اجلاسیه مدرسان درس وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام خمینی (س)

امام هرگز دانشجویان را به خودی و بیگانه تقسیم نکردند

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، تأکید کرد: امام (س) نگاه کاملا مدرن به اسلام و دین داشتند و استفاده ایشان از عنوان جمهوری اسلامی نشان از این موضوع دارد. امام در ظرف زمان حرکت می کردند و به عنوان یک مجتهد بحث زمان و مکان را در اجتهاد مطرح کردند.

کد : 50965 | تاریخ : 25/06/1393

حجت الاسلام والمسلمین طه هاشمی، در اجلاسیه مدرسان درس وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام خمینی(س) که عصر دوشنبه در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور یادگار حضرت امام برگزار شد، اظهار کرد: بحث مقدماتی من مربوط به انسان کامل است  و ذکر این نکته که این مهم براساس آموزه های دینی و غیر دینی توجه بشر را به خود جلب کرده است البته برداشت ها درخصوص این موضوع متفاوت است و در هر آیین و مکتبی به شیوه ای متفاوت به این مساله نگاه می شود.

وی ادامه داد: توفیق من در زندگی ام این بود که دریافتم هدف از خلقت انسان دست یابی آن به انسان کامل است. در این نگاه مرگ و زندگی اخروی سرآغاز تحولی دیگر است و وقتی انسان با تمام زوایای این دنیا آشنا می شود در می یابد که باید به جهانی دیگر برود. امام برای ما نمونه ای از این انسان کامل بود.

هاشمی با اشاره به نکاتی از وصیت نامه امام خمینی(س) اظهار داشت: امام در مسائل فرهنگی به چهار نکته اشاره کرده است؛ نخست، سبک زندگی و هویت یابی است که برای نیل به آن باید از سیره ائمه اطهار(ع) بهره برد و این نگاه باید با در نظر گرفتن ظرف زمان و مکان همراه باشد و دانشگاه برنامه های متنوعی در این مورد بیندیشد. اما باید بگویم ما در ارتباط با زندگی ائمه در ظرف زمانی امروز صحبت نمی کنیم و دانشجویان را راهنمایی می کنیم تا از سبک اهل بیت پیروی کنند و این درحالی است که بسیاری از وجوه زندگی این بزرگان منسوخ شده است.

وی تأکید کرد: راهکار این تدبیر این است که افراد فعال در حوزه علمیه، زوایای مختلف زندگی ائمه را استخراج کنند، همین طور علمای اجتماع، موضوعات امروز بشر را شناسایی کنند تا به درک این نکته برسیم که اگر موضوعات و مسائل امروز بشر را بر زندگی ائمه عرضه کنیم به چه پاسخی می رسیم.

وی تاکید کرد: امام(س) نگاه کاملا مدرن به اسلام و دین داشتند و استفاده ایشان از عنوان جمهوری اسلامی نشان از این موضوع دارد. امام در ظرف زمان حرکت می کردند و به عنوان یک مجتهد بحث زمان و مکان را در اجتهاد مطرح کردند.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در تدریس درس وصیت نامه امام(س) باید از حرکت رو به جلوی کشورمان و مسائل روز بگوییم و آنها را به درستی تبیین کنیم، چراکه جوانان ما این روزها تحت تاثیر القائات غلط هستند.

هاشمی  دومین نکته را تأثیر نظام آموزشی در خلق فرهنگ ایرانی- اسلامی خواند و گفت: تربیت و آموزش زیربنای امور فرهنگی در دانشگاه است. از گفته امام(س) درخصوص همگرایی حوزه و دانشگاه گاه برداشت های اشتباه می شد ولی باید گفت بخشی از وظایف تعلیم و تربیت مختص دانشگاه و برخی دیگر مختص حوزه های علمیه است. ما باید زیرساخت های فرهنگی دانشگاه را در این مسیر قرار دهیم. خوشبختانه بزرگانی مانند سید حسن خمینی و آیت الله هاشمی رفسنجانی در راس این دانشگاه هستند و ما بارها از رهنمودهای این افراد حداکثر استفاده را برده ایم. هم چنین با حضور جناب میرزاده در دانشگاه بودجه فرهنگی دانشگاه ده برابر شد و تمام این مسائل برای ما امیدوار کننده است.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اضافه کرد: سومین نکته خطر تحجر و التقاط در مجامع علمی و دانشگاهی است درواقع دانشگاه نباید در برابر افکار دگم قرار بگیرد. درحقیقت تحجر مانع اسلام است و باید دربرابر آن ایستادگی کرد.

هاشمی با بیان اینکه «امام خمینی(س) در خصوص دانشگاه‌ها بیانات ماندگاری داشتند که در حافظه جامعه همچنان موجود و پویاست»، اظهار داشت: ایشان دانشگاه را مبدأ همه تحولات می‌دانستند و بر اسلامی بودن جامعه همواره تأکید داشتند. البته اسلامی شدن دانشگاه‌ها به تعبیر ایشان، به دور از هر گونه افراط در تصمیم گیری‌ها بود.

هاشمی با تأکید بر اینکه «اصلاح ساختار نظام تربیتی در دانشگاه‌ها از دیدگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی مستلزم عناصری است که بدون آن اصلاح تربیتی دانشگاه معنا نمی یابد،‌ تصریح کرد: ایجاد زمینه فکری و تربیتی و فرهنگی در دانشگاه برای اقناع دانشجویان نسبت به مسائل فرهنگی از همین ملزومات است. امام خمینی(س) با اشاره به دسیسه هایی که در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه ها در حال اجرا بود به همگان این آمادگی ذهنی را دادند تا برای مقابله با چنین دسیسه هایی نیازمند فرهنگ و ادب فاخر و متعالی است.
وی افزود: از نکات قابل توجه آن که ایشان هیچگاه دانشجویان کشور را به خودی و بیگانه تقسیم نکردند. بلکه همواره در پی آن بودند تا دانشجویان با آگاهی از خطرات از خویشتن و اندیشه خود مواظبت نمایند و خود را در آغوش افکار پلید گرفتار ننمایند. ایشان علاوه بر توصیه به دانشگاهیان برای تعامل با حوزه های علمیه، ترس روحانیون و مبلغان و متدینان از دانشگاه و متهم ساختن دانشگاهیان را به بی دینی و بی بند و باری از دسیسه های دشمنان خوانده‌اند؛ از جمله آنکه ایشان وصیت‌نامه در این خصوص می فرمایند: «از طرف‌ دیگر، با تبلیغات‌ سوء، روحانیون‌ و مبلغان‌ و متدینان‌ را از دانشگاه‌ و دانشگاهیان‌ ترسانیده‌ و همه‌ را به‌ بی‌دینی‌ و بی‌بند و باری‌ و مخالف‌ با مظاهر اسلام‌ و ادیان‌ متهم‌ می‌نمودند».

جملات امام خمینی(س) نشان از آن دارد که ایشان از وضعیت عمومی جامعه و دانشگاه رضایت داشتند؛ زیرا ایشان می فرمایند: «اکنون‌ که‌ به‌ خواست‌ خداوند متعال‌ و مجاهدت‌ ملت‌ ـ از روحانی‌ و دانشگاهی‌ تا بازاری‌ و کارگر و کشاورز و سایر قشرها ـ بند اسارت‌ را پاره‌ و سد قدرت‌ ابرقدرتها را شکستند و کشور را از دست‌ آنان‌ و وابستگانشان‌ نجات‌ دادند، توصیة‌ اینجانب‌ آن‌ است‌ که‌ نسل‌ حاضر و آینده‌ غفلت‌ نکنند و دانشگاهیان‌ و جوانان‌ برومند عزیز هر چه‌ بیشتر با روحانیان‌ و طلاب‌ علوم‌ اسلامی‌ پیوند دوستی‌ و تفاهم‌ را محکمتر و استوارتر سازند». البته دانشگاهیان را به صورت ویژه توصیه می نمایند که بیشتر از خویش مواظبت نمایند:‌ «و توطئه‌ها در دانشگاهها از عمق‌ ویژه‌ای‌ برخوردار است‌ و هر قشر محترم‌ که‌ مغز متفکر جامعه‌ هستند باید مواظب‌ توطئه‌ها باشند.»

به گفته طه هاشمی، چهارمین نکته نیز اصالت به فرهنگ بومی درمقابل تهاجم مظاهر فرهنگی غیربومی است. وی در تشریح این مطلب گفت: ما باید متناسب با نیاز جوانان برای آنها برنامه ریزی فرهنگی داشته باشیم. جوانی که بتواند نیاز خود را از طق دیگر تامین کند دیگر به حرف های ما توجهی نمی کند.

هاشمی در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: یکی از مواردی که ما می توانیم از آن بهره ببریم بحث عاشوراست که امام(س) با بهره گیری از این مکتب پایه و اساس جمهوری اسلامی را بنا کردند و ما باید در زمان صلح هم بر اساس این مکتب عمل کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: منبر و سخنرانی و درس وصایا همه بهانه هستند که ما با استفاده ازآنها مردم را پای اسلام نگه داریم. همان کاری که امام خمینی (س) یک تنه انجام دادند و امروز تمام قدرت ها هر اقدامی که بخواهند انجام دهند به این حرکت انقلابی توجه می کنند. امروز که خیلی عظیم انسان ها به سوی انقلاب ما در حرکت هستند ما باید شناخت صحیح داشته باشیم تا بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

منبع: جماران

انتهای پیام /*