در اندیشه امام(س) همه نحله های فکری زیر یک چتر همکاری می کردند

رییس کتابخانه ملی با اشاره به این که نحله های فکری زیر چتر اندیشه امام(س) فعالیت می کردند، گفت: مسلمانان و غیر مسلمان و شیعه و سنی زیر چتر امام با یک سازگاری نسبی همکاری می کردند

کد : 50607 | تاریخ : 31/03/1393

سید رضا صالحی امیری گفت:کمرنگ شدن اعتماد عمومی، پایین آمدن رضایت و مشارکت عمومی  در جامعه ناشی از فاصله گرفتن از اندیشه های بلند امام خمینی است.

به گزارش پرتال امام خمینی بنقل از جماران، رییس مرکز استاد و کتابخانه ملی در نشست بازشناسی اندیشه فرهنگی امام خمینی و رونمایی از دوجلد کتاب خاندان امام خمینی به روایت اسناد  نوشته محمدجواد مرادی‌نیا که ظهر امروز (شنبه 31 خرداد) که با حضور حجت الاسلام سید حسن خمینی برگزار می شد اظهار کرد: شخصیت دینی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه‌ ما مدیون امام راحل است اما هنوز با شناخت واقعی اندیشه‌های بلند حضرت امام فاصله‌ زیادی داریم.

 وی با تاکید بر اهمیت نقش فرهنگی امام در جامعه ایران گفت: فرهنگ 4 کارکرد اصلی دارد که اولین آنها، انسجام بخشی است.انسجام بخشی به معنای حرکت هماهنگ همه اجزای سیستم در جهت اهداف مشخص است.
او افزود: در جامعه ایران پس از انقلاب آنچه در سطح فرهنگی رخ داد، انسجام بر مبنای ارگانیکی بوده است؛ این انسجام انسجام مبتی بر اخلاق و هدف و معرفت و کرامت و رضایت است و همه آن را مدیون حضرت امام (س) هستیم. این در حالی است که قبل از انقلاب انسجام جامعه ما از نوع انسجام مکانیکی و مبتنی بر زور و اجبار  بود.
صالحی امیری هویت‌بخشی را کارکرد دیگر فرهنگ عنوان و اظهار کرد:‌ ما وجود هویت دینی ایرانی و اسلامی‌مان را مدیون امام (س) هستیم چرا که قبل از انقلاب هویت ایرانی با مخدوش شده و با هویت غربی جایگزین شده بود.
رییس کتابخانه‌ ملی با بیان این‌که سازگاری کارکرد دیگر فرهنگ است، گفت: وقتی از سازگاری حرف می‌زنیم به این معنی است که همه‌ نحله‌های فرهنگی و اندیشه‌ها در کنار هم با همزیستی مسالمت‌آمیز پیش می‌روند تا این‌که نظام فرهنگی در یک مدار حرکت کند و ما این موضوع را نیز مدیون حضرت امام (س) هستیم و بر این باوریم که راه نجات کشور تلاش برای باز کردن فضای سیاسی و اجتماعی است تا این‌که در آن همگان امکان حضور داشته باشند. چنانچه شاهد بودیم همه انسان‌ها اعم از مسلمان و غیرمسلمان و شیعه و سنی در زیر چتر امام (ره) با هم سازگاری  و زیست مسالمت آمیز داشتند.
صالحی امیری شخصیت‌بخشی را کارکرد دیگر فرهنگ دانست و اظهار کرد: شخصیت دینی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه‌ ما مدیون امام راحل است اما هنوز با شناخت واقعی اندیشه‌های بلند حضرت امام فاصله‌ زیادی داریم.

او با بیان این‌که تاکید بر شکل‌گیری انسان فرهنگی، همچنین عدالت فرهنگی و نقش نخبگان و رهبران و حوزه‌های علمیه در گسترش فرهنگ باید مورد توجه قرار بگیرد بر این موضوع تاکید کرد که ما نیازمند بازشناسی اندیشه‌ فرهنگی امام (س) هستیم چرا که اگر امروز به مصیبت عظیمی گرفتار شده‌ایم و مجموعه‌ای از چالش‌های بزرگ جامعه ما را فراگرفته اعتماد عمومی کمرنگ شده، مشارکت و رضایت عمومی پایین آمده و تزویر، تقلب و تظاهر در جامعه روز به روز افزون‌تر می‌شود ناشی از فاصله گرفتن از اندیشه‌های حضرت امام (س) است.

وی ادامه داد:تقدم فرهنگ بر سایر حوزه ها و تدم اخلاق در حوزه فرهنگ نسبت به سایر حوزه های فرهنگی در اندیشه امام خمینی کاملا محسوس است. در اندیشه امام خمینی فرهنگ نقش تشکیل دهنده هویت و موجودیت یک جامعه محسوب می شود. بر اساس اندیشه امام خمینی اخلاق اکسیر حیات بخش جامعه ما است.اخلاق پادزهر بحران های بزرگ اجتماعی،سیاسی و فرهنگی جامعه ایران است. هنر امام زیست اخلاقی بود. اخلاق مبتنی بر اندیشه امام اصلی ترین نیاز جامعه ایرانی است. احیای فرهنگ بدون احیای جوهر آن یعنی اخلاق راه به جایی نخواهد بر.

صالحی امیری افزود: باید در فرهنگ اسلام، فرهنگ قرآن، فرهنگ الهی و فرهنگ سالم زندگی کنیم. از این منظر، ویژگی های فرهنگ اسلامی مد نظر امام خمینی الهی بودن، حق بودن، مستقل و خودکفا بودن بوده است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی خاطرنشان کرد: امروز شاهد این هستیم که انسان‌ها با یکدیگر نامهربان و نسبت به یکدیگر کم‌احساس شده‌اند. همچنین روابط میان افراد بر اساس سوددهی و منفعت‌طلبی تعریف می‌شود. با وجود همه‌ این‌ها اصلی‌ترین نیاز جامعه ما در حال حاضر فرهنگ است و احیای فرهنگ بدون احیای اخلاق به جایی راه نمی‌برد. هنر امام زیست اخلاقی بود و جا دارد از امام بیاموزیم که چگونه چنین زیستی داشته باشیم.

وی  با گرامی داشت یاد امام خمینی گفت:برای ما که هم نسلان امام هستیم این نعمت بزرگی است که بعد از بیشتر از دو دهه درگذشت آن بزرگمرد همواره یاد و نام ایشان در میانمان زنده است و جلسه رونمایی از کتاب شاید بهانه ای برای گرامی داشتن یاد و نام و اندیشه امام در حضور یادگار امام حاج سید حسن خمینی باشد.

او همچنین با مورد توجه قرار داد نام‌گذاری سال جاری با عنوان اقتصاد و فرهنگ و تاکید مقام معظم رهبری بر امر فرهنگ گفت: ما می‌توانیم در حوزه‌ فرهنگ و اندیشه‌ رهروان امام (ره) باشیم.

انتهای پیام /*