محمدعلی انصاری: مطهری پاره تن امام بود

سومین جلسه ی ستاد مرکزی بیست و سومین سالگرد بزرگداشت امام با حضور روسای کمیته ها و نمایندگان نهادها، وزارت خانه ها، نیروهای مسلح، انتظامی، نظامی، قرارگاه شهید فهمیده و دیگر دست اندرکاران به ریاست حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری رییس این ستاد، تشکیل شد.

کد : 30189 | تاریخ : 10/02/1391

سومین جلسه‌ی ستاد مرکزی بیست و سومین سالگرد بزرگداشت امام، روسای کمیته ها و نمایندگان نهادها، وزارت خانه ها، نیروهای مسلح، انتظامی، نظامی، قرارگاه شهید فهمیده و دست اندرکاران به ریاست حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری رییس این ستاد، تشکیل شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در این برنامه حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی در سخنانی به تجلیل از مقام آیت الله شهید مطهری پرداخت و اظهار داشت: دشمنان اسلام انتخاب عجیبی کردند و بهترین شخصیتی را که می توانست بسیاری از خلأهای فرهنگی و علمی را پر کند، در روزهای آغازین انقلاب که هنوز سه ماه بیشتر نگذشته بود از ملت ایران گرفتند. دنیا، ایران، یاران امام و خود امام تنها سه ماه بعد از انقلاب اسلامی، به سوگ علامه مطهری نشست. خود این انتخاب و اجرای برنامه ترور به این سرعت، جای سوال بزرگی است. چرا آنها قبل از همه، سراغ مطهری رفتند؟ مطهری برای آنها چه خطری داشت؟


انصاری به تعبیرهای امام درباره مطهری اشاره کرد و اظهار داشت: امام فرمودند؛ مطهری پاره تن من است. اگر ابعاد مختلف زندگی و شخصیت امام را در نظر بگیریم، به این جمله امام پی می بریم. باید مطهری را از زاویه جامعیت امام شناسایی کرد. مطهری پاره تن امام بود. همانطور که فاطمه، پاره تن پیامبر بود. با تعبیرهای عجیب امام درباره مطهری، این شهید بزرگوار را به خودمان، نسلمان، امروزمان و آینده مان بشناسانیم.


دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی در ادامه با درود به شهدای کارگر و تجلیل مقام کارگران، به ارائه دیدگاه های خود درباره مراسم بزرگداشت امام پرداخت و اظهار داشت: در بعد امنیت، هیچکس در اهمیت امنیت مراسم تردیدی ندارد. برگزاری موفق مراسم در بیست و سه سال گذشته، مرهون تلاش دستگاه های ذیربط است. امنیت اهمیت بسیاری دارد اما هیچکدام از زائران و هواداران امام نباید احساس تنگنا بکنند. همه باید احساس کنند زیر چتر امنی قرار دارند.


وی افزود: سالهاست عتبات عالیات ناامن است، اگرچه مردم به عشق ائمه، از زیارت بخاطر این ناامنی، دست نمی کشند اما احساس ناامنی در آنها و اطرافیان آنها وجود دارد. اما خدا را سپاس می گوییم که در طول 22 سال برگزاری مراسم های بزرگداشت امام، هرگز اتفاق خاصی نیفتاده و حرم همواره ایمن بوده است.


وی با اشاره به امنیت جاده ای در سفرهای مربوط به بزرگداشت امام، گفت: ما علاوه بر سفرهای 14 خرداد، سفرهای نوروزی و تابستانی در کشور داریم که تراکم مشابهی دارند. اما نسبت تلفات و تصادفات در مسافرت های 14 خرداد با بقیه مسافرت ها، قابل مقایسه نیست.


وی با تاکید بر اهمیت حضور تهرانی ها در مراسم امام گفت: باید برای حضور آسان تر تهرانی ها، برنامه ریزی کنیم. اما با توجه به اینکه تا سه چهار سال آینده، ایام بزرگداشت امام با ماه رمضان مصادف می شود و امکان حضور شهرستانی ها برای سه یا چهار سال متوالی، محدود خواهد شد، تلاش داریم در این سه چهار سال آینده، بیشتر برای زائران شهرستانی امکانات را فراهم کنیم و برای سالهای مصادف با ماه رمضان، بر تهران و استان البرز، متمرکز خواهیم شد.


انصاری در پایان گفت: امسال می خواهیم کاری بکنیم که نسبت به سال قبل، شرایط و امکانات بهتری فراهم کنیم. مراسم امسال یک مراسم ملی است. نماد عظیم این مراسم در 14 خرداد، جمعیت است. مردم تهران و مسوولین، بصورت عادی، به حرم می آیند، اما آنچه مهم است حضور متراکم جمعیت مدنظر است. بنابراین، باید تمام امکانات را برای حضور جمعیت فراهم کنیم. تدارک امکانات حتی برای یک نفر هم اهمیت دارد.


 در این نشست، حجت الاسلام و المسلمین محمد مقدم رییس کمیته خارجی مراسم بزرگداشت امام خمینی در سخنانی، به نحوه دعوت و اسکان مهمانان خارجی اشاره کرد و اظهار داشت: مهمانان خارجی تحت ضوابط و شاخص های خاص پذیرفته می شوند. کسانی که به مراسم دعوت می شوند باید دارای ویژگی ممتاز تأثیرگذاری و البته غیرتکراری باشند. مهمانان با گزینش از سوی وزارت امور خارجه و با لحاظ کردن مسائل امنیتی، انتخاب می شوند.


وی گفت: با توجه به وضعیت منطقه و تحولات اخیر، حجم مهمانان، متوجه مسأله بیداری اسلامی است. امکانات ما مثل همیشه، پاسخگوی 250 الی 300 نفر است که مسوولیت آنها تنها از فرودگاه تا فرودگاه با ما است.


دکتر حسینی، رییس کمیته جوانان، دانشگاهیان و فرهنگیان ستاد مرکزی بزرگداشت امام نیز، با ارائه گزارش از وضعیت پیشرفت برنامه های این کمیته، اظهار داشت: علاوه بر برگزاری نمایشگاه ها، همایش ها و مسابقات در دانشگاه های سراسر کشور، هفته بزرگداشت یاد و نام امام نیز از سوم تا دوازدهم خرداد با نام گذاری جداگانه برای هر روز و اجرای برنامه های مختلف منطبق با این نامگذاری ها را خواهیم داشت.


وی با بیان اینکه ده خرداد، روز میثاق جوانان، دانشگاهیان و فرهنگیان در سطح دانشگاه های کشور خواهد بود گفت: در این روز بخصوص برنامه های ویژه ای در سراسر کشور و همچنین در حسینیه جماران و حرم مطهر برگزار خواهد شد که حضور وزرای علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و روسای دانشگاه ها در این مکان مقدس نیز از جمله این برنامه ها است.


عبداللهی معاون امنیتی وزارت کشور نیز در سخنانی، از آغاز برنامه های امنیتی خاص مراسم 14 خرداد از اسفند سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر هشت گانه حفاظت حلقه اول و دوم و سوم، اطلاعات، پرواز، حمل  ونقل، حفاظت کشور و قضایی؛ کمیته جدیدی نیز تحت عنوان امنیت شهر تهران به مسوولیت شورای تأمین استان به حوزه امنیتی مراسم اضافه شده است.


وی گفت: امیدواریم با نظم بهتری برنامه ها را اجرا کنیم باید تهدیدها را جدی بگیریم. همه تجمعات در همه شهرها، مورد تهدید دشمنان است. باید مراقبت های ویژه صورت پذیرد بدون اینکه مردم انجام عملیات امنیتی را احساس کنند.


نماینده اداره کل اطلاعات شهر ری نیز در این جلسه، از آمادگی ستاد تشکیل شده در اداره متبوع خود سخن گفت و اظهار کرد: مقدمات اطلاعاتی لازم فراهم شده است. با توجه به وظایف وزارت اطلاعات و تهدیدات بالقوه ای که امکان بالفعل شدن هست، تهدیدها را رصد می کنیم. مراسم امام با توجه به ابعاد آن، یکی از زمینه هایی است که دشمن نسبت به آن طمع دارد.


نماینده پلیس راهور ناجا هم در سخنانی، از آمادگی و برنامه ریزی پلیس راهور ناجا سخن گفت و اظهار داشت: دستورالعمل هایی در بخش های مختلف آماده و ابلاغ شده است. پلیس راهور ناجا، تلاش دارد سفر ایمن زائران را در حوزه وظایف خود تضمین کند.


در ادامه، امیرزاده، از سپاه حفاظت انصار، از آماده شدن طرح و برنامه حفاظت حرم خبر داد و اظهار کرد: بررسی های میدانی از منطقه انجام گرفته است با توجه به عدم تغییر زمین و زمان برنامه، که دو عمل مهم در عملیات های حفاظتی است، تغییر خاصی در برنامه ها، نسبت به سال قبل نخواهیم داشت.


همچنین نصیری نماینده وزارت کشور نیز، به هماهنگی صورت گرفته در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: کمیته های هماهنگی با استانداری ها و شهرداری های کشور صورت گرفته است. ما تلاش می کنیم همه موضوعات و مسائل را از طریق دستگاه های ذیربط پیگیری کنیم.


در ادامه، باقری از وزارت دفاع از آمادگی این وزارتخانه برای برگزاری مراسم خبر داد و اظهار کرد: علاوه بر ایجاد 1200 متر مربع راه اتصالی از پارکینگ به مراسم، یکصد هزار غذا و تعدادی خوروی سبک نیز به ستاد تقدیم خواهد شد. در دیگر حوزه های مورد نیاز نیز، آماده خدمت رسانی هستیم.


نماینده قرارگاه شهید فهمیده نیز در سخنانی از آمادگی سپاه پاسداران در حوزه های مختلف خبر داد و اظهار داشت: ما کار خود را در قرارگاه فهمیده از سال قبل آغاز کرده ایم. آخرین هماهنگی ها با استان ها انجام شده است. ظرفیت های اعزامی اعلام شده اند. در تهران نیز با سپاه های سیدالشهدا، سپاه البرز و سپاه انصار هماهنگی های لازم انجام شده است. 


مسوول کمیته بهداشت و درمان نیز در سخنانی، با بیان اینکه هماهنگی های لازم برای تأمین بهداشت مراسم انجام شده است، گفت: بهداشت غذا، بیمه زائران، بهداشت محل طبخ غذا، تهیه دارو و آمبولانس و ... مواردی هستند که مورد تأکید وزارت بهداشت هست. وزارت بهداشت، در روزهای بزرگداشت امام به همه پایگاه های جاده ای اعلام آماده باش خواهد داد.


در ادامه باقرصاد از شهرداری تهران نیز در سخنانی، از برگزاری جلسات متعدد و هماهنگی های لازم با دستگاه های مختلف خبر داد و اظهار داشت: در حوزه های ترافیک و حمل و نقل، فرهنگی، اطلاع رسانی و درمان، فعالیت های خوبی انجام گرفته است. علاوه بر احداث سرویس های بهداشتی و نظافت عمومی، آبنمای بلوار امام سلام و رنگ آمیزی و زیباسازی اطراف حرم نیز، صورت خواهد گرفت.


در ادامه نماینده وزارت راه و ترابری به ارائه گزارش برنامه های این وزارتخانه پرداخت و اظهار داشت: تأمین اتوبوس های ایمن، ایمن سازی جاده ها، تشخیص و تأیید صلاحیت رانندگان، بیمه ماشین ها، مانیتورنیگ جاده ها، رصد رفتارهای جاده ای و ...  از جمله فعالیت های وزارت راه و ترابری است که با جدیت دنبال می شود.


در ادامه، اصغریان رییس کمیته فرهنگی مراسم نیز، با ارائه گزارشی گفت: هماهنگی های لازم با دستگاه های فرهنگی و نهادهای حامی فرهنگ، صورت گرفته است. با نهایی سازی هماهنگی ها در طی یک هفته آینده، وارد فاز تولید محصولات و سپس پخش و ارائه آنها خواهیم شد. مهمترین برنامه های فرهنگی در مراسم امسال، اجرای کنسرت عرفانی توسط گره حافظ در شب های منتهی به 14 خرداد، برپایی همایش راه پیمایی خانواده ها از بوستان ولایت تا حرم مطهر و جشنواره خوشنویسی زمزمه قلم خواهد بود.


در ادامه موحدی رییس کمیته نیروهای مسلح و اقلیت های دینی در سخنانی، علاوه بر تأکید بر انجام امکانات و مقدمات لازم برای حضور تهرانی ها در مراسم 14 خرداد، پیشنهاد کرد تدابیر فرهنگی و برنامه های ویژه ای به مناسبت پنجاهمین سال نهضت امام خمینی توسط ستاد بزرگداشت امام صورت گیرد.


در ادامه حجت الاسلام و المسلمین موسوی رییس نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام در قم به حس رضایت مردم از مراسم تاکید کرد و اظهار داشت: باید تلاش شود رضایت عمومی مردم تامین شود و در حین مراسم، این رضایت با نظرسنجی های مختلف، رصد شود.


در ادامه، عرفان منش، نماینده استانداری تهران گفت: ستادهای تشکیل شده در استانداری تهران به مرز آمادگی صددرصد رسیده اند. هماهنگی های مختلف با سپاه استان انجام شده است. علاوه بر آن برنامه هایی برای ایجاد فضاهای تبلیغاتی صورت گرفته و مدیریت بحران استانداری نیز، آمادگی خود را اعلام نموده است.


در ادامه برنامه، دکتر سبحانی دیپلمات باسابقه کشور نیز در سخنانی به وضعیت منطقه و جهان و جایگاه مراسم بزرگداشت امام اشاره کرد و گفت: مراسم امام فرصتی است برای نشان دادن اقتدار نظام در سطح وسیع به جهانیان. کسانی که سال ها برای سقوط جمهوری اسلامی این یادگار بزرگ امام تلاش می کنند در پی فرصت هستند. مطمئن باشید هرگونه بی نظمی در مراسم و کوچکترین نقطه منفی، مورد سوء استفاده دشمنان قرار خواهد گرفت.


وی افزود: ما اگر بخواهیم نشان دهیم که مقتدر هستیم باید نشان دهیم که همه مردم و همه اقشار و گروه ها حضور دارند، باید نشان دهیم که همه افرادی که به نظام وفادار هستند، خالصانه به مراسم می آیند. باید حضور رنگ ها، اقشار و سیاستمداران مختلف را به رسمیت بشناسیم.

انتهای پیام /*