بازخوانی اندیشه امام نیاز مستمر و همیشگی جامعه است

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با بیان اینکه «بازخوانی اندیشه امام و مبانی نظام جمهوری اسلامی، نیاز مستمر و همیشگی جامعه، نظام و پیروان جهانی امام است» تأکید کرد: قلل رفیعی که امام در معارف دینی، فلسفه، فقه، عرفان و اصول بنا کردند، همچنان نیاز مبرم جامعه است.

کد : 50997 | تاریخ : 01/07/1393

دکتر حمید انصاری، قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی صبح امروز - اول مهرماه - ضمن حضور در نشست شورای هماهنگی معاونین این مؤسسه، در جمع کارکنان دفتر نمایندگی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام در قم به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: در ایام سالگرد دفاع مقدس، یاد امام و کار معجزه‌گونه امام و شهدایی که در راه امام جانفشانی کردند در دل‌ها زنده است و زنده خواهد ماند.

وی همچنین با اشاره به اینکه «برحسب تاریخ شمسی، امروز، روز میلاد حضرت امام خمینی است»، ضمن گرامیداشت این روز، شکرگزاری از نعمات الهی را ضروری دانست و گفت: در ایام بزرگداشت دفاع مقدس باید گفت، بار دیگر قطعه‌ای از بهشت معنوی که انبیا به بشر ارزانی داشته‌اند، توسط امام راحل ارزانی جامعه ستمزده معاصر شد و ما در این دوران اعجاز الهی، هدایت و امدادهای الهی را در میدان‌های مختلف مواجهه با قدرت‌های بزرگ شاهد بودیم.

انصاری ادامه داد: آنچه که در باب دفاع مقدس گفتنی است؛ زوایا، ابعاد و عظمت این حادثه بزرگ در تاریخ آنچنان وسیع است که سال‌های سال باید پیرامون آن گفته شود. آنچه که در حوزه ما باید به آن پرداخته شود، نقش حضرت امام به عنوان فرمانده کل قوا و هدایتگر این دوران سخت و دشوار است، از این باب دوران دفاع مقدس، مهم و نیازمند توجه و دقت است. این است که امام فراتر از مرزها و عوامل مادی، کارکرد و نقش دین، معنویت و امدادهای الهی را مطرح کردند.

حمید انصاری خاطرنشان کرد: عبور موفقیت‌میز و پیروز نظام جمهوری اسلامی از آن دوران پرمخاطره هشت ساله را جز معجزه به چیز دیگری نمی‌توان تعبیر کرد. در این دوران، تمام دنیا با همه قدرتی که داشت، از شرق تا غرب، از شوروی تا اروپا و آمریکا به صورت متحد و یکپارچه پشت سر صدام بودند. حمله وحشیانه صدام به ایران با چراغ سبز این قدرت‌ها انجام شد. بعد از مدتی که به نتیجه نرسیدند رسما وارد حمایت تسلیحاتی، مالی، سیاسی و بین المللی از صدام شدند و در تمام آن سال‌های سخت و دشوار مقاومت ایران، تنها و تنها هدایت‌های امام و حمایت‌های حضرت ولی عصر(عج) و فداکاری ملت ایران و جانبازی فرزندان دلاور این مرز و بوم بود که توانست اقتدار معنویت و اتکا به ذات باری تعالی را در عرصه عمل ثابت کند و ناکارآمدی قدرت‌های شیطانی را در مقابل جمعیتی که استقامت کردند به منصه ظهور برساند.

انصاری اظهار کرد: لازم است یاد و نام شهیدان دوران دفاع مقدس و شهدای انقلاب اسلامی، امام شهیدان، یادگاران امام، مرحومین و منسوبین بیت شریف امام خمینی گرامی داشته شود.

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های مؤسسه گفت: ارائه گزارش و فهرستی از فعالیت‌های مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی از سال‌های تأسیس تا به امروز زمانی طولانی را طلب می‌کند. مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید احمد آقا خمینی این مؤسسه مبارک را با همت و بلنداندیشی خود و با حکم و طبق نظر امام تأسیس کرد. این مؤسسه در طول این 25 سال که شروع به کار کرده است، منشأ خدمات ارزنده‌ای بوده است. در بخش‌های مختلف در برنامه‌های پنج و 10 ساله نقشه‌هایی ترسیم شده بود که در بخش اعظم پبش‌بینی‌ها به نتیجه رسیده‌ایم. در حوزه انتشار آثار امام، تقریبا تمامی تألیفات و آثار قلمی امام خمینی در میلیون‌ها تیراژ در داخل و خارج کشور به زبان‌های مختلف منتشر شده است.

وی ادامه داد: سایت پرتال امام خمینی به همت همکاران این بخش و بخش بین‌الملل مؤسسه به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی و اردو در اختیار علاقه‌مندان است.

انصاری با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: در بحث تحقیق و پژوهش که نمایندگی دفتر قم، قطب این بخش محسوب می‌شود، کارهای ارزنده‌ای انجام شده است. پژوهش‌های مختلفی پیرامون مقولات "امام و انقلاب اسلامی"، "اصول اندیشه امام" در نمایندگی قم و پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی انجام شده است. همچنین کنگره‌های مختلفی با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار شده که مباحث مورد چالش اندیشمندان معاصر در این کنگره‌ها تبیین شده است.

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تأکید کرد: خوشحالیم بگوییم مهمترین منابع و مرجع علما و پژوهشگران حول محور اندیشه امام و انقلاب و ادوار مختلف انقلاب اسلامی، تشکیل نظام جمهوری اسلامی و تثبیت نظام، در بخش‌های مختلف مؤسسه یا توسط پژوهشگران مرتبط با مؤسسه تدوین شده است.

وی با اشاره به عملکرد آموزشی و پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام افزود: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیسال‌هاست در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا فعال بوده و در دوره‌های مختلفی فارغ التحصیل داشته است. امروز بسیاری از فارغ التحصیلان پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی در کرسی‌های دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و نهادهای فرهنگی، منشأ اثر هستند. برنامه‌های آموزشی مناسبی در قم اجرا شده است که امید است در سطح دانشگاه‌های دیگر نیز این برنامه‌ها گسترش پیدا کند.

انصاری افزود: اعتبار و جایگاه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به عنوان یک مرجع رسمی است که شخص امام فرایند چگونگی انتساب مطلب، نوشته، عکس، صوت و فیلم را در حکم مبارکشان مشخص کردند تا کار مؤسسه بر این مبنا شکل گرفته باشد. ارزشمندترین گنجینه از آثار منحصر به فرد امام و انقلاب اسلامی در حساس‌ترین دوران انقلاب از زمان پیدایش تا پیروزی انقلاب و بعد از آن در اختیار مؤسسه است و می‌تواند به عنوان منابع ارزشمند تحقیق برای اندیشمندان تاریخ معاصر و تاریخ انقلاب مورد استفاده قرار گیرد.

انصاری تأکید کرد: در حوزه پژوهش‌های تاریخی که یکی از بخش‌های مهم مؤسسه است، خاطرات بسیاری از یاران امام جمع‌آوری و بخش عمده‌ای از آنها منتشر شده و بخش دیگری در حال انتشار است.

وی افزود: در مبحث نظریه‌پردازی پیرامون مراحل انقلاب و مطالعات تطبیقی در پژوهشکده و سایر بخش‌های پژوهشی مؤسسه، کارهای مهمی انجام شده است.

انصاری با اشاره به این سؤال که «آیا مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی مجموع کارهایش انجام شده و به پایان رسیده است؟» گفت: در پاسخ به این سؤال که بعضا مطرح ‌می شود باید گفت بازخوانی اندیشه امام نیاز مستمر و همیشگی جامعه، نظام و پیروان امام در سطح جهان است. اندیشه امام آبشخور، منشأ و سرچشمه پدیده‌ای به نام انقلاب اسلامی است. تشکیل نظام جمهوری اسلامی از این اندیشه برخاسته است و تمامی مسائل و ارزش‌های نظام که در سطح جهانی به نام اسلام ناب محمدی مطرح شده و امام منادی آن بودند، همواره نیازمند بازخوانی و بازگویی است. تحقیق و پژوهش حول محور اندیشه امام پایان‌ناپذیر است.

وی اضافه کرد: قلل رفیعی که امام در معارف دینی، فلسفه، فقه، عرفان و اصول بنا کردند، همچنان نیاز مبرم جامعه است.

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در ادامه سخنان خود با اشاره به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با انتخاب شایسته مردم در سال 92، گفت: به برکت حضور مردم و انتخاب شایسته آنان که منجر به روی کار آمدن دولت اعتدال گرای امید گشت، فضای جدید به وجود آمد که می‌طلبد بخش‌های مختلف مؤسسه به ویژه نمایندگی مؤسسه در قم آمادگی همکاری در زمینه‌های مرتبط با نهادهای مختلف را داشته باشد.

وی افزود: یکی از اولویت‌هایی که خط مشی‌ فکری مؤسسه را شامل می‌شود و بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته تعقیب می‌شد، نهادینه کردن اندیشه امام در قوانین و مقررات جاری نظام و اهتمام به آن در تمام خطوط نظام مهندسی کشور و برنامه ریزی‌های کلان کشور بود که خوشبختانه با پیگیری‌های مؤسسه، قوانین ارزشمندی در مقدمه برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه تدوین و تصویب شد.

انصاری با بیان اینکه «متأسفانه در چند سال گذشته در این زمینه وقفه‌ای به وجود آمد که درصدد بیان چرایی این وقفه نیستم»، گفت: طبعا در فضای جدید باید این بخش‌ها را فعال کنیم. خوشبختانه با همکاری‌ وزارتخانه‌های مختلف، نهادهای علمی، آموزشی و فرهنگی کشور با مؤسسه، در یکسال گذشته، سندهای تفاهم‌نامه‌ای بسیاری با وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و ... داشته‌ایم، همه نهادها متوقع هستند که ما به عنوان اتاق فکر و همکار فکری این مجموعه‌ها در این زمینه به آنها یاری برسانیم و این نیازمند تلاش مضاعف ماست.

حمید انصاری با تمجید از تأسیس مراکزی همچون مرکز ترویج اندیشه، یاد و نام امام در شهرداری تهران، از شورای اسلامی شهر تهران، دکتر قالیباف، شهردار تهران و رئیس این مرکز تشکر کرد و افزود: از سوی دیگر، مرکز امام و انقلاب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده که با توجه به سطح گسترده و وسیع این دانشگاه در سطح کشور بسیار مفید و تأثیرگذار خواهد بود.

انصاری با بیان این نکته که «مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی هیچ‌گاه منادی و مدعی این نبوده که نقش انحصاری در ترویج و انتشار اندیشه امام خمینی دارد»، گفت: حجم و گستره نیاز به دریافت اندیشه امام در داخل و خارج کشور به اندازه‌ای وسیع است که ده‌ها مؤسسه مانند مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام هم توان پاسخگویی را ندارند. راه آن است که کل نظام جمهوری اسلامی و سازمان‌های مختلف با توجه به شرح وظایفی که دارند وارد این میدان شوند. مؤسسات مرتبط با اندیشه امام در نهادها و سازمان‌های دیگر نیز بر این اساس شکل گرفته‌اند.

انصاری ادامه داد: اینجا شهر مقدس قم است، باتوجه به اینکه اخیرا اهمیت نقل خاطره‌ها و بازگویی وقایع و رخدادهای تاریخ انقلاب در محافل اسنادی، پژوهشی و رسانه‌ای مطرح بوده است، لازم است به نکته‌ای که امام در چند نوبت به آن به عنوان یک وظیفه برای نخبگان و فرهیختگان جامعه سفارش کرده‌اند، اشاره کنم و آن اینکهسعی کنیم در تدوین جزئیات وقایع انقلاب کوتاهی نشود. متأسفانه بعضا شاهد هستیم که این مورد از سفارش امام به درستی عمل نشده است.

وی افزود: این مؤسسه و بعضی مؤسسه‌های دیگر کارهای ارزنده‌ای انجام داده‌اند. 17 جلد از اسناد مبارزاتی نهضت امام تحت عنوان اسناد یاران امام در نهضت منتشر خواهد شد، قبلا نیز 22 جلد از پرونده مبارزات امام در ساواک منتشر شده بود. با این وجود تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

حمید انصاری با اشاره به جایگاه شهر قم درانقلاب اسلامی افزود: قم پایگاه انقلاب اسلامی بود و شناسنامه انقلاب به لحاظ مکانی محسوب می‌شود. محوریت جغرافیایی انقلاب اسلامی با قم بوده است و تدوین جزئیات وقایع انقلاب اسلامی، پیش زمینه‌های قیام 15 خرداد، ماجرای انجمن‌های ایالتی و ولایتی و حوادث سهمگین سال‌های مبارزه ضروری است. نقل امانت‌دارانه به نسل‌های آینده وظیفه جدی مؤسسه است که باید در این راستا قدم بردارد.

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با استناد به صحیفه امام خمینی به قرائت قسمتی از پیام در ضرورت تدوین صحیح تاریخ پرداخت و گفت: چه کنیم که به این خواسته امام جامه عمل بپوشانیم. حضرت امام در پیامی خطاب به برخی مورخین انقلاب مأموریتی برای آنان تعیین کرده‌اند که متأسفانه شاهد آن هستیم که این مأموریت، آن طور که باید و شاید از ناحیه برخی عزیزان مورد توجه قرار نگرفته است.

امام در بخشی از این پیام می‌فرمایند:                         

 «شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپسگرایى قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدى را جایگزین تفکر اسلام سلطنتى، اسلام سرمایه دارى، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام امریکایى کردند.
شما باید نشان دهید که در جمود حوزه‏ هاى علمیه آن زمان که هر حرکتى را متهم به حرکت مارکسیستى و یا حرکت انگلیسى مى‏ کردند، تنى چند از عالمان دین باور دست در دست مردم کوچه و بازار، مردم فقیر و زجر کشیده گذاشتند و خود را به آتش و خون زدند و از آن پیروز بیرون آمدند.
شما باید به روشنى ترسیم کنید که در سال 41، سال شروع انقلاب اسلامى و مبارزه روحانیت اصیل در مرگ آباد تحجر و مآبى چه ظلمها بر عده‏ اى روحانى پاکباخته رفت، چه ناله ‏هاى دردمندانه کردند، چه خون دلها خوردند، متهم به جاسوسى و بى ‏دینى شدند ولى با توکل بر خداى بزرگ کمر همت را بستند و از تهمت و ناسزا نهراسیدند و خود را به توفان بلا زدند و در جنگ نابرابر ایمان و کفر، علم و خرافه، روشنفکرى و تحجرگرایى، سرافراز- ولى غرقه به خون یاران و رفیقان خویش- پیروز شدند.» (صحیفه امام، ج‏21، ص:240)

انصاری گفت: این مطلب بخشی از رویکرد امام به عنوان مأموریت پژوهشگران عرصه تاریخ انقلاب اسلامی را ترسیم می‌کند. بازگو کردن رنج‌ها و فراز و فرودهای آن دوران، جریاناتی که در آغاز نهضت، امام را همراهی کردند و گروهی بعد از اینکه شور و شوق قیام سراسری شد علاوه بر قم در تهران و شیراز و... به نهضت پیوستند. خیلی‌ها آمدند ولی وقتی ساواک درفش نشان داد، عقب نشستند و عافیت‌طلبی اختیار کردند و مبارزه را کنار گذاشتند و امام را همراهی نکردند تا روزهای آخر که انقلاب اوج گرفت و در بهمن 1357 سراسری شد. این حقایق باید بازگو شوند.

وی با بیان اینکه «یکی از آسیب‌های نهضت‌های انبیا، مسئله تحریف حرکت‌هاست»، گفت: همواره نهضت‌ها و حرکت‌های اصیل در مقاطعی طولانی به انحراف کشیده شده‌اند. همین تاریخ گویی‌های وارونه و غیر امانت‌دارانه باعث تحریف حرکت‌های اصیل در مقاطع تاریخی بوده است.

انصاری ادامه داد: در سال‌های سخت مبارزه که شرایطی دشوار حاکم بود، شعار مرگ بر سلسله پهلوی و یزیدی دادن در آن فضا کار راحتی نبود. در آن مقطع به طلاب مبارز انگ کمونیستی می‌زدند، با عده‌ای سراغ بعضی آیات عظام رفتیم که مسلمان بودن آنها را تأیید کنند، آن بزرگواران با این کار جلوی تضییع کار آنان را گرفتند. بعضی در آن مقطع اولویت را مبارزه با مارکسیست‌ها و کار فرهنگی می‌دانستند، بعضی هم اولویت را به مبارزه با بهائیت می‌دادند، اینها جریان‌هایی هستند که امروز مدعی شده‌اند.

وی در پایان گفت: بیان بعضی حقیقت‌ها از باب ضرورت تبیین تاریخ انقلاب لازم است. بعضی‌ها بعد از پیروزی انقلاب بریدند. باید این مسائل امانتدارانه تببین و منتشر شود.

گفتنی است، قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و معاونین این مؤسسه بعد از پایان این نشست، به دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی، یادگار امام رفتند و گزارشی از عملکرد مؤسسه ارائه دادند.

منبع: جماران

انتهای پیام /*