امام خطاب به جوانان:

شما ذخیرۀ ما هستید و من خدمتگزار شما

من امیدوارم خدای تبارک و تعالی به شما جوانها عزت، سلامت و سعادت عنایت فرماید. من از خدای تبارک و تعالی استقلال کشور خودمان را و آزادی خودمان را مسئلت می کنم. شما جوانها که در این مدت زحمت کشیدید، و از حالا به بعد هم وظیفه دارید، شما ذخیرۀ ما هستید و من خدمتگزار شما هستم

کد : 50528 | تاریخ : 15/02/1397

عشق و شور، طراوت و پاکی، شجاعت و سرسختی، استقلال طلبی و عدالتخواهی، ایثار و از خودگذشتگی، استعداد و توانایی و... از جمله ویژگیهایی هستند که سراسر وجود هر جوانی مالامال از آنهاست. در دوران جوانی روح عرفان، اخلاق و معنویت متجلی شده و جوانان آماده پذیرش فضیلتها و ارزشهای الهی می شوند و زمینه های کمال طلبی در آنان بروز می کند؛ از اینرو بخش معتنابهی از سرمایه گذاری ها و برنامه ریزی های دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت و تلاشگران عرصه های فکری و فرهنگی متوجه این قشر می باشد؛ و محور اساسی سیاستگذاریهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مخاطب اصلی رسانه های جمعی همواره جوانان بوده و خواهند بود.

ویژگیها و استعدادهای نهفته در وجود جوانان مناسبترین زمینه برای طراحی و ایجاد هرگونه تغییر و تحول فردی و اجتماعی است، به طوری که چرخهای کثیری از انقلابات و تحولات توسط این گروه به حرکت درآمده و سرعت می گیرد. کنکاش در تاریخ ملل مختلف و از جمله جریانات حاکم بر ایران در یکصد سال گذشته مؤید این مدعاست. بخش انبوهی از بازیگران و نقش آفرینان حوادث مختلف جوانان بوده و امکانات و انرژیهای بسیاری مصروف جذب و هدایت آنان به سمت اهداف معین (اعم از مثبت و منفی، ارزشی و ضدارزشی) شده است.

از آغاز انقلاب مشروطیت تا به امروز، کشور ما آبستن تحولات و وقایع مختلفی بوده است. در این میان سالهای سیاه ستم شاهی پس از 15 خرداد سال 42 و روند سریع شکل گیری انقلاب اسلامی از ویژگی خاص خود برخوردار است. نگاه ژرف و بصیرت الهی سکاندار اصلی انقلاب حضرت امام (س) دست مایه ای بود برای آنکه در راستای توجه به تمامی اقشار درگیر در امر مبارزه، عنایت ویژه نسبت به جوانان مورد غفلت قرار نگیرد. تأمل و تدبر در پیامها، اعلامیه ها و سخنرانیهای امام عزیز در طول سالهای قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نشان از این نکته مهم دارد که چگونه ایشان از سرآگاهی جان و روان نسل جوان جامعه را مورد خطاب قرار داده و آنان را  مرحله به مرحله به سوی قله های شرف و انسانیت رهنمون ساخت و از این رهگذر پیروزی و تداوم انقلاب را در میان امواج سهمگین ابتلائات تضمین نمود.

درک و شناخت درست حضرت امام (س) از مراتب و کمالات انسان و نیازهای واقعی جوانان، سبب توجه و تذکر نکات مورد لزوم به نوجوانان و جوانان جامعه شد. به عنوان مثال در دهۀ پنجاه که اقدامات ضداخلاقی و معارض با ارزشهای اسلامی از سوی نظام طاغوتی به اوج خود رسیده بود، امام امت همراه با معرفی ماهیت پلید رژیم شاه، جوانان را نسبت به فعالیتهای تخریبی و انحرافی آنان آگاه و هوشیار می ساخت. همچنین حساسیت بسیار نسبت به رشد جنبه های روحی و معنوی در میان جوانان سبب شد که در سالهای نخست پیروزی انقلاب تحول چشمگیری در قشر جوان جامعه بوجود آمد؛ و خیل عظیمی از خداجویان رهیده از ارزشهای پست و حیوانی، راه سعادت خود را در تزکیه نفس و سلوک الی اللّه  جستجو کردند. نفس مسیحایی امام، عاشقان و دلدادگانی را در میان جوانان پرورش داد، که بسیاری از اهل ریاضت و سیر و سلوک به حال آنان غبطه می خوردند.

از سوی دیگر نسل جوان جامعه نیز گمشده و الگوی برین خویش را در وجود نازنین امام یافتند. زیرا که شخصیت جامع الاطراف، خصوصیات علمی و عملی و دیدگاههای منحصر به فرد او در زمینه های اعتقادی، عرفانی، سیاسی، حمایت از محرومان و مستضعفان، آزادیخواهی، عدالتجویی و... پاسخگویی تمامی نیازها و خلأ وجودی جوانان شهری و روستایی این سرزمین اسلامی بوده است. در حال حاضر منش و دیدگاههای به جای مانده از آن خدامرد همچون سرمایه گرانقدری فراروی مردم ما و همه جویندگان راه حق و فضیلت، به خصوص جوانان و نوجوانان موحد و مسلمان است.

آنچه در ادامه آمده گزیده ای از بیانات حضرت امام خمینی(س) در تمجید از جوانان و دوران جوانی است:

از خداوند تعالی توفیق کافّۀ مسلمانان و خصوص طبقه جوان را در محو استعمار و عمال خائن آن خواستارم.(1)

درود بر جوانان

 درود بر جوانان غیور حوزۀ علمیه بیدار قم و سایر حوزه ها که با سرفرازی به نهضت روحانیت ادامه و رونق دادند. درود بر جوانان پرشور آگاه دانشگاههای ایران که با قیامهای هوشیارانۀ پیاپی، وفاداری خود را به اسلام بزرگ و کشور عزیز خود ثابت کردند.(2)

جوانان متدین برومند

از خداوند متعال عظمت اسلام را که کفیل وحید عدالت و استقلال و مدافع حقیقی مظلومان است، خواستار و ملت ایران خصوصاً جوانان متدین برومندش را به خدای متعال می سپارم.(3)

جوانان سربازان لایق میهن

خداوند پشتیبان شما باشد. شماها ان شاءاللّه  در آتیه برای اسلام و برای کشور خودتان سرباز لایق ان شاءاللّه  باشید. خداوند در تحت تربیت اسلام و تربیت امام زمان ـ سلام اللّه  علیه ـ و تربیت قرآن، شما را یک جوانان برومند برای ملت ما قرار بدهد. من به همۀ شما ارادت دارم، اخلاص دارم، محبت دارم، دوستی دارم؛ شما از خود من هستید و من هم از خود شما. ان شاءاللّه  موفق باشید، مؤید باشید. جدیت کنید در تحصیل، جدیت کنید در یاد گرفتن معارف الهیه، جدیت کنید در اینکه خودتان را خوب بار بیاورید. خدا حفظتان کند، سلامت باشید ان شاءاللّه .(4)

جوانان ذخیره ملت

من امیدوارم خدای تبارک و تعالی به شما جوانها عزت، سلامت و سعادت عنایت فرماید. من از خدای تبارک و تعالی استقلال کشور خودمان را و آزادی خودمان را مسئلت می کنم. شما جوانها که در این مدت زحمت کشیدید، و از حالا به بعد هم وظیفه دارید، شما ذخیرۀ ما هستید و من خدمتگزار شما هستم.(5)

امید به جوانها

من امید دارم به شما؛ امید من به شما جوانان است، امید من به شما دبستانیهاست، امید من به شماست که ان شاءاللّه  مقدرات کشور ما بعد از این در دست شماها باشد و شماها وارث این کشور باشید.(6)

فداکاری جوانان

خدا ان شاءاللّه  شما را حفظ کند. همه تان را حفظ کند. ان شاءاللّه  خدا این جوانهای ما، این جوانهای ما که مشغول بودند از اول تا حالا و فداکاری کردند برای ما، برای اسلام نگه دارد اینها را. من دعاگوی اینها هستم. من خدمتگزار اینها هستم.(7)

نجات جوانان

من امیدوارم که همۀ شما و همۀ ملت ما راه سعادت را به پیش گیرند. و همه سعادتمند بشوند. و جوانهای ما از گرفتاریهایی که برایشان دارند منحرفین پیش می آورند نجات بدهد خدای تبارک و تعالی. خداوند همۀ شما را حفظ کند.(8)

جوانان محبوب خدای تعالی

جوانان عزیزم و فرماندهان محترم، شما توقع نداشته باشید که من بتوانم از عهدۀ ثنای شما و شکر عمل شما برآیم. شما را همان بس که محبوب خدای تعالی هستید، و خدای شما فرموده که شما را که "چون سدی محکم و بنیانی مرصوص در مقابل دشمنان خدا و برای رضای او ایستاده اید، دوست می دارد". و این است جزای شما و این است عاقبت عمل شما.(9)

جوانان بی نظیر

نظیر مجاهدین این زمان، نظیر این جوانهای این زمان، از اول تاریخ تا حالا نبوده است. اگر آنها بوده اند، اما کم بودند.(10)

توفیق جوانان

من از شما آقایان که وقت خودتان و جوانی تان را برای اهداف انقلاب اسلامی صرف می کنید کمال تشکر را می نمایم. خداوند به شما جزای خیر عنایت فرماید و بیش از پیش موفق باشید.(11)

 جوانان، مجاهدین مخلص

من از خدای تبارک و تعالی توفیق شما جوانان و همین طور جوانان عزیزی که در خارج کشور به اسلام خدمت می کنند، از خدای تبارک و تعالی می خواهم. آنها مجاهدینی هستند که با کمال اخلاص دارند خدمت می کنند به ایران، و شما مجاهدینی هستید که با اخلاص دارید خدمت می کنید به کشورتان، و خداوند با شماست و شما را پیروز می کند.(12)

جوانان افتخار اسلام و میهن

آفرین بر این قدرت ایمان و قوّت بازوی عزیزان و صدها آفرین بر امتی که خود را و جوانان خود را از لجنزار و کانون فساد و تیره روزی که رژیم ستمشاهی برای آنان فراهم کرده بودند، رها ساخته و به اوج عظمت و معنویت رساندند... درود بر مادران و پدران و همسران و فرزندان و بستگان شهدا و جانبازان و جوانان برومند جبهه ها و سلام بر معلولین و مفقودین و اسرای عزیزی که افتخار اسلام و میهن اسلامی خویش می باشند و رحمت خداوند بر این دامنهای پاکی که پرورانندۀ این جوانان شیردل می باشند.(13)

خداوند یاور جوانان مخلص

خداوندا! ما هیچیم هیچ! و هر چه هست از تو و به سوی تو است. ما به قدرت مطلق تو امیدواریم و از تو استمداد می کنیم. اگر تو با مایی شکست و پیروزی را به پشیزی نمی شناسیم. تو خود یار این ملت و این جوانان مخلص باش؛ و رحمت خود را بر این شهیدان جاوید نثار فرما. و جانبازان،این شهیدان زنده را شفا واخلاص و اجر عنایت نما؛ و به بازماندگان آنان و خاندان و پرستاران اینان صبر و جزای خیر مرحمت فرما و اسرا و مفقودین ما را صحت و استقامت و نجات بده ؛و رزمندگان عظیم الشأن،این پشتوانه های جمهوری اسلامی را پیروزی و قدرت و شجاعت بیشتر لطف فرما و به ملت شریف ایران هر چه بیشتر استقامت و مقاومت و صبر و بردباری در راه پیشبرد مقاصد اسلام عنایت فرما.(14)

تشکر از جوانان

من از همۀ شما جوانهای عزیزم و از همۀ کسانی که در راه اسلام دارند فداکاری می کنند، در راه اسلام دارند جانبازی می کنند، همه چیز خودشان را گذاشتند برای اسلام، من تشکر می کنم و تشکر من چیزی نیست، خدای تبارک و تعالی تشکر می کند.(15)

جوانان و حل معضلات کشور

همیشه از خدا خواسته ام که شما جوانان بتوانید معضلات کشور در زمینه های مختلف را حل کنید. (16)

منبع: جوانان از دیدگاه امام خمینی(س)، تبیان، آثار موضوعی، دفتر شانزدهم

پیوست:

1) پیام به اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان اروپا، صحیفه امام، ج3، ص 111

2) پیام به ملت ایران، همان، ج3، ص314

3) پیام به ملت ایران، همان، ج3، ص317

4) بیانات در جمع ایتام کودک و نوجوان، همان، ج6، ص386

5) سخنرانی در جمع افسران نیروی زمینی، همان، ج6، ص449

6) سخنرانی در جمع دانش آموزان، همان، ج6، ص506

7) سخنرانی در جمع دانشجویان دانشکدۀ اقتصاد اصفهان، همان، ج10، ص528ـ529

8) سخنرانی در جمع رؤسای آموزش و پرورش و اعضای انجمن اسلامی وزارت کشور، همان، ج12، ص501

9) پیام به فرماندهان نظامی، همان، ج16، ص151

10) سخنرانی در جمع فرماندهان سپاه و بسیج، همان، ج17، ص151

11) اسناد منتشر نشدۀ امام موجود در آرشیو مؤسسه       

12) سخنرانی در جمع پرسنل نیروی دریایی و هوایی، همان، ج18، ص70

13) پیام به خانواده های شهدا و ایثارگران، همان، ج18، ص 326ـ327

 14) پیام به خانواده های شهدا و ملت ایران، همان، ج19، ص 145

15) سخنرانی در جمع فرماندهان و پرسنل سپاه، همان، ج 19، ص239

16) نامه به آقای محمدحسن قدیری، همان، ج21، ص 160

انتهای پیام /*