امام خمینیِ واقعی پشت ابیات دیوان امام قرار دارد

نویسنده کتاب «فقیه عاشق» در مراسم رونمایی این کتاب گفت: امروزه فکر می کنند که امام یک فقیه سیاسی بوده که انقلاب را به پیروزی رسانده و 10 سال کشور را و دفاع مقدس را اداره کرده ولی امامِ واقعی پشت ابیات دیوان امام است

کد : 50591 | تاریخ : 28/03/1393

به گزارش پرتال امام خمینی(س)، مراسم رونمایی از کتاب «فقیه عاشق» نوشته علیرضا برازش مدیرعامل انتشارات امیرکبیر پیش از ظهر امروز چهارشنبه 28 خرداد با حضور بیوک علیزاده عضو پژوهشکده امام خمینی(س) و دانشگاه امام صادق (ع) و مولف اثر در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

برازش در ابتدای این برنامه گفت: طبق روایات و احادیث معصومین، کسانی که خدا را عبادت می‌کنند، 3 دسته هستند، اول آنان که عبادت تاجرانه می‌کنند، دوم آن دسته که از ترس عذاب، خدا را عبادت می‌کنند و دسته سوم آنان که خدا را به شکر نعمت‌هایش یا از روی علاقه و بدون چشم‌داشت عبادت می‌کنند. روزی حضرت مسیح از کنار قومی می‌گذشت و آنها را 3 گروه دید که همگی مشغولِ عبادت بودند. از گروه اول علت عبادتشان را جویا شد، آنها نیت خود را پاداش خدا عنوان کردند. مسیح (ع) فرمود خداوند خلف وعده نمی‌کند و به شما پاداش خواهد داد. گروه دوم نیز دلیل عبادت خود را این عنوان کردند که می‌خواهیم عذاب نشویم. عیسی (ع) فرمود خداوند خلف وعده نمی‌کند و شما را عذاب نخواهد کرد. اما گروه سوم در پاسخ به سوال علت عبادتشان گفتند خدا را دوست داریم، به همین علت او را عبادت می‌کنیم. مسیح (ع) به این گروه فرمود شما دسته مقرب هستید. دسته اول را به بهشت می‌برند و گروه دوم نیز عذاب نخواهند شد اما قرب خدا از آن شماست.

وی افزود: بر مبنای این حکایت و حدیثی که اشاره کردم، 10 سال پیش سعی کردم احادیث مربوط به عبادت عاشقانه را جمع‌آوری کنم. وقتی جلوتر رفتم، به این نتیجه رسیدم که این مساله، یک رابطه دو طرفه و چند وجهی است. یعنی خدا هم عاشق عبادت بنده‌اش است. نتیجه کار، چند هزار روایت شد که جلد اول آن چندی پیش با عنوان «عاشق شو» به چاپ رسید. ادامه این روند هم کتاب «عاشق ِ تو»‌ بود. عده‌ای از بندگان خدا هستند که از بهشت و جهنم گذر کرده‌اند و ترس از جهنم را شرک خفی می‌دانند. اگر فردی بگوید چند روز دیگر ماه رمضان است و من به خاطر دستور قرآن روزه خواهم گرفت، از دید دین حرف خلافی نزده است اما از دید عرفا، دچار شرک خفی شده است.

این محقق در بخشی از سخنانش گفت: بعد از شهادت شهید مطهری، دیوانی از غزلیات حافظ را در اتاقش پیدا کردند که در حاشیه برخی از غزلیاتش، از نظر عرفانی بودن به آن‌ها امتیاز داده بود. برخی اعتقاد دارند همه اشعار حافظ، گفتگو با خدا هستند. حالا اگر این نظر را قبول نداشته باشیم و به امتیازدهی شهید مطهری به 100 غزل مشخص حافظ تمایل داشته باشیم، به این معنی است که حافظ با آن غزلیات با خدا حرف می‌زده و حال بسیار خوشی هم داشته است. یعنی در شب سرایش آن غزل‌ها، چیزی دیده بوده و عنایتی به او شده بوده است. بر اساس همان غزل‌های عرفانی حافظ و در درجه دوم باقی غزل‌هایش، همچنین بحث‌های چیستی عشق بود که کتاب «حافظ عاشق» را تدوین و چاپ کردم.

مدیر انتشارات امیرکبیر ادامه داد: حضرت امام خمینی(س) در طول حیاتش اشعار خود را منتشر نکرد. در شب رحلت ایشان بود که صدا و سیما غزلی از ایشان را پخش کرد و بعد از واقعه رحلت بود که در گوشه و کنار اتاقشان،‌ غزلیاتشان را پیدا کردند. من چون کار روی دیوان حافظ را از قبل انجام داده بودم و نسبت به اشعار امام خمینی هم حس خوبی داشتم، به سراغ این اشعار رفتم. عادت دارم که هر هفته به کوه بروم و فایل صوتی مناجات، دعاها و اشعار مختلف را توسط دستگاه پخش‌کننده MP3 گوش کنم. دوست دارم دعاها را با صدای خودم بشنوم. مناجات‌خوان‌های خوش‌صدای زیادی داریم اما این‌گونه گویی خودم دارم دعا را می‌خوانم. با اشعار حافظ نیز همین کار را کرده‌ام و در طول کوه‌پیمایی‌ها به غزلیات حافظ گوش می‌دهم. به این ترتیب اشعار امام خمینی‌(س) را هم وارد دستگاه پخش MP3  کردم و سالیان سال در کوه زمزمه‌شان کردم. به این ترتیب، فضای فکری‌ام به سمت غزلیات امام(س) و عشق موجود در این شعرها رفت.

برازش گفت: با این شرایط بود که یک اسکلت‌بندی در ذهنم تشکیل شد. چون می‌خواستم درباره عشق کتاب بنویسم، کتاب‌های زیادی را درباره عشق خواندم. با این اسکلت‌بندی حس کردم ابیات امام(س) را می‌توان در این مساله گنجاند. بنابراین کتابی متولد شد که نامش مانند «حافظ عاشق» شد «فقیه عاشق». یکی از حرف‌هایی که از ابیات امام(س) برای چاپ در این کتاب استخراج کردم، این بود که مومنان و اهالی عبادت نباید به مسجد رفتن بسنده کنند چون مسجد یک ایستگاه است و هدف نهایی نیست. حتی بسنده کردن صرفبه آخرت نیز از دید امام خمینی‌(س) اشتباه است. این فهرست چاپ‌شده از غزلیات امام خمینی(س) می‌تواند به کتاب‌های عرفانی تنه بزند.

وی گفت: امام خمینی‌(س) فقیه بود اما عارف هم بود و این جنبه وجودی وی مغفول مانده است. چون تا پایان حیاتش صلاح نمی‌دانسته این جنبه را فاش کند. اگر مایل هستیم که به نسل جوان که امام(س) را درک نکرده‌، ایشان را معرفی کنیم، باید این نکته را به آن‌ها بگوییم که اگر امروز ما، عراق یا افغانستان نیستیم، ثمره وجود نازنینی به نام امام خمینی(س) است که باید جنبه‌های وجودی‌اش را شناخت. امروزه فکر می‌کنند که امام یک فقیه سیاسی بوده که انقلاب را به پیروزی رسانده و 10 سال کشور را و دفاع مقدس را اداره کرده است ولی امام واقعی پشت این ابیات است.

برازش در پایان سخنانش گفت: امام رضا(ع) می‌فرماید اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را درک کنند، از ما پیروی خواهند کرد. حالا اگر مردم دنیا ائمه اطهار را نمی‌شناسند، برای این است که آن‌ها را به درستی، حتی به فرزندان خودمان هم معرفی نکرده‌ایم. درباره امام خمینی‌(س) هم همین‌طور است و امروز اگر کسی زیبایی‌های کلام ایشان را معرفی کند، به او خدمت کرده است. شاید بهترین کار معرفی لطیف‌ترین و زیباترین جنبه‌های وجودی ایشان باشد.

منبع: مهر

انتهای پیام /*