نمایش گذاشتند طی سخنانی حضرت امام خمینی(س) را شخصیت‌ برجسته‌ای توصیف کرد که با انقلاب اسلامی مسیر تاریخ معاصر را تغییر داد.

قادر گفت: در مورد حضرت امام(س) بزرگان ادیان و ملل مختلف دیدگاه‌های بسیار صمیمانه‌ای بیان کرده‌اند که حکایت از شخصیت منحصر به فرد معمار و رهبر انقلاب اسلامی دارد. وی ادامه داد: امام آزادی‌بخش بزرگ قرن 20 و آزاداندیشی بود که هرگز به ذلت و خواری تن نداد.

این شخصیت فرهنگی تاجیک، امام راحل(س) را «رسول بیداری و خودآگاهی شرق» خواند و تصریح کرد: امروز ایران عزیز کشوری است که در هیچ یک از زمینه‌ها به خارج وابستگی ندارد و دقیقاً این موضوعی است که دشمنی غرب و متحدانش با جمهوری اسلامی را بر انگیخته است.
«سیدمحمود صدری» سرپرست سفارت ایران در تاجیکستان از دیگر سخنرانان این همایش بود. وی گفت: امام خمینی(س) فیلسوف، عارف و فقیه بزرگی بود که اعتقاد داشت فلسفه، عرفان و فقه نه‌تنها امکان جمع شدن با هم را دارند بلکه دیدگاه مکتب اسلام و حاکمیت اسلام زمانی کامل می‌شود که هر 3 این موارد را داشته باشد. صدری ادامه داد: نکته بعد اینکه روش مبارزاتی امام(س) روشی بود که بر اساس سیره انبیا و اولیای الهی بنیاد یافته بود؛ یعنی امام(س) اول از تبلیغ کار خود را شروع کرد و در مقابل مسائلی که خلاف شرع بود نه از راه خشونت بلکه با نصیحت نکاتی را گوشزد می‌‌کرد که این وضعیت سال‌ها ادامه داشت.

«عبدالحکیم ایوبی» دبیر اول سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در دوشنبه نیز ضمن سخنرانی در این همایش گفت: امام خمینی(س) تمام هستی خویش را صرف راهی کرده بود که رضای خدا و خلق خدا در آن بود. ایوبی با اشاره به خداپرستی امام(س) خاطرنشان کرد: حضرت امام(س) تمام عمر پربرکت خود را برای جلب رضای خداوند منان سپری کرد و قامت خود را جز در برابر او در مقابل هیچ قدرتی خم نکرد.

"عبدالغفار میرزایف" استاد رشته علوم فلسفه دانشگاه های تاجیکستان نیز از امام خمینی(س) به عنوان بزرگترین مصلح جهان اسلام نام برد و گفت: رهبری خاص ایشان یکی از ویژگی های مهم نهضت اسلامی ایران بود و هنوز نیز چنین است. وی گفت: انگیزه رهبری ایشان هیچگونه شباهتی با سیاستمداران جهان نداشت و امام خمینی برای یک قیام الهی و براساس اخلاص در انجام مسوولیت و تکلیف شرعی تلاش می کرد.

محمد حسن صنعتی رایزن جمهوری اسلامی ایران هم در این مراسم، جایگاه انقلاب اسلامی ایران را به عنوان بزرگترین انقلاب مردمی در جهان یادآور شد و گفت: ایران به واسطه شرافت و عزت این انقلاب، جایگاه خود را در صحنه سیاسی جهان تقویت کرد. وی افزود: مردم تاجیکستان از رحلت حضرت امام(س) دل شکسته شدند و همواره از امام به عنوان یک حامی و پشتیبان مسلمانان یاد می کنند و خاطره او را در قلب های خود گرامی می دارند.

همچنین "فرهاد آدینه" هنرمند شایسته تاجیکستان  که با سفارش رایزنی فرهنگی اقدام به ساخت موسیقی برای غزل معروف حضرت امام خمینی (( من به خال لبت ای دوست  گرفتار شدم ) نموده بود این غزل زیبا را برای حضار قرائت کرد. که به شدت مورد استقبال حضار قرار گرفت.

ضمنا در اغاز مراسم نیز کتاب  دیوان امام و لوح های فشرده ارسالی از سازمان به مهمانان اهدا گردید.
** ترکیه (آنکارا)

در مراسمی که به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(س) در محل خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در آنکارا برگزار شد، ابتدا سه تن از شاعران طلبه اشعار خود را در وصف امام خمینی قرائت کردند. سپس علی کمساری معاونت مرکز نشر آثار امام خمینی به تبیین ابعاد مختلف شخصیت امام راحل پرداخت. وی با تحلیل علل وقوع انقلاب اسلامی و روند نهضت روحانیت به ذکر ویژگیهای حضرت امام خمینی(س) پرداخت و با استناد به جمله ای از آقای مطهری در خصوص قدرت ایمان و نفوذ کلام امام خمینی چهار نوع ایمان را در شخصیت امام تحلیل کرد. 1- ایمان به خدا 2- ایمان به مردم 3- ایمان به هدف 4- ایمان به راه.

در حاشیه این مراسم عکسهایی از دوران حیات امام خمینی و 14 خرداد 1368 در سالن رایزنی به نمایش گذاشته شد. همچنین به همین مناسبت یک نمایشگاه هنری متشکل از آثار خطاطی، تذهیب و عکس تعدادی از هنرمندان طلبه با همکاری شهرداری کچی اورن آنکارا در یکی از مراکز فرهنگی این شهر برگزار شد. مراسم گشایش این نمایشگاه با حضور جمعی از هنرمندان  و هنردوستان برگزار شد. این مراسم با حضور جمعی از ایرانیان مقیم، دانشجویان ایرانی، خانواده های کارکنان نهادهای جمهوری اسلامی ایران در آنکارا و همچنین جمعی از دوستداران انقلاب اسلامی از کشور ترکیه و  "واعظی" وزیر فناوری ارتباطات که در ترکیه به سر می برد با هیأت همراه در این مراسم حضور یافت.

** بنگلادش

روز چهار شنبه 14 خرداد 1393 بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه دالان (مرکز تجمع شیعیان) شهر داکا پایتخت بنگلادش مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(س) از طرف انجمن روحانیون و علمای دینی بنگلادش و با حمایت و همکاری رایزنی فرهنگی ایران در داکا و نمایندگی جامعه المصطفی در داکا، با حضور نماینده سفارت جمهوری اسلامی ایران در بنگلادش ، سرپرست رایزنی فرهنگی،  نماینده جامعه المصطفی در داکا ، علمای اسلام، دانشجویان، اندیشمندان و خیل عظیمی از عاشقان آن حضرت  که بالغ بر چهارصد نفر بودند  و به ویژه حضور گرم دو حافظ کل قرآن کریم اعزامی از جمهوری اسلامی ایران  با شکوه تمام برگزار شد .
مراسم پس از نماز مغرب و عشا با تلاوت قرآن کریم آغاز و سپس مجری برنامه حضرت حجه الاسلام امجد از علمای تحصیل کرده شهر مقدس قم که هم اکنون در بندر چیتاگونگ مشغول فعالیت دینی تبلیغی می باشد برنامه های تدارک دیده شده را برای حاضرین اعلام کرد.

ابتدا یکی از شاعران در سوگ جانگداز حضرت امام به شعر خوانی پرداخت و فضای محفل را برای برگزاری عزای پیرخمین آن سفر کرده دلهای مومنین آماده ساخت و بعد از آن چند تن از علمای دینی فعال در مرکز شیعیان داکا و دیگر مراکز بنگلادش  همچون  حجه الاسلام  والمسلمین زیدی امام جمعه و جماعت  حسینیه دالان مقی امام جمعه محمد پور، سید آفتاب نقوی امام جمعه ی میرپور به ایراد سخنرانی پرداختند و هرکدام در فضایل بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بیانات مبسوطی ایراد کردند.
در ادامه خسرو آبادی سرپرست رایزنی فرهنگی در داکا سخنرانی کرد واندیشه های حضرت امام در انقلاب 57 را با توطئه های امروز دشمنان اسلام پیوند زد و گفت: دشمنی استکبار جهانی با اصل انقلاب اسلامی ایران و اندیشه و تفکر حاصل از آن است و طرح  تمامی مسایلی همچون تولید سلاح هسته یی در ایران ، حقوق بشر ، حمایت از تروریسم و... بهانه یی بیش نیست.

پایان بخش برنامه اجرای برنامه های هنرمندانه ی حافظان نوجوان ایرانی بود که توسط مجری،  شاگردان مکتب امام خمینی معرفی شدند.
** الجزایر

مراسم بیست و پنجمین سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی(س) در الجزایر از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران چهاردهم خردادماه 93  در محل سفارت با حضور ایرانیان مقیم برگزار شد. آغاز مراسم با قرائت سوره یاسین برای شادی روح پرفتوح حضرت امام ره بود و سپس رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در الجزایر طی سخنانی به سفارش ایشان برای ریشه کن نمودن فقر از جامعه اسلامی گفت: حرکت حضرت امام خمینی ره از ابتدای نهضت برپایه اسلام و توجه به مستضعفین در انقلاب اسلامی بوده است.

محمدی، مدیریت نشات گرفته از آئین اسلامی امام خمینی را برترین نوع مدیریت نوین در جهان دانسته و آن را از بارزترین دلیل پیروزی انقلاب اسلامی ایران و همچنین روند روبه رشد پیشرفت کشورمان برشمرد. سفیر ایران در الجزایر افزود: امام به اسلام و مسلمانان جهان عظمت بخشید. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و رهبری امام خمینی(س)، نقش اسلام و مسلمانان در معادلات سیاسی جهان ارتقاء یافته و قدرتهای جهان را بر آن داشت که به اقتدار و عظمت اسلام و اهمیت وجودی امت اسلامی و احترام به ارزشهای اسلامی پی ببرند.

جمعی از ایرانیان مقیم در الجزایر به همراه خانواده و فرزندان خود ضمن شرکت در مراسم بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی (س) در غم این بزرگ مرد تاریخ ایران به سوگ نشستند .
** تایلند

به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد ارتحال جانسوز و عروج ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(س) مراسم ویژه ای  در مسجد بزرگ روح الله در شهر ناخات سیتامارات واقع در جنوب کشور تایلند با حضور کمالیان سفیر و نجاریان زاده رایزن فرهنگی کشورمان و حجت الاسلام کریمی قدوسی نماینده جامعه المصطفی(ص) در تایلند و حجت الاسلام سید سلیمان حسینی مدیر بنیاد مدیر مدرسه علمیه المهدی(عج) با حضور بیش از 500 تن از شیعیان و شیفتگان آن امام سفر کرده برگزار گردید.
در این برنامه روحانی و معنوی، پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله، جناب حجت الاسلام سید سلیمان حسینی پیرامون شخصیت و رهبری امام سخنرانی نمود و در بخش از سخنانش گفت: امام خمینی(س) شخصیتی بودند که اسلام را در جهان زنده نمودند و روح بیداری و آزادگی را برای ما به ارمغان آورد. امام شخصیتی بود که با ساده زیستی و بدون توجه به دنیا نهضتی را آغاز نمود که سرانجام آن به تشکیل یک نظام اسلامی بود که در جهان کنونی با رهبری مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای(س) جایگاه ویژه ایی یافته و به ام القرای جهان اسلام و یک کشور اسلامی مقتدر مبدل شده است.

کمالیان سفیر کشورمان نیز در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی(س) گفت: حضرت امام خمینی(س) دو ویژگی بارز داشت. اول اینکه ایشان هر چند در ایران متولد شد و یک ایرانی بود، ولی افکار و اندیشه های معظم له جهانی بود و ایشان با توجه به داشتن ابعاد گوناگون علمی و دینی و سیاسی یک شخصیت جهانی بودند که شخصیت ایشان فراتر از علایق نژادی و قومی بود و به جهان اسلام می اندیشد و به همین خاطر نه تنها مسلمانان، بلکه بسیاری از آزادگان جهان از ایشان پیروی می کردند. دوم اینکه ایشان یک کار بزرگی را انجام دادند و آن اینکه اسلام را مجدداً در جهان احیاء نمود و حقیقت دین را به ما نشان دادند و عظمت اسلام را به ما هدیه دادند و ما متوجه اسلام حقیقی و صراط مستقیم نمودند و به ما مسلمانان عزت دادند و ما را در برابر جهانیان سربلند کردند، به گونه ای که ما مسلمانان می توانیم به وجود ایشان افتخار کنیم.
حجت الاسلام کریمی قدوسی نیز در سخنانی گفت: حضرت امام خمینی(س) دارای ویژگی های زیادی بودند که ایشان را در جهان منحصر به فرد ساخته بود و بنده در این مراسم در خصوص تنها به یکی از ویژگی های بارز ایشان که شجاعت ایشان بود، اشاره خواهم کرد. حضرت امام با توجه به اینکه یک انسان الهی بود و برای رضای خدا قیام کرده بود، از هیچ قدرتی ترس و خوفی نداشت و با تمسک به قرآن و آموزه های ائمه هدی علیهم السلام، شجاعانه در برابر استکبار و طاغوت زمان قیام نمود و در نهایت توانست این پیروزی عظیم را کسب نماید و جمهوری اسلامی ایران را بنیانگذاری نمایند.

پایان بخش برنامه نمایش فیلمی کوتاه از قیام تا ارتحال آن امام سفر کرده بود.
** اتریش

به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی (س) رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اتریش ، مراسم بزرگداشتی در مرکز اسلامی امام علی (ع) در وین برگزار نمود.
در این مراسم پس از قرائت قرآن و اجرای سرود ملی، تاجیک سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش به نقش محوری امام در احیای خودباوری و اعتماد به نفس در جریان نهضت اسلامی اشاره کرد و خاطرنشان نمود که دست یافتن ملت ایران به عزت یکی از شاخصه های اهداف دینی و اجتماعی و سیاسی رهبری امام خمینی(س) بوده است.

در ادامه کلیپ کوتاهی با نام « امام قبیله» از سروده های محمد کاظم کاظمی شاعر و نویسنده افغان  و خوانندگی عبدالرحیم جعفری با آهنگی حزین و ملایم همراه با تصاویر مربوط به روزهای پایان زندگی امام خمینی(س) و تشییع جنازه ایشان به نمایش درآمد که مورد توجه حاضران واقع شد.
حجت الاسلام و المسلمین منتظری مدیر و امام مرکز اسلامی امام علی(ع) در وین ، امام خمینی(س) را حکیمی موحد معرفی نمود که علاوه بر این که در حکمت نظری و حکمت عملی سرآمد روزگار خویش بود، توحید و خداباوری در همه جلوه های زندگی وی تبلور داشت.

گفتنی است مجموعه ای از تابلوهای عکس بنیانگذار انقلاب از طرف معاونت فرهنگی دفتر نشر و حفظ آثار امام خمینی(س)  برای این نمایندگی ارسال گردید که به صورت برگزاری نمایشگاه در معرض دید حاضران قرار گرفت.

همچنین در سالروز واقعه پانزده خرداد مراسمی با حضور سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان، اعضاء سفارت و کادر آموزشی مدرسه جمهوری اسلامی ایرانی و ایرانیان مقیم و خانواده های آنان در حسینیه ولایت رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار گردید. در این مراسم پس از قرائت دعای روحبخش کمیل، ابتدا نجاریان زاده رایزن فرهنگی و سپس کمالیان سفیر کشورمان پبرامون ویژه گی های شخصیتی و نهضت امام خمینی(ره) سخنرانی نمودند و در پایان فیلم کوتاهی حاوی بیانات مقام معظم رهبری که در مراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال جانسوز حضرت امام خمینی(ره) در حرم آن امام بزرگوار ایراد فرموده بودند به همراه گوشه هایی از قیام و نهضت امام راحل تا زمان عروج ملکوتی ایشان برای حضار به نمایش گذاشته شد.

** روسیه
شماری از شیعیان آذری علاقمند به انقلاب اسلامی و امام خمینی(س)، درکتابخانه ادبیات خارجی روسیه گردهم آمدند تا بیست و پنجمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را گرامی دارند. پنجشنبه  15خردادماه، مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و سپس یکی از طلاب آذری مقیم مسکو، با خوشامدگویی به حاضران ، مطالبی درباره آموزه های معنوی و ویژگی های اخلاقی حضرت امام خمینی(س) بیان نمود .

مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، با تمجید و تشکر از ابتکار جامعه آذری های مقیم مسکو در برگزاری بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(س) ، میراث آن حضرت را نه تنها متعلق به ایرانیان که به همه انسان ها دانست و معنویت ، دوری از خشونت و استقلال و پاسداشت هویت های اصیل دینی را مهم ترین پیام های آن بزرگمرد برای همه انسان ها خواند.

دمیر محی الدین اف معاون شورای مفتیان روسیه، بزرگداشت امام خمینی(س) را بزرگداشت معنویت ، کرامت و آزادگی دانست و شخصیت والای آن رهبر بزرگ دینی را برای عالم اسلام مایه فخر و مباهات خواند.
وی تقریب مذاهب اسلامی و تاکید بر وحدت جامعه اسلامی در برابر جهان کفر و استکبار را به عنوان بزرگترین دستاورد و آموزه آن فقیه و عالم و متفکر بزرگ اسلامی نیاز حیاتی دنیای اسلام و مسلمانان در اقصی نقاط عالم واجد اهمتی فوق العاده دانست.

در ادامه برنامه شماری از طلاب و محققین آذری در سخنان و مقالات خود به تبیین گوشه هایی از شخصیت با عظمت رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پرداختند. در پایان این برنامه نیز فیلمی کوتاه در باره حضرت امام خمینی(س) به زبان روسی پخش شد.

** ترکمنستان
به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام خمینی(س) و همچنین سالروز پانزدهم خرداد به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مراسم باشکوهی در مسجد فاطمه الزهرا سلام الله علیها با حضور کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران، معلمان مجتمع آموزشی، نمایندگان و روسای ادارات ایرانی مقیم به همراه خانواده، ایرانیان مقیم  در عشق آباد و نیز آذری زبانهای ترکمنستان، اهالی شهر باقر ، اقوام مختلف کرد، بلوچ و برخی ترکمن های دوستدار حضرت امام خمینی(س) و همچنین عده ایی از فارسی آموزان رایزنی به همراه خانواده هایشان برگزار شد. مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط قاری طرفی زاده آغاز شد، سپس با پخش کلیپ های مربوط به ارتحال حضرت امام خمینی(س) ادامه یافت.

در ادامه اسماعیل زاده رایزن فرهنگی کشورمان در سخنان کوتاهی ضمن خیر مقدم به مهمانان شرکت کننده در مراسم، رحلت بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران را به حضار تسلیت گفت و در خصوص شخصیت حضرت امام(س) اشعاری را به زبان فارسی و ترکی قرائت نمود که مورد توجه حضار قرار گرفت.

رایزن فرهنگی کشورمان در بخشی از سخنان خود با تشریح عظمت علمی، فقهی، ادبی، عرفانی و سیاسی حضرت امام خمینی(س) بیان داشت : حضرت امام خمینی(س) شخصیتی بود که با خود سازی و تهذیب نفس از میان مردم برخاست و با کسب فضایل علمی و دینی و سیر سلوک الهی توانست مصداق یک شخصیت ممتاز الهی باشد. هر چند او در فقه، اصول، فلسفه،  منطق، حقوق، ادبیات و عرفان به کمالات رسید، لیکن همانگونه که در سروده های خویش اشاره می کند، آنچه که از عشق الهی به دست آورد. از هیچ یک از علوم و مدرسه و جمیع کتب به دست نیاورد.
یاز مراد آنه اوف و رستم غلامحسین اوف  از فارسی آموزان رایزنی فرهنگی مقاله هایشان را در خصوص مردم داری حضرت امام خمینی(س) و ویژگی های اخلاقی امام خمینی(س) قرائت کردند و سپس یکی از مداحان اهل بیت اشعاری را در خصوص ارتحال حضرت امام قرائت نمود.

در ادامه مراسم هاشمی گلپایگانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان در خصوص ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی(س) سخنرانی کرد. وی با تبیین نظام سیاسی اسلام به نقش امام خمینی(س) در احیای اندیشه سیاسی اسلام اشاره کرد و گفت: امام خمینی(س) با ویژگی های علمی، فقهی و حقوقی که داشت توانست اندیشه سیاسی اسلام را به عنوان یک سیستم و ایدئولوژی سیاسی طرح کند و این نظریه و تئوری را به اجرا برساند. سفیر کشورمان با تشکر از مهمانان و شرکت کنندگان از اهتمام رایزنی فرهنگی کشورمان در ترکمنستان تقدیر و تشکر نمود. 

** افغانستان (هرات)
به منظور بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(س) با همکاری نمایندگی فرهنگی سرکنسولگری ایران در هرات برنامه های با شکوهی در هرات در مسجد و حسینیه محمدیه بر گزار شد. این مراسم با حضور علمای اهل سنت، شیعه، ادبا، شعرا، شخصیت های سیاسی و نظامی برگزار شد.

میرزائی نماینده فرهنگی ضمن عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام، گفت جادارد دراین مجلس با شکوه از شهدای سرزمین پاک افغانستان که هر وجبش با خونشان آبیاری شده مانند شهید احمد شاه مسعود قهرمان ملی،شهید عبدالعلی مزاری، شهید مصطفی کاظمی، شهید صفی الله افضلی از فرمانده های جهادی و شهید استاد برهان الدین ربانی یاد شود. وی گفت: حضرت امام خمینی(س) مصداق این آیه مبارکه بود حسبنالله و نعم الوکیل امام الگوی  این آیه بود و از صمیم قلب به آن معتقد بود امام به خدای متعال اعتماد داشت به وعده الهی یقین داشت برای خدا حرکت کرد برای خدا قیام کرد.( ان تنصرواله ینصرکم) وعده الهی را حق میدانست.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رئیس مرکز فرهنگی تبیان طی سخنانی به نکات مهمی درخصوص قیام حضرت امام(س) اشاره کرد و گفت: زمانی که حکومت شوروی به امام پیشنهاد داد  اگر دست از حمایت مردم مسلمان افغانستان بردارد کمک های فراوان تسلیحاتی و نظامی به کشور ایران در مقابل عراق خواهد نمود هر رهبر دیگری بخاطر منافع ملی هم که شده، از این پیشنهاد استقبال می کرد امام با عزمی راسخ فرمود که ما دست از حمایت مردم شهید داده و مسلمان افغانستان بر نخواهیم داشت.

مولوی نجیبی امام جمعه ولسوالی کرخ هرات در سخنانی شخصیت امام را اینگونه وصف نمود: امام شخصیتی بود که از فیضیه قیام کرد و پس از تحمل مشکلات و مهاجرت دوباره به کشورش برگشت و دولت تعیین نمود و توی دهان دولت شاهنشاهی آنچنان مشت محکمی کوبید که برای همیشه از میان رفتند.
مولوی نجیبی ادامه داد: امام شخصیتی بود که در مقابل دام های استکبار مقاومت نمود و لانه ی جاسوسی آمریکا را به محاصره گرفت و به توفیق الهی نقشه های استکبار در طبس از بین رفت.

مولوی خیر اندیش از علمای بزرگ اهل سنت گفت: امروز مراسم امامی را برگزار می کنیم که گفت اسلام مرز ندارد می بایست همه مسلمانان زیر پرچم واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا جمع شوند همه کشورهای اسلامی یکی شوند ان تنصرو الله ینصرکم با مشت آهنی در مقابل دشمنان اسلام؛ یهود و نصارا و در مقابل کسانی که توطئه بر علیه کشورهای اسلامی می کنند بایستیم.
در صحن مسجد آثاری از حضرت امام و تعداد 30 تابلو از ولادت تا رحلت ملکوتی حضرت امام جهت بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شده بود.حوزه علمیه صادقیه مراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام(س) را در محل این حوزه برگزار کرد.

** سنگال
به مناسبت بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(س) وبه همت رایزنی فرهنگی ایران در داکار مراسم متنوعی با حضور خیل علاقه مندان امام راحل برگزار شد. برپایی نمایشگاه عکس، پوستر و آثار امام خمینی وب رگزاری مراسم یاد بود در مسجد اهل البیت داکار از جمله این برنامه ها بود که مورد استقبال قرار گرفت. در این مراسم ابتدا محمد علی ولد شاعر موریتانیایی نیز قطعه شعرزیبایی را که در وصف امام سروده بود قرائت نمود که توجه وتحسین حضار را به دنبال داشت. سپس  رایزن فرهنگی در جمع شیفتگان امام در سخنانی با اشاره به ابعاد شخصیت امام بعد معنوی وعرفانی امام راحل که در میان مسلمانان سنگال وغرب افریقا بسیار مورد توجه قرار گرفته را تشریح نمود.

وی آثار ماندگار عرفانی امام را که به به نوع خود بی نظیر است همچو ن چراغ راهی برای سالکین وعلاقه مندان به اخلاق وعرفان دانست .ایشان همچنین بخش هایی از وصیت نامه الهی سیاسی امام را برای حاضرین قرائت نمود . وی علاقه متقابل امام ومسلمانان آفریقا به یکدیگررا نمونه ای از اثرات خلوص وتقوا ی امام در جذب ونزدیکی قلوب  ارزیابی وهمگان را به مطالعه عمیق اشعار، آثارو وصیت نامه دعوت نمود.

شیخ حسن با امام جمعه و جماعت مسجد شیعیان بود که به بیان خاطرات ومشاهدات خود از دوران حضور در ایران وملاقات با حضرت امام  پرداخت. وی گسترش اسلام را در سایه مجاهدت های امام وایستادگی بر مواضع به حق ایشان ومقاومت پیروان وسربازانش معرفی کرد.

خطبه های نماز جمعه این هفته مسجد اهل البیت نیز به موضوع  سالگرد ارتحال امام وانقلاب اسلا می اختصاص داده شده وامام جمعه مسجد  برای انبوه نماز گزاران جمعه به تفصیل در خصوص نقش امام خمینی در تقویت اسلام واتحاد وانسجام اسلامی در بین امت اسلامی به سخنرانی پرداخت.

همچنین به این مناسبت مراسمی با حضور کارگزاران نظام و ایرانیان مقیم داکار در مرکز فرهنگی ایران برگزار شد. در این مراسم ضمن قرائت دعا وتلاوت قران کریم حجة الا سلام والمسلمین سید مرادی به ایراد سخن پرداخت. وی با اشاره به خصوصیت های ویژه امام از جمله علم،تقوی، شهامت و شجاعت، این ویژه گی هارا از مهمترین عوامل موفقیت نهضت امام ذکر نمود. وی شناخت بیشتر از همه ابعاد معنوی وسیاسی امام را در ادامه راه ایشان ضروری دانست.

لازم به ذکر است در حاشیه این مراسم نمایشگاه عکس وپوستراز ولادت تا رحلت امام نیز برپا گردیده ومورد بازدید مهمانان قرار گرفت.
** پاکستان (کویته)

با همکاری نمایندگی فرهنگی ایران درکویته، به مناسبت بیست وپنجمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(س)، مراسم سوگواری باحضورکلیه مامورین اعزامی همراه خانواده محترمشان درمحل کنسولگری ایران در کویته انجام شد. در این مراسم ابتدا آیاتی چند از قرآن مجید توسط سید ابوالفضل حسینی مسئول خانه فرهنگ  تلاوت وسپس مراسم مداحی وسینه زنی توسط حسینی و بصیرت معاون مدارس ایران انجام شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام /*