تجلی درک کامل امام از مسایل روز در فتاوای ایشان

پاسخ حضرت امام خمینی(س) به دو فتوایی که روز سی ام آذر 1366 از سوی مسئولان وقت صدا و سیما از محضر ایشان پرسیده شد، از جمله مصادیق روشن توجه امام به مسائل روز جامعه است. فتاوایی که راه را برای تنوع بخشیدن به پخش برنامه ها در صدا و سیما گشود.

کد : 53110 | تاریخ : 29/09/1393

در پاسخ به دو نامه محمد هاشمی رئیس وقت صدا و سیمای جمهوری اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل فردوسی پور عضو وقت سرپرستی صدا و سیما درباره برنامه‏ ها، فیلم‏ ها و آهنگ‏ های پخش شده از صدا و سیما و نحوه رعایت جهات شرعیه که در روز سی ام آذر ماه سال 1366 جهت استفتاء به امام نوشته بودند، امام خمینی این موارد را بلااشکال دانستند. متن نامه مسئولین صدا و سیما و پاسخ امام بدین شرح است:

 [بسمه تعالى. همچنان که استحضار دارید در برخى از برنامه ‏هاى نمایشى سیماى جمهورى اسلامى ایران نظیر فیلم هاى سینمایى یا سایر برنامه‏ هاى نمایشى اعم از داخلى و خارجى، زنان نمایشگر حضور دارند که حسب موضوع بعضاً از ضوابط کامل پوشش اسلامى در حد چهره و گردن و موى سر برخوردار نیستند و همچنین در پاره ‏اى از ورزشهاى مرسوم از قبیل «کُشتى» و «فوتبال» قسمتى از بدن ورزشکاران مرد پوشیده نیست، استدعا دارد جهت روشن شدن موضوع نظر مبارک را در خصوص موارد زیر اعلام فرمایید:

1- پخش برنامه‏ هاى تلویزیونى که در آنها بر حسب موضوع زنانى ایفاى نقش مى‏ نمایند که ضوابط کامل پوشش اسلامى در حد چهره و گردن و موى سر را رعایت ننموده ‏اند.

2- پخش برنامه‏ هاى ورزشى نظیر کُشتى و فوتبال که در آن قسمتى از بدن مردان ورزشکار پوشیده نیست.

3- نگاه کردن به برنامه‏ هاى فوق الذکر که از تلویزیون پخش مى‏ شود. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

محمد هاشمى‏

 بسمه تعالى‏

محترماً معروض مى‏ دارد، در رابطه با پخش برخى فیلمهاى خارجى یا تولید داخلى و سریال هایى مانند «پاییز صحرا» و «آیینه»، «نفوذ» و غیره و همچنین پخش آهنگ هاى موسیقى از صدا و سیما، از سوى امت شهیدپرور شکایاتى به شوراى سرپرستى مى‏ رسد مبنى بر اینکه پخش این فیلم ها و سریال ها و آهنگ ها خلاف شرع مقدس اسلام و مخالف اهداف عالى انقلاب است و با نظام جمهورى اسلامى‏ تناسب ندارد و هزینه کردن بودجه براى ساختن آن اسراف محسوب مى‏ شود، گو اینکه احیاناً جنبه‏ هاى آموزنده، تفریحى و سرگرم ‏کننده نیز دارد.

در انطباق این گونه موارد با فتاواى موجود در رساله‏ هاى عملیه و تحریر الوسیله آن حضرت و احراز و تفکیک مجاز از غیر مجاز اختلاف نظر وجود دارد و نمى‏ توان جواب صریح و صحیحى به مستشکلان ارائه نمود. اختلاف سلیقه نیز الى ما شاء اللَّه موجود است و انسان نمى ‏داند چه باید بکند و در این شرایط حساس جنگى که از اهمّ امور است تکلیف چیست؟

نکته دیگر اینکه وقتى شکایات که معمولًا از امتِ مورد توجه امام بزرگوار مى ‏باشد به مدیران و مسئولان اجرایى ارجاع مى‏ شود مى ‏گویند، امام- مد ظله العالى- تمام این برنامه ‏ها را مى‏ بینند و آهنگها را گوش مى‏ کنند اگر اشکالى داشته باشد تذکر مى‏ دهند. از آنجا که رسیدگى به شکایات و پاسخ به آنها و اقدام فورى براى رفع نواقص، یکى از وظایف قانونى شوراى سرپرستى مى‏ باشد مستدعى است نظر مبارک را نسبت به موارد یادشده مرقوم فرمایید تا بتوانیم از آغاز دوره جدید وظیفه خطیر شرعى و قانونى خود را به خوبى انجام دهیم و در پیشگاه آن امام عظیم الشأن و امت الهى ایران مسئول نباشیم.

اسماعیل فردوسى ‏پور].

 بسمه تعالى‏

نظر نمودن به این قبیل فیلم ها و نمایشنامه‏ ها هیچ یک اشکال شرعى ندارد و بسیارى از آنها آموزنده است و پخش آنها نیز اشکالى ندارد. و همین طور فیلمهاى ورزشى و آهنگها اکثراً بى ‏اشکال است. گاهى خلافْ به طور نادر دیده مى‏ شود، که باید بیشتر مواظبت کرد. لکن دو نکته باید مراعات شود: اول آنکه کسانى که گریم مى‏ کنند باید محرم باشند و اجنبى حرام است چنین کارى را انجام دهد. دوم آنکه بینندگان از روى شهوت نظر نکنند.

روح اللَّه الموسوی الخمینى 

(صحیفه امام، ج‏20، ص: 445 و 446)

انتهای پیام /*