از رونمایی کتاب های خاندان امام تا طرح جایزه کتاب امام خمینی(س)

کتاب های خاندان امام خمینی با حضور حجت الاسلام سیدحسن خمینی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی رونمایی شد و مولفاین کتاب از نوه امام خواست جایزه کتاب امام خمینی را بنا نهد.

کد : 50610 | تاریخ : 31/03/1393

به گزارش پرتال امام خمینی(س) مراسم رونمایی از دو جلد کتاب خاندان امام خمینی به روایت اسناد و خاندان امام خمینی با حضور حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، علی خاتمی، محسن مهرعلیزاده، رضا صالحی امیری، حجت‌الاسلام آشتیانی،محمد علی انصاری، محمد علی رجبی، مهندس مقیمی استاندار استان مرکزی و فرماندار خمین و جمعی از فرهیختگان و پژوهشگران پیش از ظهر در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

 در این مراسم، ناصر مهدوی، در سخنانی با ابراز خرسندی از حضور سیدحسن خمینی در کتابخانه ملی گفت: این انقلاب هم برای امروز و دیروز و آینده است و نسل جوان می‌خواهند که شما پاسخ‌گو باشید.

 در ادامه، حجت‌الاسلام محمود دعایی، رییس مؤسسه اطلاعات با تقدیر از عوامل کتابخانه ملی از پیش و پس از انقلاب اسلامی اظهار داشت: آقای خاتمی برای ساماندهی و برنامه‌ریزی کتابخانه ملی نقش بزرگی ایفا کردند و تمامی عواملی که تاکنون در این سازمان فعالیت داشته‌اند خدمات مهمی را انجام دادند.

 وی با اشاره به سالگرد شهادت دکتر چمران گفت: شهید چمران وقتی به بیروت آمد از امام اجازه گرفتند که در خدمت امام موسی صدر باشند تا اینکه انقلاب پیروز شد و بعد از انقلاب در جبهه حضور داشتند و شهید شدند.

 وی با اشاره به ایام درگذشت دکتر شریعتی اظهار داشت: درباره دکتر علی شریعتی حرف‌های زیادی زده شد بعد از جریان مدرسه حقانی در محضر امام آمدم و شاگردان امام نیز در سخنرانی‌های ایشان شرکت داشتند. بزرگانی با مرحوم شریعتی زاویه داشتند و طلاب را نقد می‌کردند و به بزرگانی مراجعه می‌کردند که چرا اینها در این جلسات حضور دارند. یکی از آنها شهید دکتر بهشتی بود، شهید بهشتی در این مورد به یک نتیجه منطقی رسیدند که کسانی که در پی علوم جدید هستند و تحقیق می‌کنند به کلاس دکتر شریعتی می‌روند نباید نهی شوند. امام نیز درباره این مباحث که مطرح شد تعبیر گلایه‌آمیزی داشتند که نباید به همه چیزها بدبین و مشکوک بود ما نباید کسانی که در کسوت روشنفکری و دانشگاهی هستند را تخطئه کنیم، این تعبیر و حرکت امام بیانگر حرفی بود که باعث ترویج آثار و اندیشه‌های دکتر شریعتی شد.

 حجت‌الاسلام دعایی افزود: آنچه من تصور می‌کنم جامعه از نظر اخلاقی به آن احتیاج دارد حفظ حرمت‌ها بر اساس اندیشه‌های امام است، امام از جمله نخستین کسانی بودند که از نهضت فلسطین دفاع کردند در آن زمان امام فتوا داده بودند که به فلسطین کمک شود، فردی در ایران به عنوان مدعا پیدا شده بود که وجوه را دریافت و به فلسطین بفرستد که اندیشمندانی مثل شهید بهشتی و هاشمی و طالقانی پرسیدند چرا خص گمنامی باید این مسئولیت را بر عهده بگیرد عزیزی نامه ای نوشتند که به من امام بدهم و در این خصوص پاسخ بدهم امام وقتی نامه را دیدند گفتند من جواب نمی‌دهم چرا که این فرد با یکی از مراجع نسبتی دارد و نمی‌خواهم از این طریق برای آن مرجع مشکلاتی به وجود آورم.

 در ادامه مراسم، محمدجواد مرادی‌نیا، مولف کتاب خاندان امام خمینی به روایت اسناد در سخنانی گفت:  دو کتاب خاندان امام خمینی به روایت اسناد و خاندان امام خمینی با هدف شناخت اعضای اثرگذار بر شخصیت حضرت امام خمینی نوشته شده است.

 این مولف تازه و بدیع‌بودن موضوع، اسنادی‌بودن داده‌ها، استناد به پژوهش علمی، دوری از شعار و عدم سیاه‌نمایی در مورد رجال را از ویژگی‌های این کتاب‌ها برشمرد و گفت: هدف این کتاب ثبت و ضبط اسناد مربوط به امام و پدربزرگ ایشان است که برای محققان و پژوهشگران به عنوان یک کتاب مرجع استفاده شود.

 وی افزود: در کتاب امام خمینی در روایت اسناد یادداشت‌هایی از جد و پدر امام، مصاحبه‌ای از پدربزرگ امام، ترجیع‌بندی درباره حضرت مهدی دیده می‌شود.

 این نویسنده و مولف از سیدحسن خمینی و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی خواست جایزه ادبی را با عنوان امام خمینی بنا بگذارند و همچنین از حاج محمدعلی انصاری رییس موسسه نشر و تنظیم حضرت امام خمینی خواست که اسناد مربوط به امام خمینی را که در شرایط نامطلوبی نگهداری می‌شوند به سازمان اسناد و کتابخانه ملی بسپارند.

 در پایان با  حضور سید حسن خمینی بر جایگاه کتابهای « خاندان امام خمینی به روایت اسناد» و «خاندان امام خمینی» علی خاتمی، محسن مهرعلیزاده، رضا صالحی امیری، حجت‌الاسلام آشتیانی،محمد علی انصاری، محمد علی رجبی، مهندس مقیمی استاندار استان مرکزی رونمایی شد.

منبع: شبستان

انتهای پیام /*