پاسخ های صریح امام به پرسش های خبرنگار بی بی سی

ما آنچه را درک می‏ کنیم این است که شاه ظالم است و خائن، و به مملکت و ملت خیانت کرده است؛ این دیگر یک مطلب واضحی است که همه می ‏دانند. ما می ‏دانیم که مملکت ما استقلال ندارد و اجانب در همه امور مملکت ما دخالت می ‏کنند؛ این هم که مطلب معلومی است. ما برای استقلال و آزادی مبارزه می ‏کنیم.

کد : 53157 | تاریخ : 15/10/1399

در ادامه سلسله مصاحبه های امام با خبرنگاران خارجی در مدت اقامتشان در نوفل لوشاتو، روز ۱۵ دی ۵۷ نیز رهبر کبیر انقلاب، میزبان خبرنگاران متعددی بودند. گفت و گو با تلویزیون «سی. بی. اس» آمریکا درباره فرار شاه و آینده اوپک‏، مصاحبه با رادیو- تلویزیون آلمان، کانال ۲ درباره کودتای نظامی‏، حزب توده و نفت،‏ و مصاحبه با رادیو- تلویزیون «بی. بی. سی» درباره مسائل عمومی ایران اهم برنامه های ایشان در این روز بود.

آنچه در ادامه می خوانید متن گفت و گوی امام با رادیو تلویزیون بی بی سی است:

اکنون که شاه قبول کرده است که برود- گر چه برای مدتی نامشخص- آیا دعوت بختیار را در مورد بازگشتن به ایران قبول خواهید کرد؟

من هر وقت مقتضی بدانم خودم به ایران خواهم رفت و رفتنم متوقف به دعوت کسی نیست؛ چه دعوت بشود یا نشود.

آیا از نظر شما نقش قابل قبولی در آینده برای شاه وجود دارد؟

هر گز او نقشی ندارد.

نقش آتی شما در امور کشور چیست؟

من همان کسی که قبلًا بودم بعداً هم هستم. من مردم و حکومت را هدایت می‏ کنم.

شما از بازسازی ایران و تأسیس جمهوری اسلامی صحبت کرده‏اید. برای ما مشکل است مقصود شما را درک کنیم. عملًا چگونه به این هدف دسترسی پیدا خواهید کرد؟ و زندگی مردم ایران چگونه عوض خواهد شد؟

قضیه، تغییر زندگی نیست؛ قضیه این است که تا کنون مردم تحت فشار شاه بودند و مملکت هم استقلال نداشته است. ما می‏ خواهیم که مملکت را مستقل کنیم و به مردم هم آزادی بدهیم. و حکومت جمهوری اسلامی هم یک جمهوری است مثل سایر جمهوری ها و لکن قانونش قانون اسلامی است.

بعضی از منتقدین ادعا می‏ کنند که شما مسائل مدرن و پیچیده و مسائل جامعه صنعتی آینده ایران را- که به سوی صنعتی شدن می ‏رود- به خوبی در نمی ‏یابید و همچنین انتقاد می‏ کنند که شما مدت زیادی از ایران دور بوده ‏اید. به این انتقادات چگونه پاسخ می‏ دهید؟

البته ما برای قضایای پیچیده کارشناس داریم؛ ولی ما آنچه را درک می‏ کنیم این است که شاه ظالم است و خائن، و به مملکت و ملت خیانت کرده است؛ این دیگر یک مطلب واضحی است که همه می ‏دانند. ما می ‏دانیم که مملکت ما استقلال ندارد و اجانب در همه امور مملکت ما دخالت می ‏کنند؛ این هم که مطلب معلومی است. ما برای استقلال و آزادی مبارزه می ‏کنیم.

غیر مسلمانان تصویری مملو از بی ‏رحمی از جامعه اسلامی دارند؛ تنبیهاتی برای جرایم نسبتاً کوچک و یا قطع ید، چنانکه نمونه ‏ای از آن را در پاکستان و عربستان می‏ بینیم، گفته می ‏شود که این قوانین وحشیانه هستند؛ نظر شما چیست؟

آنهایی که نظر سوء نسبت به اسلام دارند از باب این است که اسلام را درک نکرده ‏اند. حکومت اسلامی تا کنون در کار نبوده؛ حکومت اسلامی در صدر اسلام بود و هیچ وحشتی هم در زمان حکومت علی بن ابی طالب- سلام اللَّه علیه- نبود و مردم در امان بودند. این حکومت های فعلی است که مردم را به وحشت انداخته و هیچ گونه امنیتی در آن نیست و مردم را دسته دسته می‏ کُشند. ذائقه تلخی که می‏ گویید، از این حکومت هاست نه از حکومت اسلامی که رفتاری عادلانه و منصفانه دارد.

بسیاری از زنانی که در ایران به سطحی از آزادی و تحصیل رسیده ‏اند، ترس این را دارند که به یک رژیم مذهبی مرتجع بازگشت داده شوند. شما برای اطمینان خاطر آنان چه می‏ گویید؟

اسلام به زنان آزادی داده است و این دولت و شاه است که آزادی را از آنان سلب کرده است و آنان را از هر جهت به بند کشیده است.

سؤالی که مجبورم بکنم این است که بسیاری از منتقدین غربی شما می‏ گویند که شما رهبر مذهبی ای هستید که دستتان به خون بسیاری از مردم رنگین است. آیا شما هیچ از این بابت احساس پشیمانی و ندامت نمی‏ کنید که هزاران نفر در خیابان های ایران به واسطه فرمان های شما مبنی بر اعمال مستقیم علیه رژیم، جان خود را از دست داده‏ا ند؟ و یا فکر می‏ کنید که هیچ راه حلی جز این وجود نداشت؟

این دست شاه است که تا مرفق به خون ملت ما رنگین است. ما دفاع از حق خودمان می‏ کنیم و هر انسانی حق دارد که از حق خود دفاع کند. بنا بر این ما طالب آزادی و استقلال هستیم؛ و این شاه است که مردم را وحشیانه می‏ کشد.

وقتی که به ایران برگشتید، نظرتان راجع به تأمین نفت اسرائیل و آفریقای جنوبی چه خواهد بود؟

اسرائیل در حال جنگ با مسلمین است و غاصب سرزمین های برادران ماست؛ ما به آن نفت نخواهیم داد. کشورهای دیگری که روش عادلانه ‏ای با ما داشته باشند از نفت برخوردار خواهند شد.

(صحیفه امام؛ ج‏ ۵، ص ۳۴۷ - ۳۴۹)

انتهای پیام /*