برگزیدگان هشتیمن جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار مشخص شدند

مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی شعر «یار و یادگار» با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در حسینیه جماران برگزار شد.

کد : 53387 | تاریخ : 23/12/1393

به گزارش پرتال امام خمینی(س) به نقل از جماران، دکتر حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در ابتدای این مراسم طی سخنانی با اشاره به در پیش بودن همایش نکوداشت خدمات بی بدیل همسر گرامی امام که روز 22 فروردین 94 برگزار خواهد شد، از هنرمندان حاضر برای همفکری در این زمینه دعوت کرد.

وی با بیان اینکه سهم بزرگ و بی بدیل این بانوی بزرگ انقلاب مهجور مانده است، یادآور شد: متأسفانه حادثه تلخ رحلت ایشان در نخستین روز سال 88 اتفاق افتاد و حوادث تلخ آن سال به همراه پیامدهای تلخ تر آن، باعث شد که ارزشها و فضایل اخلاقی این بانو که در سراسر زندگی شان وجود داشته بازگو نشود.

انصاری گفت: این همایش صرفا بزرگداشت ایشان به عنوان همسر امام نیست؛ هرچند که هم قدمی و هم نفسی با امام به مدت بیش از نیم قرن کار کوچکی نیست، اما ایشان از فضایل اخلاقی زیادی بهره برده بود که جامعه ما به اطلاع از آن نیازمند است. بخصوص آنکه امروز ترسیم الگوی زن ایرانی و سبک زندگی ایرانی اسلامی در دستور کار نظام قرار دارد که مستلزم الگوهایی موفق است که با روشنگری و روشنفکری و پایبندی به ارزشهای الهی، موفقیت را در عرصه عمل به منصه ظهور برساند و زندگی حاجیه خانم ثقفی سرشار از این موفقیت هاست.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با اشاره به صبوری همسر امام در مقاطع گوناگون زندگی پر فراز و نشیب امام راحل، تصریح کرد: ایشان برای حقانیت امام همه هستی خود را وقف کرده بود و در این راه ناملایمات زیادی را تحمل کرد که این رضایت ایشان برای بشریت آموزنده است؛ مخصوصا در جامعه ما که کیان خانواده مورد تهدید فرهنگ های مهاجم قرار دارد.

انصاری تربیت فرزندان شایسته را از دیگر ارزشهای همسر گرامی امام خواند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه شعر همزاد آدمی است و روح بی قراران را قرار می بخشد، از شاعران خواست تا به پای آرمانهای انقلاب بمانند و آن ها  پاس بدارند.

انصاری تأکید کرد: جامعه ما نیازمند حرکت و نشاط بسوی آرمانهای امام است.

پس از اجرای اهدای چند قطعه خاطره انگیز انقلابی توسط گروه کر معاونت فرهنگی هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) برنامه وارد مرحله شعر خوانی شد. محمد جواد محبت و محمد علی بهمنی شاعران نام آشنای ادبیات فارسی در این بخش به شعر خوانی پرداختند. سپس فاضل نظری، علیرضا قزوه، سید مهدی موسوی، حمید هنر جو، حجت الاسلام خسروی، عزیز مهدی از هندوستان، مصطفی محدثی خراسانی، نرگس رجایی، حجت الاسلام سید عبدالله حسینی، افشین علا، عبدالجبار کاکایی و بانویی از افغانستان از دیگر افرادی بودند که اشعارشان را در مراسم اختتامیه قرائت کردند.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری گزارشی کوتاه از عملکرد جشنواره ارائه داد و تمایز جشنواره ی هشتم یار و یادگار با ادوار قبل را اختصاص دادن آن به اندیشه های امام و محدود کردن آن به قالب شعر ذکر کرد.

وی تأکید کرد: در این جشنواره سعی کردیم تا اندیشه های امام را فارغ از دسته بندی های سنفی و فکری گرد هم آوریم.

کمساری گفت: در حالی که در دوره قبل 600 اثر به جشنواره رسیده بود، این رقم در این دوره به سه هزار مورد رسید.

در پایان برنامه فاطمه راکعی، رییس کمیته داوران جشنواره درباره نحوه گزینش آثار، توضیحاتی ارائه کرد. طبق نظر هیات داوران، اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

بخش کلاسیک:

حسن خسروی وقار

حسین کشامی

علی سلیمانی

غلامرضا کافی

جواد شیخ الاسلامی

بخش آزاد، نو و سپید:

پیام جهانگیری

احمد رضا خان احمد

علیرضا قنبری

رضا یزدانی

بخش ویژه در مورد زنده یاد جاج احمد خمینی:

زهرا شعبانی

علی فردوس

ایوب پلنگاور

بخش ترانه:

محمد حسن جمشیدی پرور

رضا نیکوکار

محمد جواد الهی پور

زهرا اسپید

برگزیدگان زبان ها و گویش های محلی:

گویش ترکی:

شبنم فرضی زاده

اکبر شفیعی

کردی:

معین شاه ویسی

علی حسین پور

لری:

سید اکبر سلیمانی

رحمت الله رسولی مقدم

عربی:

مرتضی حیدری آل کفیر

برگزیدگان کودک و نوجوان:

هادی فردوسی 

غلامرضا بکتاش

سید مهدی موسوی

شهلا شهبازی حصاری

کمال شفیعی

مریم زندی

انتهای پیام /*