بازخوانی تاریخی / گلایه امام خمینی از سفیر شوروی

اینکه جوانان ما مى‏گویند «نه شرق و نه غرب»، معنایش این است که هیچ کدام در ایران دخالت نکنند؛ و این کاملًا بجا و بحق است.

کد : 30428 | تاریخ : 22/03/1391

امام خمینی در صبح 22 خرداد سال 58 در دیدار با سفیر شوروی در ایران، به جریان دخالت شوروی در امور افغانستان و ایران پرداختند و گلایه های خود را در این باره بیان کردند. ایشان در قسمتی از سخنانشان با تاکید بر لزوم ایجاد روابط اقتصادی سالم، از احتمال ورود اسلحه توسط آن دولت به ایران انتقاد کردند .

ایشان بیان داشتند: «احکام اسلام، احکامى است مسالمت‏ آمیز، و مى‏خواهیم همه قشرها مسالمت‏آمیز باشند. همان طور که قبلًا تذکر داده‏ام، ما مى‏خواهیم با کسانى که مى‏خواهند با ما روابط دوستانه داشته باشند، روابط دوستانه داشته باشیم؛ و امیدواریم که کشور شما و دولت شما احترام متقابل را حفظ کند و طورى عمل کند که در ایران منعکس نشود که شما در امور کشور ما دخالت دارید. من میل ندارم که وانمود شود در اهواز دخالت داشته‏اید رفتار شما باید طورى باشد که رفع سوء تفاهم شود. نباید کارى انجام شود تا وانمود گردد از شوروى اسلحه وارد مى‏شود؛ و اگر این مسأله درست باشد، من از شما گله دارم. ایران در سابق بیشتر تجارتش با روسیه- شوروى فعلى- بود؛ سابق که اصلًا امریکایى در کار نبود. و ما هم مایلیم با شما روابط حسنه و روابط اقتصادى و سیاسى داشته باشیم. و این موکول است به ]اینکه‏] احترام متقابل رعایت شود. ما از شما مى‏خواهیم مسائلى که باعث شود عده‏اى بعضى چیزها را بگویند پیش نیاید. و مهمش همین قضیه رساندن اسلحه است.»

ایشان در قسمتی دیگر از سخنانشان با اشاره به مفهوم شعار نه شرقی نه غربی ، متذکر شدند: «اینکه جوانان ما مى‏گویند «نه شرق و نه غرب»، معنایش این است که هیچ کدام در ایران دخالت نکنند؛ و این کاملًا بجا و بحق است. شما باید ثابت کنید که اسلحه ‏هاى ساخت شوروى، از شوروى به ایران وارد نمى‏شود. روابط ما باید صحیح و سالم، و بدون دخالت کسى در کشور ما و یا دخالت ما در کشور دیگر باشد.»

 

منبع: صحیفه امام، ج‏8، ص: 113 و 114

 

انتهای پیام /*