مسئولین موسسه تنظیم و نشر آثار امام از وظیفه رسانه ها در ترویج اندیشه حضرت امام (س) می گویند

کد : 52976 | تاریخ : 27/08/1393

معاون امور بین‌الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) گفت: شخصیت امام (س) برخاسته از فرهنگ دینی و مطابق با امور فطری انسان‌ها بود. امام(س)هیچ گاه دنبال دین اجباری نبود. هیچ گاه دنبال این نبود که بخواهیم مردم را به اجبار به بهشت ببریم. محمد مقدم با بیان اینکه شخصیت امام از فرهنگ دینی نشأت گرفته بود، گفت: همان‌طور که فرهنگ دینی و اسلامی مطابق با امور درونی و فطری انسان است و از آنجایی که فطرت انسان با آزادی، اخلاق و زیبایی شناختی تناسب دارد لذا اسلام هم هیچ‌گاه آزادی انسان را سد نکرده و منطبق بر اخلاق‌گرایی و زیبایی‌شناختی است، امام هم که برگرفته از همین فرهنگ بود دارای چنین شخصیتی بود. وی افزود: وقتی چهره واقعی اسلام برای جوان تشریح شود، چهره‌ای که دور از تحجر و خمودی است، جوان متوجه می‌شود که در عین حالی که زندگی می‌کند، این زندگی می‌تواند معنوی و اخلاقی نیز باشد؛ در مورد امام (س) نیز به همین منوال است. مقدم درباره امام(س) تاکید کرد: اگر جوان امروز بداند که ایشان می‌خواستند که به جامعه ما سعادتمندی، اخلاق و تعالی انسانی بدهند و در جنبه سیاسی همه تلاششان این بود که نظام جمهوری اسلامی را مستقر کنند. یعنی نظامی که انسان‌ها بدانند خودشان در حال ساختن هستند. وی افزود: اگر سرچشمه این شخصیت بزرگ شناسانده بشود، چون مطابق با فطرت انسانی است به راحتی جوانان می‌توانند با اندیشه ایشان ارتباط برقرار کنند. مقدم با بیان این مطلب که شاید بتوان حاکمیت دوران امام(س) را جوانترین حاکمیت تاریخ ایران دانست، توصیه کرد: امام(س) با اعتمادی که به جوان‌ها کردند و با سپردن امور به ایشان، سکوی پرش آنها را فراهم کردند و شما نیز اگر می‌خواهید در کاری که در پیش گرفته‌اید، موفق باشید، به جوانها اعتماد کنید و اداره سایت و از آن بالاتر وزارت و وکالت را به او بسپارید و نگاه ابزاری نداشته باشید. وی افزود: جوان باید حس کند که خودش خلاق است و مسئولیت دارد و باید به این قشر اعتماد کرد تا آنها هم به اعتماد کنند و کار را به آنها بسپارید و از دور رصد کنید. اگر چنین احساسی کند با قدرت و با مسئولیت عمل خواهد کرد. مقدم ضمن تبریک راه‌اندازی صفحه جوانان جماران خاطر نشان کرد: برخورد با جوانان از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است. اگر بتوانیم نیروهای جوان را  به سمت و سوی آگاهی درست و منطقی جذب کنیم، بسیاری از مشکلات اجتماعی ما قابل حل خواهد شد؛ لذا امیدوارم که با سکان‌داری جوانان در عرصه رسانه، این سایت نشانگر ذوق، سلیقه و جذبه و کشش جوانها باشد. همچنین علی اصغر سعادتی مشاور موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، با اشاره به گستردگی حوزه فعالیت رسانه های امروز گفت: امروزه رسانه ها بر خلاف گذشته از تکنولوژی دیجیتال به نحو احسن استفاده می کنند؛ بنابراین برای ترویج اندیشه امام باید به سلاح و ابزار پیشرفته روز مجهز باشیم. سعادتی با تاکید بر اینکه اکنون در رسانه ها نوعی برگشت به عقب احساس می شود و نشاط گذشته دیده نمی شود؛ اظهار کرد: نکته مهم دیگر آن است که تیم مدیریتی رسانه و تیم تحریره، به عنوان تولیدکننده و سوژه یاب، باید کارآمد باشد و در استفاده از نیروی انسانی متخصص و کاردان دستشان باز باشد. سعادتی با اشاره به تکنولوژی های ارتباطی زمان انقلاب افزود:  امام(س) توانست با ابزار نوار کاست انقلاب را به پیروزی برساند. در آن دوران سخنان امام از فرانسه فرستاده می شود و در ایران تکثیر می شد بدین صورت در دور افتاده ترین نقطه ایران سخنرانی امام(س) وجود داشت. بنابراین سخنان امام در آن دروان با نوار کاست جذابیت داشت اکنون نیز باید با استفاده از تکنولوژی های روز این جذابیت را برای جوان امروز ایجاد کنیم. سعادتی با تاکید بر استفاده از نیروی کارامد و مجهز گفت: چه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چه سایت امام(س) و چه پرتال امام(س) باید به بهترین ابزار های روز و نیروهای کارامد و متفکر مجهز باشد. مخاطب امام(س) عامه مردم هستند و برعکس مسائل دیگر، اندیشه امام(س) کهنه نمی شود. اندیشه او بعد از ۲۵ سال هنوز تازه است و عکس العمل نسبت به آن را در رسانه های خارجی می توانیم ببینیم. یعنی کسانی که مخالف امام(س) هستند و قصد تخریبش را دارند باز هم تبلیغ او را می کنند . آنها بهتر از ما تبلیغ می کنند. این ماییه تاسف است و امیدواریم این مشکلات برطرف شود. وی در ادامه افزود: هر چیز که به اسم امام(س) است نباید یک چیز گلخانه ای و فقط متعلق به کتابخانه ها باشد. آنچه که منتسب به امام(س) است، مثل سبک خود امام(س) باید با توده های مردم در ارتباط باشد. موسسه تنظیم و نشر اثار امام خمینی(س) در این زمینه بسیار موفق نبوده است. به عنوان مثال بسیاری از کتابها و نشریات به موسسات فرستاده می شود و فقط در کتابخانه های می ماند و استفاده نمی شود. به این صورت، سوالهایی که در ذهن جوان وجود دارد به سختی پاسخ داده می شود و یا بی جواب می ماند. مشاور موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با مهم دانستن محتوا و تکنیک در حوزه رسانه ها تاکید کرد: رسانه ها باید نیاز های نسل جوان توجه کنند تا نیاز های آنها را پاسخ داده شود. آنها باید از تکنیک و محتوا به یک میزان بهره ببرند زیرا این دو با هم در ارتباط اند. در هر حال موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، به خصوص در سطح انتشارات و بین الملل به طور نسبی موفق بوده ، اگرچه در استفاده از تکنولوژی و استفاده از ابزار روز موفق نبوده است. البته پرتال امام(س) نوید آینده پرباری را می دهد. در مجموع باید گفت موسسه با کمبود امکاناتی که دارد خیلی کار کرده است. به عنوان مثال صحیفه امام که مجلدهای فراوان دارد با نکته سجی ها زیاد یک کلمه از صحبتهای امام کم نشده که این هنر بسیار بزرگی است. علی اصغر سعادتی با اشاره به بالندگی اندیشه های اجتماعی یادگار امام گفت : اندیشه های بالنده اجتماعی یادگار امام نوید بخش افقی روشن در بازخوانی اندیشه های امام است. و بسیار مایه خوشحالی است که اندیشه های پویا و دیدگاه های فقهی، شجاعانه و روشنگرانه حجه السلام و المسلمین حاج حسن خمینی و همچنین برادران دانشمندش که با مولفه های عمیق فقه سنتی و جواهری در هم آمیخته اند و به دانش ، فلسفه و جامعه شناسی نیز مجهز هستند؛ نوید آینده ای روشن را بر زمینه اجتهاد در نظریات امام(س) و شکوفایی و بازخوانی آن حضرت را می دهد و برای نسل آینده مایه امیدواری است. سهراب هادی از دیگر مسئولین موسسه نیز اظهار داشت: اگر بین اندیشه امام(س) و جامعه پیوند برقرار نشده بود؛ کشور ما اکنون در این مسیر نبود. در این مورد باید یک مسئله را در نظر بگیریم و آن این است که در کشور ما تاریخ شاهنشاهی وجود داشت. نظامی که از بالا بر مردم حکومت می کرد. چیزی که در انقلاب اسلامی اتفاق افتاد که می توان آن را ثمره حضور حضرت امام دانست؛ تبدیل سلطنت به جمهوریت بود. اکنون در کشور ما جمهوری با مفهوم اسلامی وجود دارد که یک سیستم جدید در ساختار سیاسی است. به عقیده من این، برترین و متعالی ترین سیستم یک جامعه است زیرا قدرت از مردم به حاکمیت تفویض می شود. او در این رابطه افزود: اتفاقی که در سال ۵۸ افتاد این بود که ما از حکومت استبدادی و شاهنشاهی به جمهوری اسلامی تبدیل شدیم. این در واقع هرمی است که برعکس شده است. یعنی در زمان پهلوی قدرت از بالا به مردم اعمال می شد اما در جمهوری اسلامی  قدرت در اختیار مردم است و به مسئولین تفویض می شود. در این شرایط مردم حضور دارند، تصمیم می گیرند و نقد می کنند. این نقاش و گرافیست با اشاره به نگاه عرفانی امام(س) به دین گفت: این نوع نگاه امام وسعت گسترده ای دارد یعنی پیوند انسان با الاهیت. از این نگاه است که ساختار جمهوری اسلامی برای اداره جامعه شکل می گیرد. این امر می تواند بسیارر ارزشمند و برای جوامع دیگر الگو باشد. مرحوم حاج احمد آقا جمله ای درباره امام دارد و می فرمودند: «امام تنها بود». تنها بودن امام(س) در حیات و زندگی اجتماعی نبود زیرا جمع بسیاری با امام(س) بودند و هستند. امام(س) در فهم معنا بسیار جلوتر از دیگران بودند و بین ایشان و یارانشان فاصله وجود داشت. ما نتوانستیم این فاصله را پر کنیم که  این یک بارقه در ساحت ظهور فکری امام بوده است. امام(س) از یک رهبری دینی رسیدن به یک مفهوم حکومتی رسید و این کار ارزشمندی است. هادی در مورد آشنایی جوان امروز با اندیشه امام(س) افزود: آشنایی با اندیشه امام(س) نیاز به حلقه وصل دارد و صاحب نظران فرهنگی و مدیران و سیاستگذاران، متولی این امر هستند و باید برای برنامه های کلان به آرای اجتماعی، فقهی و اقتصادی مراجعه کنند و برنامه های پنج ساله را تدوین کنند. این حلقه وصل در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می توانست بسیار مورد توجه قرارگیرد که متاسفانه دولت گذشته با آن برخورد حذفی کرد. همچنین در محیط های آموزش و آکادمیک فرصت های خوبی وجود دارد که می تواند اتصال به اندیشه های امام(س) را به وجود بیاورند. من تاکید به مسائل فرهنگی و هنری و مسئله تعالی انسان که تصل اندیشه بشود . متاسفانه اندیشه های سرمایه داری در جامعه به شدت در حال رشد که این مبانی فکر امام(س)  را به محاق می برد. باید برای جلوگیری از این امر برنامه ریزی کرد و به مسائل فرهنگی و هنری نیز توجه بیشتری شود. هادی با تاکید بر اهمیت نقش رسانه ها در انعکاس اندیشه ها امام(س) گفت: رسانه ها باید این موهبت که ما از حکومت شاهنشاهی به جمهوری تبدیل شدیم را منعکس کنند. او همچنین در مورد ماهیت رسانه ها افزود: کار رسانه یک کار جمعی است. فرد نمی تواند در یک رسانه تنها تصمیم گیرنده باشد و نظر افراد در حوزه های مختلف نیز مهم است. به همین ترتیب کار جمعی در ساختار حکومت باید توسط عقل جمعی انجام شود و به آن اهمیت داده شود. رسانه ها ساحتی خاص در ساختار اجتماع دارد. مسلما آنچه که رسانه منعکس می کند برگرفته از اجتماع است اگرچه در انجام این امر تنها وظیفه اش انعکاس خبر های نیست بلکه باید افکار و عقاید مردم را نیز پوشش دهد. سهراب هادی ورود مطبوعات به اندیشه امام(س) را کافی ندانست و اظهار کرد: رسانه ها به اندیشه ها امام(س) کمترمی پردازند و اگر هم می پدازند کمتر تحلیلی است. مطبوعات به نوعی تهی شده اند و اکثر آنها بیشتر حجمشان را به تبلیغات می پردازند و بخش کمی را به بیان نظر تحلیل و خبر اختصاص می دهند. این می تواند برای جامعه بسیار خطرناک باشد. رسانه ها انتقال خبر و نظر را در اولویت دوم خود قرار داده اند و تبلیغات دغدغه اول آنها که این منجر به تحمیق مخاطب و کشاندن آنها به سمت مصرف گرایی می شود؛ امری که با مبانی فکری حضرت امام(س) در تضاد است. زیرا وی همواره بحث تعالی انسان را مطرح می کنند. او افزود: امروزه رسانه ها از مسئولت خود دور شده اند و به جای بیان واقعیت های جامعه بیشتر جنبه تبلیغاتی پیدا کرده اند. رسانه ها در گذشته بیشتر صفحات را به مطالب فرهنگی اجتماعی اختصاص می دهند اما اکنون اینطور نیست. البته درمورد خبرنگاران مقصر نیستند و باید برای رفع آن سیاستگذاری های درست ایجاد شود. منبع: جی پلاس

انتهای پیام /*