امام خمینی: توافق بین ادیان بزرگ یکتاپرست براى پیشرفت بشریت لازم است‏

یکى از شخصیت هاى بزرگى که نمایندۀ مخصوص خود را به حضور امام خمینى فرستاد و پیروزى انقلاب را به ایشان تبریک گفت، پاپ ژان پل دوم، رهبر کاتولیک هاى جهان بود. در روزهاى آتش و خون انقلاب که جهان استکبار به حمایت از دیکتاتور برخاسته بود و ملت ایران و اقلیت هاى مذهبى مقیم ایران به بیرحمانه ‏ترین وجه سرکوب مى‏ شدند این مرجع بزرگ دینى از کمترین پیام حمایت یا همدردى دریغ داشته بود.

کد : 53295 | تاریخ : 28/11/1393

یکى از شخصیت هاى بزرگى که نمایندۀ مخصوص خود را به حضور امام خمینى فرستاد و پیروزى انقلاب را به ایشان تبریک گفت، پاپ ژان پل دوم، رهبر کاتولیک هاى جهان بود. در روزهاى آتش و خون انقلاب که جهان استکبار به حمایت از دیکتاتور برخاسته بود و ملت ایران و اقلیت هاى مذهبى مقیم ایران به بیرحمانه ‏ترین وجه سرکوب مى‏ شدند این مرجع بزرگ دینى از کمترین پیام حمایت یا همدردى دریغ داشته بود. این دیدار روز 28 بهمن 1357 در مدرسه علوی برگزاری شد.

سخنان امام خمینى با نماینده پاپ و تأکید ایشان بر احترام به حقوق اقلیت هاى دینى در ایران نشان مى ‏داد که انقلاب اسلامى و نظام برخاسته از آن اصول مکتبى خویش را برخلاف تشکیلات واتیکان فداى مصالح سیاسى قدرتها نخواهد کرد. 

در این دیدار ابتدا نماینده پاپ ژان پل دوم پیام وى را تسلیم امام خمینى کرد و اظهار داشت: «پاپ از ما خواسته است که آرزوهاى قلبى خود را براى سلامت شما و موفقیت ملت ایران خدمتتان تقدیم داریم.»

آنگاه امام خمینى طى سخنانى بیان فرمودند:

اقلیت هاى مذهبى همیشه در اسلام محترم بوده ‏اند؛ و توافق بین ادیان بزرگ یکتاپرست براى پیشرفت بشریت لازم است‏. این قدرت ایمان ملت و قوه اسلام بود که بر ظلم و استبداد و استعمار غلبه کرد. امیدوارم دیگر ملل نیز از این طریق به ما متصل شوند.

در آخر نیز نماینده پاپ: گفت ما تازه شروع به گفتگو بین اسلام و مذهب کاتولیک نموده ‏ایم و امیدوارم این گفتگو و تبادل نظر در نظام جدیدى که تحت رهبرى شما در این کشور به وجود آمده است ادامه یابد.

(صحیفه امام، ج‏6، ص: 177)

انتهای پیام /*