گزارشی از آثار امام در نمایشگاه کتاب

بی چتر و بارانی در بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران

کد : 30217 | تاریخ : 17/02/1391

بوی گل را از که جوییم از گلاب ...
چهار روز از بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی می‌گذرد که دو روز آن علاوه بر علاقه‌مندان کتاب، پذیرای رحمت الهی-باران بهاری- بود که پیوند بین احساسات و عواطف اشخاص را با فرهنگ کتاب‌خوانی محکم‌تر می‌ساخت و میل به خواندن را در افراد بیشتر می‌کرد.
«غرفه‌ی امام»  یا «خانه امام» نام‌هایی بودند که من امسال روی جایگاه عرضه‌ی آثار امام که تحت عنوان «موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)» در نمایشگاه طبق روال سال‌های گذشته برپا شده بود، گذاشتم. خانه امام در میان آن همه جنجال و شلوغی نمایشگاه، مکانی آرام، توأم با مخاطبان خاص بود که هر‌کدام دنبال حرفی نایاب از تاریخ زندگی امام و سال‌های انقلاب اسلامی بودند و برای یافتن آن، گاهی روی زمین زانو می‌زدند و به جستجوی کتاب مورد‌نظر خود بودند. مهم‌ترین ویژگی که غرفه امام را از بقیه غرفه‌ها متمایز می‌ساخت، علاوه بر تزئینات ویژه، خاص بودن مخاطبان بود. مخاطبانی که با گذشت سال‌های متوالی از انقلاب اسلامی و رحلت امام هنوز به دنبال نکته‌هایی بودند که فکر می‌کردند شاید گفته نشده و یا نشنیده‌اند. در کنار نمایش غم‌انگیز شلوغی‌های بعضأ کاذب غرفه‌هایی که کتاب‌هایی با عناوین عامه‌پسند ارائه می‌‌کردند، خانه امام مانند هر سال صفای خود را حفظ کرده بود و مأمنی برای افراد خاص شده بود، سعی کردم با مسئولین غرفه آشنا شوم. با مرد جوانی که پشت میز بود هم‌صحبت شدم. درباره  کتاب‌های ادبی جدید نشر عروج سوال کردم و او هم مرا به کتابخانه‌ای راهنمایی کرد که کتاب‌های جدید مربوط به امام و انقلاب در آن جای گرفته بود. در این میان بعضی از کتاب‌ها به چاپ دوم، سوم، چهارم، پنجم و یا حتی چندین و چندم رسیده بودند. مدتی گشتم و این کتاب‌ها را در حوزه ادبیات امام و انقلاب پیدا کردم:
- «رهایی» : مجموعه سه داستان کوتاه که به کوشش مجید درخشانی و موسسه چاپ و نشر عروج تهیه شده است. سه داستان نیمه‌بلند مربوط به حوادث سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی در گوشه‌ای از کشور، رهایی روایتی جذاب از قیام‌های اهالی یک روستا برای گروه سنی نو‌جوانان است که شخصیت اصلی آن هم نوجوان هستند. این کتاب سال اول چاپ آن است و در تیراژ 2000 جلد و با قیمت 2700 تومان چاپ و به فروش می‌رسد.
- «ماه روی بام» :  مجموعه شعر نوجوانان، اثری از جعفر ابراهیمی نصر که شامل بیست و دو قطعه شعر درباره امام خمینی (س) است. تعدادی از آنان در اوایل انقلاب، تعدادی بعد از رحلت امام و تعدادی هم جدید سروده شده‌اند. این کتاب هم با تیراژ 2000 نسخه و با قیمت 1200 تومان در غرفه امام عرضه می‌شود.
- «مسافر بنفشه‌ها» : نام مجموعه شعر حمید هنرجو است که شامل 12 قطعه شعر در قالب ادبیات انقلاب سروده شده و در تیراژ 3000 نسخه و قیمت 600 تومان چاپ و به فروش می‌رسد.
- «آفتاب آیینه‌پوش» : امام خمینی (س) به روایت شاعران استان قم، عنوانی بود که در زیر نام کتاب به چشم می‌خورد. در این مجموعه شعر که در تیراژ 1000 نسخه و قیمت 3500 تومان عرضه می‌شود، نام شاعران همچون سید علی موسوی گرمارودی، عباس ایزد‌پناه، زنده‌یاد نجمه زارع و ... دیده می‌شود.
- «شب‌های اعتراض» : اثر کبری احمدیان در قالب داستان که نویسنده‌ی آن در مقدمه‌، این‌گونه بیان می‌کند که: «این کتاب خود تاریخ نیست، شرح دل‌گویه‌های مردمی است که از پس‌کوچه‌های کاه‌گلی این دیار با آن آشنا بودند و تا برج‌های سربرافراشته آن را می‌شناختند... ». این کتاب در تعداد 1000 نسخه به چاپ رسیده با قیمت 2000 تومان در خانه امام قابل خرید است.
- «قلب انقلاب» : نام مجموعه شعر نوجوان اثر حسین احمدی است. این مجموعه شامل 15 قطعه شعر و تیراژ 1000 نسخه و قمیت آن 1700 تومان می‌باشد.
- «خانه‌ی درختی» : اثر عباس جهانگیریان در قالب داستان انقلاب با تیراژ 2000 نسخه و قیمت 4300 تومان.
- «شعری از جنس آب»: عنوان مجموعه اشعار شاعران استان مرکزی بود که در مدح و رثای امام خمینی (س) سروده شده است. 55 قطعه شعر در آن به چشم می‌خورد که در تیراژ 1000 نسخه و با قیمت 3000 تومان ارائه شده است.
- «امام گل سرخ» : عنوانی زیبا برای مجموعه اشعار شاعران استان فارس در وصف امام خمینی (س)، 108 قطعه شعر در این کتاب با تیراژ 1000 و قیمت 4200 تومان به چاپ رسیده .
- «پشت دیوار مدرسه»: رمانی از حمید‌رضا داداشی در قالب داستان انقلاب با نثری جذاب در تیراژ3000 نسخه و قیمت 1500 تومان به چاپ دوم رسیده است.
- «حرف تازه» : مجموعه شعر ایرج قنبری شامل 20 قطعه شعر نو در وصف امام راحل (س) با تیراژ3000 نسخه و قیمت 600 تومان.
- «زیبایی‌شناسی شعر امام خمینی »: به کوشش حمید‌رضا خان‌محمدی در تیراژ 1000 نسخه و قیمت 3800 تومان.
- «اقلیم خاطرات» عنوان یکی از کتاب‌های جذاب و پرفروش خانه امام بود که اثر دکتر فاطمه طباطبایی همسر سید احمد خمینی است که به بانو خدیجه ثقفی تقدیم شده است. این کتاب در بردارنده‌ی خاطرات سال‌های 1347 تا 1357 شمسی است. اثری در حوزه‌ی تاریخ شفاهی که به چاپ‌های متوالی رسیده و در تیراژ 5000 نسخه و بهای 15000 تومان در خانه امام ارائه می‌شود.
«عرفان عرفه» (مجموعه مقالات و سخنرانی‌های همایش عرفان عاشورا با محوریت دعای عرفه) اثر دکتر فاطمه طباطبایی و «ره افسانه» که شامل گفتار دین‌شناختی درباره خرافات است و به کوشش سید علی ایازی و حسن پویا جمع‌آوری شده، از کتاب‌های پرفروش امسال خانه امام هستند.
همچنین دیوان امام که از سال 89 به چاپ پنجم رسیده است و دیگر کتاب‌هایی که به قلم امام نوشته شده‌اند هم از پرفروش‌ترین کتاب‌های غرفه‌ی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) می‌باشند.

انتهای پیام /*