احیاى حج ابراهیمى/ با اهمیت ‏ترین دست‏ آوردهاى نهضت امام خمینى(س)

امام خمینى معمار تجدید حیات اسلام واقعى و منادى وحدت امت اسلامى در طول حیات خویش همواره کوشید تا پیرایه ‏ها و زنگارهایى که بر اثر تلاش مشترک دشمنان دین و متحجرین و دین به دنیافروشان بر جوهر مفاهیم و مناسک اسلامى نشسته بود، بزداید و اسلام ناب و پاک را آنگونه که پیامبر اکرم(ص) ترسیم کرده بود به نسل تشنۀ عدالت و حقیقت عرضه دارد.

کد : 51009 | تاریخ : 05/07/1393

«پروردگارا! به امام و قائد راحل ما، آن عبد صالح ممتحن و آن خلف صدق اولیا، آن انسان ‏پرهیزگار و پارسا و هوشیار که رضاى تو را مى‏جست و دوستى و دشمنى‏ اش به خاطر تو بود و در راه تو از هیچ مشکل هراس نداشت، رحمت و فضل خود را نازل و شامل فرما. و از حج حاجیان و عبادت عبادتگران و کوشش تلاشگرانى که مشمول هدایت و راهبرى او گشته ‏اند نصیب وافر به روح پاک او عاید فرما! و آرزوى بزرگ او را که همانا قیام «حج ابراهیمى» و بهره ‏بردارى امت اسلامى از این مراسم عظیم الهى است، جامۀ عملبپوشان!»

بخشى از پیام حضرت آیت ‏اللّه‏ خامنه ‏اى، رهبر معظم انقلاب اسلامى (26 /3 /1370)

اِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنّاس لَلَّذى بِبَکَّةَ مُبٰارکاً و هُدىً لِلعالَمین * فیهِ آیٰاتٌ بیّناتٌ مَقامُ اِبراهیمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ ءامِنا.[1]

کعبه، خانۀ ناس و مکه، حرم امن الهى و مهبط فرشتگان و محل نزول جبرائیل امین است. در این سرزمین مقدس بود که یتیمى از نوادگان خلیل‏ اللّه‏، رسالت ابلاغ آیین جهانى و جاوید اسلام را برعهده گرفت. فرمانِ قُمْ فأَنْذِرْ[2] یافت. بتها را شکست و همراه با محرومان و‏پابرهنگان، این مظلومان همیشۀ تاریخ، به قیام برخاست. شعارش: «قُولُوا لاٰ اِلهَ اِلاّ اللّه‏ تُفلِحُوا» بود و تمام عمر براى رستگارى اُمتش مبارزه کرد. ثمرۀ قیام، هجرت و جهاد بى ‏وقفۀ آن حضرت در تحکیم و گسترش دین خدا ظاهر گشت. پیامبر اکرم ـ‏صلى‏ اللّه‏ علیه و آله و سلم‏ نماز، زکات، جهاد و دیگر مناسک آیین خداپرستى و از آن جمله «حج ابراهیمى» را احیا کرد و بدین ترتیب حج تجلیگاه عظمت و اقتدار پیروان دین حنیف و مظهر وحدت و اخوّت اسلامى و کانون یکتاخواهى و مرکز فریاد برائت امت از شرک و بت ‏پرستى شد.

حج و مناسک شگفت‏ انگیزش جلوه‏اى بارز از اعتلاى دین حق و نمایشگر تمامیت اسلام ناب محمدى(ص) است.

ولى افسوس که حکومتهاى جائر در طول تاریخ و بویژه حاکمیت وهابیّون در سال هاى اخیر و تبلیغات انحرافى وعاظ‏السلاطین و سیاست زدایى آخوندهاى دربارى موجب گردید تا روح حقیقى حج به فراموشى سپرده شود و از ابعاد فراوان سیاسى و اجتماعى و عبادى حج تنها بُعد عبادى ـ آنهم خالى از روح واقعى پرستش ـ ترویج و تبلیغ گردد.

پیدایش و پیروزى انقلاب اسلامى در ایران که اساساً براى تجدید مجد و عظمت امت و بازگشت به هویت خویش و احیاى اندیشه ‏هاى ناب اسلامى به منصّه ظهور رسیده بود، سبب شد تا شعائر الهى دوباره در سطح حیات جوامع اسلامى مطرح و زنده شوند. باب مبارزه و جهاد فى سبیل‏ اللّه‏ گشوده شد، مسجدها سنگر خودسازى و مبارزه، و محلى براى تجهیز سپاه اسلام شدند. نمازهاى جمعه به عنوان نمایش وحدت و حضور آگاهانۀ مردم در صحنه ‏هاى دفاع از اسلام اقامه گردیدند و حج آنگونه که ابراهیم خلیل‏ الرحمن(ع) بنیادش نهاد و پیامبر عظیم ‏الشأن اسلام(ص) اعتلایش بخشید، پس از قرنها غربت دوباره کانونى براى تجمع پیروان دین حنیف و منادیان توحید و مرکز فریاد برائت از تمامى مظاهر شرک و استکبار گردید.

و اینهمه مدیون مجاهدات طاقت‏ فرسا، بیدارگری هاى مستمر و راهبری هاى مردمى از تبار صالحان زمین در عصر حاضر بود. آرى خمینى بزرگ، معمار تجدید حیات اسلام واقعى و منادى وحدت امت اسلامى در طول حیات خویش همواره کوشید تا پیرایه ‏ها و زنگارهایى که بر اثر تلاش مشترک دشمنان دین و متحجرین و دین به دنیافروشان بر جوهر مفاهیم و مناسک اسلامى نشسته بود، بزداید و اسلام ناب و پاک را آنگونه که پیامبر اکرم(ص) ترسیم کرده بود به نسل تشنۀ عدالت و حقیقت عرضه دارد.

بدون تردید یکى از با اهمیت ‏ترین دست‏ آوردهاى نهضت امام خمینى(س) احیاى حج ابراهیمى است.

البته در جبهه مقابل نیز دشمن از پاى ننشست و تمامى ابزار و امکانات خویش را تحت لواى اسلام امریکایى بسیج نمود تا از ابلاغ پیام حرکت ‏زا و حیات آفرین امام خمینى جلوگیرى کند. نقطۀ بارز تلاقى دو جبهه را در حج خونین سال 1366 نظاره ‏گر بودیم.

شایسته است که پیروان حضرتش دگرباره مواضع و رهنمودها و اندیشه‏ هاى امام خویش را درباب فلسفۀ حج و اسرار و رموز معنوى و آثار و ثمرات سیاسى و اجتماعى آن و وظایفى که حجاج بیت‏ اللّه ‏الحرام به عنوان سفیران انقلاب اسلامى برعهده دارند، مرور نموده و با عمل به حکمتها و آموخته ‏هاى حضرت امام و مقام معظم رهبرى، مراسم حج امسال را نیز همچون گذشته پرشکوه و در شأن عظمت اسلام و انقلاب اسلامى برگزار نمایند.

منبع: حج در کلام و پیام امام خمینی، تبیان آثار موضوعی، دفتر دوم، مقدمه


[1] «اول خانه ‏اى که براى مکان عبادتِ خلق بنا شد همان خانه مکه است که در آن برکت و هدایت خلایق است. در آن خانه آیات ربوبیّت هویداست، مقام ابراهیم خلیل است، هر که در آنجا داخل شود ایمن باشد»؛ (آل عمران / 96ـ97).

[2] «برخیز و به اندرز و پند، خلق را خدا ترس گردان»؛ (مدثر / 2) 

انتهای پیام /*