پیامی از مرحوم سید احمد خمینی به مناسبت دهمین سالروز شهیدان هفتم تیر و هفتۀ قوۀ قضاییه

دهمین سالگرد شهیدان هفتم تیر را به همه بازماندگان و مسئولین دستگاه قضایی تسلیت می ‏گویم.

کد : 50618 | تاریخ : 01/04/1393

ده سال پس از واقعه هفت تیر، مرحوم حجت الاسلام سیداحمد خمینی در پیامی خطاب به آیت ‏اللّه‏ محمد یزدی رئیس قوۀ قضاییه و شرکت ‏کنندگان در سمینار سراسری قضات کشور یاد و خاطره شهیدان آن روز را گرامی داشتند:

زمان: 5 تیر 1370

بسم ‏اللّه‏ الرحمن الرحیم

دهمین سالگرد شهیدان هفتم تیر را به همه بازماندگان و مسئولین دستگاه قضایی تسلیت می ‏گویم.

همه ما موظف هستیم برای بقا و پویایی نظام اسلامی ‏مان نقطه نظرات حضرت امام در تمامی ابعاد قضایی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را به خوبی بشناسیم تا در مرحله عمل معضلات را براساس الگویی انقلابی، اسلامی و اصیل حل کنیم. باید همان‏گونه که حضرت امام اعتقاد راسخ داشتند، با استناد به فقه سنتی و پویا معضلات جامعه را حل کنیم و تحقیقاً در برخورد با مشکلات و نواقص، دو عنصر زمان و مکان و شرایط مشخص می ‏تواند در شناخت دقیق و ارائه راه حل بسیار مؤثر باشد و در این راه حوزه ‏های علمیه باید تلاش بیشتری به عمل آورند.

نوع روابط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در صدور احکام جدید تعیین‏ کننده است. توجه به شرایط مکانی و زمانی در تبیین احکام قضایی به نحو مؤثری می ‏تواند معضلات اجتماعی را کاهش دهد. حضرت امام زیربنای فقه پویا و سنتی را ترسیم کرده ‏اند و باید با تحلیل دیدگاه های حقوقی حضرت امام برای مشکلات قضایی کشور راه حل بنیادی مبتنی بر نیازهای جدید اجتماعی پیدا کنیم.

حضرت امام(س) احکام کلی حکومت اسلامی را تبیین کرده ‏اند و این احکام در ابعاد گوناگون یک مجموعه به هم پیوسته را به وجود آورده ‏اند. زمان و مکان دو عنصر تعیین ‏کننده در اجتهادند.  مسأله ‏ای که در گذشته یک حکمی داشته است، با توجه به شرایط جدید اجتماعی و سیاسی و اقتصادی حکم جدیدی را می‏ طلبد و مجتهد در این زمینه‏ ها باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. از طرف دیگر آشنایی با حیله ‏ها و تزویرهای حاکم بر فرهنگ جهان، اطلاع بر روابط اقتصادی، شناخت سیاستها، درک صحیح موقعیت ها و استراتژی ابرقدرتها از وظایف مجتهد به شمار می ‏رود؛ بنابراین قضات کشور هم به عنوان بخشی از مصادیق اجتهاد باید ارزیابی درست و متناسب با شرایط اجتماعی و سیاسی و اقتصادی حاکم بر جامعه داشته باشند تا به دور از این شرایط تصمیم ‏گیری نکنند.

مجموعۀ قوه قضاییه کشور مجموعه علم و فقه است و لازم است با اتکا به احکام نورانی اسلام دریچه ‏ای به سوی معضلات قضایی کشور بگشایند تا ان‏ شاءاللّه‏ با استقرار عدالت در جامعه، شاهد سلامت، صلابت و سعادت جامعه اسلامی‏ مان باشیم.

[در این دیدار نخست آیت ‏اللّه‏ یزدی از مقام شامخ حضرت امام خمینی(س) و شهیدان گرانقدر هفتم تیر تجلیل کرد و گفت:

امروز اگر در همۀ دستگاه های کشور احکام الهی ملاک عمل است، از آثار و برکات شخصیت و اندیشه‏ های امام بزرگوار ماست. حضرت امام اسلام را به عنوان یک ایدئولوژی پیشرفته و جوابگوی مسائل جوامع بشری در دنیا مطرح کردند. دنیا هنوز سیستم قضایی اسلام را نشناخته است و ما علاوه بر ادارۀ دستگاه های قضایی کشور باید نظام قضایی اسلام را به عنوان یک نظام فراگیر به دنیا معرفی کنیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با تصویب طرح ها و لوایح جدید تحولی اساسی در دستگاه قضایی کشور به وجود آید و نواقص موجود به حداقل ممکن برسد.]

منبع: مجموعه آثار یادگار امام، ج1، ص 402 و 403

انتهای پیام /*