معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

امام در حوزه کتاب دارای مرجعیت بودند

مراسم تجدید بیعت اهل فرهنگ با آرمان های امام راحل در اولین روز از هفته کتاب با حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی و جمعی از مدیران ستادی معاونت فرهنگی در حرم مطهر امام خمینی(س) برگزار شد.

کد : 52186 | تاریخ : 25/08/1393

سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ در این مراسم که 24 آبان برگزار شد با ابراز خرسندی از حضور در مرقد حضرت امام خمینی در نخستین روز از بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: حضور در این مکان برای من و دیگر عزیزانی که در خدمت کتاب و فرهنگ هستیم بسیار مغتنم و مبارک است.

وی با اشاره به نقش امام در انقلاب جمهوری اسلامی ایران گفت: امام خمینی(س) نه تنها طلایه‌دار یک جنبش سیاسی و اجتماعی در جهان اسلام بودند و یک مرجع کبیر دینی محسوب می‌شدند بلکه از جهات مختلف در حوزه کتاب نیز دارای مرجعیت بودند.

صالحی افزود: امام یکی از نویسندگان پرکار در زمان ماست و اخیرا مجموعه کتاب‌های ایشان در 50 جلد منتشر شده است. امام(س) از 27 سالگی نوشتن کتاب را آغاز کردند و آثار دیگری نیز به تدریج از ایشان منتشر شد. از این‌ رو امام(س) به عنوان یک مولف نظریه‌پرداز در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی مطرح و در حوزه اندیشه اسلامی مولف پُرکاری هستند.

تجدید بیعت با آرمان‌های امام(س)

معاون امور فرهنگی مطالعه را یکی از ویژگی‌های بارز امام عنوان کرد و گفت: امام خمینی همواره مطالعه را جدی می‌گرفت و در احوالات ایشان حکایات فراوانی در این‌باره عنوان شده است.

او افزود: حجت‌الاسلام دعایی در خاطرات خود عنوان می‌کند که امام خمینی(س) در روز تشییع جنازه فرزند خود حاج آقا مصطفی خمینی نیز از مطالعه کتاب غافل نبود. ایشان صبح آن روز کتابی را مطالعه می‌کرد و پس از تشییع جنازه نیز به مطالعه آن کتاب مشغول شد. امام خمینی در چنین شرایط حساس و دشواری مطالعه کتاب را رها نکرد. از این رو امام خمینی(س) به عنوان یک اسوه مطالعه و خواندن می‌تواند برای نسل معاصر ما راهگشا باشد.

صالحی گفت: همچنین امام در حوزه کتاب نیز صاحب نظریه است. امام خمینی(س) قله کتاب را کتاب قرآن می‌دانند و معتقدند که در حرکت به سوی این قله کتاب‌های دیگر حرکت می‌کنند.

او افزود: در جهان‌بینی امام(س) 4 نوع کتاب وجود دارد: 1) کتاب ضلالت: کتاب‌هایی که انسان را از راه به در می‌کنند. 2) کتاب‌های غفلت: کتاب‌هایی که در انسان تحرک ایجاد نمی‌کنند. 3) کتاب‌های فراغت: کتاب‌هایی که در حال حرکت هستند و کمتر تحرک ایجاد می‌کنند. 4) کتاب‌های حرکت: کتاب‌هایی که هم حرکت در سطح دارند و هم حرکت در عمق و از این نظر قرآن در زمره این گونه کتاب‌ها محسوب می‌شود. مطمئنا حرکت در این افق می‌تواند به کتابخوانی و ترویج مطالعه در کشور کمک فراوانی کند. کتاب‌هایی که می‌توانند انسان و جامعه را پویا کند.

صالحی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: در هر سه حوزه تالیف، نظریه‌پردازی و پرکار بودن در مطالعه، امام خمینی(س) اسوه مطالعه، نگارش و نظریه‌پردازی در حوزه فرهنگ عمومی و مکتوب محسوب می‌شوند. بحمدالله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز چنین دیدگاه‌هایی در حوزه کتاب دارند. امیدوارم وقایعی همچون هفته کتاب بتواند ارتباط وسیعی با این نگاه‌ها و افق‌های فرهنگی برقرار کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام /*