حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی:

حضرت امام (س) تاکید داشتند صدور انقلاب به معنی دخالت در دیگر کشورها نیست

جمعی از ایثارگران، رزمندگان و جانبازان جنگ تحمیلی و خانواده ها و فرزندان شهدا ؛ در سالروز شکست حصر آبادان با حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی، در دفتر وی دیدار و گفت وگو کردند.

کد : 51015 | تاریخ : 07/07/1393

رئیس بنیاد باران در دیدار ایثارگران، جانبازان و خانواده های شهدا با ابراز خرسندی از حضور در این جمع بیان کرد: دو اصطلاح «جنگ تحمیلی» و «دفاع مقدس» در جریان هشت سال درگیری ایران و عراق مطرح شد که مثل بسیاری از شعارهایی که از قلب و وجدان مردم برآمد، بازتاب دهنده حقیقتی بود که در زمین جریان داشت و ریشه در ماهیت و رویکرد انقلاب داشت.

رییس جمهور اسبق کشورمان افزود: بار این دو عنوان باری سنگین است که ماهیت جنگ 8 ساله و عظمت روحی ملت و دولت و رهبری امام را نشان می دهد. از واژه جنگ مقدس در جنگ های صلیبی و دیگر جنگ ها استفاده شد که برای جنگ، تقدس قایل شدند و به نام جنگ و ارزش ها، جنایت هایی مرتکب شدند که واژه مقدس بر آن نهادند اما تاریخ و فرهنگ اسلامی و ایرانی ما چنین تقدسی را برای جنگ قایل نیست.

خاتمی با اشاره به اشتباهاتی که ممکن است برخی به آن اشاره کنند و بگویند اگر این اشتباهات رخ نمی داد، زمینه جنگ فراهم نمی شد، افزود: انکار نمی کنیم برخی تندروی ها و اشتباهاتی وجود داشته است، اما حضرت امام(س) سعی می کردند این تندروی ها را اصلاح کنند. برخی می گویند اگر برخی اقدامات تحریک آمیز خشن در حاشیه مرزها رخ نمی داد، شاید جنگ نمی شد اما اینها درست نیست و اگر اینها هم نبود بهانه ای برای جنگ فراهم می کردند.

وی با اشاره به دیدگاه امام درباره صدور انقلاب یادآوری کرد: امام گفتند منظور ما از صدور انقلاب دخالت در کشورهای دیگر نیست ما مقاومت می کنیم و بر ارزش ها پافشاری می کنیم و موفقیت کسب می کنیم و این روحیه در دیگر جاهای جهان سرایت می کند و دیدیم که کرد.

رییس بنیاد باران با اشاره به قرارداد کمپ دیوید و سازش اسراییل و اعراب در همان ایام گفت: عرفات با آن سابقه انقلابی رفت و از در سازش درآمد و آن عظمتی که فلسطین داشت، افتاد در مسیری که نتیجه آن را هم اکنون هم می بینیم و اسراییل یک لحظه هم عقب نرفته است و هر روز بخش های مختلف را مورد تجاوز قرار می دهد. از همان زمان به بعد مساله مقاومت شگفت انگیز و حماسی ملت فلسطین رخ داد و مقاومتی شکل گرفت که برای اولین بار افسانه شکست ناپذیر بودن رژیم صهیونیستی را از بین برد.

خاتمی با بیان این مثال نتیجه گرفت، مقاومت و دفاع مقدس مردم ایران و ایستادگی بر اصول و معیارهایی که داشته است در مقاومت ملت فلسطین و لبنان موثر بود که این یعنی صدور انقلاب به روایت حضرت امام‌(س) که تاکید داشتند صدور انقلاب به معنی دخالت در دیگر کشورها را قبول نداریم و مقاومت و ارزش مداری ما صادر می شود و شد. دفاع مقدس ما در شکل گیری و تقویت مقاومت در منطقه موثر بود.

وی در ادامه به پاره ای سخت گیری های اعمال شده در عرصه سیاسی، قضایی و اجتماعی در جریان جنگ که لازمه آن وضعیت حساس بود، اشاره کرد و گفت: امام(ره) تاکید کردند که آن سخت گیری ها و احیانا اشتباهات در شرایط خاص جنگی بود و همه باید برگردیم به قانون، یعنی قانون اساسی باید اجرا شود و اگر ما حرفی داریم این است که آیا توصیه امام امروز اجرایی می شود که تاکید داشتند که استثناهایی که به خاطر جنگ رخ داده بود، اصلاح شود و قاعده که اجرای قانون و آزادی بود، مبنا قرار گیرد؟

سید محمد خاتمی افزود: اگر اشکالاتی به وجود می آید این است که آن استثناها که باید از بین برود تداوم پیدا کند و آن قاعده اجرا نشود. در عرصه سیاسی درست است که با برخی بدبینی هایی که لازم هم بود، سخت گیری هایی اعمال شد اما در همان زمان جنگ نیز فضا برای کسانی که معلوم بود به ایران علاقه مند هستند، کمتر تنگ می شد و در زیر بمباران حتی یکبار و در یک نقطه انتخابات تعطیل نمی شد.

سردار کیانی، از فرماندهان باسابقه کشور و نیز فرمانده سپاه آبادان در جریان جنگ نیز در این دیدار با بیان خاطراتی از جنگ برخی ناگفته هایی را مطرح کرد و از سختی کار رزمندگان برای انتقال واقعیت جنگ به مسوولان سخن گفت و بیان کرد: ما در جنگ غافلگیر نشدیم بلکه بضاعت و توان ما همان بود که گذاشتیم و دنبال مقصر گشتن امروز مشکلی را حل نمی کند.

وی به عدم درک صحیح از پیشگیری از جنگ در میان مسوولان وقت اشاره کرد و گفت: وقتی ما برای مسوولان توضیح می دادیم همان کار اطلاعاتی که عراقی ها در ایران انجام می دهند ما در آن سوی مرز می توانیم انجام دهیم و از برخی اقدامات آنها پیشگیری کنیم، نمی پذیرفتند.

کیانی با اشاره به اینکه در مقطعی از جنگ تصور وی و شهید جهان آرا این بود که اطلاعات صحیحی از جبهه جنگ به حضرت امام نمی رسد، گفت: تصمیم گرفتیم خودمان اخبار و اطلاعات را بعد از سقوط خرمشهر به حضرت امام منتقل کنیم و جمعی از فرماندهان با حضرت امام دیدار داشتند که نتیجه آن دیدار صدور فرمان شکست حصر آبادان بود.

وی با اشاره به پذیرش قطعنامه 598 بیان کرد: ما معتقد بودیم در طول برهه زمانی اطلاعات لازم به اندازه ای که امام بخواهد تصمیم بگیرد به ایشان نرسیده بود.

کیانی با اشاره به دیدار فرماندهان ارتش و سپاه با حضرت امام پس از جنگ و ارائه گزارش های مسوولان وقت گفت: این گزارشی که به امام ارایه شد با آنچه ما در جنگ می دیدیم تفاوت ماهوی داشت. آنچه ما در جنگ می دیدیم نداشتن بضاعت بود و آنچه به حضرت امام منتقل می شد تصویری رنگی بود.

منبع: جماران

انتهای پیام /*