نخستین جلسه ستاد برگزاری مراسم بیست و ششمین سالگرد ارتحال امام خمینی(س) برگزار شد

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی انصاری گفت: روز 14 خرداد با 16ماه شعبان مقارن است. این دو مناسبت که یکی از آنها یکی از بزرگترین جشنهای اسلامی در کشورهای شیعه است و در جای جای کشورمان با شکوه خاصی برگزار می شود. دومین مناسب هم سالگرد بزرگداشت امام خمینی است که مردم در ایران و خیلی از کشورهای اسلامی جهان در آن حضوری فعال دارند

کد : 53354 | تاریخ : 12/12/1393

به گزارش پرتال امام خمینی(س) به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی انصاری، رئیس ستاد سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س) در اولین جلسه ستاد بیست و ششمین سالگرد ارتحال امام خمینی(س) که امروز صبح در حرم مطهر امام خمینی(س) برگزار شد، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام فاطمیه اظهار کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) افتخار اسلام، پیامبر اکرم و افتخار بشریت هستند.

وی ادامه داد: شیعیان جهان هر چه از مجد و عظمت و تعالی ارزشی و الهی کسب کرده اند مرهون وجود بزرگ و ناشناخته حضرت زهرا است. امید که بتوانیم از کوثر زلال این وجود آسمانی در همه ابعاد زندگی مان سیراب شویم. همه مردان و زنان ما بدانند که خداوند گوهر عظیمی را در میان آنها به ودیعه نهاده است که تا روز قیامت می تواند منشاء نیکی و انسانیت باشد.

انصاری ضمن تشکر از دست اندرکاران ستاد بزرگداشت دهه فجر افزود: برگزاری باشکوه مراسم های دهه فجر با شکوه خاصی برگزار شد و راهپیمایی 22 بهمن که از یادگاران امام خمینی(س) است، امسال پررنگ تر و باشکوه تر از هر سال برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه تا زمان برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(س) فرصت کوتاهی است، ادامه داد: به برکت انسجام ستادی مجموعه و مدیریت کارآمدی که در عرصه های گوناگون ستاد وجود دارد بسیاری از برنامه ریزی های شایسته این مراسم به خوبی انجام شده است و در حال انجام است. برادران عزیز در همه کمیته ها مقدمات برگزاری مراسم را با قوت بیشتر و التزام افزون تر تدارک دیده اند.

رئیس ستاد سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س) با اشاره به تقارن سالگرد امام خمینی و میلاد با سعادت حضرت مهدی(عج) در سال آینده، افزود: روز 14 خرداد با 16ماه شعبان مقارن است. این دو مناسبت که یکی از آنها یکی از بزرگترین جشنهای اسلامی در کشورهای شیعه است و در جای جای کشورمان با شکوه خاصی برگزار می شود. دومین مناسب هم سالگرد بزرگداشت امام خمینی است که  مردم در ایران و خیلی از کشورهای اسلامی جهان در آن حضوری فعال دارند. به اذعان خیلی از کارشناسان مراسم سالگرد امام خمینی در تهران یکی از بزرگترین و کم نظیرترین مراسم ها از لحاظ کمیت و کیفیت است.

وی افزود: همه می دانیم که عزا لزوما به معنی سینه زنی و گریه و زاری نیست و جشن هم لزوما به معنی پایکوبی و رفتارهایی نیست که حتما با برنامه های دیگر ناسازگار باشد. آنچه که امسال می تواند به عنوان مطالبه مردم و جامعه از ستاد بزرگداشت سالگرد امام خمینی مطرح باشد، این است که در تجمیع این دو اتفاق مهم جشن و عزا برنامه ای مناسب با  شأن و شخصیت حضرت حجت(عج) و در عین حال متناسب با بزرگداشت امام خمینی(س) تدوین و اجرا شود. تجمیع این دو فضا و هماهنگی بین آنها کار بسیار دشواری است. و می تواند موجب حساسیت هایی شود. معتقدم افرادی هستند که نه با برنامه ریزی های ستاد ما آگاهی  کامل دارند و نه با جشن های امام زمان(عج) و واقعیت ایشان آشنا هستند، چه بسا، راه بیافتند و اشکال تراشی کنند که چرا جشن میلاد را به فضای دیگری تبدیل می کنید. ما نباید از این موضوع به خصوص در این مناسبت غافل باشیم. قبل از انقلاب هم چنین جریاناتی بوده اند که در اوج انقلاب مردم کاری به مبارزه امام و مردم و انقلاب نداشتند و معتقد بودند رسالتشان در راستای امام زمان(عج) چراغانی کردن خیابان ها است و هیچ کار دیگری نمی کردند. این سابقه بوده است و در ذهن تاریخی مردم باقی مانده است. یکی از وظایف اصلی ما و ستاد ما برنامه ریزی و برنامه سازی این است که در همه شئونات خود این مراسم را به گونه ای هدایت و مدیریت کنیم که اصولا ما متولی جشنهای نیمه شعبان باشیم. ما متولی هدایت و تغذیه فکری کسانی باشیم که به حضرت بقیه الله(عج) احترام می گذارند و توقع تکریم و تجلیل دارند. و برای این باید در عرصه تبلیغات و کارهای محتوایی، تحقیقات و همایشها و مسائل مختلف این موضوع مطرح شود.

محمد علی انصاری با اشاره به اینکه کسانی بوده اند و هستند که می خواهند بین معنویت و انقلاب، امام زمان و امام خمینی و اهداف انقلاب فاصله بیاندازند و می خواهند بین قداست امام حسین، اهل بیت و پیامبر اکرم و قرآن فاصله ایجاد کنند. ما در فرصتی که به واسطه این مناسبت ها در دست داریم باید نقض تبلیغات آنها را در دست بگیریم. و با طرح سوالات اساسی جامعه و مخصوصا نسل جوان مبنی بر شناساندن امام زمان، فلسفه غیبت، فلسفه انتظار، مشخصات منتظران واقعی و اهداف ظهور و برنامه امام زمان و الگویی که باید از یاران امام زمان به جامعه ارائه شود پاسخ دهیم. بسیاری از دغدغه هایی که در متن جوامع بشری و در کشورهای اسلامی شکل می گیرد، نیازمند به پاسخ صحیحی است که باید به آن پرداخته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در اولین جلسه ستاد سالگرد امام اظهار کرد: باید با کار هنرمندانه و ویژه مراسم امسال به نحو احسن برگزار شود. چرا که صدها هزار نفر از مردمی که در روز نیمه شعبان در جشن های میلاد امام زمان حضور می یابند یک روز بعد برای شرکت در مراسم سالگرد امام خمینی(س) شرکت خواهند کرد.

انصاری با بیان اینکه اگر بتوانیم پاسخی در خور به سوالات فلسفی و دینی جوانان بدهیم خیلی از مشکلاتی که اکنون گریبانگیر آن هستیم مرتفع خواهد شد افزود: آنگاه متوجه می شوند که امام زمانی بودن، فقط گریه کردن نیست، به این معنی نیست که در دوره غیبت فقط در کوه و بیابان ها به شوق دیدار بنشیند. در دوران غیبت کسی به شوق دیدار رفتن تشویق نشده است. همه به عمل، به راه و به کتمان سر الهی تشویق شده اند. غیبت فلسفه ای دارد که بسیاری از ما آن را نمی دانیم و نمی شناسیم. باید به این فکر کنیم که آیا جامعه ما همان جامعه ای است که اگر امام زمان بیاید به همه کارهای ما نمره مثبت می دهد؟ به همه ما آفرین می گوید؟ یا از اینکه همه ما در عرصه های مختلف اشکالاتی داریم که باید تا زمان ظهور نسبت به رفع آن  اقدام کنیم. یاران واقعی امام زمان فقط 313 نفری نیستند که ادعای یار امام بودن بکنند. یاران امام زمان بسیار زیاد است و یاران واقعی امام زمان را ما نمی شناسیم. پاسخ به شبهات در این موارد نیز یکی از رسالت های ما است. شبهاتی که عده ای مدعیان دروغین و دکان دار و عرفای به ظاهر مدافع حریم امام زمان و حریم ولایت با حرکات و برنامه سازی خود ایجاد می کنند. که اگر آگاهی و تدبیر این نظام اسلامی نبود و هدایت های و درایت های رهبری معظم انقلاب نبود و بصیرت روحانیت و مرجعیت آگاه نبود معلوم نبود چه شود. در چند سال اخیر فیلمایی را می ساختند و برنامه هایی را درست می کردند که در آن گفته می شد امام زمان به زودی ظهور می کند و اسم یارانش را هم برده بودند و اینکه چه کسی باید چه کند را درآن مشخص کرده بودند. متاسفانه چنین برنامه هایی در جامعه ما شکل گرفته است.

رئیس ستاد سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س) ادامه داد: باید هواسمان جمع باشد تا جامعه را آگاه کنیم و از سویی دیگر تبلیغات مسموم و خشن که مشخص نیست به عنوان مولودهای نامشروع از اسلام از کجا به دنیا آمده اند داعشی ها و تکفیری ها آمده اند بنام اسلام نه در یک کشور و نه در یک دانشگاه و نه در یک فکر بلکه در سطحی وسیع مشخص نیست که با چه برنامه ای و از کدام لانه درآمده اند که می خواهد بلای جان اسلام و مسلمین باشند.

انصاری افزود: باید در برنامه هایی که تدوین می شود بگوییم: امام مستغرق در معنویت حضور امام زمان بود. امام شیفته امام زمان بود و راه امام، اندیشه، مکتب، مبارزات و انقلاب امام همه اش برای امام زمان بود. به تعبیر خود امام خمینی: مگر چیزی و هویتی به غیر از پیمودن امام زمان میتوانیم تصور کنیم. امید وارم همه تلاش کنیم برنامه ای شایسته انجام شود و بتوانیم از این برنامه سرافراز بیرون بیاییم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در آغاز هر سال برای سال جدید عنوان و شعاری خاصی را طرح می کنند. ما وظیفه داریم برنامه ریزی های خود را در راستای شعار سال مطرح شده از جانب مقام معظم رهبری جهت بدهیم. تا مراسم ما نمادی از تهیه و مقدمه چینی برای تحقق اهداف آن سال باشد.

رئیس ستاد سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س) با اشاره به اینکه برای برگزاری مراسم پیش رو حتما باید به شکل جدی از هئیت های مذهبی سطح کشور که متولی برگزاری جشنهای نیمه شعبان هستند دعوت شود افزود: باید با آنها هماهنگی های لازم ایجاد شود. نظرات آنها را بخواهیم و از آنها کمک بگیریم وبه آنها در برگزاری جشنهای نیمه شعبان کمک های مادی و معنوی برسانیم.

وی در ادامه با اشاره به مساله حضور مردم  در صحنه به عنوان یک مساله فرهنگی و تبلیغاتی افزود: نقش یکایک حضور مردم درصحنه ها برای همه ما نقش تعیین کننده ای است. جامعه ما هر موقع احساس ضعف کرده است و در عرصه های داخلی و خارجی احساس خلاء کنیم با احساس حضور پررنگ مردم نشاط و امید و زیبایی ها به جامعه برمی گردد. مقام معظم رهبری هم در پایان راهپیمایی 22 بهمن امسال فرمودند امسال حضور مردم متفاوت تر بود. جمعیت متفاوتی که نشات گرفته از روح نشاط، بیداری و حضور در صحنه به خاطر احساس هویت در کنار یکدیگر بود. باید همین حضور را در مراسم سالگرد سال آینده تجربه کنیم. مراسمی که یک ویژگی بیشتر از مراسم 22 بهمن دارد و آن اینکه به نام امام است. اگر بر هر چه که به نام امام است، حساسیت نشان دهیم در عرصه های دیگر نیز حساسیت ها مضاعف می شود. هر اندازه ای که از امام کم بگذاریم در عرصه های دیگر هم دچار مشکلات خواهیم شد.

انصاری ضمن اظهار امیدواری به حل شدن مساله هسته ای افزود: امیدواریم مساله هسته ای با رهبری مقام معظم رهبری و تدبیر دولت حل شود و از یک مرحله سختی مردم ما که گرفتار آن شده اند  با عزت عبور کنیم. ما روز 14 خرداد را به عنوان روز میثاق با امام و انسجام و بیعت با آرمانهای امام خواهیم داشت.

رئیس ستاد سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س) از برگزاری مراسم سالگرد امام در سال آینده در حرم مطهر و  در صحن اصلی خبر داد و گفت: افتتاح حرم مطهر به همراه یک برنامه ویژه و یا در روز 14 خرداد صورت خواهد گرفت که در جلسات بعدی در مورد جزییات آن تصمیم گیری خواهد شد. پروژه حرم مطهر علی رغم تاخیرهایی که داشته است و علی رغم طولانی تر شدن اتمام  پروژه که در مسیر ساخت و ساز با آن روبه رو بوده افتتاح خواهد شد و به عنوان افتخار معماری اسلامی ایرانی و هنر اصیل ملت ایران مطرح خواهد شد.

وی ضمن تسلیت درگذشت مرحوم دکتر صادق طباطبایی افزود: این شخصیت مورد لطف و محبت ویژه امام بود. کمتر دیداری بین ایشان و حضرت امام خمینی بود که مرحوم طباطبایی مورد لطف و تکریم فوق العاده امام قرار نمی گرفت. تشییع و مراسم ساده ایشان در حسینیه جماران و حضور همه اقشار و اصناف و سلایق و طیفها با شور و وصف خاصی حکایت از این دارد که ایشان جایگاه و نقش ویژه ای در انقلاب داشتند و شاید به همین دلیل است که یاران امام و نزدیکان خانوادگی امام در مظلومیت و غربت خاصی قرار دارند. از مرحوم حاج آقا مصطفی گرفته تا حاج احمد آقا و خود همسر امام و دیگر منسوبین امام به تعبیری در غربت و انزوای خاصی هستند. مرحوم طباطبایی حقا حق بزرگی در انقلاب و جوانان و دانشجویان خارج از کشور داشتند.

انصاری ادامه داد: این نکته نیز لازم به ذکر است که در 22 فروردین ماه بزرگداشت بانوی بزرگ انقلاب را داریم که کار بسیار خوب و بزرگی است و با همت دست اندرکاران با همکاری موسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و دولت تدبیر و امید در حال انجام است. همه می دانیم همسر مکرمه ی امام در تاریخ ما و در تاریخ انقلاب ما نقش مهمی داشته اند و امیدواریم دوستان ما سعی کنند با همین برنامه ی ستادی هم شرکت کنند و هم کمک کنند. همچنین در روز های 6 و 7خرداد نیز همایش قرآن و امام خمینی برگزار می شود که ریز این برنامه ها را برادران بعدا توضیح خواهند داد.

 دراین جلسه سردار موحدی، مسئول کمیته اقلیت ها، سرکار خانم مافی مسئول کمیته بانوان، سردار سلیمانی، نماینده بسیج، نماینده استانداری و مدیر کل اجتماعی استانداری تهران، دکتر حسینی، مسئول کمیته جوانان و حجت الاسلام والمسلمین کمیساری مسئول کمیته فرهنگی ستاد بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) به بیان برنامه کاری ونظرات خود را بیان کردند.

انتهای پیام /*