روزنگار / سالروز تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (س)

در روز 25 اسفندماه سال 1358 بنیانگذار جمهوری اسلامی طی حکمی تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامى‏ را با وظایف و اولویت های مشخص خواستار شدند.

کد : 53397 | تاریخ : 25/12/1393

به منظور ارج‌گذاری و پاسداشت نقش ارزنده شهدا و معلولین و  آسیب‌دیدگان در انقلاب و با هدف خدمت‌رسانی به خاندان و بازماندگان آنان، حضرت امام خمینی(س) طی حکمی به آقای کروبی ایشان را مأمور تشکیل بنیاد شهید انقلاب اسلامی کردند.

در این حکم که شورای انقلاب موظف به تأمین بودجه کافی برای شروع این امر مهم شده است، موارد ده گانه‌ای در باب اولویت‌های فرهنگی، اقتصادی، استخدامی، کارت‌ها و دفترچه‌های مناسب تسهیلات خدماتی شهری و بین‌شهری و درمانی ایجاد برنامه‌های رادیویی با عناوین معلولین و خانواده‌های شهدا و... آورده شده است.  (روزنگار زندگی و تاریخ سیاسی اجتماعی امام خمینی، ص 413)

 بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

جناب حجت الاسلام آقاى حاج شیخ مهدى کروبى- ایّده اللَّه تعالى‏

ملت شریف ایران مى ‏داند که نهضت اسلامى و پیروزى انقلاب اسلامى مرهون فداکارى قشرهاى مختلف ملت است که در صف اول باید شهداى انقلاب- رحمة اللَّه علیهم- و کسانى که در این راه معلول و آسیب دیده شده ‏اند، محسوب داشت. لهذا باید رسیدگى کامل به خاندان شهدا و آسیب دیدگان و معلولین در این راه، چه در حال انقلاب و چه قبل و بعد از آن به نحو احسن و با مراعات احترام آنان بشود.

لهذا لازم است سازمانى به سرپرستى جنابعالى و هیأتى از معتمدین متدین و آگاه و آشنا بدین گونه امور، براى این مقصد مهم تأسیس شود که با اجراى طرحهاى مفید آن، ملت و دولت انقلابى، دیْن خود را در مقابل این گروه فداکار در راه انقلاب اسلامى ادا نمایند، شوراى انقلاب موظف است براى این شروع مهم، بودجه کافى تصویب نماید و در اجراى آن سرعت عمل به خرج دهد و دولت و متصدیان امور، موظف هستند مواد زیر را مورد تصویب و اجراى سریع قرار دهند:

1- اولویت فرهنگى: یعنى در مدارس و دانشگاه با تسهیلات مقتضى وارد شوند.

2- اولویت اقتصادى: یعنى مسکن، زمین، وسائل زندگى و سایر ما یحتاج زندگى براى آنان تهیه گردد.

3- اولویت در استخدام: یعنى خانواده شهدا و معلولین در استخدام دولت اولویت داشته و آنان که قدرت خدمت دارند به استخدام دولت درآیند.

4- کارت مجانى براى سوار شدن آنان در اتوبوسهاى دولتى داخل شهرها تهیه گردد.

5- کارت نیمه بها براى استفاده از وسائل نقلیه بین شهرى مثل قطار و هواپیما و غیره.

6- تشکیل دفترچه مخصوص براى قدرت خرید از تعاونی هاى دولتى.

7- بیمه درمانى و استفاده از کارت ویژه خرید دارو.

8- قرار دادن حقوق رسمى براى معلولین که قدرت کار ندارند و خانواده شهدا بالنسبه به افراد آن خانواده.

9- ایجاد برنامه‏ هایى در رادیو به عنوان معلولین و خانواده شهدا.

10- سازمان موظف است بدون فوت وقت، معلولین و آسیب دیدگانى که احتیاج به معالجه دارند تحت علاج قرار دهد و در صورتى که با تصدیق طبیب لازم است براى معالجه به خارج کشور بروند، اسباب مسافرت و مخارج معالجه آنان را فراهم نماید.

ضمناً متذکر مى‏ شود که اگر سازمان در موارد مرقومه به اشکالى برخورد نمود و یا از طرف بعضى متصدیان اهمالى شد، این جانب را مطلع نمایند تا در رفع آن به طور مقتضى عمل نمایم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 (صحیفه امام، ج‏12، ص: 185 و 186)

انتهای پیام /*