نماینده تام الاختیار موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در نجف اشرف:

همیشه آماده کردن چای های اول صبح خانه با امام(س) بود

حجت الاسلام و المسلمین محتشمی پور گفت: آداب خانه امام(س) الگو گرفته از زندگی امیرالمونین و بانو فاطمه(س) بود. همان گونه که مولای متقیان به بانو فاطمه(س) در کارهای خانه کمک می کردند، امام(س) نیز به محض فراغت از مسئولیت خطیرشان، به کمک بانوی انقلاب می رفتند و با مهربانی ایشان را در انجام امور خانه یاری می کردند.

کد : 53425 | تاریخ : 19/01/1394

به گزارش پرتال امام خمینی به نقل از ستاد خبری همایش بانوی انقلاب، انقلاب اسلامی ایران به رهبری یک مبارز دین مدار شکل گرفت و تا به امروز، زمینه های شکوفایی اسلامی و مردمی را رقم زده است. مردی فرزانه و اندیشمند برتر دنیای اسلامی که معمار انقلاب نامیده می شود و راهنمای انقلاب بهاران عربی. به منظور آشنایی با زوایای پنهان زندگی این پیر فرزانه بر آن شدیم تا در آستانه برگزاری نخستین همایش بانوی انقلاب و گرامیداشت یاد و خاطره یار با وفای امام خمینی(س)، از منظر حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر محتشمی پور، نماینده تام الاختیار موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در نجف اشرف نگاهی موشکافانه به زندگی بانو خدیجه ثقفی بیندازیم تا با ابعاد نهان این شخصیت بزرگوار که در پیروزی انقلاب 57 نقش به سزایی ایفا کرده است، آشنا شویم. در ادامه متن این گفت و گو را به تفصیل می خوانید:

بارها در رسانه ها عکسی از امام(س) منتشر شده است که این پیر فرزانه سینی چای بر دست دارد. بی شک این تصور که معمار انقلاب در زندگی شخصی و خصوصی چهره ای متفاوت از آنچه در اذهان عمومی نقش بسته دارد، برای بسیاری از مردم کمی دور از انتظار است. چه شد که این عکس به تصویر کشیده شد؟

اگر بخواهم داستان این عکس را روایت کنم، باید کمی به عقب تر بازگردم. به زندگی شخصی امام(س) و چگونگی ازدواج شان با بانو خدیجه ثقفی. دختری که امام بارها به خواستگاری اش رفت و به دلیل زندگی و تربیت در خانواده ای نسبتا مرفه در زمان خودش، نمی توانست با شرایط زندگی با فردی طلبه کنار بیاید. بانو ثقفی که همواره از سوی حضرت امام(س) قدسی خطاب می شد، پس از ازدواج اش با امام(س) در منزلی ساده ساکن شدند. منزلی که اگر تنها نگاهی به آشپزخانه اش می انداختید، بی شک حال وهوای بانوی انقلاب را بیشتر درک می کردید. آشپزخانه ای هفتاد سانتی متری که زیر پله های خانه بود و به جای رفاه، گرما و رطوبت داشت.

باتوجه به آنکه شما یکی از شاگردان حضرت امام(س) بودید و به عنوان یکی از نزدیکان خانوادگی ایشان به حساب می آمدید، وقتی به گذشته باز می گردید و نگاهی به زندگی شخصی معمار انقلاب می اندازید، از همسر حضرت امام(س) چه خاطره ای به یاد می آورید؟

بهتر است به سختی هایی که این بانو در راه مبارزات همسرشان کشیده اند و روحیه مقاوم ایشان در تحمل مشکلات اشاره کنم. همچنین زندگی سراسر پایبند بانوی انقلاب به موازین دین اسلام و حمایت های معنوی ایشان از معمار انقلاب است که چهره این بانو را با دیگر زنان زمان شان متفاوت می کند. در واقع همسر امام(س) بر اساس همین موازین اسلامی بود که از همان لحظه نخست آغاز زندگی مشترک تا پایان حیات این پیر فرزانه، در کنار ایشان بودند و یک لحظه هم از ادامه این حضور مثمرثمر درنگ نمی کردند.

یعنی به دلیل همین سختی ها بود که امام(س) به همسرشان در منزل کمک می کردند؟

بی شک. بگذارید خاطره ای درباره چای خوردن های امام(س) و همسرشان بگویم.  همیشه آماده کردن چای های اول صبح خانه با امام(س) بود. بانوی انقلاب پس از آنکه امام(س) چای را دم می کردند از خواب بیدار می شدند. این عکس و رفتار سراسر محبت آمیز معمار انقلاب نیز با همین پیش زمینه فکری به تصویر کشیده شد.

این بدین معناست که در خانه امام(س) تقسیم کار و کمک به همسر، یکی از آداب مردان خانه بود؟

بلی. بهتر است اینگونه بگویم، آداب خانه امام(س) الگو گرفته از زندگی امیرالمونین و بانو فاطمه(س) بود. همان گونه که مولای متقیان به بانو فاطمه(س) در کارهای خانه کمک می کردند، امام(س) نیز به محض فراغت از مسئولیت خطیرشان، به کمک بانوی انقلاب می رفتند و با مهربانی ایشان را در انجام امور خانه یاری می کردند .

آیا این حس مهربانی در بین امام(س) و بانوی انقلاب دو سویه بود؟

امام خمینی(س) و قدس ایران، عاشق و معشوق بودند و عشق شان زبانزد عام و خاص بود. در واقع یک رابطه مرید و مرادی در بین این دو بزرگوار موج می زد. به طوری که در روزهای پس از رحلت بنیان گذار انقلاب 57، در سفرهایی که همسرم به محضر بانوی انقلاب داشتند، بر خلاف همیشه که ایشان فردی توانمند و پرنشاط بودند، از نبود و فراغ امام(س) ابراز ناراحتی و دلشکستگی می کردند و دوری از آن پیر فرزانه برایشان بسیار ناگوار بود.

بارها گفته می شود که بانوی انقلاب بسیار شجاع و نترس بودند. آیا خاطره ای از این شجاعت در ذهن دارید؟

اگر به خاطر داشته باشید در روزهای پیش از پیروزی انقلاب و در گیر و دار مبارزات انقلابی، یک شب کماندوهای ساواک شبانه به خانه امام(س) هجوم آوردند و اهل خانه را به وحشت انداختند به حدی که همسر باردار حاج آقا مصطفی، جنین چند ماهه شان را از دست دادند. اما بانوی انقلاب با روحیه ای مقاوم اهل خانه را دعوت به آرامش کرد. آرامشی که در طول مبارزات امام(س) نیز همواره دلگرم کننده این پیر فرزانه و فرزندانشان در مبارزات علیه رژیم ستم شاهی بود.

باتوجه به جایگاه ارزشی زنان در جامعه اسلامی و نقش بانوان در حمایت از چهره های شناخته شده مبارزه علیه رژیم استکباری پهلوی، ارزیابی حضرت عالی از جایگاه فعلی زنان در جامعه اسلامی چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در اسلام هیچ تفاوتی بین زن و مرد در مسایل سیاسی، اجتماعی و دینی وجود ندارد. حتی تکالیف و مسئولیت هایی که به دوش مردان است کم از مسئولیت هایی که بر عهده زنان گذاشته می شود، نیست مگر در موارد خاصی که بر اساس وضعیت فیزیکی زن و مرد تفاوت هایی وجود داشته باشد. پس در روند توسعه و رشد و ارتقا شاخص های کیفی و کمی زندگی در جامعه اسلامی، وظایف زنان و مردان به یکدیگر تنه می زنند و برابری می کند. اما در شرایط کنونی با توجه به جایگاهی که اسلام برای زن تعریف کرده، شاهد آن هستیم که جایگاه زنان با آنچه باید مرسوم باشد، فاصله زیادی دارد.

انتهای پیام /*