در مراسم انجمن کلیمیان به مناسبت بزرگداشت رهبر فقید انقلاب مطرح شد

نقش امام خمینی(س) در همگرایی ادیان توحیدی

کد : 30316 | تاریخ : 02/03/1391

مراسم بزرگداشت بیست و سومین سالگرد ارتحال رهبر فقید انقلاب توسط انجمن کلیمیان در کنیسه یوسف آباد برگزار شد.


 به گزارش خبرنگار ستاد خبری بزرگداشت امام خمینی(س)، مراسم قرائت مزامیر حضرت داود(ع) برای آمرزش وآرامش اموات و حضرت امام خمینی(س) با حضور کلیمیان تهران در کنیسه یوسف آباد از ساعت 9 تا 12 شب دوشنبه اول خرداد برگزار شد.

ویژگی مراسم قرائت مزامیر حضرت داود(ع) آن است که برخلاف دیگر مراسمات مذهبی آئین یهود، کودکان و زنان نیز می توانند در آن شرکت کنند و تنها مختص مردان نیست.

در این مراسم دکتر کهن صدق نائب رئیس انجمن کلیمیان تهران ضمن تسلیت سالگرد ارتحال  امام خمینی  به نمایندگی از جامعه کلیمیان اظهار داشت:اگر مروری بر تاریخچه انقلاب اسلامی داشته باشیم و دفتر زندگی حضرت امام را ورق بزنیم خواهیم دید شخصیت ایشان دارای خصوصیات اخلاقی و دینی است که بسیار قابل توجه و اهمیت است. حضرت امام شخصیتی روحانی و مذهبی و دارای زندگی بسیار ساده ای بودند.

وی فزود:در جریان انقلاب اسلامی زمانی که تعدادی از بدخواهان با پخش شب نامه و ایجاد شایعات مبنی بر خطر افتادن حقوق اقلیت های دینی در حکومت اسلامی و به قصد و نیت ایجاد تفرقه های مذهبی سعی داشتند در روند پیروزی انقلاب اسلامی خللی وارد کنند نماینده جامعه کلیمیان به حضور حضرت امام شرفیاب شدند و ایشان با درایت بیاناتی بسیار هوشمندانه ایراد کردند و این توطئه شوم را در نطفه خنثی می‌کنند و در همانجا به نماینده کلیمیان این اطمینان را می دهند که پس از انقلاب کلیه اقلیت های دینی رسمی از آزادی و حقوق برخوردار خواهند بود و بعد از انقلاب نیز با تدوین قانون اساسی اصل 12 و 13 به این امر اختصاص داده شده است.

دکتر کهن صدق ادامه داد: تکیه به اعتقادات مذهبی قوی‌ترین سلاح حضرت امام در مبارزه با رژیم دیکتاتوری و پیروزی انقلاب اسلامی بود. جامعه کلیمیان اگر چه جمعیت کمی نسبت به کل جمعیت کشور ایران دارد اما با همین جمعیت کم با حضور در بطن مبارزات مدنی در جریان انقلاب اسلامی و بعد از آن در هشت سال دفاع مقدس خدمات زیادی انجام داده است.

وی در ادامه با اشاره به تقدس روز شنبه در آئین یهود و لزوم عدم پرداختن به امور غیرمذهبی در این روز، از پیگیری نمایندگان انجمن کلیمیان برای تعطیلی مدارس هموطنان کلیمی در این روز خبر داد.

 موحدی رئیس کمیته اقلیت های دینی ستاد بزرگداشت حضرت امام(س) نیز با تشکر از جامعه کلیمیان تهران برای برگزاری این مراسم اظهار داشت: حضرت امام در دیدار جمعی از اقلیت های دینی اشاره کرده اند که توحید مذهب همه ماست... و ... ما ملت واحده هستیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:در حسینیه جماران برنامه‌ای برای عموم اقلیت‌های دینی برگزار می شود و جلسه دیگری به صورت خصوصی با حضور روحانیون ادیان، روسای انجمن‌ها و نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی با حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی برگزار می شود.

 موحدی در ادامه با اشاره به جلسه نمایندگان اقلیت های دینی با حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی افزود: به این نتیجه رسیده ایم که جلسه سال جاری را به راهکارهای اتحاد و تعامل و وحدت ادیان الهی در جهان امروز مطرح کنیم. در جهان امروزخوب است که پیروان ادیان الهی راهکارهایی را برای تعامل و وحدت خود بررسی کنند.

 همامی کارشناس فرهنگی انجمن کلیمیان تهران نیز در حاشیه این مراسم گفت: حضرت امام قبل از پیروزی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کلیه ادیان توحیدی و پیامبرانشان احترام گذاشته اند و با یک رهبری با ارزش و با مبنای الهی اتحادی را  بین همه آحاد جامعه برقرار کردند و فرمودند که "ما ملت واحده هستیم" و شیوه رهبری و گفتاری که داشتند و بازگشت به دین و احکام الهی را رقم زدند و امروز سالها بعد از ارتحال‌شان می بینیم که اندیشه های ایشان در ایران اسلامی و سایر کشورهای دنیا فراگیر شده و در تمام ملت‌های مسلمان تاثیر گذاشته و عاملی شده که سایر ادیان الهی نیز توجه بیشتری به کتاب مقدس خودشان داشته باشند و این ارزشی است که در سالهای اخیر حضرت امام در کل دنیا ایجاد کردند.

دکتر فرزین فرنوشی عضو هیئت مدیره انجمن کلیمیان در حاشیه مراسم قرائت مزامیر حضرت داود گفت: حضرت داود یکی از عرفا و انبیا یهود بودند و ارتباط خاصی با پروردگار داشتند و بسیاری از مواقع در شرایط سخت زندگی از خداوند مدد می طلبیدند و خداوند نیز پاسخ ایشان را می داد که معروفترین آنها داستان مبارزه حضرت داود  یا جالوت است که ایشان مقابل گلیاط بت پرست که جثه ای چندین برابر ایشان داشت به قدرت خداوند پیروز می شوند.
وی با اشاره به مراسم قرائت مزامیر داود اظهار داشت: امشب نیت عزیزان بر این قرار گرفته که علاوه بر دعا برای موفقیت و سلامتی جامعه ایران که در شرایط بسیار متفاوتی قرار داریم و دشمنان برای این ملت کمین کرده اند و در چنین شرایطی استمداد خداوند لازم است، برای شادی روح امام خمینی هم دعا می‌کنیم .
 فرنوشی ادامه داد:حضرت امام به تمام نکات و جزئیات توجه داشتند و  با این امر که میان ادیان توحیدی اختلافی وجود داشته باشد مخالف بودند. در داستان حضرت موسی می بینیم که ایشان یک تنه مقابل فرعون می ایستند و نجات جامعه یهود و بنی اسرائیل از مصر به دست ایشان انجام می شود. یا حضرت ابراهیم وقتی جلوی نمرود می ایستند و در آتش افکنده می شوندنشان می‌دهد که پای توحید و اعتقاد به خدا ایستادند و شرایط بسیار سختی را تحمل کرده اند و این  یکی از ویژگی هایی است که حضرت امام
هم داشتند و باعث شد ایشان مقابل استکبار و هرگونه کفر و الحادی بایستند.
فرنوشی اضافه کرد: انبیای الهی به خاطر سرفرود نیاوردن مقابل غیرخدا یک تنه جلوی حکومت ها ایستادند. حضرت موسی یک تنه جلوی فرعون و سپاهیانش ایستاد و به خواست خدا  موفق شد بنی اسرائیل را از مصر خارج کند. این وقایع در طول تاریخ تکرار شده است و در مورد حضرت امام هم، چنین شخصیتی دیده می شود و ایشان یک تنه جلوی شاه ایستادند تنها به خاطر اینکه می خواستند فرمان خدا را اجرا کنند. تهدید و سختی های بسیاری را تحمل کردند  بعد از انقلاب هم راهشان را ادامه دادند.
عضو هیئت مدیره انجمن کلیمیان خاطرنشان کرد: جامعه کلیمیان از ابتدای انقلاب جزو بدنه این ملت بوده و در شرایط مختلف نظیر جنگ تحمیلی و خدمت رسانی به اقشار مختلف حضور داشته‌اند و در برهه‌های مختلف همبستگی خود را نشان داده اند .تاکنون کلیه ادیان الهی در سایه لطف الهی با صلح و آرامش در کنار هم زندگی کرده اند و پس از این نیز همین گونه خواهد بود.
گفتنی است در پایان این مراسم سعیدیان شاعر کلیمی دو قطعه شعر در بزرگداشت حضرت امام قرائت کرد و مراسم با برگزاری نماز شب به پایان رسید.

انتهای پیام /*