عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا از سوی امام خمینی

دوران هفده ماهه ریاست جمهوری بنى صدر یکی از پر حادثه ترین دوران های انقلاب است. وی مغرور از آرای بدست آمده بنا را بر اختلاف افکنی بین قوای کشور و تمرد از قانون و عدم تمکین در برابر مصوبات مجلس شورای اسلامی و درگیری با نیروهای خط امام گذاشت که منجر به اعلام عدم کفایت سیاسی وی توسط مجلس و تأیید آن از طرف حضرت امام شد

کد : 50525 | تاریخ : 18/03/1393

پرتال امام خمینی (س): ابوالحسن بنی‌صدر که در آستانه پیروزی انقلاب به کشور بازگشته و با سخنرانی‌ها و ارائه کتاب‌های خود، از خویش چهره‌ای مذهبی ـ انقلابی و اقتصاد دانی آگاه، به مردم ارائه کرده بود، در تاریخ 5/11/1358 از دیگر رقبا پیشی گرفت و به عنوان اولین رئیس‌جمهور اسلامی ایران برگزیده شد. دوران هفده ماهه ریاست جمهوری وی یکی از پر حادثه‌ترین دوران‌های انقلاب است. وی مغرور از آرای بدست آمده بنا را بر اختلاف‌افکنی بین قوای کشور و تمرد از قانون و عدم تمکین در برابر مصوبات مجلس شورای اسلامی و درگیری با نیروهای خط امام گذاشت که منجر به اعلام عدم کفایت سیاسی وی توسط مجلس و تأیید آن از طرف حضرت امام شد و متعاقب آن حضرت امام طی پیامی بنی‌صدر را از فرماندهی کل قوا عزل کرد.

حکم [عزل ابو الحسن بنى صدر از فرماندهى نیروهاى مسلح‏]

زمان: 20 خرداد 1360/ 7 شعبان 1401

مکان: تهران، جماران‏

موضوع: عزل بنى صدر از فرماندهى نیروهاى مسلح‏

مخاطب: ستاد مشترک ارتش جمهورى اسلامى ایران‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

ستاد مشترک نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى ایران. آقاى ابو الحسن بنى صدر از فرماندهى نیروهاى مسلح برکنار شده ‏اند. «1»

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 (1)- به استناد بندهاى ذیل اصل 110 قانون اساسى، نصب و عزل فرماندهان عالى رتبه نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى ایران از وظایف و اختیارات رهبرى انقلاب است که بر اساس اختیارات مندرج در همین اصل، مسئولیت فرماندهى کل قوا بر عهده رهبرى مى ‏باشد.

(صحیفه امام، ج14، ص 420)

انتهای پیام /*