حجت الاسلام سید حسن خمینی در جمع منتخبان مجلس نهم

باید درسهای امام را بازخوانی تاریخی کرد

کد : 30361 | تاریخ : 07/03/1391

یادگار امام خمینی با تاکید بر اینکه باید درسهای امام را بازخوانی تاریخی کرد بر نحوه مسئولیت پذیری مدیران نظام اشاره کرد و گفت: نبودن و بودن بر مسند هیچکدام ارزش واقعی ندارد. ارزش واقعی این است که انسان در کدام جایگاه میتواند بیشتر خدمت کند.
به گزارش خبرنگار ستاد خبری بزرگداشت امام خمینی(س) ،حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در جمع منتخبان مجلس نهم با سپاس از تلاشهای مجلس هشتم گفت: دوره جدیدی در مجلس آغاز شده که امیدواریم دورة پربار و توشه ایی برای آینده باشد.
وی با بیان اینکه در ایام سالگرد امام، بیش از هر زمان دیگری باید به دستورات امام عمل کنیم اظهار داشت: نحوه فراگیری فرمایشات امام مهم است. باید درسهای امام را بازخوانی تاریخی کرد و دانست که ایشان چه چیزی را به ملت ما یاد داد.
یادگار امام در ادامه به شخصیت عرفانی امام اشاره کرد و گفت: امام یک عارف بود. سفر چهارم امام در عرفان الهی ایشان بسیار مهم است. که همان سفر من الخلق الی الحق معلخلق است. عرفان هیچ عارفی تمام نمی‌شود مگر اینکه خلقی را با خود به سوی خداوند ببرد.
وی با اشاره به تعابیر عرفان مثبت و عرفان منفی در کلام امام اظهار داشت: عرفان منفی، عرفان غارنشینی، گوشه‌نشینی و جدا شدن از خلق است.اما عرفان مثبت، عرفان علی‌گونه است. عرفان شمشیر علی در اُحد با حضور همیشگی در متن اجتماع است. کسانی که از عرفان علی دم می‌زنند و بیغوله نشینی را برمی‌گزینند دروغ می‌گویند.
وی یادآور شد: دو نوع عرفان در برابر هم قرار دارد. یکی عرفان، دوری گزیدن از نشانه‌ها و جستجو کردن نامها و دیگری گذشتن از نام و نزدیک شدن به نشان.
سیدحسن خمینی خاطرنشان کرد: امام بزرگوار ما سفر چهارم عرفان خود را با انقلاب اسلامی آغاز کرد. امام قبل از اینکه معلم فقه باشد، معلم اخلاق است. او به مردم ما با اخلاق و سیره عارفانه خود آموخت که چگونه به سوی سعادت گام بردارند.
وی افزود: برخی انسانها همانند نیروی مغناطیسی،  به اطراف خود حوزه اشراق دارند. آنها خوبند بدون اینکه مفاهیم اخلاقی را توصیه کنند، همین که انسانها نزدیک آنها شوند آرامش پیدا می‌کنند. و امام چنین بود.
یادگار امام خاطرنشان کرد: انقلاب ما این معلم اخلاق را داشت وقتی وارد جامعه شد همگان تحت نفوذ او قرار گرفتند و این آغاز مرحله چهارم عرفان امام بود.
سیدحسن خمینی در ادامه به تجربه همنشینی خود با رهبر کبیر انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند لطف بزرگی در زندگی ما کرد و آن این بود که ما  در فضایی زندگی کردیم که متبرک به نفس امام بود. به تعبیر رهبر انقلاب اگر ما دهها سال بعد، به دنیا می‌آمدیم و برای ما تعریف می‌کردند که شخصیتی به نام امام خمینی در این مملکت زندگی می‌کرد، معلوم نبود چقدر حسرت می‌خوردیم که نبودیم تا این فرد را از نزدیک ببینیم.
وی ادامه داد: امام آیینه روزگار ما از وجود مبارک پیامبر بود و علاوه بر سراسر ایران تا قلب آفریقا نیز انسانها شیفته سیره او بودند.
سیدحسن خمینی، خدا باوری امام را برجسته‌ترین ویژگی امام دانست و تشریح کرد: امام هر کاری کرد تنها به این خاطر بود که اعتقاد داشت این جهان مالکی به نام خدا دارد. امام اگر شجاعت دارد و اگر وارد سیاست می‌شود و اگر انقلاب می‌کند، همه به این خاطر است که جز خدا به چیز دیگری اعتقاد ندارد.
وی در ادامه به فضای سیاسی و اجتماعی بعد از ارتحال امام پرداخت و اظهار کرد: حوزه اشراق امام جامعه را خوب کرده بود. شاگردان و یاران امام در این فضا بسیار خوب عمل می‌کردند. برای نمونه وقتی امام فرمود: هر کس فکر می‌کند افرادی بهتر از او برای مسئولیت وجود دارد اگر در مسند بنشیند حرام است. فردای همان روز چند تا از وزراء به دفتر رییس خود مراجعه می‌کند که ما فکر می‌کنیم که بهتر از ما وجود دارد. این نکته مهمی است که یک نفر چنین فضای اخلاقی به وجود می‌آورد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر کسانی که اصلا دنبال مسئولیت نبودند و زندگی خوبی هم داشتند با توصیه امام به سمت قبول مسئولیتهای مختلف حرکت کردند.
تولید حرم مطهر امام خمینی تاکید کرد: نبودن و بودن بر مسند هیچکدام ارزش واقعی ندارد. ارزش واقعی این است که انسان در کدام جایگاه میتواند بیشتر خدمت کند.
سیدحسن خمینی به انتخاب آیت الله خامنه‌ایی به رهبری انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: پس از رحلت امام خمینی دشمنان ما به این دلبسته بودند که پس از امام ایران ویرانستان می‌شود و خون و خونریزی به راه می‌افتد. ولی وقتی یکی از شاگردان امام با اجبار اطرافیان مسئولیت رهبری را قبول می‌کند همه در حوزه اشراق او جمع می‌شوند و از ایشان حمایت می‌کنند. نمونه این حمایتها، حمایت یادگار امام از ایشان است.اینکه جامعه فضایی را لمس می‌کند و در آن فضا بوی خدا را می‌بیند، و نه بوی ثروت و قدرت بسیار ارزشمند است.
وی تصریح کرد: جامعه یک نهاد اعتباری است. جامعه را من و شما تشکیل می‌دهیم اگر من و شما و تک‌تک ما خوب شویم، جامعه خوب می‌شود. اگر بخواهیم بدانیم که جامعه چقدر از فضای اخلاقی فاصله گرفته کافیست به خود رجوع کنیم تا بدانیم چقدر خودمان از اخلاق فاصله گرفته‌ایم. اگر بتوانیم خود را برابر ناملایمات و مشکلات نگه داریم و بر خشم و کینه خود غلبه کنیم دیگران هم خواهند توانست.
سیدحسن خمینی ادامه داد: ما دلباختگان حریم امامیم. من نه به عنوان نوه امام که به عنوان مرید امام به این مسئله تاکید می‌کنم که باید دقت کنیم که از امام چه درسی باید یاد بگیریم. و مهمترین درس ما باید این باشد که پا بر نفس خود بگذاریم.
سیدحسن خمینی در ادامه به جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت:مجلس بزرگترین پایگاه مردمی نظام است. مجلس به تعبیر امام عصاره فضایل ملت است. مجلس چشم و چراغی است که همه می‌خواهند بدانند برای مسائل مختلف کشور چه تصمیم می‌گیرد. مجلس مرکز قانون و نظارت بر اجرای قوانین است.
وی خطاب به نمایندگان مجلس نهم تاکید کرد: همه باید نفس خود را بکشید و کشتن این نفس آن است که ببینید که آیا واقعا آن چیزی که مطلوب خداست را بیان می‌کنید یا آن چیزی که مطلوب دیگران.
سید حسن خمینی اظهار امیدواری کرد که مجلس نهم، مجلسی پربار و خدمتگزاری باشد.

انتهای پیام /*