به مناسبت سالروز قرائت وصیت نامه حضرت امام:

پیام جاودانه امام خمینى به معاصرین و نسلهاى آینده

وصیتنامه امام خمینى(س) چشمه حکمتى است که از دل مصفا و الهى آن حضرت جوشیده و بر قلم مبارکش جارى گردیده تا حجّتى دیگر بر تبیین سیره عملى آن بزرگوار باشد و راه را پیشاپیش، بر همه شبهات و تردیدها و القائات خنّاسان مسدود کند.

کد : 30412 | تاریخ : 16/03/1391

وصیتنامه امام خمینى(س) چشمه حکمتى است که از دل مصفا و الهى آن حضرت جوشیده و بر قلم مبارکش جارى گردیده تا حجّتى دیگر بر تبیین سیره عملى آن بزرگوار باشد و راه را پیشاپیش، بر همه شبهات و تردیدها و القائات خنّاسان مسدود کند.

امام خمینى نگارش وصیتنامه سیاسى- الهى خویش را- که در حقیقت پیام جاوید و خلاصه همه وصایا و پیامهاى زندگى ایشان است- در تاریخ 26 بهمن 1361 به پایان رسانده و نسخه‏اى از آن را طى پیامى به تاریخ 22 تیر 1362 نزد خبرگان اولین دوره مجلس خبرگان رهبرى به امانت سپردند. امام خمینى در سالهاى بعد، وصیتنامه را مورد بازبینى قرار داده و با انجام تغییراتى، دو نسخه از متن اصلاحى را که بر روى پاکتهاى آنها به خط ایشان نوشته شده است: «متن وصیتنامه سیاسى- الهى این جانب جهت نگهدارى در مجلس خبرگان و آستان قدس رضوى» براى تحویل به مراکز مذکور به نمایندگان خویش سپردند. تحویل نسخ وصیتنامه در حضور جمعى از مسئولین نظام جمهورى اسلامى ایران در تاریخ 19 آذر 1366 انجام گردید که گزارش کامل مراسم آن از طریق سیماى جمهورى اسلامى ایران پخش شد. در این دیدار آقایان: منتظرى (قائم مقام رهبرى در آن زمان)، خامنه‏اى (رئیس جمهور وقت)، هاشمى رفسنجانى (رئیس مجلس شوراى اسلامى)، میر حسین موسوى (نخست وزیر)، مشکینى (رئیس مجلس خبرگان)، صافى (دبیر شوراى نگهبان)، موسوى اردبیلى (رئیس دیوان عالى کشور)، موسوى خوئینى‏ها (دادستان کل کشور)، مهدوى کنى (دبیر جامعه روحانیت مبارز)، کروبى (دبیر مجمع روحانیون مبارز)، سید احمد خمینى و اعضاى دفتر امام حضور داشتند.

پس از این دیدار، حاضران براى مُهر و موم کردن دو پاکت وصیتنامه به مجلس شوراى اسلامى رفتند و در اتاق ریاست مجلس، ابتدا آقاى مشکینى سخنانى ایراد کرد و سپس آقاى سید احمد خمینى وصیتنامه را تحویل ایشان داد. مراسم مُهر و موم در حضور جمع انجام گرفت و نسخه مربوط به آستان قدس رضوى را آقایان مهدوى کنى، کروبى، توسلى و صانعى به مشهد مقدس بردند و نسخه سابق وصیتنامه که در مجلس خبرگان نگهدارى مى‏شد، به وسیله آقاى سید احمد خمینى، نزد امام ارسال گردید.

در تاریخ 15/ 3/ 1368 ه. ش. یک روز پس از ارتحال حضرت امام خمینى، متن وصیتنامه، حسب الامر ایشان- با توجه به تألمات شدید روحىِ فرزند امام- به وسیله رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت آیت الله خامنه‏اى در مجلس خبرگان براى نخستین بار مفتوح و قرائت گردید و گزارش کامل (صوتى و تصویرى) این جلسه از طریق رسانه‏هاى گروهى پخش شد و متن دستخط وصیتنامه نیز در اختیار امت اسلامى قرار گرفت.

متن کامل وصیتنامه امام خمینى، به عنوان پیام جاودانه ایشان در جلد پایانى صحیفه امام (به عنوان آخرین سند) درج شده است.

همچنین می توانید از طریق آدرس زیر، بخشی از فیلم قرائت وصیت نامه حضرت امام و همچنین دو فیلم مربوطه را ببینید.


وصیت نامه سیاسی-الهی امام خمینی(س)

 

 

انتهای پیام /*