تلاش ها برای کمرنگ کردن خاطره امام راحل منجر به شکست است

معاون فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با بیان اینکه نام و یاد حضرت امام زنده است، خاطرنشان کرد: هر تلاش آگاهانه و یا ناآگاهانه دشمنان برای کمرنگ شدن یاد و خاطره حضرت امام، منجر به شکست است.

کد : 51107 | تاریخ : 30/07/1393

حجت‌الاسلام‌ علی کمساری ظهر امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه «بچه‌های کوچه دهه شصت» در مجتمع فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، گفت: انتخاب عنوان مناسب برای یک نمایشگاه، تاثیر مضاعفی در جذب مخاطب دارد و در این نمایشگاه هم عنوان مناسبی انتخاب شده که نوستالژیک است.

وی با بیان اینکه هویت‌سازی این نمایشگاه، نقطه مثبتی برای جوان امروز است، ادامه داد: از مشکلات جوامع بشری، گسست نسل‌هاست که چالش محسوب می‌شود.

معاون فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(س) با اشاره به اینکه میان نسل‌های گذشته، موجود و آینده، فاصله فرهنگی، هویتی و ارزشی به وجود می‌آید، تصریح‌ کرد: در جامعه امروز ما به واسطه سرعت بالا در تبادل اطلاعات و تغییرات این‌چنینی، مشکل شکاف بین نسلی بیشتر دیده می‌شود.

کمساری اظهار داشت: انتخاب عنوان مناسب برای یک نمایشگاه، تاثیر مضاعفی در جذب مخاطب دارد و در این نمایشگاه هم عنوان مناسبی انتخاب شده که نوستالژیک است.

وی با بیان اینکه هویت‌سازی این نمایشگاه، نقطه مثبتی برای جوان امروز است، گفت: از مشکلات جوامع بشری، گسست نسل‌ها است که چالش محسوب می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه میان نسل‌های گذشته، موجود و آینده، فاصله فرهنگی، هویتی و ارزشی به وجود می‌آید، تصریح‌ کرد: به ویژه در جامعه امروز ما به واسطه سرعت بالا در تبادل اطلاعات و تغییرات اینچنینی، مشکل شکاف بین نسلی بیشتر دیده می‌شود.

کمساری با بیان اینکه هر اقدامی در جهت کم کردن این فاصله‌ها و در راستای انتقال ارزش‌های گذشته به نسل حاضر، اقدامی قابل قدردانی است، افزود: یکی از محاسن این نمایشگاه، شناسایی دقیق معضل و آسیب‌شناسی صحیح در زمینه رفتن به سمت پر کردن این فاصله‌ها و گسست بین نسلی است و شاید شاید می‌شد عناصر بیشتری از ارزش‌های فرهنگی به ویژه در مقطع انقلاب را در این نمایشگاه برجسته‌تر کرد.

وی با اشاره به اینکه البته بیشتر هدف نمایشگاه در زمنیه نگاه قومیتی و ملی بود، اظهار داشت: اما انقلاب نقطه عطف تاریخی است که بسیاری از ارزش‌های فرهنگی را دگرگون کرد و باورها را دچار تغییر بنیادی کرد و اگر پررنگ‌تر به مسئله انقلاب توجه می‌شد مخاطبان به پاسخ بسیاری از سوالات هم دست می‌یافتند.

این مسئول خاطرنشان‌ کرد: در مجموع ارزیابی مثبتی از برگزاری این نمایشگاه دارم.

معاون فرهنگی موسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام(س) در بخش دیگری از سخنان خود درباره فعالیت‌های موسسه حفظ و نشر آثار امام راحل، گفت: البته فعالیت این موسسه در زمان حیات حضرت امام شروع شد و بعد از رحلت ایشان هم به لحاظ اینکه کلمه به کلمه از فرمایشات حضرت امام می‌تواند سرنوشت بسیاری مسائل را تغییر دهد، نیازمند مراقبت بود تا فرمایشات حضرت امام دچار انحراف و تحریف نشود.

این مسئول با بیان اینکه نکته بسیار مهم‌تر، ترویج جدی‌تر آثار حضرت امام(س) است که در سال‌های اخیر در دستور کار جدی موسسه قرار گرفت، بیان داشت: از طریق برنامه‌های هنری، فرهنگی، برگزاری نمایشگاه عکس، پوستر، جشنواره‌های ادبی، برگزاری نشست‌های علمی و پژوهشی در راستای زنده نگه داشتن نام و یاد حضرت امام راحل و مصونیت بخشیدن به فرمایشات ایشان اقدام کردیم.

کمساری یادآور شد: موسسه حفظ و نشر ارزش‌های حضرت امام(س) وظیفه حفظ اماکن منتسب به حضرت امام را هم در دستور کار دارد و در پژوهشگاهی تا مقطع دکترا در حوزه اندیشه حضرت امام(س) دانشجو می‌پذیرد.

این مسئول با اشاره به رونمایی از دانشنامه حضرت امام در خردادماه، گفت: تمامی مسائل مربوط به حضرت امام با همکاری بخش‌های مختلف کشور و به تولیت یادگار حضرت امام، حجت‌الاسلام حسن خمینی انجام می‌شود.

معاون فرهنگی موسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام(س) با بیان اینکه اندیشه حضرت امام فرازمانی و فرامکانی است، ادامه داد: چرا که اندیشه حضرت امام، الهام گرفته از اسلام ناب محمدی است و اسلام و آموزه‌های دینی هم محدود به زمان و مکان نمی‌شود و مرزها را درمی‌نوردد و دچار معضل گذشت زمان نمی‌شود.

کمساری متذکر شد: اندیشه‌های حضرت امام، رنگ کهنگی و معاصر نبودن، نمی‌گیرد و نسل جوان ما در چالش‌های مختلف از روح معنویت، خودباوری، استقلال‌طلبی و کمال‌خواهی حضرت امام، الهام می‌گیرد.

وی افزود: اعتقاد دارم اگر امام راحل را از جامعه و نسل جوان امروز بگیریم، به معنای گرفتن هویت آنها است.

این مسئول با بیان اینکه نام و یاد حضرت امام زنده است، خاطرنشان‌کرد: هر تلاش آگاهانه و یا ناآگاهانه دشمنان برای کمرنگ شدن یاد و خاطره حضرت امام، منجر به شکست است.

وی، ویژگی امسال جشنواره شعر یاد و یادگار با محوریت اندیشه حضرت امام و یادگار ایشان حاج احمد آقا، گفت: جشنواره امسال شامل بخش  بین‌المللی است و شاعران خارجی هم شرکت می‌کنند.

کمساری در پایان بیان کرد: تاکنون بیش از هزار کتاب توسط موسسه عروج چاپ درباره امام راحل، منتشر شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام /*