دفتر اول و دوم «پرسش ها و پاسخ ها» در حوزه اندیشه امام خمینی(س) منتشر شد

دفتر اول و دوم «پرسش ها و پاسخ ها» که برگرفته از 300 پرسش و پاسخ محتوایی در حوزه اندیشه امام خمینی(س) است از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) منتشر شد.

کد : 53272 | تاریخ : 20/11/1393

در جلد نخست این اثر و در بخشی از مقدمه این کتاب ارزشمند که به قلم محمد علی خسروی معاون پژوهشی سابق مؤسسه به رشته تحریر درآمده است، چنین می خوانیم: «هر نسلی حتی در مهم ترین موضوعات اعتقادی، سیاسی، فلسفی، شرعی... سؤالاتی برگرفته از شرایط فرهنگی زمانه خود دارد و نباید انتظار داشت که چرا در بدیهی ترین موضوعات سؤال دارد. ممکن است حتی اموری که بداهت آن ها نه بدیهی منطقی که به سبب مشهورات زمانه، بدیهی تصور شده، از نظر یک نسل، متفاوت با نسل دیگر باشد».

همچنین در بخش دیگری از این مقدمه در راستای معرفی هرچه بهتر این اثر و نقش مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در زمینه پاسخ به پرسشهای نسل جدید در حوزه اندیشه و عمل حضرت امام خمینی(س)، آمده است: «مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) از این ره آورد جدید استقبال کرد و پرتال امام خمینی را سامان داد. وقتی چنین پرتالی راه اندازی شد، به طور طبیعی سؤالاتی نیز از سوی کاربران پیرامون موضوعات مختلف مرتبط با اندیشه، دیدگاه ها، نظرات، مواضع و تصمیمات امام خمینی(س) طرح گردید که ضرورت پاسخگویی به آن ها نیز اجتناب ناپذیر شد. چنین ضرورتی موجب گردید در دی و بهمن 1389 در محل حسینیه جماران جلساتی با حضور آقایان: سید علی قادری، عبدالرسول وصال، محمدرضا حشمتی، سعید بیگدلی، علی داستانی بیرکی، محمد علی سبحانی، هادی قبادی، حسن پویا، جواد دلیری، سید حبیب الله موسوی و اینجانب (خسروی) برگزار گردد تا راهکاری برای چگونگی پاسخگویی به چنین سؤالات اندیشیده شود».

دفتر اول «پرسش ها و پاسخ ها» از 21 فصل محتوایی تشکیل شده که آزادی، احزاب، اخلاق، ادبیات و شعر، ارتش، اسلام، اقتصاد، امام خمینی، امام و قدرت های بزرگ، انتخابات، انقلاب اسلامی، تبلیغات، تسخیر لانه جاسوسی، جمهوری اسلامی، جوانان، حج، حقوق مخالفین، حقوق بشر، حکومت اسلامی و ولایت فقیه، خبرگان و دانشگاه عناوین این فصل ها را تشکیل می دهد.

از جمله پرسش های مهمی که در فصل انقلاب اسلامی مطرح می شود می توان به اینکه «آیا حضرت امام(س) پیش بینی در مورد آینده انقلاب اسلامی داشته اند و احیانا چه توصیه هایی در این زمینه داشته اند؟» اشاره کرد.

همچنین این پرسش که «چرا امام خمینی در پاریس می گفتند جمهوری ما مانند همه جمهوری های دیگر است ولی پس از آن گفتند که این جمهوری باید زیر نظر ولی فقیه باشد و حرف آخر را ولی فقیه بزند؟» از جمله پرسش های درخور توجهی است که در فصل جمهوری اسلامی دفتر اول «پرسش ها و پاسخ ها» به چشم می خورد.

دفتر اول این اثر ارزشمند فرهنگی  که با فصل «دانشگاه» و پرسشی درباره نظر امام خمینی(س) در مورد علوم انسانی و سخنان ایشان در این رابطه، به پایان می رسد، در 327 صفحه تدوین شده است.

**دفتر دوم «پرسش ها و پاسخ ها»

دفتر دوم «پرسش ها و پاسخ ها» از 25 فصل موضوعی با عنوان های دفاع مقدس، دموکراسی، دولت ها، دین و سیاست، روحانیت، روشنفکران، زنان، سازمان ها و نهادها، سپاه، سلاح هسته ای و شیمیایی، شاه، شخصیت ها، ظهور و حضرت مهدی، فرق، فرهنگ، فقه و حقوق، فلسفه، قانون اساسی، قرآن و اهل بیت، مرجعیت، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، وحدت، ورزش، وصیت نامه و هنر و موسیقی تشکیل شده است.

مهم ترین پرسشی که در فصل نخست این کتاب با عنوان «دفاع مقدس» مطرح شده، این است که «چرا امام جنگ را تا 8 سال ادامه داد؟». همچنین در فصل «سلاح هسته ای و شیمیایی» پرسشی با این مضمون که «چرا بنیانگذار جمهوری اسلامی هرگز اجازه استفاده از سلاح شیمیایی را نداد؟ آیا از همین رفتار ایشان نمی شود درباره مسئله هسته ای و بحث ساخت بمب اتم بهره برد؟» مطرح می شود که پاسخ های بیان شده به خوبی دیدگاه حضرت امام را درباره موضوع حائز اهمیتی چون سلاح هسته ای و شیمیایی روشن می کند و می توان از دیدگاه ایشان در راستای تصمیم گیری درباره چنین موضوعی در زمان فعلی نیز بهره گرفت.

یکی از مهم ترین پرسش هایی که در فصل «وصیت نامه» این کتاب مطرح می شود در مورد تاریخ قرائت وصیت نامه امام در مجلس و چرایی قرائت این وصیت نامه از جانب آیت الله خامنه ای، است.

از جمله فصل های درخور توجه دفتر دوم «پرسش ها و پاسخ ها»، فصل پایانی این اثر با عنوان «هنر و موسیقی» است که سیصدمین پرسش را با این عنوان مطرح می کند که: «نظر حضرت امام خمینی(س) در مورد موسیقی چیست؟ با توجه به تدریس و آموزش موسیقی در دانشگاه ها و آموزشگاه های مختلف آیا ایشان تدریس و آموختن موسیقی را مجاز می دانند؟».

بخشی از پاسخی که به نظر حضرت امام درباره موسیقی اشاره می کند براین اساس است که از نظر ایشان موسیقی بر دوقسم است که بخش نخست شامل موسیقی مطرب و لهوی و بخش دوم شامل موسیقی غیرمطرب و لهوی می شود.

باید توجه داشته باشیم درج وصیت نامه (شخصی و تعیین وصی) در فصل 24 دفتر دوم «پرسش ها و پاسخ ها» از نکات قابل توجه در این اثر ارزشمند محسوب می شود.این اثر در 308 صفحه تدوین و توسط موسسه چاپ و نشر عروج (وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)) منشر شده است.

 این کتاب ها به کوشش علی داستانی بیرکی در 1000 نسخه تهیه و تدوین شده و بهای دوره دو جلدی آن 245000 ریال است.

منبع: جماران

انتهای پیام /*