روزنگار/ پایان تالیف تعلیقه حضرت امام خمینی(س) بر کتاب مصباح الانس

کتاب مصباح الانس بین المعقول والمشهود، شرحى است از محمدبن حمزة‏بن‏ محمد فنارى بر کتاب مفتاح الغیب، اثر ابوالمعالى محمدبن اسحاق قونوى، از شاگردان نامدار محى ‏الدین عربى که در عرفان نظرى نوشته شده است.

کد : 50946 | تاریخ : 22/06/1393

امام خمینی در روز 22 شهریور سال 1315 تألیف تعلیقه بر کتاب مصباح‌الانس را به‌پایان بردند.

کتاب فصوص الحکم تألیف‏ شیخ اکبر محى‏ الدین عربى از عرفاى نامدار جهان اسلام است که شروح زیادى بر آن نوشته شده و شرح قیصرى بر این کتاب از بهترین شرحها شناخته شده است.

امام خمینى در سال 1355 هجرى قمرى (1315 شمسى) تعلیقۀ خود را (به زبان عربى) بر شرح فصوص الحکم قیصرى به اتمام رسانیده است که خود گویاى تسلط نویسنده بر آراى اساطین عرفان، نظیر شیخ اکبر، قونوى، ملاعبدالرزاق کاشانى، فرغانى، عراقى و قیصرى است.

کتاب مصباح الانس بین المعقول والمشهود، شرحى است از محمدبن حمزة‏بن‏ محمد فنارى بر کتاب مفتاح الغیب، اثر ابوالمعالى محمدبن اسحاق قونوى، از شاگردان نامدار محى ‏الدین عربى که در عرفان نظرى نوشته شده است. امام خمینى آرا و نقد علمى خویش را به صورت حاشیه بر بیش از یک سوم کتاب مذکور در سال 1355 هجرى قمرى (1315 شمسى) نوشته ‏اند.

دو حاشیه فوق الذکر (بر شرح فصوص و مصباح الانس) تحت نام «تعلیقات ‏على شرح فصوص الحکم و مصباح الانس» با تصحیحات و تعلیقات ‏به همراه چندین نامه عرفانى ـ اخلاقى از حضرت امام به مناسبت یکصدمین سالگرد تولد حضرت امام(س) از طرف مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى منتشر شده است.

 

انتهای پیام /*