جایزه «بانوی قدسی» از سال آینده به زنان برتر در حوزه های مختلف تقدیم می شود

دبیر همایش بانوی انقلاب گفت: از اهداف مهم برگزاری این همایش در هفته بزرگداشت مقام زن و مادر عطف توجه مسئولان و دستگاه های فرهنگی و متولیان امور بانوان و خانواده است که به طور جدی تر به معرفی چهره های موفق زنان و بانوان جامعه اسلامی بپردازد.

کد : 53430 | تاریخ : 22/01/1394

به گزارش پرتال امام خمینی به نقل از جماران، دکتر حمید انصاری، قائم‌مقام موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام‌خمینی(س) در نشست خبری همایش بانوی انقلاب که به مناسبت بزرگداشت مرحوم بانو خدیجه ثقفی همسر امام خمینی(س) برگزار خواهد شد ضمن گرامیداشت ایام میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی هوشمندانه امسال را به نام سال همدلی و همزبانی ملت و دولت نامگذاری کردند. این نامگذاری معنی بسیاری دارد و الحمدولله در آغاز سال شاهد دستاورد بزرگی هستیم که نتیجه پایداری راستین و امین این ملت در پیگیری حقوق حقه این ملت در مذاکرات هسته ای است و امیدواریم که گام نهایی در تکمیل این موفقیت ها برداشته شود.

وی با اشاره به دستاوردهای مذاکرات هسته اخیر افزود: اعترافات بزرگی از زبان و کلام قدرتمندان بزرگ عالم در این ایام شنیده شد که به صراحت معترف شدند که هیچ یک از گزینه های محتملی که قبلا ادعا می کردند روی میز است کارآمد نبوده است. نه تحریم ها و نه گزینه نظامی هیچ کدام جواب نداده است و این به صراحت و به کنایه در کلام دولتمردان آمریکایی قابل دریافت است.

انصاری افزود: آنچه که به دست آمده است، نتیجه مقاومت های پیشین این ملت بزرگ و نتیجه فداکاری و همراهی ملت ایران بخصوص فداکاری های شهیدان و جانبازان انقلاب اسلامی و در راس اینها نتیجه قیام و جهاد امام شهیدان حضرت امام خمینی(س) است. در این موفقیت ها همراهان صدیق و صادق امام خمینی نقش تعیین کننده داشتند. که پیش قراول این کاروان همراهی با امام و انقلاب همسر مکرمه حضرت امام، بانو خدیجه ثقفی ملقب به قدس ایران بود. بانویی که 60 سال در زندگی مشترکش با امام سخت ترین و سهمگین ترین حوادث تاریخ معاصر ایران همراه و همراز و هم نفس امام بود. و قدم به قدم از روزهای سخت مقابله امام با تحجر و سیاست ستیزی که به واسطه سیاست های استعماری در ایران حاکم شده بود و در حوزه های علمیه گرفته تا روزهای قیام 15 خرداد و 15 سال مبازره پیگیرانه امام و  دوران 11ساله سهمگین بعد از پیروزی انقلاب تا زمان رحلت امام این بانو بزرگوار با صبوری بی مانند خویش امام را همراهی کردند.

وی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت رحلت بانو ثقفی افزود: ایشان در این پیام به نقش بی بدیل این بانو در فراهم سازی آرامش امام به عنوان رهبر کبیر انقلاب اسلامی اشاره کرده بودند.

قائم‌مقام موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(س) در تشریح ابعاد و خصوصیات اخلاقی بانو خدیجه ثقفی، گفت: بانو خدیجه ثقفی همسر امام در طول زندگی‌شان با حضرت امام(س) و نیز به دنبال پیگیری مسائل انقلاب سختی‌ها و مشقت‌هایی را متحمل شدند که این سختی‌ها از وی بانویی صبور، بردبار و امین ساخت.

انصاری تاکید کرد: از دو سال پیش کمیته علمی بزرگداشت ستاد بانو ثقفی تشکیل شد که با توجه به اینکه اسناد به سختی و با دشواری در دسترس قرار می‌گرفت این کمیته فعالیت خود را آغاز کرد و قرار شد این همایش برگزار شود.

وی با بیان اینکه کمیته علمی ستاد بزرگداشت بانو ثقفی که از دو سال گذشته تشکیل شده، جمعی از پژوهشگران و مولفان با این کمیته همکاری داشته‌اند، گفت: تعدادی از پژوهشگران و مولفان اسناد مربوط به خاطرات و زندگی بانو خدیجه ثقفی را بررسی کرده و در اختیار این ستاد قرار دادند، در مجموع تاکنون بیش از سه هزار صفحه مطلب درباره زندگی و خاطرات خانم ثقفی جمع آوری شده است که به زودی منتشر می شود. البته اسنادی نیز از شاهدان و راویان صادق گرفته شد که منابع مستندی در این زمینه گردآوری شد که در برگزاری هرچه بهتر این همایش کمک کرده است.

دبیر همایش بانوی انقلاب افزود: قرار است در همایش بانوی انقلاب، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور محترم سخنرانی داشته باشد، البته هماهنگی‌های لازم برای حضور و سخنرانی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز انجام شده که قرار است وی نیز در این همایش صحبت کند.

قائم‌مقام موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام با بیان اینکه برگزاری این همایش نقش بسیار مهمی در روشن کردن زوایای ناگفته زندگی این بانوی بزرگوار ایفا می‌کند، گفت: برنامه‌ریزی شد و آثار و اسناد مربوط به خاطرات و زندگی اخلاقی و سلوک رفتاری بانو ثقفی در قالب مجموعه 3 هزار جلدی تهیه شده تا در اختیار اقشار مختلف جامعه و به خصوص بانوان قرار گیرد.

انصاری  با اشاره به اهداف برگزاری همایش بانوی انقلاب افزود: مهمترین اهداف این همایش ادای دین به خانواده حضرت امام، تبیین واقعیات زندگی بانو ثقفی و نقش تعیین‌کننده وی در مسیر تحولات تاریخ انقلاب و نیز روشن کردن زوایای پنهان زندگی اخلاقی و سلوک رفتاری ایشان به نسل امروز می باشد.

وی با بیان اینکه ناگفته‌های بسیاری از زندگی پربرکت این بانوی بزرگوار وجود دارد، افزود: یکی دیگر از اهداف مهم برگزاری این همایش در هفته بزرگداشت مقام زن و مادر توجه مسئولان و دستگاه‌های فرهنگی و متولیان امور بانوان و خانواده است به طور جدی‌تر معرفی چهره‌های موفق زنان و بانوان جامعه اسلامی بپردازد.

 وی افزود: ویژگی‌ها و سلوک رفتاری ممتازی که این بانوی بزرگوار دارد، دارای جنبه‌های مختلفی برای جامعه ما به ویژه جامعه بانوان کشور است که می‌تواند بسیار آموزنده باشد.

قائم‌مقام موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(س) ادامه داد: ما معتقدیم که این بانو می‌تواند به عنوان معلم صبر و پایداری نامیده شود، به طوری که ایشان سختی‌های بسیاری را در دوران انقلاب متحمل شده‌اند که نیازمند تقدیر و تمجید است.

انصاری با تاکید بر اینکه بانو ثقفی نمونه بارزی از ایثار است، افزود: زندگی اخلاقی و سلوک رفتاری او می‌تواند الگویی برای زنان جامعه امروز ما باشد.

وی ادامه داد: این بانوی بزرگوار فرزندانی تربیت کرده‌اند که امروز نوادگان حضرت امام‌خمینی(س) فرهیختگانی در جامعه هستند که در طول تاریخ انقلاب جای تالیف و تبیین دارد.

قائم‌مقام موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(س) روحیه سازوگاری و تطبیق با شرایط دشوار در زندگی را یکی دیگر از خصوصیات اخلاقی بانو خدیجه ثقفی دانست و اظهار کرد: ایشان حلقه اتصال و پیوند اعضای خانواده شریف امام با خانواده مبارزین به نام بود که همراه امام بودند.

وی افزود: امیدواریم این همایش گام اساسی و مهمی در جهت تبیین اندیشه‌ها و سلوک اخلاقی بانو خدیجه ثقفی باشد.

دبیر همایش بانوی انقلاب با اشاره به نقش مؤثر زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس افزود: بسیاری از زنان مبارز بودند که در زیر شکنجه های ساواک لب به اعتراف و سخن نگشودند و اظهار عجز نکردند. در طول دوران دفاع مقدس بیش از 30 هزار زن شهیده تقدیم انقلاب شد که تعداد انگشت شماری از آنها شناخته شده است.

انصاری با انتقاد از کم‌کاری‌هایی که در گذشته به منظور حضور زنان و بانوان عرصه‌های مختلف جامعه صورت گرفته، گفت: امیدواریم این همایش گامی در جهت توجه به حضور زنان در عرصه‌های مختلف باشد.

دبیر همایش بانوی انقلاب ادامه داد: نمایندگانی از قشرهای مختلف جامعه فرهنگی و علمی، جمعی از بانوان فرهیخته در این همایش حضور دارند که البته تاکید ما این بوده که از جامعه نسل جوان نیز در این همایش حضور داشته باشند. قرار است در این همایش اعضای مجلس دانش‌آموزی و نیز نمایندگانی از منتخبان معلمین و همین‌طور نمایندگانی از مدیران اجرایی موفق مناطق آموزش و پرورش و همین‌طور جامعه بانوان قرآن پژوه حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه منسوبان حضرت امام و خانواده ثقفی نیز در این همایش حضور دارند، گفت: بنا داریم که این حرکت در سال‌های آتی تداوم داشته باشد تا توجه ملی به این ضرورت صورت گیرد.

انصاری افزود: در سه دهه‌ای که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد شاهد خیزش بانوان برای حضور در قله‌های علم و فناوری و عرصه‌های دیگر هستیم که امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.

قائم‌مقام موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(س)  با اشاره به برنامه‌های ستاد برگزاری همایش بانوی انقلاب در سال‌های آینده افزود: سعی می‌کنیم در مرحله بعدی و در سال‌های آینده نشست‌هایی را برای معرفی زنان برتر در حوزه‌های مختلف داشته باشیم، البته احتمال دارد که در سال‌های آینده جایزه‌ای با عنوان "بانوی قدسی" طراحی شده و به زنان برتر در حوزه‌های مختلف تقدیم شود.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های اخلاقی بانو ثقفی مناعت طبع وی در دوران حیاتش بود، افزود: مناعت طبع بانو ثقفی باعث شده بود که هیچ‌گاه در طول عمرشان نمی‌خواستند سخنی درباره فداکاری‌های‌شان عنوان شود، بنابراین از این جهت دسترسی به اسنادی برای روشن‌ کردن زوایای اخلاقی و سلوک رفتاری وی دشوار بوده است.

انصاری با تاکید بر اینکه ستاد عالی همایش به ریاست مهندس اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شده، گفت: لازم است که از وی به دلیل اینکه این مسئولیت را پذیرفت، تشکر کنیم.

قائم‌مقام موسسه  تنظیم و نشر آثار حضرت امام(س) ادامه داد: وزرا و مسئولان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه آزاد، شهرداری تهران، معاونت امور بانوان نهاد ریاست‌جمهوری، بنیاد شهید و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از اعضای اصلی این همایش هستند و موسسه تنظیم آثار امام(س) بیشتر در زمینه تامین محتوا مشارکت داشته و برگزارکنندگان اصلی آن نهاد ریاست‌جمهوری و وزارتخانه‌های مذکور هستند.

وی افزود: با هماهنگی و همکاری‌هایی که با شهرداری تهران انجام شده قرار است محل زندگی دوران کودکی و نوجوانی بانو ثقفی که در محله پامنار قرار دارد نوسازی شده و به فرهنگسرای بانوان تبدیل شود تا این فرهنگسرا نیز کانونی برای حضور بانوان فعال و معرفی آنها باشد.

انصاری در پایان خاطرنشان کرد: قرار است در حاشیه همایش بانوی انقلاب نمایشگاه اسناد با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که شامل اسناد موجود و نیز اسناد ساواک از زندگی بانو ثقفی می‌باشد، برگزار شود.

انتهای پیام /*