پذیرش استعفای دولت موقت از سوی امام خمینی (س)

در روز ۱۴ آبان ۱۳۵۸ یک روز پس از تسخیر سفارت آمریکا در تهران، دولت موقت به نخست وزیری مهندس مهدی بازرگان استعفای خود را تقدیم امام کرد.

کد : 51254 | تاریخ : 14/08/1399

تسخیر سفارت آمریکا واقعه بزرگی بود که توسط دانشجویان پیرو خط امام پدید آمد، اما رهبری و هدایت آن امر بزرگتری بود که از عهده کسی جز امام خمینی بر نمی آمد و واقعاً رهبری ایشان در این امر از ریزه کاری های قابل توجهی برخوردار است که باعث تقویت موضع انقلاب شد که برای نمونه می توان به استعفای دولت موقت اشاره کرد. استعفای شتاب زده رئیس دولت موقت (آقای مهندس بازرگان) که یک روز پس از این واقعه به امید واکنش امام خمینی و تخلیه سفارت آمریکا صورت گرفته بود با پذیرش امام خمینی مواجه شد و فرصت را برای حاکمیت کامل نیروهای انقلابی بر سرنوشت انقلاب فراهم آورد. (روزنگار زندگی و تاریخ سیاسی اجتماعی امام خمینی، ص 251 - 252)

متن استعفای مهندس بازرگان که در روز ۱۴ آبان ۵۸ در قم تقدیم امام شد، بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم.»

حضور محترم حضرت آیت الله العظمی امام روح الله الموسوی الخمینی دامة برکاته.

با کمال احترام معروض می دارد پیرو توضیحات مکرر و نظر به اینکه دخالت ها، مزاحمت ها، مخالفت ها و اختلاف نظر ها، انجام وظایف محوله و ادامه مسئولیت را برای همکاران و اینجانب مدتی است غیرممکن ساخته و در شرایط تاریخی حساس حاضر نجات مملکت و به ثمر رساندن انقلاب بدون وحدت کلمه و وحدت مدیریت میسر نمی باشد، بدین وسیله استعفای خود را تقدیم می دارد تا به نحوی که مقتضی می دانند کلیه امور را در فرمان رهبری بگیرند یا داوطلبانی را که با آن ها هماهنگی وجود داشته باشد مامور تشکیل دولت فرمایند. با عرض سلام و دعای توفیق. مهدی بازرگان 14 / 8 / 58» (تاریخ ایرانی)

یک روز پس از استعفای دولت موقت، امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی طی حکمی شورای انقلاب را مامور اداره کشور کرد. متن فرمان امام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

شورای انقلاب جمهوری اسلامی

چون جناب آقای مهندس مهدی بازرگان، با ذکر دلایلی برای معذور بودن از ادامه خدمت، در تاریخ 14/ 8/ 58 از مقام نخست  وزیری استعفا نمودند، ضمن قدردانی از زحمات و خدمات طاقت فرسای ایشان در دوره انتقال، و با اعتماد به دیانت و امانت و حسن نیت مشارٌ الیه، استعفا را قبول نمودم. شورای انقلاب را مأمور نمودم برای رسیدگی و اداره امور کشور در حال انتقال. و نیز شورا در اجرای امور زیر بدون مجال، مأموریت دارد:

1- تهیه مقدمات همه پرسی قانون اساسی

2- تهیه مقدمات انتخابات مجلس شورای ملی

3- تهیه مقدمات تعیین رئیس جمهور

لازم به ذکر است که با اتکال به خداوند متعال و اعتماد به قدرت ملت عظیم الشأن، باید امور محوله را، خصوصاً آنچه مربوط است به پاکسازی دستگاه های اداری و رفاه حال طبقات مستضعف بی خانمان، به طور انقلابی و قاطع عمل نمایند. 

15/ 8/ 58

روح الله الموسوی الخمینی

  (صحیفه امام؛ ج 10، ص 500) 

انتهای پیام /*