معاون فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی:

حضرت امام بر اخلاقی بودن جامعه بخصوص روحانیت تاکید داشتند

کد : 30340 | تاریخ : 06/03/1391

معاون فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، از تنزل مرجعیت روحانیت در بین مردم خبر داد و با اظهار تاسف از این موضوع نسبت به رعایت  اخلاق از سوی روحانیون تاکید کرد.


به گزارش خبرنگار ستاد خبری بزرگداشت امام خمینی، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی که در همایش امام خمینی، حوزه و اخلاق که توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(دفتر قم) برگزار شد، با بیان اینکه خرداد، ماه یادآوری مبارزات امام و همچنین ماه ارتحال رهبر کبیر انقلاب است به وجوه مختلف مسائل اخلاقی در جامعه اشاره کرد و گفت: جامعه بعد از انقلاب اسلامی به روحانیت روی آورد و این قشر مورد رجوع جامعه قرار گرفت. و اگر روحانیت اخلاق و تهذیب نفس را رعایت نمی‌کرد جامعه متزلزل می‌شد.

وی افزود: در مقطع فعلی شاخصی نداریم که روحانیت و جامعه ما تا چه میزان بداخلاق و یا خوش اخلاق شده است و نظرسنجی در این خصوص صورت نگرفته است ولی همه می‌دانیم در این زمینه مشکلاتی داریم و بعد از گذشت سی سال باز هم نمی‌توانیم موقعیت اخلاقی جامعه  خودمان را به درستی رصد کنیم.

حشمتی با طرح این پرسش که اگر اخلاق جامعه دچار مشکل شود، چه مقدار علت آن به روحانیت برمی‌گردد؟ خاطر نشان کرد: ما فرض می‌کنیم که جامعه از بُعد اخلاقی آسیب دیده است آسیب‌ها مطمئنا متوجه دین و انقلاب ما می‌شود. حضرت امام بر اخلاقی بودن جامعه به ویژه روحانیت تاکید داشتند. علاوه بر آن ایشان تاکید بسیاری بر اخلاقی عمل کردن کارگزاران نظام داشتند. مردم اگر اخلاقشان خوب و یا بد می‌شود، تحت تاثیر کارگزاران نظام خود هستند.

وی با بیان اینکه شاید 90 درصد روحانیت جزو کارگزاران نظام نباشند، اظهار داشت: آن دسته از روحانیتی که جزو کارگزاران نظام محسوب می‌شوند باید بیش از دیگران تهذیب نفس داشته باشند.

معاون فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در ادامه با یادآوری انجام یک پیمایش ملی در سال 82 در کشور گفت: در سال 82، پیمایش ملی ارزشها انجام شد و از آن جمله نتایج این پیمایش این بود که مرجعیت روحانیت بین مردم بسیار پایین آمده است و مرجعیت گروه‌هایی مانند پزشکان، دانشگاهیان و حتی اقشار خدماتی جامعه به مراتب از روحانیت بیشتر بود. در آن مقطع، در یادداشتی نسبت به تزلزل نقش روحانیت در سطح عامه مردم هشدار دادم.

وی ادامه داد: اکنون هم رتبه‌های مرجع در بین مردم هنرمندان، و وزشکاران هستند. یعنی یک فوتبالیست محل رجوع مردم است تا یک روحانی.

حشمتی با بیان اینکه نگفتن مشکلات و معضلات مسئله را حل نمی‌کند گفت: باید در جمع‌ها و گردهمایی‌هایی که دلسوزان انقلاب حضور دارند، برای حل چنین معضلاتی برنامه‌ریزی کرد.

وی با بیان اینکه در جامعه کسی از روحانیت درباره فقه و اجتهاد سوال نمی‌کند، بلکه از اخلاقیات سوال می‌کنند، اظهار داشت: روحانیت نمی‌تواند با منبر رفتن و سخنرانی کردن، تهذیب نفس انجام دهد و اخلاق را در جامعه گسترش دهد.

حشمتی به برنامه‌های مذهبی صدا و سیما اشاره کرد و گفت: اگر نگاهی به برنامه‌های مذهبی صدا و سیما داشته باشیم درمی‌یابیم که نازل‌ترین برنامه‌ها، برنامه‌های مذهبی این رسانه است. یعنی در رده بندی برنامه‌ها، در ردیف «د» قرار دارد یعنی این رده‌بندی نشان می‌دهد کسی اینگونه برنامه‌ها را نمی‌بیند.

وی با اظهار تاسف از نحوه نقش‌آفرینی روحانیت در دستگاه‌های دولتی اظهار داشت: اگر در یک مجموعه‌ای بخواهند فردی را اخراج کنند امضای روحانیت را می‌گیرند ولی اگر بخواهند فردی را ارتقاء مقام دهند توسط افراد دیگر این موضوع صورت می‌گیرد.

معاون فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تاکید کرد: امروزه جامعه ما نیازمند به روحانیون عامل و عالم به اخلاق است. متاسفانه جامعه در مقطع فعلی به سمت انحرافات عجیب و غریب پیش می‌رود و در این مقطع است که باید روحانیت عالم عامل نقش‌آفرینی کند.

در ادامه این همایش، از حجت‌الاسلام رضا مختاری نویسنده دوره 6جلدی کتاب اخلاق تجلیل به عمل آمد.

این نویسنده طی سخنان کوتاهی، ضمن ارائه گزارشی از چگونگی انتشار کتابهای خود که برای تدریس در سطوح مختلف حوزه تدوین شده است، گفت: امام راضی نبود که از بیت‌المال برای انتشار آثار ایشان استفاده شود. البته بهترین متن اخلاقی برای تدریس در حوزه، آثار اخلاقی امام است.

وی تاکید کرد: باید سیره و روش امام در اداره حوزه و کشور مدنظر قرار بگیرد.

مختاری در پایان سخنان خود به وابستگی حوزه به حاکمیت هشدار داد و گفت: متاسفانه حوزه وابستگی شدید مالی به حکومت پیدا کرده است که این خود معضل بزرگی است.

انتهای پیام /*