برگزاری چهارمین روز جشنواره سینمای جوان در بیت امام خمینی(س)

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به برگزاری جشنواره منطقه ای سینمای جوان به نام آفتاب در اراک گفت: این جشنواره چهار روزه از دوم تا پنجم شهریور ماه و چهارمین روز جشنواره در بیت امام خمینی(س) در شهر خمین برگزار می شود.

کد : 50861 | تاریخ : 29/05/1393

به گزارش پرتال امام خمینی(س) به نقل از مهر، حسین شاکری ظهر سه شنبه در  نشست خبری جشنواره منطقه ای سینمای جوان آفتاب در جمع خبرنگاران گفت: جشنواره منطقه ای آفتاب با حضور هشت استان مرکزی، آذربایحان غربی، گیلان، هرمزگان، فارس، مازندران، کردستان و زنجان دوم تا پنجم شهریور در اراک برگزار می شود.

حسین شاکری افزود: برپایی این جشنواره در استان مرکزی برای فرهنگ و هنر استان از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه تمام استان هایی که در این جشنواره حضور دارند، از غنای بالای فرهنگی و هنری برخوردار هستند، اظهار کرد: استان مرکزی علاوه بر داشتن چهره های موفق در سطح استانی، ملی و فراملی در حوزه سینما این قابلیت را برای شناساندن ظرفیت های هنرمندان جوان استان به سایر استان ها دارد.

شاکری ادامه داد: هنرمندان استان های مختلف حاضر در این جشنواره آینده سازان فیلم کشور هستند و در آینده نزدیک وارد حیطه حرفه ای فیلم می شوند و برپایی جشنواره در اراک ذهنیت آنان از استان را برای بکارگیری در تولیداتشان تغییر خواهد داد.

وی تصریح کرد: روزهای جشنواره فرصتی برای تبادل تجربیات و اندوخته ها فیلمسازان، فیلمنامه نویسان و عکاسان با همتایان خود و کسب تجربه های جدید است.

شاکری با اشاره به اینکه افتتاحیه جشنواره به طور نمادین روز شنبه در گلزار شهدای اراک برپا می شود، اضافه کرد: طبق برنامه ریزی های عمل آمده اختتامیه جشنواره در بیت امام خمینی (س) برگزار شود.

وی ادامه داد: در این جشنواره ارگان های دیگر فرهنگی استان نیز با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی همکاری داشته اند.

1500 اثر در بخش های مختلف به دیبرخانه جشنواره رسید

مسئول انجمن سینمای جوان دفتر اراک  نیز در ادامه  این نشست گفت: پس از اعلام فراخوان بیش از 1500 اثر در بخش های مختلف به دیبرخانه جشنواره رسید که از این تعداد 203 اثر به بخش نهایی و رقابتی راه پیدا کرد.

سعید عبدالحمیدی افزود: در بخش فیلم 297 اثر به جشنواره رسیده بود که در بخش داستانی 173 اثر، مستند 62 اثر، تجربی 35 اثر و پویانمایی 27 اثر بود و پس از بازبینی توسط مهدی بوستانی، امید وفایی، رضا جمالی هیئت انتخاب و داور و ناصر ضمیری و بیژن میرباقری بعنوان داور 44 فیلم از 47 کارگردان به بخش مسابقه راه پیدا کردند.

وی گفت: از این تعداد در بخش داستانی20 اثر، مستند 12 اثر، تجربی شش اثر و پویانمایی شش اثر که از این ها  9 فیلم از استان مرکزی، 9 فیلم از فارس، 9 فیلم از کردستان 9 فیلم، هفت فیلم ازگیلان، شش فیلم زنجان و سه فیلم از مازندران و یک فیلم هرمزگان هستند.

وی آثار ارسالی بخش عکس یک هزار و 47 عکس بود و اضافه کرد: از این تعداد  935 اثر تک عکس و 19 مجموعه مربوط به بخش مجموع با 112 عکس که از میان این ها با داوری حسن غفاری، نوشین وفادار و مهدی وثوق نیا، 54 عکس از 36 عکاس به بخش نهایی رسد.

عبدالحمیدی اظهار کرد: در بخش تک عکس 49 اثر و در بخش مجموعه عکس یک مجموعه (شامل پنج  عکس) به رقابت خواهد پرداخت.

وی افزود: در این بخش سهم استان های آذربایجان غربی 22 عکس، مرکزی 16 عکس، کردستان هفت عکس، فارس پنج عکس، زنجان دو عکس و گیلان دو عکس است.

عبدالحمیدی ادامه داد: آثار ارسالی به بخش فیلمنامه جشنواره 203 اثر بود که از این تعداد 186 اثر مربوط به بخش آزاد و در بخش اقتباسی 27 اثر است.

وی با بیان اینکه آثار این بخش توسط بخش فیلمنامه فرود عوض پور، کریم نیکونظر، علی اصغری ارزیابی شدند، تصریح کرد: در مجموع 15 فیلمنامه از 13 فیلمنامه نویس به این بخش رسیده و در بخش آزاد 10 اثر و در بخش اقتباسی پنج اثر هستند.

سهم استان مرکزی در این بخش 7 فیلمنامه

عبدالحمیدی گفت:  سهم استان مرکزی در این بخش هفت فیلمنامه، مازندران سه فیلمنامه، گیلان دو فیلمنامه ، کردستان یک فیلمنامه ، زنجان یک فیلمنامه و فارس یک فیلمنامه است.

وی در خصوص برنامه های جشنواره گفت: آئین افتتاحیه جشنواره با افتتاح نمایشگاه عکس به همراه تقدیر و نمایش آثار فیلمسازان برگزیده انجمن سینمای جوانان اراک  آقایان محمود زنده نام، سامان سالور و پناه برخدا رضایی است.

عبدالحمیدی در خصوص برنامه های ویژه جشنواره گفت: روز دوم جشنواره به بررسی آثار دکتر سعید شاه حسینی  فیلمساز و مدرس انجمن سینمای جوان اراک اختصاص دارد.

وی در خصوص برنامه های جنبی جشنواره گفت: در بخش فیلم کارگاه آموزشی دکتر احمد الستی با عنوان کارگاه سینمای تجربه گرا و کارگاه فیلمنامه با حضور با عنوان  فیلمنامه در فیلم کوتاه داستانی و تجربه گرا برگزار خواهد شد.

عبدالحمیدی ادامه داد: برپایی کارگاه عکس با حضور دکتر محمدمهدی رحیمیان با عنوان عکاسی مستند اجتماعی در محیط کارخانه و نمایش آثار آقای علی فریدونی عکاس پیشکسوت دفاع مقدس و نقد و بررسی آثار توسط آقایان دکتر محمد مهدی رحیمیان، مسعود زنده روح کرمانی، علیرضا کریمی صارمی و علی فریدونی از جمله برنامه های ویژه این جشنواره است.

وی گفت: در طول روزهای برپایی جشنواره سه کارگاه فیلمنامه توسط دکتر محمد جعفر یوسفیان با عنوان ایده تا فیلمنامه برپا خواهد شد.

در پایان این نشست از پوستر پنجاهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان آفتاب رونمایی شد.

انتهای پیام /*