نخستین نسخه از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(س) کی و چگونه تنظیم شد

امام خمینى نگارش وصیتنامه سیاسى- الهى خویش را در تاریخ 26 بهمن 1361 به پایان رسانده و نسخه‏ اى از آن را طى پیامى به تاریخ 22 تیر 1362 نزد خبرگان اولین دوره مجلس خبرگان رهبرى به امانت سپردند. امام خمینى در سالهاى بعد، وصیتنامه را مورد بازبینى قرار داده و با انجام تغییراتى، دو نسخه از متن اصلاحى را به نمایندگان خویش در مجلس خبرگان و آستان قدس رضوى سپردند.

کد : 53284 | تاریخ : 26/11/1393

نگارش وصیت‌نامه سیاسی الهی حضرت امام که در حقیقت پیام جاویدان ایشان و خلاصه همه وصایا و پیام‌های زندگی پر برکتشان بود در 26 بهمن 1361 به پایان رسید و نسخه لاک و مهر شده آن در 26/4/62 به مجلس خبرگان تحویل گردید. در سال‌های بعد با بازبینی و انجام تغییراتی دو نسخه از آن پس از لاک و مهر در حضور تعدادی از مسئولین مملکتی به مجلس خبرگان رهبری و آستان قدسرضوی تحویل و نسخه قبلی به حضرت امام عودت داده شد. (روزنگار زندگی و تاریخ سیاسی- اجتماعی امام خمینی، ص 382)

 زمان: تاریخ نگارش 26 بهمن 1361/ 1 جمادى الاول 1403

تاریخ بازبینى و اصلاح 19 آذر 1366

تاریخ قرائت 15 خرداد 1368

موضوع: وصیت نامه سیاسى- الهى (پیام جاودانه امام خمینى به معاصرین و نسل هاى آینده)

توضیح:

 امام خمینى نگارش وصیت نامه سیاسى- الهى خویش را- که در حقیقت پیام جاوید و خلاصه همه وصایا و پیام هاى زندگى ایشان است- در تاریخ 26 بهمن 1361 به پایان رسانده و نسخه‏ اى از آن را طى پیامى به تاریخ 22 تیر 1362 نزد خبرگان اولین دوره مجلس خبرگان رهبرى به امانت سپردند. امام خمینى در سال هاى بعد، وصیت نامه را مورد بازبینى قرار داده و با انجام تغییراتى، دو نسخه از متن اصلاحى را که بر روى پاکت هاى آنها به خط ایشان نوشته شده است: «متن وصیت نامه سیاسى- الهى این جانب جهت نگهدارى در مجلس خبرگان و آستان قدس رضوى» براى تحویل به مراکز مذکور به نمایندگان خویش سپردند. تحویل نسخ وصیت نامه در حضور جمعى از مسئولین نظام جمهورى اسلامى ایران در تاریخ 19 آذر 1366 انجام گردید که گزارش کامل مراسم آن از طریق سیماى جمهورى اسلامى ایران پخش شد. در این دیدار آقایان: منتظرى (قائم مقام رهبرى در آن زمان)، خامنه ‏اى (رئیس جمهور وقت)، هاشمى رفسنجانى (رئیس مجلس شوراى اسلامى)، میر حسین موسوى (نخست وزیر)، مشکینى (رئیس مجلس خبرگان)، صافى (دبیر شوراى نگهبان)، موسوى اردبیلى (رئیس دیوان عالى کشور)، موسوى خوئینى ‏ها (دادستان کل کشور)، مهدوى کنى (دبیر جامعه روحانیت مبارز)، کروبى (دبیر مجمع روحانیون مبارز)، سید احمد خمینى و اعضاى دفتر امام حضور داشتند.

پس از این دیدار، حاضران براى مُهر و موم کردن دو پاکت وصیت نامه به مجلس شوراى اسلامى رفتند و در اتاق ریاست مجلس، ابتدا آقاى مشکینى سخنانى ایراد کرد و سپس آقاى سید احمد خمینى وصیتنامه را تحویل ایشان داد. مراسم مُهر و موم در حضور جمع انجام گرفت و نسخه مربوط به آستان قدس رضوى را آقایان مهدوى کنى، کروبى، توسلى و صانعى به مشهد مقدس بردند و نسخه سابق وصیت نامه که در مجلس خبرگان نگهدارى مى شد، به وسیله آقاى سید احمد خمینى، نزد امام ارسال گردید. (صحیفه امام، ج‏17، ص: 335)

 در بخشی از این وصیت نامه آمده است:

«این‌جانب که نفسهاى آخر عمر را مى‏ کشم به حسب وظیفه، شطرى از آنچه در حفظ و بقاى این ودیعه الهى دخالت دارد و شطرى از موانع و خطرهایى که آن را تهدید مى‏ کنند، براى نسل حاضر و نسل هاى آینده عرض مى ‏کنم و توفیق و تأیید همگان را از درگاه پروردگار عالمیان خواهانم».(صحیفه امام، ج21، ص403)

انتهای پیام /*