رسالت فرماندهان سپاه در زمان صلح در کلام امام

در کنار پیروى از خطوط کلى سیاست نظامى کشور، باید همان محافل انس و نورانیت و برادرى و وحدتى که در میدان هاى نبرد و در جبهه بوده است و همان ارتباط معنوى که میان شما و روحانیون عزیز برقرار بوده به مجامع داخلى و به همه محیط هاى سیاسى و اجتماعى و نظامى کشانده شود، تا انقلاب اسلامى ما از خطر آفتها و تفرقه‏ ها و بى‏ تفاوتی ها محافظت گردد.

کد : 50970 | تاریخ : 26/06/1393

نقش ارزنده‌ای که سپاه پاسداران در جنگ تحمیلی و مقابله با توطئه‌های محلی در دفاع از انقلاب و نظام نوپای اسلامی ایفا کرد، و نیز با توجه به وظیفه محول به سپاه در قانون اساسی و ضرورت همه جانبه‌نگری در تقویت این نهاد برخاسته از انقلاب، حضرت امام طی حکمی به فرمانده سپاه، مبنی بر تشکیل و تجهیز نیروهای سه گانه در سپاه فرمانی صادر کردند؛ در این پیام بر آمادگی سپاه از جهت تجهیزات و آرایش جنگی و فنون دریایی، زمینی و هوایی تأکید شده است:

 بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

جناب آقاى محسن رضایى، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ایران‏

با توجه به اینکه در اصل 150 قانون اساسى ادامه نقش سپاه در نگهبانى از انقلاب و دستاوردهاى آن تصریح شده است، و نظر به آنکه انجام این نقش بدون آمادگى کامل سپاه از جهت تجهیزات و آرایش جنگى و فنون دریایى، زمینى، هوایى امکانپذیر نیست، شما مأموریت دارید هر چه سریعتر سپاه پاسداران را مجهز به نیروهاى زمینى، هوایى، دریایى قوى نمایید، تا در موارد لازم با همکارى و هماهنگى با ارتش جمهورى اسلامى ایران از مرزهاى زمینى، دریایى، هوایى کشور حفاظت نمایند.

26 شهریور 1364

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

(صحیفه امام، ج‏19، ص: 386)

ایشان همچنین سه سال بعد در پیام دیگری پس از پذیرش قطعنامه 598 و اتمام جنگ تحمیلی، خطاب به فرماندهان و مسئولان سپاه، با تجلیل از رشادتهاى سپاه پاسداران به بیان رسالت فرماندهان سپاه در زمان صلح‏ پرداختند:

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

فرزندان عزیزم، فرماندهان و مسئولین محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامى‏

در پایان قریب هشت سال دفاع مقدسى که منتهى به استقلال و تمامیت ارضى کشور و شکست طرحهاى توسعه طلبانه دشمنان انقلاب اسلامى ‏مان گردید، نمى‏ دانم با چه بیانى احساسات و علاقه خویش را به شما سربازان گمنام و سرداران دلاورى که توفان خشم این امت حزب اللَّه از سینه صحنه کارزار شما جوشیده است بیان نمایم. در نزد موحدین و سالکان طریقت سخن از اجر و پاداش دنیایى، اسائه ادب به منزلت و مقام آنان است؛ و دنیا با همه زرق و برقها و اعتباراتش به مراتب کوچکتر از آن است که بخواهد پاداش و ترفیع مجاهدان فى سبیل اللَّه گردد. و مجاهد فى سبیل اللَّه بزرگتر از آن است که گوهر زیباى عمل خود را به عیار زخارف دنیا محک بزند. اما من که وظیفه ‏ام دعاگویى و سپاس و تشکر از همه سپاهیان و بسیجیان و ارتشیان است، باید به همه نیروهاى مسلح کشور و به شما اطمینان بدهم که تا من زنده هستم و تا رَمق در جسم و جان دارم از حمایت و دعاى خیر براى شما دریغ نخواهم کرد؛ و شما را از بهترین عزیزان و همراهان خود مى ‏دانم؛ و همان گونه که در ایام جنگ در کنار شما بوده ‏ام، و شاید یکایک شما محبت و ارادتم را به خود احساس کرده‏اید، بعد از این نیز چنین خواهم بود. شما آیینه مجسم مظلومیتها و رشادتهاى این ملت بزرگ در صحنه نبرد و تاریخ مصور انقلابید. شما فرزندان دفاع مقدس و پرچمداران عزت مسلمین و سپر حوادث این کشورید. شما یادگاران و همسنگران و فرماندهان و مسئولان بیداردلانى بوده ‏اید که امروز در قرارگاهِ محضر حق‏ مأوا گزیده‏ اند. و از آنجا که من بین خودم و شما فاصله ‏اى نمى‏بینم و سخن دل شما و همه عاشقان انقلاب اسلامى را پیش از اینکه به کاغذ و قلم کشیده شود درک مى ‏نمایم، تصور مى‏کنم که شما به خاطر آن غرور مقدس و آن روح پر حماسه ‏اى که سالها در میدان هاى نبرد و در هنگامه آتش و خون و از دل صخره‏ هاى صعب مشکلات در فضاى سرد و گرم حوادث آبدیده شده است و همه ذرات وجودتان با شجاعت و بیقرارى عجین گردیده، از سکون و آرامش رنج ببرید و دلتان در همان حال و هواى خیمه جنگ بتپد، و چه بسا از خود بپرسید که در شرایط صلح چه نیازى به وجودِ ما است که این هم از برکات معنویت و تحول در کشور ما است که پس از هشت سال دفاع مقدس خود احساس خستگى نمى ‏کنید. ولى من به طور جِدّ و اکید مى‏ گویم که انقلاب و جمهورى اسلامى و نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، که بحق از بزرگترین سنگرهاى دفاع از ارزشهاى الهى نظام ما بوده و خواهد بود، به وجود یکایک شما نیازمند است، چه صلح باشد و چه جنگ. من باز تأکید مى‏ کنم که ما در سیاست خود براى رسیدن به صلح در چهارچوب قطعنامه شوراى امنیت جدى هستیم، و هرگز پیشقدم در تضعیف آن نخواهیم بود؛ ولى آثار کارشکنى را در سیاست و رفتار نظامى عراق مشاهده مى‏ کنیم، که بعید به نظر نمى‏ رسد که دست بعضى از قدرتها و ابرقدرتها در این قضایا پنهان باشد و چه بسا صدامیان بخواهند بخت سیاه و تیره‏ گون خود را مجدداً آزمایش کنند.

در هر حال، ما باید آماده و مهیا باشیم. روزهاى حساس و تعیین کننده ‏اى در پیش داریم؛ و انقلاب اسلامى هنوز سالها و ماه هاى تعیین‏ کننده دیگر در پیش خواهد داشت؛ که واجب است پیش کسوتان جهاد و شهادت در همه صحنه ‏ها حاضر و آماده باشند، و از کیْد و مکر جهانخواران و امریکا و شوروى غافل نمانند؛ و حتى در شرایط بازسازى نیروهاى مسلح، باید بزرگترین توجه ما به بازسازى نیروها و استعدادها و انتقال تجارب نظامى و دفاعى به کلیه آحاد ملت و مدافعان انقلاب باشد، چرا که در هنگامه نبرد مجال پرداختن به همه جهات قوّتها و ضعفها و طرحها و برنامه ‏ها، و در حقیقت ترسیم استراتژى دفاع همه جانبه، نبوده است. ولى در شرایط عادى باید با سعه صدر و به دور از حب و بغضها به این مسائل پرداخت؛ و از همه اندوخته ‏ها و تجربه ‏ها و استعدادها و طرحها استفاده نمود؛ و در جذب هر چه بیشتر نیروهاى مؤمن به انقلاب همت گماشت، و تجارب را به دیگران منتقل ساخت؛ و در تجهیز کلیه آحاد و افراد این کشور، بر اساس اصول و فرمول خاصِ دفاعِ همه جانبه، و تا رسیدن به تشکل واقعى و حقیقى بسیج و ارتش بیست میلیونى، کوشش نمود. و در کنار این مسئولیت بزرگ و پیروى از خطوط کلى سیاست نظامى کشور، باید همان محافل انس و نورانیت و برادرى و وحدتى که در میدان هاى نبرد و در جبهه بوده است و همان ارتباط معنوى که میان شما و روحانیون عزیز برقرار بوده به مجامع داخلى و به همه محیط هاى سیاسى و اجتماعى و نظامى کشانده شود، تا انقلاب اسلامى ما از خطر آفتها و تفرقه‏ ها و بى‏ تفاوتی ها محافظت گردد. و مبادا که این سرمایه‏ هاى عظیمى که محصول سالها تجربه و تلاش در عُسرتها و فراز و نشیبها بوده است، در مسیر زندگى روزمره به فراموشى سپرده شود.

من به شما دعا مى ‏کنم و عزت و سعادت دنیا و آخرتتان را از پیشگاه مقدس حق مسألت دارم. ان شاء اللَّه در لواى عنایت پروردگار و در ظل توجه حضرت بقیة اللَّه- أرواحنا فداه- پایدار و سرفراز باشید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

26 شهریور ماه 1367

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

(صحیفه امام، ج‏21، ص: 133-135) 

انتهای پیام /*