برگزاری هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار

مصطفی محدثی خراسانی در نشست خبری جشنواره شعر یاد و یادگار با بیان اینکه عده ای سئوال می کنند که چرا هنوز باید از امام(س) شعر گفته شود گفت: حضرت امام شخصیتی آرمانی و فرازمانی داشتند و جهان، تازه متوجه ظرفیت هایی شده است که در ایشان وجود دارد و می توان پیرامون آن اظهارنظر کرد.

کد : 51087 | تاریخ : 27/07/1393

نشست خبری هشتمین جشنواره ادبی یاد و یادگار صبح امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) در محل این موسسه برگزار شد.

به گزارش پرتال امام خمینی(س) به نقل از مهر، کمساری در این نشست خبری با اشاره به اینکه ترویج نام و اندیشه حضرت امام(س) از اصلی ترین وظایف همه ارکان نظام اسلامی است اظهار داشت: نقش امام در سرتاسر انقلاب نقشی تعیین کننده بود و تعبیر مقام معظم رهبری انقلاب ما بدون نام امام در جایی شناخته شده نیست و به همین خاطر است که تمامی ارکان فکری سیاسی و اجتماعی انقلاب اسلامی نیز متاثر از اندیشه امام و پایداری ایشان است و شرط سلامت در حرکت ما نیز در پایداری در مسیر ایشان است.

وی ادامه داد: امام(س) قطب نمای ماست و راه او تراز کجی راستی رفتار و گفتار ما را نشان می دهد. به همین خاطر و به صورت طبیعی همه اقشار جامعه وظیفه دارند تا نام و اندیشه امام را در جامعه فعال کنند. ما به عنوان موسسه تنظیم و نشر آثار این وظیفه را منحصر به خودمان نمی دانیم اما به صورت اولا این وظیفه بر دوش ماست.

رئیس شورای سیاست گذاری این جشنواره ادبی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از جامعه ما در حال حاضر جوانانی هستند که در زمان رحلت حضرت امام هنوز به دنیا نیامده بودند گفت: طبیعی است که این بخش از جامعه خاطره زنده حضوری از امام ندارند و آنچه که می دانند براساس خاطرات است. به همین خاطر باید تلاش کنیم برای جلوگیری از به فراموشی سپرده شدن امام راحل و اندیشه هایش منظومه فکری ایشان به این متن منتقل شود. این مهمترین وظیفه ای است که ما در معاونت فرهنگی و هنری موسسه تعریف کرده ایم و معتقدیم بهترین و ماندگارترین راه برای آن استفاده از زبان ادب و هنر است. معتقدیم اگر بخواهیم اندیشه امام را به صورت عملی در جامعه منعکس کنیم چیزی بهتر از زبان هنر وجود ندارد.

وی در ادامه به هشتمین جشنواره ادبی یاد و یادگار اشاره کرد و گفت: ادبیات از گذشته تاکنون با گوشت و پوست مردم ما عجین شده است و حتی در میان افرادی که کمتر تحصیل کرده اند نیز جای دارد. جشنواره یاد و یادگار نیز پس از هفت دوره برگزاری امسال با تفاوت ها و امتیازاتی به سراغ برگزاری هشتمین دوره اش می رود که نخستین آن ایجاد شورای سیاست گذاری برای جشنواره است تا پیش از تمام فعالیت های مرتبط با جشنواره در معاونت فرهنگی موسسه انجام می شد اما در این دوره شورایی متشکل از عزیزانی چون مصطفی محدثی خراسانی، حجت الاسلام عبدالله حسینی، عبدالجبار کاکایی، رضا عبداللهی، روشن سلیمانی، حمید هنرجو و سرکار خانم طارمی تشکیل داده ایم تا رویکردی جدی و جدید در جشنواره حاکم شود.

کمساری ادامه داد: از این دوره جشنواره تنها به موضوع شعر اختصاص پیدا خواهد کرد و بحث داستان و نثر ادبی و نیز وبلاگ نویسی از آن حذف شده است. از سوی دیگر امسال به ظرفیت های بین المللی نیز برای جشنواره توجه شده و بخش بین الملل با مسئولیت آقای حسینی به این جشنواره اضافه شده همچنین دبیر علمی این جشنواره سرکار خانم راکعی و دبیر اجرایی جشنواره نیز به اقای هنرجو سپرده شده است.

وی همچنین از ایجاد کمیته ای برای جلب نظر شاعران در تمامی استان های کشور به منظور شرکت در این جشنواره خبر داد.

در ادامه این نشست خبری فاطمه راکعی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه جامعه ما نیازمند حرکتی دوباره به منظور آشنایی با اخلاق فردی و اجتماعی و اندیشه حضرت امام است گفت: نسل های جدیدتر انقلاب باید بفهمند که اماممان چه کرده است و در جهان معاصر از خود چه میراثی به جا گذشته تا بتوانند راه رسیدن به آرمان های او را طی کنند. ما نیز به دنبال آن هستیم که بگوییم با تاسی از سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) چگونه می توانیم در عمل به دیدگاه های امام نزدیک شویم.

راکعی در ادامه با اشاره به عنایت ویژه امام راحل به شاعران گفت: امام راحل لسان شعر را بالاترین لسان می دانستند و به باور ما نیز به زبان شعر است که می توان دست به تغییرات اجتماعی بزرگی زد امیدوارم شاعران جوان ما در استان ها و حتی شاعرانی که با گویش های غیر معیار فارسی شعر می گویند با شرکت در این جشنواره بتوانند گامی در راستای معرفی اندیشه های حضرت امام بردارند.

دبیر هنری هشتمین جشنواره یاد و یادگار افزود: این دوره از جشنواره از سی ام مهر ماه تا سی ام دی ماه برای دریافت شعر از شاعران کشور زمان تعیین کرده است و شاعران می توانند انواع قالب های کلاسیک، آزاد، ترانه، کودک و نوجوان و نیز زبان و گویش های محلی برای ما اثر ارسال کنند. جوایز این دوره از جشنواره نیز در هر یک از این بخش ها برای نفر نخست چهار سکه بهار آزادی برای نفر دوم سه سکه و برای نفر سوم دو سکه تعیین شده است و بنا داریم تا از یکی دو نفر از بزرگان شعر که به اندیشه و منش حضرت امام قرابت زیادی در آثارشان داشته اند نیز در اختتامیه جشنواره تقدیر کنیم.

در ادامه این نشست خبری مصطفی محدثی خراسانی از اعضای شورای سیاست گذاری این جشنواره نیز در سخنانی با بیان اینکه برخی سوال می کنند که چرا هنوز قرار است درباره حضرت امام شعر گفته شود اظهار داشت: در طول تاریخ و در تمام جهان هیچ شخصیتی وجود ندارد که همانند حضرت امام پیرامون وی شعر سروده شده باشد. حضرت امام شخصیتی آرمانی و فرازمانی داشتند و جهان تازه متوجه ظرفیت هایی شده است که در ایشان وجود دارد و می توان پیرامون آن اظهارنظر کرد و به همین خاطر است که می توان کماکان از ایشان یاد کرد.

حمید هنرجو دبیر اجرایی این جشنواره نیز در بخش دیگری از این نشست خبری از اختصاص بخش ویژه ای به منظور یادکرد از مرحوم حجت الاسلام سید احمد خمینی در این جشنواره خبر داد.

در پایان این نشست خبری حجت الاسلام کمساری از احتمال برگزاری مراسم اختتامیه در نیمه اول اسفند ماه خبر داد.

انتهای پیام /*