آخرین بسته های نرم افزاری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در نمایشگاه رسانه های دیجیتال

در غرفه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خبری از بازدید کنندگان کیسه به دستی که کلکسیون بروشورهای مختلف را جمع آوری می کنند، نیست. اکثر بازدید کنندگان این غرفه، می دانند به دنبال چه چیزی هستند. نرم افزار مجموعه آثار امام خمینی که ده ها جلد از آثار امام خمینی و تقریرات درس های ایشان را در خود جای داده است اثری بی نظیر برای شیفتگان امام خمینی است و نخستین تقاضای مراجعه کنندگان به شمار می آید.

کد : 50931 | تاریخ : 17/06/1393

 برای بازدید از نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ناچارید میان دو سالن اصلی و سالن 38 محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران در رفت و آمد باشید. اگر دنبال غرفه خاصی می‌گردید، ناچارید تمام نمایشگاه را زیر پا بگذارید، چون هنوز هیچ گونه راهنما و نقشه‌ای به جز بنر بلندبالایی از اسامی همه شرکت‌ها که ورودی هر سالن نصب شده برای نمایشگاه آماده نشده‌است. جالب تر اینکه دومین نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال هیچ نوع دسته‌بندی خاصی ندارد. هر یک از بانک‌ها در یک نقطه از سالن‌های دوگانه خدمات دیجیتال خود را ارائه می‌کنند؛ حتی خبرگزاری‌های دیجیتال هم در کنار هم جا داده نشده‌اند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری این نمایشگاه را به بخش خصوصی یعنی مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات که زیر نظر اتاق بازرگانی فعالیت می‌کند واگذار کرده‌است. با این وجود بزرگترین غرفه‌های نمایشگاهی به مرکز ملی فضای مجازی، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و همراه اول اختصاص پیدا کرده‌است.

اگر از بالا به غرفه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام نگاه کنید مستطیلی را خواهید دید که در زوایای چهارگانه آن جمعیتی از بازدیدکنندگان را می‌توان دید که برای خرید نرم افزارهای صحیفه امام، مجموعه آثار امام آمده‌اند. در یکی از این زاویه‌ها تعداد کودکان و نوجوانان بیشتر است. جایی که نسخه‌های مختلف مجله‌های دوست خردسالان، کودکان و نوجوانان در اختیار بازدیدکنندگان از نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال قرار داده می‌شود. نرم افزار بازدید مجازی هم از جمله نرم افزارهایی هستند که بیشتر به درد کودکان و نوجوانان می‌خورند، به خصوص که به کمک آنها می‌توان هم از خانه امام دیدار کرد هم از حسینیه جماران.

غرفه بین الملل در گوشه دیگر این مستطیل با ارائه نرم افزارهای مجموعه آثار امام به زبان عربی و انگلیسی، تحریرالوسیله، اندیشه ماندگار گروهی از بازدیدکنندگان را به سمت خود فرا می‌خواند. توضیحات غرفه‌داران درباره لوح فشرده فصل وصل که مستندی از تبعید امام به نوفل لوشاتو را در خود جای داده نیز برای برخی افراد جالب است.

در غرفه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خبری از بازدیدکنندگان کیسه به دستی که کلکسیون بروشورهای مختلف را جمع‌آوری می‌کنند، نیست. اکثر بازدیدکنندگان این غرفه، می‌دانند به دنبال چه چیزی هستند. نرم افزار مجموعه آثار امام خمینی که ده ها جلد از آثار امام خمینی و تقریرات درس های ایشان را در خود جای داده است اثری بی نظیر برای شیفتگان امام خمینی است و نخستین تقاضای مراجعه کنندگان به شمار می آید. بسیاری بازدیدکنندگان غرفه کسانی هستند که مجموعه آثار امام، صحیفه، چهل حدیث و وصیت‌نامه را برای انجام پژوهش یا آموزش می‌خواهند. لوح فشرده، صحیفه امام به زبان های انگلیسی، عربی و فارسی محصولی پرطرفدار در این میان است. چهل حدیث با مجموعه آثار اخلاقی و عرفانی امام خمینی از جمله دیگر آثار محبوب شیفتگان امام خمینی است. 

نرم افزار تحریرالوسیله و لوح فشرده درس های فقه از جمله برجسته ترین آثاری است که طلاب سراغ آن می گیرند، نرم افزار اندیشه جاودان با قابلیت جستجو در مجموع آثار حضرت امام خمینی و کتب و مقالات مرتبط با امام به زبان انگلیسی، نیز مخاطبان خاص خود را دارد. دوستداران شعر و ادب لوح فشرده دیوان امام را با فایل های صوتی و تصویری جذاب ارائه شده در این نمایشگاه تهیه می کنند.

آواگرد از جمله آخرین محصولات چندزبانه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی است؛ نرم افزاری که فایل های صوتی، تصویری و متنی سخنرانی ها، پیام ها و دیدارهای امام خمینی را در خود جای داده است، قابلیت جستجو بر اساس صوت، تصویر و متن را دارد. به گونه ای که با جست و جو در متن امکان دسترسی کاربر به فایل های تصویری و صوتی را نیز فراهم می کند.

وجود 8 کیوسک اطلاع رسانی برای نرم افزارها در طول این مستطیل 120 متر مربعی، آشنایی با نرم افزارهای مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام را برای بازدیدکنندگان آسان کرده‌است. آنها می‌توانند هریک از نرم افزارها را به آسانی باز کنند و ببینند آیا مناسبشان هست یا نه.

با این وجود غرفه‌داران مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام از بازدید راضی به نظر نمی‌رسند. آنها معتقدند نمایشگاه «رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی» که چندی پیش در بوستان گفتگو برگزار شده، به دلیل برخورداری از اطلاع رسانی بهتر، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌است. از همه اینها گذشته استقبال از نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در روز دوم بیشتر به نظر می‌رسد، گویی مسئولان نمایشگاه تازه دیروز به فکر اطلاع رسانی افتاده‌اند. برگزاری همزمان نمایشگاه فرش هم اگرچه به اعتقاد غرفه‌داران، نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال را به حاشیه برده‌است، در جذب برخی از بازدیدکنندگان تأثیرگذار بوده است.

منبع: جماران

انتهای پیام /*