بررسی شخصیت وجودی امام راحل کاری تمام ناشدنی است

برادر همسر امام خمینی(س) گفت: بررسی شخصیت وجودی امام راحل کاری تمام ناشدنی است که در سال ها و قرن های آینده بیشتر به آن می رسیم.

کد : 51097 | تاریخ : 29/07/1393

به گزارش پرتال امام خمینی(س) به نقل از فارس، علی ثقفی پیش از ظهر امروز در همایش ملی تبیین اندیشه امام خمینی(س) در جمع دانشجویان و اساتید در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: بررسی و شناخت شخصیت امام خمینی(س) مانند اقیانوسی است که قطعا هرکس نمی‌تواند به آن دست یابد. 

وی برگزاری چنین همایش‌هایی را بسیار ارزنده برشمرد و ادامه داد: بررسی شخصیت وجودی امام راحل کاری تمام ناشدنی است که در سال‌ها و قرن‌های آینده بیشتر به آن می‌رسیم.

برادر همسر امام خمینی(س) افزود: امام یک انسان جامع‌الاطراف است که در ابعاد مختلف صاحب فکر‌، سلیقه، اندیشه، گفتار، نوشتار است و فرق امام با دیگران در عمل است که باید فرهیختگان و دلسوختگان اسلام و انقلاب ‌به این موضوع بپردازند.

ثقفی با اشاره به برخی از آفت‌های شناخت امام(س) یادآور شد: ما باید از نگاه کاریکاتوری به امام(س) و آثار ارزشمند ایشان بپرهیزیم.

برادر همسر امام خمینی(س) گفت: همچنین از پرداختن به یک بخش وجودی امام بپرهیزیم‌ و بدانیم یکی از ابعاد وجودی امام را به نفع خود مصادره نکنیم.

ثقفی ادامه داد: در بررسی شخصیت امام خمینی(س) فارغ از منیت‌ها باشیم چراکه امام ساخته و پرداخته یک قرن مسائل سیاسی ‌داخلی و خارجی است.

وی به بررسی زندگی امام راحل پرداخت و افزود: دهه اول زندگی امام خمینی(س) با روحیه ظلم‌ستیزی همراه بود چراکه در آن زمان پدر ایشان به دست شروران آن زمان کشته شد.

ثقفی خاطرنشان کرد: در دهه دوم زندگی امام خمینی(س) که با مسائل مشروطه روبه‌رو بود و حاصل آن قرار گرفتن رضاخان در راس حکومت، امام در این شرایط به این نتیجه رسیدند که ‌وحدت لازمه هر انقلابی است و اگر اختلاف بین مشروطه‌خواهان وجود داشت قطعا رضاخان حاکم نمی‌شد.

وی تصریح کرد: در دهه سوم زندگی امام راحل که مصادف با جنگ جهانی اول و فروپاشی عثمانی و توطئه غرب و شرق بود ایشان از این جریانات‌ فهمیدند که دنیا به دنبال اسلام‌ستیزی و هدفی است که غرب و شرق به دنبال آن هستند.

برادر همسر امام خمینی(س) گفت: دهه پنج و 6 زندگی امام راحل به این نتیجه رسیدند که باید در راس مبارزات شخصی جامع‌الشرایط حضور داشته باشد بنابراین در این راستا سعی در تقویت حوزه علمیه برآمدند و اما در آن زمان به کمک آیت‌الله حائری حوزه را توسعه دادند.

ثقفی تصریح کرد: امام به این نکته رسیده بودند که کسانی که در کسوت مرجعیت بودند، انگ انگلیسی و شرقی و غربی را نمی‌گیرند بنابراین حوزه را تقویت کرد و پروراند و توانست 2 دهه خود ایشان به مرجعیت تام و تمام رسیدند.

وی با تاکید بر اینکه همه ابعاد وجودی امام باید شناخته شود، گفت: باور دینی امام و اعتقاد راسخ ایشان بود که منجر به پیروزی انقلاب شد.

ثقفی با اشاره به مسئله خرمشهر‌ و رهنمودهای آن اندیشمند بزرگ خاطرنشان کرد: اتکا به خدا‌، تیز‌بینی و هوشیاری امام عجیب و شگفت‌انگیز بود.

وی عنوان کرد: امام شخصیتی است که نمی‌شود شناخت اما باید شناخت و او را پیدا کرد و از شخصیت وجودی وی بهره برد و سعی کرد پس از شناخت تابع بی‌چون و چرای آن شخصیت تاریخی شد.

ثقفی گفت: شخصیت امام خیمنی(س) قرن‌های آینده برای همه بیشتر و بهتر شناخته می‌شود.

انتهای پیام /*