گزارشی از عرضه کتاب هایی از امام یا درباره امام در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران – اردیبهشت 91

بعد از خودت این حرف ها باقیست ...

کد : 30244 | تاریخ : 24/02/1391

بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران هم امسال بعد از بازدید قریب به 5 میلیون نفر در طی 10 روز، روز شنبه 23 اردیبهشت 91 به کار خود پایان داد. نمایشگاهی که خیلی انتقادات و حرف و حدیث ها همیشه پشت سر آن هست که شاید پرداختن به آنان ده ها صفحه را مشغول خود کند. از آمار و ارقام های عجیب و بازدیدکننده نماها تا مشکلاتی که بر معضل شلوغی تهران افزوده است. حرفها و نقدهایی که اینجا جایش نیست.

اما در بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب هم میان هزاران جلد کتاب تازه و قدیمی و ده ها ناشر داخلی و خارجی غرفه امام(غرفه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) ) هم مانند سال های پیش حضور پررنگ خود را با نگهداری مخاطبین ثابت خود و جذب مخاطبین جدید در سنین مختلف با ارائه کتاب های جدید در همه حوزه ها حفظ کرده بود . اما کتاب های امام و یا درباره امام تنها در غرفه امام عرضه نمی شد . به طور تصادفی به چندین غرفه سر زدم و با مسئولان آن صحب کردم . غرفه هایی که در میان کتاب هایشان کتاب هایی هم از امام و یا درباره امام جای داده بودند و از فروش آن راضی بودند .

اولین کتابی که به چشمم خورد کتاب «رساله توضیح المسائل (محشی امام خمینی)» بود که این کتاب را من ابتدا در غرفه انتشارات «آرزوی دیدار» و سپس در چندین غرفه دیگر مشاهده کردم و در همان غرفه کتاب «نامه های عرفانی امام خمینی» که به کوشش محمد بدیعی جمع آوری شده و از سال 89 به چاپ ششم رسیده بود را هم دیدم. «رجال سیاسی» عنوان کتاب جالب و جذاب تاریخی بود که به روایت تصویر سال های انقلاب و مردان انقلابی را و از جمله امام خمینی (س) را نشان می داد. این کتاب از انتشارات آموزش سنجش قابل تهیه است. کتاب «عصر امام خمینی» اثر میراحمد رضا حاجتی که به چاپ شانزدهم و ویرایش دوم رسیده بود در غرفه انتشارات «بوستان کتاب» برای فروش گذاشته شده بود. این کتاب حاوی اندیشه های سیاسی عصر امام بود. یکی از کتاب های پرفروش از امام کتاب «پرتوآفتاب» که شامل خاطراتی از امام می شد و به کوشش هادی قطبی و انتشارات احمدیه تهیه و به چاپ رسیده بود. دیگر کتاب پر فروش این غرفه کتاب «مهر و قهر» که گلچینی از لطافت ها و صلابت ها در زندگی امام بود به چاپ سیزدهم رسیده بود. این کتاب هم به کوشش محمد رضا سحابی نیا و سعید رضا علی عسگری تنظیم شده بود. «پدر آسمانی» عنوان زیبای کتابی حاوی خاطراتی از جلوه های رفتاری امام با کودکان بود که به کوشش جهانگیر فیض آبادی تهیه و تنظیم شده بود . انتشارات بخشایش کتاب جالبی را تحت عنوان «مقایسه نظریه های اجتماعی کارل مارکس و امام خمینی» عرضه می کرد که تألیف آن از مهدی زند وکیلی بود. «یاد یار» و «خاطراتی از امام خمینی» از جمله آثار اسدالله محمدی نیا بودند که از جمله کتاب های پرفروش غرفه «سبط اکبر(ع) » محسوب می شدند و از سال 89 در تیراژ 5000 جلد به چاپ پنجم رسیده بودند. «امام در سنگر نماز» و «چهل حدیث و خاطره از حالات امام در نماز» عناوین کتاب هایی از امام در راستای فرهنگ سازی نماز بودند که در غرفه «ستاد اقامه نماز» نسخه چاپ دوازدهم آن قابل خرید بود. «گوهر معنا»، « فرهنگ جامع فرق اسلامی» و «دلیل راه» سه کتاب از سید حسن خمینی بودند که در غرفه نشریه «اطلاعات» به فروش می رسیدند. کتاب اول که شامل بررسی قاعده وضع الفاظ برای ارواح معانی است به کوشش محمد حسن مخبر و سید محمود صادقی تهیه شده و کتاب دوم در سه جلد و بر پایه دست نوشته های مرحوم آیت الله سید مهدی روحانی تألیف شده و به چاپ دوم رسیده است. کتاب سوم هم که شامل نوشتاری درباره ماه مبارک رمضان است به چاپ دوم رسیده است.

از دیگر کتاب های درباره امام در داخل نمایشگاه می توان به «در آمدی بر اندیشه های سیاسی امام خمینی» اثر دکتر بادامچیان، نصایح اخلاقی عرفانی امام خمینی(س) ، رمز مقاومت(خاطرات آزادگان درباره امام خمینی(س) ) اثر سعید عطاریان، امام مستضعفین، مانیفست وحدت، الامام خمینی و الدولة الاسلامی (به زبان عربی) از انتشارات دارالکتاب و ... اشاره کرد.

امیرحسین کاکایی – 23 اردیبهشت 91

انتهای پیام /*