تاکید بر وحدت گروه های سیاسی حول محور امام

مشروح نشست خبری دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س)

کد : 30312 | تاریخ : 01/03/1391

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی در یک نشست خبری از اختلافات درونی جریان اصولگرا، تکذیب کاندیداتوری سید حسن خمینی برای انتخابات ریاست جمهوری، عدم تحریم انتخابات مجلس نهم از سوی اصلاح طلبان، علت عدم دیدار اعضای ستاد با رهبری طی دو سال اخیر، تدابیر اتخاذ شده برای جلوگیری از اقدامات خودسرانه در مراسم 14 خرداد، نگرانی مردم از سرنوشت کشور و برنامه های ستاد بزرگداشت برای بیست و سومین سالگرد ارتحال رهبر فقید انقلاب سخن گفت.  

شایعه شیطانی به کار بردن نمادهای فراماسونری در معماری حرم مطهر

به گزارش خبرنگار ستاد خبری محمدعلی انصاری در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو در ارتباط با هرم هایی که بر بالای حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نصب شده اند و آنها را نشانه فراماسونی دانسته بود گفت: سوالی که توسط شما مطرح شد، سوال خوبی بوده که شاید باید به این سوال در طی این نشست به آن می پرداختم. اگر به اختصار بخواهم توضیح دهم باید بگویم که نکته ای که شما از آن با عنوان نماد فراماسونی یهودی نام می برید، درباره حرم مطهر خیانت بزرگی است. این موضوع القای شیطانی اشخاصی است که به صورت جانبدارانه به این طرح نگاه کرده اند.
وی افزود: طراحان حرم جزو خالص‌ترین افرادی هستند که در کشور حضور دارند که به علت ازدیاد طراحان نمی توانم از آنها نام ببرم. اما باید نکته حائز اهمیت این است که این اشخاص سابقه طولانی در طراحی ایرانی و اسلامی دارند. نکته دوم  در ارتباط با طرح های طراحان این است که قبل از اینکه طراحان برجسته کشور طرح های خود را ارائه دهند، این طرح‌ها با مرحوم یادگار امام خمینی و خانواده ایشان در جلسات متعدد در میان گذاشته شد. همچنین نظریات تعدادی از اندیشمندان نیز برای چگونگی طرح ساخت حرم نیز پرسیده شد.
انصاری در ادامه گفت: تعدادی از طراحان بر این اعتقاد بودند که حرم مطهر باید مدرن و متفاوت با بقیه حرم‌هایی باشد که تا به امروز ساخته شده اند. طرح های باقیمانده از این افراد خود گویای این موضوع می باشند. عده ای دیگر از طراحان برای ساخت این حرم استفاده از الگوی معماری ایرانی را مبنای طراحی آثار خود قرار دادند.
وی تصریح کرد: یکی از این طراحان، گنبد خاصی را با  150 متر ارتفاع و بدون گلدسته و با قطر و شعاعی که در داخل آن صدها هزار نفر از حاضرین می توانستند حضور به هم رسانند، ارائه کرده بود. از این گونه طرح ها برای ساخت بسیار زیاد بوده اند. ایده بعدی که برای ساخت حرم مطهر مطرح شد، طرحی بود بر مبنای آنکه گسترده باشد و باید به گونه ای ساخته شود که بعد از 20 یا 30 سال کلنگ تخریب به آن نخورد به همین علت از الگوهای معماری اصیل ایرانی در ساخت حرم استفاده شد که این طرح از سوی یادگار امام و بنده مطرح شد.
دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: از روز رحلت امام خمینی از شب اول تا شب هفتم یک گنبد ساخته شد و از هفتم تا چهلم گنبدی دیگر که جایگزین گنبد اول و پس از آن، گنبد برداشته و نمونه ای دیگر جایگزین آن در مرکزیت حرم است. گنبد که شاخصه معماری اسلامی در حرم پیغمبر، حرم امیرالمومنین، حرم امام رضا و حرم امام حسین است در مرکزیت حرم است.
در این هنگام خبرنگار رادیو پرسید در معماری اسلامی و ایرانی کجا دیده شده که خیمه به کار رود که انصاری در پاسخ گفت:
شما نیمه پر لیوان را دیده اید، گلدسته هایی که در این معماری به کار رفته اند، گلدسته های اسلامی هستند. تمامی شرایط گلدسته های اسلامی را دارا هستند. تنها کمبودی که در بناهای تاریخی به چشم می خورد نبود خیمه بود چرا که در فرهنگ دینی و مذهب شیعه، خیمه وجود دارد اما در معماری بناها اینگونه نیست که علتش آن است که خیمه با نوع معماری که دارد در تاریخ معماری کهن ما قابل ساخت نبوده چرا که خیمه به معنی پارچه و در واقع تجمع در زیر یک چادر است که این اتفاق در عربستان برای استفاده از سایبان در فضاهای آفتابی مورد استفاده قرار گرفته است.
وی با ذکر روایتی از گفت‌وگوی خود با با یادگار امام خمینی اظهار داشت: این خیمه با هدف مرکزیت گنبد با تاسی به چهارده معصوم و پنج تن آل عبا است. مشکلی که ما برای ساخت این خیمه داشتیم، این بوده است که برای برپایی این چادرها باید ستونی عمودی برپا می شد. در حقیقت خیمه ای که باید ساخته می شد می بایست از مساحت بیشتری برخوردار می شد. در ابتدا این طرح تصویب شد که در روز کلنگ زنی یکی از مسوولین عالیقدر در بازدید از روند ساخت خیمه، پیشنهادی دادند بر این مبنا که بزرگترین اعتبار حرم مطهر بر کم بودن ستونها باید باشد که به این علت به مدت دو سال طراحی حرم مطهر به تاخیر افتاد.
 وی در ادامه به پایان ساخت حرم مطهر اشاره کرد و گفت: در سال آتی ساخت حرم مطهر به پایان خواهد رسید.
انصاری در ادامه به جهت دار بودن اخبار تعداد اندکی از مجلات و سایت های خبری اشاره کرد و گفت: چندین مجله و تعدادی سایت خبری با جهت دهی به انتشار اخباری بر مبنای نبود معماری ایرانی-اسلامی در ساخت حرم مطهر پرداختند که زمانی که بنده با این مجلات و سایت ها گفتگو کردم، به آنها گفتم که آیا شما از خاندان امام خمینی شناختی دارید که این برچسب را به ساخت این حرم می زنید؟

وی به خبرنگار اخبار رادیو گفت: من نمی خواهم از رهبری در رابطه با این موضوع خرج کنم اما شما فکر می کنید طرح هایی که برای ساخت حرم ارائه شده است، بدون نظارت و تایید ایشان به سرانجام رسیده است؟
وی افزود: در دیداری که مقام معظم رهبری با یادگار امام داشتند ایشان گفتند «در سفری که به قم داشتم، دیدم که این گنبد، گنبد بسیار زیبایی است.»  
وی افزود: برای آنکه تحت تاثیر القائات دیگر نباشید، باید بگویم متجاوز از صد امامزاده در کشور وجود دارد و تنها 20 امامزاده با همین نماد در قم وجود دارند که با همین شیوه ساخته و طراحی شده است. شما این نمادها را چگونه توضیح می دهید؟ ای کاش دوستان منتقد تا پایان ساخت حرم صبر را پیشه کار خود می کردند و پس از آن، به نقد کردن حرم مطهر می پرداختند.
وی به رسالت اطلاع رسانی اصحاب رسانه اشاره کرد و اظهار داشت: رسالت شما، رسالت رسانه ملی است که نباید نقل کننده اخباری باشید که در تایید و صلاحیت اعتبار آن اطمینان وجود ندارد. شما باید با معمارانی که این حرم را ساخته اند بحث و گفتگو کنید نه آنکه نقل کننده اخباری باشید که با جهت دهی در رسانه ها مکتوب شده اند.

چرایی عدم دیدار دست اندرکاران ستاد بزرگداشت امام خمینی با رهبر معظم انقلاب اسلامی

در ادامه خبرنگار خبرگزاری ایلنا، از رییس ستاد بزرگداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پرسید که در سال های گذشته در آستانه برگزاری این مراسم اعضای ستاد با مقام معظم رهبری دیدار داشتند که این اتفاق در دو سال اخیر رخ نداده است. این امر به چه علت روی نداده؟ انصاری در پاسخ گفت: قانون نوشته یا نانوشته ای در رابطه با این موضوع که هر سال اعضای ستاد در بیت رهبری با رهبر دیدار داشته باشند، وجود ندارد که طی این دو سال این قانون مخدوش شده باشد. هر ساله بنده به همراه دوستان متقاضی این موضوع بوده ایم که در بیت رهبری، رهبر کبیر انقلاب اعضای ستاد را بپذیرند که با محبتی که ایشان به اعضای ستاد داشته اند، این موقعیت در اختیار این اعضا قرار می گرفت که در دو سال جاری به علت معذوراتی که ایشان داشته اند و یا به علت گرفتاری کاری این امر رخ نداده است که در هر صورت لطف رهبری شامل اعضای این ستاد بوده است.
وی اظهار داشت: سال گذشته در گفتگویی که با یادگار امام(ره) داشتم خدمت ایشان گفتم که مرا از این سمت معذور بدارید. بنده 21 سال در این ستاد حضور داشتم که ایشان این موضوع را قبول نکردند که با اصرار بنده این اتفاق رخ داد.
وی در ادامه گفت: در دیداری که یادگار امام خمینی(ره) با مقام معظم رهبری داشتند، مقام رهبری برای قوت بخشیدن به اعضای ستاد و تکلیفی که به بنده داشتند گفتند که در این مسند بنده ادامه کار دهم که اظهار لطف ایشان برای همیشه در تاریخ ستاد بزرگداشت نقش بست.
انصاری افزود: اگر این دیدار حاصل شود توفیق ما و اعضای ستاد است و اگر حاصل نشود که کم توفیقی ما بوده است. که شاید این اتفاق اجر دوگانه ای برای حضور ما در این ستاد و ندیدن ایشان برایمان باشد.

رد شایعات مربوط به کاندیداتوری سیدحسن خمینی

خبرنگار ایلنا در ادامه به گفته هایی درباره دیدار حجت السلام و المسلمین سیدحسن خمینی با  محموداحمدی نژاد اشاره کرد و پرسید: «اخباری منتشر شده از دیدار سیدحسن خمینی با احمدی نژاد و مسائلی مربوط به پذیرش یادگار امام برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آیا این امر روی داده است؟ و اگر این اتفاق افتاده، سیدحسن خمینی این موضوع را قبول کرده اند یا نه؟»
دبیر ستاد بزرگداشت امام در پاسخ به این سوال گفت: «جایگاه ریاست جمهوری،جایگاه بسیار مهمی است و از نظر عرف بعد از مقام معظم رهبری دومین شخصیت اجرایی و رسمی کشور محسوب می شود و در پاسخ به این سوال که آیا خانواده امام و یاران امام و بخصوص یادگار امام خمینی حجت السلام و المسلمین سیدحسن خمینی آیا داعیه ورود به مساله انتخاب ریاست جمهوری و کاندیدا شدن را دارند یا خیر؟ که این موضوع را از طرف یادگار امام شدیدا تکذیب می کنم که در دیداری که حجت السلام و المسلمین سیدحسن خمینی با آقای احمدی نژاد داشتند، پیشنهادی به ایشان داده نشده است.
وی افزود: خانواده امام خمینی و یادگاران امام خمینی به تاسی از امام خمینی، اگر مدافع مردم و سخنگو و خدمتگزار مردم باشند برایشان بهتر و جذاب تر از این است که در موضع مسئولیت و حاکمیت باشند.
انصاری در ادامه به مطرح شدن این گونه شایعات اشاره کرد و اظهار داشت اما چرا این شایعات مطرح می شود؟ فکر می کنم یکی از انگیزه ها این است که فضای کشور برای تحلیل و نقد و اظهارنظر، فضای آزاد است چه طیف راست و چه چپ و چه اصلاح طلب و اصولگرا ممکن است در گفتگوهای خودشان از حجت السلام و المسلمین سیدحسن خمینی بدون آنکه از ایشان نظری خواسته باشند نام می برند که البته این جرم نیست.
وی در ادامه افزود: توصیه ما به این افراد این است که راجع به بیت امام در گفتگوهای خودشان چنین تحلیلی نداشته باشند.
انصاری تصریح کرد: اگر بخواهیم به انگیزه های بدبینانه نگاهی داشته باشیم باید بگوییم که تعدادی از این طیف ها اصلا کاری ندارند که چه کسی به دنبال انتخابات است و ثبت نام کرده، بلکه اینها تنها به دنبال منافع خودشان هستند. هیچ کدام از یاران امام و خود امام هر کاری که برای مردم کرده اند در مقابل مزد نخواسته اند و ما هستیم که باید قدرشناس جایگاه فرزندان امام باشیم که همه وجود خودشان را در طبق اخلاص برای پیشرفت اسلام گذاشتند.
دبیر ستاد بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) در ادامه گفت: مسوولان محترم هستند، ولی کسی که رگی از رگ نسبیه امام در وجودش باشد، این مساله بر اموری چون کسب قدرت و تلاش برای رسیدن به آن برابری و حتی برتری دارد.
 انصاری گفت: برخی در گذشته می‌گفتند که مزیت منسوبان امام (ره)تنها به این است که با امام نسبت دارند و به نظر من کسانی که این حرف را می‌زنند حتی اگر یک موی سرشان به امام(ره) می رسید و با ایشان نسبتی پیدا می‌کردند به واسطه‌ی آن به کائنات فخر می‌فروختند؛ مگر منتسب بودن به امام و جزو اهل بیت امام بودن کم جایگاهی است؟! وی گفت: خود امام و هیچ کدام از یاران امام برای کاری که برای مردم انجام می‌داده و می‌دهند، مزد نمی‌خواهند و ما باید قدرشناس جایگاه امام و فرزندان امام(ره) باشیم. آنها تمام وجودشان را در طبق اخلاص گذاشتند، بدون این که ادعایی داشته باشند.
انصاری در ادامه به ویژگی های سید حسن خمینی اشاره کرد و گفت: با اینکه یادگار امام، از نظر علمی و هم از نظر فقهی، شعر و هنر، تسلط بر زبان خارجی و نیز از نظر بحث های دانشگاهی و مطالعات بین المللی، خوش تیپی و.... سرآمد هستند، نباید شکی باقی مانده باشد که اینان به دنبال ریاست هستند. و هر کسی که فکر می کند منافعش و منافع گروهی‌اش این است که خانواده امام را درگیر مسائل سیاسی کند من فکر می کنم که خود ضرر کرده و در نهایت از کرده های خود پشیمان خواهند شد.


امیدواریم کسی در مراسم 14خرداد رفتار خودسرانه نکند

محمدعلی انصاری در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق که پرسید برای ممانعت از بروز مشکلاتی که در سال 89 در برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام(س) پیش آمد، چه تدابیری اندیشیده اید؟ گفت: اطمینان دارم امسال هیچ اتفاق که مخل برنامه های مراسم روز بزرگداشت حضرت امام باشد، اتفاق نخواهد افتاد و همدلی که میان دستگاه های امنیتی و انتظامی ما وجود دارد بسیار گرم و صمیمانه است.
وی با بیان اینکه مسائل امنیتی حوزه حرم را تقسیم بندی کرده‌ایم، گفت: مسئولیت امنیت و انتظامات را به عهده ستاد نماز جمعه و دفتر مقام معظم رهبری و سپاه ولی امر واگذار کردیم.
انصاری تاکید کرد: هیچ یک از مسئولان نظام که دل در گروه آرمان ها و اهداف امام دارند راضی نخواهند بود که اتفاقات سال 89 در مراسمی که رهبر معظم انقلاب در آن سخنرانی می کنند و هزاران مهمان خارجی در آن حضور دارند تکرار شود. امیدوارم کسی به خود این اجازه را ندهد که با یک عمل خودسرانه این وحدت و انسجام ملی را برهم زند.

باید کارهای بزرگ را به جوانان سپرد

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه حمایت مبنی بر اینکه آیا از ظرفیت های ستاد بزرگداشت امام(س) برای شناساندن امام(س) به نسل جوان که وی را ندیده اند، استفاده می شود یا خیر؟ گفت: یکی از محورهای اصلی که از روز اول برگزاری مراسم بزرگداشت امام(س) روی آن تاکید کرده ایم، مسئله استفاده از ظرفیت های اقشار جوان و تاثیرگذار جامعه بوده است، امسال سعی کردیم در تعامل با مدارس و دانشگاه های کشور مسئولیت بخش‌هایی مختلفی را در ستاد به آنها واگذار کنیم. امیدواریم زمانی برسد که ما بتوانیم کارهای بزرگ ستاد را به جوانان بسپاریم.

تکذیب شایعات برخی گروه‌های اصول‌گرا درباره فعالیت‌های برادران انصاری

انصاری در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شرق مبنی بر اینکه از سوی یکی از افراد موسوم به اصولگرا گفته شده است که برادران انصاری مغازه های اطراف حرم را به کرمانی های واگذار کرده اند آیا این صحت دارد یا خیر؟ گفت: این جوسازی‌ها بیشتر جنبه شخصی  و عقده گشایی دارد و من اعتنایی به آنها نمی کنم.
وی با بیان اینکه بزرگترین افتحار زندگی من و خاندانم خدمت به امام بوده و از سن تکلیف تا به امروز فداییِ امام بوده‌ام، گفت: از زندگی معمولی برخوردارم و با افتخار در زیر چتر نظام مقدس اسلامی زندگی می کنم.
انصاری تصریح کرد: حرم امام نه متعلق به من است نه هیچ فرد دیگر و گروه خاصی. هر کس در حوزه مدیریت و کارهای جزیی و کلی حرم فعالیت می کند، کمترین نسبت را با بنده دارد و من افتخار می کنم که از همه طیف‌ها و جریان‌ها در مدیریت کار های حرم بهره می گیریم و این راه را هم تا به آخر ادامه می دهیم.

تاکید بر وحدت گروه‌های سیاسی حول محور امام

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس نیز مبنی بر اینکه امام همواره بر وحدت تاکید داشته اند اما شاهد بودیم که در انتخابات دوره نهم مجلس برخی از طیف‌های اصلاح طلب که اعتراضاتی هم نسبت به انتخابات سال 88 دارند دراین انتخابات حاضر نشدند و دست به تحریم انتخابات زدند، با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بر حضور پر شور مردم در انتخابات تاکید داشتند، فکر می کنید این تحریم انتخابات چه آسیبی به وحدت وارد کرده است؟ گفت: من پاسخگوی مسائل انتخابات نیستم و بحث رقابت انتخاباتی مجلس هم بسته شده است و رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است.
دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی، با بیان اینکه این حرف را قبول ندارم که اصلاح طلبان انتخابات را تحریم کردند ادامه داد: حداقل خود من به عنوان فردی که با اصلاح طلبان در ارتباط بوده ام می گویم همه اصلاح طلبان در زیر چتر نظام و ولایت در انتخابات شرکت کردند، اما شاید نحوه شرکت آنها همه خواسته ها و توقعات را برآورده نکرده است و الا  اصلاح طلبان  هم رای خود را در صندوق انداختند و هم در مورد انتخاب فرد اصلح راهنمایی های خوبی را داشتند.
وی تاکید کرد: ممکن است آن گرمی انتخابات گذشته را شاهد نبودیم اما تحریم انتخابات را از سوی اصلاح طلبانی که در درون دایره نظام حرکت می کنند قبول ندارم.
دبیر ستاد بزرگداشت بیست و سومین سالگرد امام خمینی(س) همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نباید از نگرانی‌های عمیق مردم درباره سرنوشت کشور غافل بود بر ایجاد وحدت ملی تاکید کرد و گفت: متاسفانه امروز دامنه اختلافات به حدی گسترده شده، که به دایره درونی اصولگرایان کشیده شده است.

نگرانی‌های عمیق مردم از آینده کشور

محمدعلی انصاری با بیان اینکه نباید از نگرانی عمیق مردم درباره سرنوشت کشور غافل شد، گفت: تصمیم رهبری برای نامگذاری سال 91 با عنوان تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، ناشی از وجود نگرانی‌ها و بیم ایشان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، مدیریتی و تولید و کار است.
وی با بیان اینکه که کشور به اعتراف دوست و دشمن سرشار از همه استعدادهای خدادادی است، گفت: کشور ما از نیروهای متخصص و کارآمد و دانشگاه رفته و با تجربه برخوردار است و یک فرهنگ کهن تاریخی و اسلامی دارد اما در بخش هایی از مسائل اولیه جامعه با مشکلات دست‌و پنجه نرم می‌کند.
انصاری با اشاره به وجود مشکلات طبقاتی و حقوق‌های آنچنانی برخی از مسوولان و سوءاستفاده‌های مالی ادامه داد: وابسته شدن چند دهک جامعه به یارانه گواه بر ضعف قدرت و توزیع ثروت ملی و توان معیشیتی مردم است.
انصاری گفت: سوال من از مسئولین این است که اگر دولت به هر دلیلی نتوانست سه یا چهار ماه یارانه را به جامعه پرداخت کند، چه اتفاق اجتماعی و سیاسی در کشور رخ می‌دهد و دهک‌های کم درآمد این خلل را چگونه جبران می‌کنند؟
وی وعده دولت برای ایجاد بیش از دو میلیون شغل در کشور را گواه وجود بیش از دو میلیون بیکار در کشور دانست و گفت: متاسفانه باید بگویم کشور ما در عرصه اقتصاد، تولید، کارآفرینی و حمایت از سرمایه‌گذاری ها و در عرصه قانون و مدیریت سرمایه‌ها با مشکلات اساسی مواجه است.

تاکید بر حفظ حیثیت جهانی جمهوری اسلامی

انصاری در ادامه به موضوع هسته‌ای کشور اشاره کرد و گفت: امروز مردم در سطح عمومی از مسئولان نظام انتظار حل و فصل مساله هسته‌ای را با شرافت و آبرومندی و قدرت دارند، زیرا هرگونه کوتاه آمدن از مواضعی که چندین سال بر آنها تاکید کرده‌ایم می‌تواند بر حیثیت جهانی ما ضربه وارد کند.
وی تصریح کرد: در صحنه‌های بین‌المللی ما امروز با دشمن تراشی و کینه‌ورزی کشورهای همجواری همچون عربستان سعودی و بحرین مواجه هستیم بنابراین نباید به سادگی از کنار سرمایه‌گذاری فکری و اقتصادی این دولت ها علیه نظام اسلامی مان بگذریم.
انصاری در ادامه با انتقاد از تفرقه‌افکنی‌های برخی از گروه‌های سیاسی گفت: هیچ چیز در فرهنگ و مکتب امام مهم تر از وحدت ملی نبوده است و هیچ هدفی برای امام متعالی‌تر از ایجاد وحدت ملی نبود. امام از 15 خرداد 1342 و از 22 بهمن 1357 تا روز رحلت در همه سخنرانی ها و پیام های خود مردم را به وحدت ملی توصیه کردند و من به عنوان خادم خانه امام از سیاست مداران می‌پرسم که آیا از وحدت ملی به همان گونه که امام می‌خواستند پاسداری می‌شود؟ آیا وحدت ملی در زوایای مختلف محترم شمرده می‌شود؟

پرهیز از تفرقه‌افکنی و عدم سوءاستفاده جناح‌ها از مراسم‌های ملی

وی افزود: متاسفانه هر گروهی وحدت ملی را با سلیقه خود تفسیر می‌کند و این وحدت که برخی از آنها تفسیر می‌کنند عین تفرقه است. معنای وحدت ملی، تحقق خواسته‌های یک طیف و یک حزب و یا یک جریان شده است.
وی با بیان اینکه وحدت ملی یعنی احساس آرامش همه طیف های وفادار به امام و ولایت و فراهم شدن امکان حضور آنان در عرصه‌های سیاسی کشور، گفت: متاسفانه باید بگویم در صحنه‌هایی که جامعه ما در آنها اوج بلوغ سیاسی و اقتدار خود را به نمایش می‌گذارد (مانند انتخابات)، گاهی از درون حماسه ملی و مردمی، کسانی با انگیزه‌های خاص به وحدت ملی ضربه می‌زنند. امروز دامنه برخی از اختلافات از دایره جناح‌های مرسوم به چپ و راست گذشته و به دایره اصولگراها کشیده شده است. امروز اتهام‌زنی در سطح بالا و بین روسای قوا هیچ توجیهی ندارد. اتهام‌زنی به طیف های وفادار امام پذیرفتنی نیست. نباید به نام ایجاد بستر سالم برای تحکم نظام، سوءاستفاده‌های دیگری کرد.
وی تاکید کرد: سالگرد امام باید نماد تحقق آرزوی امام برای وحدت ملی باشد. مراسم بزرگداشت امام، مراسم قدرت‌نمائی یک طیف و جناح و جریان خاص نیست بلکه نماد وحدت همه وفاداران امام و مکتب سیاسی و ولایی امام است.
انصاری گفت: به همه طیف های سیاسی با هر ایده و پرچمی که به امام اعتقاد دارند، می‌گویم که باید در مراسم امام با تمام قدرت حضور داشته باشند تا ما در روز 14 خرداد که تمامی رسانه‌ها و سرمداران نظام های مختلف آن را رصد می‌کنند بتوانیم به جهانیان بگوییم ملت ایران پای امام و آرمان های امام ایستاده و مکتب امام را با هیچ چیزی معاوضه نمی‌کند.
وی با بیان اینکه امام از نوادر تاریخ بشریت و معاصر هستند که در همه اهداف و آرمان ها و خواسته‌هایشان به موفقیت قطعی رسیده‌اند، گفت: برخی معتقدند که موفقیت های امام در عرصه‌های مختلف مرهون روحیه بالا و امیدواری امام بوده و برخی دیگر، موفقیت های امام را به دلیل شناخت و بیم و هراس ایشان از حوادث و مشکلات می‌دانند. اما در یک نگاه عمیق‌تر که برگرفته از قرآن و مکتب اهل‌بیت است می‌بینیم که موفقیت امام در پیشبرد نهضتش به دلیل هر دوی این ویژگی ها است.

تاسی بر بیم و امید همزمان در پیشبرد امور

وی با بیان اینکه، امام در همه شئونات فردی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی با دو بال بیم و امید حرکت می‌کرد گفت: امام در اوج غربت و تنهایی و سختی هایی که همه روزنه‌های امید برای رسیدن به پیروزی را برای او بسته بود، با صلابت از آینده درخشان ملت ایران سخن گفت و از سوی دیگر امام در اوج اقتدار و حماسه که همه مشکلات را پشت سر گذاشته بود و بر اریکه رهبری یک ملت تکیه زده بود، اما باز از کوچکترین حادثه و مشکل فراروی ملت و نظام غافل نبود.
وی ادامه داد: آنها که با این دو روحیه امام آشنا بودند در شگفت بودند که چگونه امام با این همه موفقیت در بیم و هراس نیز بسر می‌برد.
انصاری ادامه داد: به صورت ظاهر، بیم و امید در تقابل با هم هستند ولی ما می‌بینیم در مکتب سیاسی امام هر دو این روحیات مکمل یکدیگرند و یکی از درس های بزرگی که ما در زندگی فردی و اجتماعی خود باید از مکتب امام بگیریم این است که باید بین روحیه بیم و امید در جامعه توازن برقرار کنیم.
وی افزود: در گذشته تاریخ کشور ما برخی از حاکمان و سردمداران کشور تنها با روحیه امید حرکت می‌کردند و خطرات برای آنها مهم نبود، بنابراین به جایی رسیدند که متوجه شدند دشمن تا مرکز حکومت نزدیک شده است. از آن طرف برخی از حکومت ها نیز به اندازه‌ای در بیم و هراس بودند که حتی از فرزندان خود نیز می‌ترسیدند و به خاطر ترس از زوال حکومت خود چشمان فرزندان خودشان را از حدقه بیرون می‌آورند.
وی با تاکید بر اینکه امام با دو بال ترس و امید کشور را از حوادث بیمه کرد و جمهوری اسلامی همواره باید بین مرز بیم و امید حرکت کند، گفت: قدرت، استحکام و عظمت و وحدت ملی ایران نباید باعث مغرور شدن و احساس شکست‌ناپذیر شدن ما شود. از آن طرف هم صف‌بندی دشمنان علیه ما نباید عامل فروپاشی درونی و ناراحتی و حقارت ما گردد.
وی تصریح کرد: اگر جامعه ما آرام‌آرام با آهنگ امید شکل بگیرد و از اعتراض به نارسایی‌ها و کاستی‌ها و احساس خطر درونی و کمین دشمن خارجی فاصله گیرد و نهراسد، سرانجام خوش‌خیال و راحت‌اندیش و ناکارآمد می‌شود و همه چیز را با عینک امید لمس و تجربه می‌کند. از سوی دیگر اگر مدام بخواهد در وحشت و ترس از دشمنان واقعی و خیالی قرار گیرد، سرانجام به جایی می‌رسیم که از سایه‌ خودمان هم می‌ترسیم و همه دوستان دیروز ما دشمنان امروز ما می‌شوند.
وی تاکید کرد: در سایه هراس و ترس جامعه ما یک جامعه ترسو، متملق و بی‌اراده و خودباخته و استعمارزده خواهد شد.

با شعار نمی‌توان مشکلات را حل کرد

انصاری با بیان اینکه همه ما می‌دانیم کشور ایران در شرایط بسیار حساسی به سر می‌برد، گفت: اگر کسانی فکر می‌کنند شرایط بر وفق مراد است و ما مشکلات سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و مدیریتی نداریم، سخت در اشتباه هستند.
وی افزود: یک شبه نمی‌توان مشکلات را حل کرد. با یک شعار، نمی‌توان گرانی را حل کرد و با یک نوید، بیکاری حل نمی‌شود. مشکلات صنعت و کشاورزی و تولید با شعار حل نمی‌شود. این یک نگاه خام و به دور از واقعیت های عینی جامعه است.
انصاری ادامه داد: همچنین اشتباه است که درهای موفقیت را به روی کشور بسته دید و حوادث را کمرشکن و کوبنده دانست. از نگاه برخی‌ها جامعه ما محکوم به زوال و نابودی است، اما این حقیقت نیست. جامعه ما باید با استعانت از فرهنگ امام با روحیه امید به فکر آینده کشور و توسعه آن باشد.
دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) همچنین بر ضرورت همکاری تمامی نهادهای مسئول با خبرنگاران برای پوشش خبری و تصویری مراسم سالگرد رهبر فقید انقلاب تاکید کرد.

رئوس برنامه‌های بزرگداشت امام خمینی

محمد علی انصاری با اشاره به تشکیل سه کمیته اصلی جهت بزرگداشت مراسم ارتحال امام با حضور دستگاه‌های اجرایی، قضایی، قانونی و انتظامی گفت: ما تلاش می‌کنیم که مراسم بزرگداشت امام را با شکوهی مضاعف و گسترده‌تر از سال های قبل به یاری خداوند برگزار کنیم و ان‌شاءالله این مراسم در 14 خرداد در حرم مطهر امام خمینی با حضور میلیون‌ها زائر استانی و شهرستانی و صدها اندیشمند خارجی و با حضور رهبر فرزانه انقلاب سران سه قوه و خانواده و اعضای بیت شریف امام از ساعت 9 صبح با شکوه خاصی آغاز می‌شود.
وی با اعلام اینکه «در شب 14 خرداد رییس‌جمهور در حرم مطهر امام راحل سخنرانی می‌کند»، اظهار کرد: در شب 14 خرداد نیز مانند هر سال، مراسم ویژه استقبال از مراسم روز 14 خرداد را در حرم مطهر امام و با سخنرانی رییس‌جمهور برگزار می‌کنیم و از آنجا که امسال این مراسم مصادف میلاد حضرت علی(ع) شده است، در شب 15 خرداد و روز 15 خرداد مراسم ویژه‌ای در حرم مطهر امام برگزار می‌شود.
انصاری همچنین با بیان اینکه «کمیته اجرایی ستاد با حضور نماینده ویژه رییس‌جمهور یعنی وزیر کشور شکل گرفته است»، به فعالیت‌های این کمیته اجرایی اشاره کرد و افزود: این کمیته، کار هدایت، برنامه‌ریزی و مدیریت تمام امکانات دستگاه‌های وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و نهادهای وابسته به دولت را در مراسم برگزاری بر عهده دارد. یکی دیگر از مسئولیت‌های سنگین کمیته اجرایی، کار اسکان و تغذیه زائران است. به دلیل مشکلاتی که داریم، نمی‌توانیم از بیش از یک و نیم میلیون زائر به صورت متمرکز پذیرایی کنیم و کار ثبت‌نام و اعزام و تهیه مقدمات لازم کاروان‌ها به صورت متمرکز در قالب یک و نیم میلیون جمعیت در حال انجام است و سازمان بسیج مستضعفین مسئولیت هدایت، اسکان و پذیرایی این زائران را بر عهده دارد.
وی ‌با بیان این‌که مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) فقط در تهران برگزار نمی‌شود و با همکاری استانداران، فرمانداران، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به صورت گسترده در سراسر کشور در مساجد، مدارس،‌ سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها این مراسم برگزار می‌شود، گفت: از هفته آینده شاهد حضور دستگاه‌های مختلف در حرم امام خمینی و حسینیه جماران برای ادای احترام به امام(ره) و تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی هستیم.
انصاری با اشاره به آغاز کار رسمی مجلس نهم از هفتم خرداد، اظهار کرد: منتخبان مردم در مجلس نهم به همراه اعضای هیات رییسه سنی و مجموع دست‌اندرکاران مجلس برای ادای احترام و دیدار با یادگار امام(ره) در روز هفتم خرداد در حرم مطهر امام راحل حضور پیدا می‌کنند.
انصاری همچنین به حضور میهمانان خارجی در مراسم ارتحال امام(ره) و تقاضاهای زیادی که در این ارتباط از سوی اندیشمندان مختلف در نقاط مختلف دنیا مطرح است اشاره کرد و گفت: هر ساله اندیشمندان و شخصیت‌های فرهنگی جهان متقاضی هستند که در این مراسم حضور پیدا کنند و ستاد خارجی ما در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرده و بخش مهمی از این میهمانان با هزینه خود به این مراسم می‌آیند و در ایران پذیرایی آنها و اقامت‌شان بر عهده ماست و صدها مهمان ویژه از طریق مرزهای زمینی و همچنین مرزهای هوایی به کشور خواهند آمد.
وی همچنین به حضور خبرنگاران در این مراسم اشاره کرد و گفت: ورزشکاران کشورمان نیز حضور گسترده‌ای در این مراسم خواهند داشت، البته در 14 خرداد تیم ملی فوتبال کشورمان با ازبکستان نیز مسابقه دارند و ما آرزوی موفقیت برای این تیم را داریم.
دبیر ستاد بزرگداشت ارتحال امام خمینی(س) در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برنامه‌های کمیته فرهنگی ستاد بزرگداشت ارتحال امام(ره) اشاره کرد و گفت: برگزاری همایش دو روزه «سیاست و اخلاق در سیره علوی از نگاه امام خمینی(ره)» با حضور مهمان‌های خارجی، برگزاری همایش «امام خمینی(ره) در حوزه و اخلاق» با حضور آیت‌الله امینی در شهر مقدس قم، برگزاری همایش «بیداری اسلامی در نگاه امام» با حضور میهمان‌های خارجی، برگزاری «دومین جشنواره عکس و پوستر دل دیده» که این آثار از دهم لغایت 15 خرداد در خانه هنرمندان به نمایش گذاشته می‌شود و برگزاری «جشنواره وبلاگ‌نویسی آیینه مهر» توسط پرتال امام خمینی (ره)، از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام /*