فتح الفتوح/ امام راحل: من منتظرم که این حصر آبادان شکسته شود

به دنبال فرمان امام خمینی(س) طرح های مشترک سپاه و ارتش برای شکست حصر آبادان شکل گرفت. ساعت یک بامداد روز پنجم مهر ۱۳۶۰ رزمندگان اسلام عملیاتی را با رمز «نصر من الله و فتح قریب» آغاز کردند که پس از۲ روز به بار نشست و فرمان امام خمینی(س) مبنی بر ضرورت شکست حصر آبادن با موفقیت اجرا شد.

کد : 51005 | تاریخ : 14/08/1401

پرتال امام خمینی(س): چهاردهم آبان ماه ۱۳۵۹ زمانی‌ که فرمان امام خمینی(س) مبنی بر اینکه «حصر آبادان باید شکسته شود» خطاب به نیروهای مسلح صادر شد، کمتر از یک هفته از تلاش نیروهای عراقی برای تصرف آبادان می‌گذشت. امام خمینی در سخنان خود در حسینیه جماران در جمع واعظان و خطیبان مذهبی در آستانه ماه محرّم، بیان فرمودند:

«من منتظرم که این حصر آبادان از بین برود. و [هشدار] می‏ دهم به پاسداران، قوای انتظامی و فرماندهان قوای انتظامی که باید این حصر شکسته بشود؛ مسامحه نشود در آن، حتماً باید شکسته بشود. فکر این نباشند که ما اگر اینها هم آمدند، بیرونشان می‏ کنیم. اگر اینها آمدند، خسارات بر ما وارد می‏ کنند. نگذارند اینها بیایند در آبادان وارد بشوند. از خرمشهر اینها را بیرون بکنند. حال تهاجمی بگیرند.» (صحیفه امام، ج ۱۳، ص۳۳۳)

در واقع در پی دستور امام(س) یکی از ۴ عملیات بزرگ و برجسته تاریخ دفاع مقدس رقم خورد که به عنوان یک نقطه عطف در انتقال راهبرد جنگ از آن یاد می‌شود. به دنبال فرمان امام خمینی(س) طرح‌های مشترک سپاه و ارتش برای شکست حصر آبادان شکل گرفت. ساعت یک بامداد روز پنجم مهر ۱۳۶۰ رزمندگان اسلام عملیاتی را با رمز «نصر من‌الله و فتح قریب» آغاز کردند که پس از۲ روز به بار نشست و فرمان امام خمینی(س) مبنی بر ضرورت شکست حصر آبادن با موفقیت اجرا شد.

در پی عملیات موفقیت آمیز نیروهای ایرانی و شکسته شدن حصر آبادان امام خمینی(س) در پیامی خطاب به فرماندهان ارتش و سپاه، شکستن حصر آبادان را به آنها تبریک گفته و ازایشان تشکر کردند. متن پیام بنیانگذار جمهوری اسلامی به شرح ذیل است:

نامه [تشکر به فرماندهان ارتش و سپاه (تبریک شکستن حصر آبادان)]

زمان: ۵ مهر ۱۳۶۰/ ۲۸ ذی القعدة ۱۴۰۱

مکان: تهران، جماران‏

موضوع: شکست محاصره آبادان و تقدیر امام از رزمندگان اسلام‏

مخاطب: فلاحی، ولی اللَّه- ظهیرنژاد، قاسم علی- رضایی، محسن (فرماندهان ارتش و سپاه)

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

تیمسار سرتیپ فلاحی، تیمسار سرتیپ ظهیرنژاد، و جناب آقای محسن رضایی- ایّدهم اللَّه تعالی‏

تلگراف شما در خصوص فتح بزرگ که خداوند تعالی نصیب ارتش، نیروی هوایی و هوانیروز، سپاه پاسداران، بسیج، ژاندارمری، فداییان اسلام، و سایر نیروهای مردمی فرموده و محاصره آبادان به طور کامل شکسته شده است واصل گردید. این جانب این پیروزی بزرگ را به فرماندهان تمامی نیروهای مسلح و به سربازان ارجمند و سپاهیان نیرومند تبریک می ‏گویم. و امید است این سرافرازی ها را که برای اسلام و میهن فراهم می‏ کنند منظور نظر مبارک ولیّ اللَّه الاعظم، بقیة اللَّه- ارواحنا له الفداء- باشد. و آخرین‏ پیروزمندی را که بیرون راندن نیروهای متجاوز کافر از سرزمین های میهنمان است، ملت شریف بزودی مشاهده کند. این جانب به اسم ملت بزرگ ایران از رزمندگان دلیر ارتش و سپاه و دیگر قوای مسلح- ایّدهم اللَّه تعالی- تقدیر و تشکر می ‏کنم. از خداوند متعال توفیق، نصرت و عظمت اسلام و مسلمین و بخصوص نیروهای مسلح اسلامی را خواستار است. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینی‏

(صحیفه امام، ج‏۱۵، ص: ۲۵۴ و ۲۵۵)

انتهای پیام /*